Kontrollrummet

Harmonica Mike, Wernborg, Myrli, equality - Lazy

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Lazy
GENRE: blues, jazz
LÅTLÄNGD: 03:42
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
MEDVERKANDE: Harmonica Mike (sång & munspel), Wernborg (gitarr), Anders Myrli (pianosolo), equality (piano)
INSPELNINGSÅR: 2005 - 2009
FORMAT: mp3

Fascinerande att göra nyinspelningar av äldre låtar med riktiga musiker. Denna låt är från 2005 med alla de brister som min analfabetism på musikinspelningsområdet och spelande medförde.
Anders Myrlis pianosolo hade jag sen tidigare, Wernis och HM:s medverkan kom senare tillsammans med bättre piano-, trumplugg och förhoppningsvis lite bättre mixningskunnande.
Tack grabbar för helgjutna insatser!
« Senast ändrad: 23.03.2009, 00:44:21 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Ja, för tusan!!!
Ett riktigt bra samarbete och bra insatser av alla inblandade.
Riktigt bra låt också. Inget negativt från mig idag.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
och här sitter man med mobilen och undrar vad detta är.  vad det länge sedan jag spelade på detta tro?

:-D



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
och här sitter man med mobilen och undrar vad detta är.  vad det länge sedan jag spelade på detta tro?

:-D


:P
Nån gång mellan 2005 och 2009...

martin: Tack på allas vägnar.  ^_^ Ska kolla in din ubetoo.
« Senast ändrad: 21.03.2009, 18:49:45 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Jag bara lutade mig tillbaka, det känns väldigt bekvämt och tryggt :).
Har inget negativt att säga alls, variationsrik och kul att lyssna på.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
yeeeahhh jazz
skönt sound och mysigt lunk det låter riktigt gött och lazy  :)
bra jobbat gubbs
mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack stajo och guran!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Suverän komposition - kunde lika gärna vara en jazz-standard - typ Georgia - som alla stora framför.
Bra lirat och framfört av samtliga
Väldigt skön känsla - förflyttas till någon välbesökt jazz-in i NY!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Aettan

  • Gäst
Fan sånt här blir man törstig av, det är bara att blunda luta sig tillbaka och vänta på att Billie greppar micken. Bra jobbat


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Herre jätte j-vlar va bra detta är! Världsklass!
Enormt bra prestationer från alla inblandade. Helt underbar känsla låten igenom! :)

Jag är tacksam för att jag loggade in ikväll (fast det tog lite tid innan jag kom ihåg lösenordet...) och för att ni bjuder på såhär fantastisk musik! Mycket bra!

/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
wow. gubbjazzblues som känns riktigt äkta! skitbra sång, snyggt pianokomp, bra gitarrspel -och sound.

två pyttefnysgrejor:

pianot känns lide grumligt low-mid. kaske skära av lite under 2 khz på reverbet eller nåt?

de fyra (?) sista öppna hihatarns låter plastigt mot allt det andra. av någon anledning som jag inte vet. kanske för att de repeteras?


skitbra jobbat allihop!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tog fasta på Emuylators kritik och tog faktiskt in en annan pianoplugg som jag eq:at lite med marginella mix-ändringar (högst upp). Cymbalslagen där på slutet var omotiverade. Håller med. Ändrade där också.
Återkommer med bättre svar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jahapp!

Där satt den :)

Måste sägas om sången: skitbra timing i denna. Sådär snyggt pendlande i "tempo" mot bakgrunden. bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för omedelbar respons! Tyckte Wernis gura hamnade för långt ut. Drog in den lite.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
jahapp!

Där satt den :)

Måste sägas om sången: skitbra timing i denna. Sådär snyggt pendlande i "tempo" mot bakgrunden. bra!

 :wub:

Thanx mate,som du vet så trivs jag i denna genre  :)

#################

Equality:

Tack för att jag fick vara med på denna,även om munspelaren tog lite tid på sig innan han lirade sitt..

Kollla vid 01:28,basen slår igenom lite på den tonen.Annars är alla insatser helgjutna,pianot riktigt riktigt bra! Wernis små gura "krusiduller" ramar in alstret snyggt.

Schysst piano sound på sista verren,låten gillas skarpt.Jag var på fest om lördag kväll,och där spelade jag denna till allmän förtjusning..Fast streamad från Kr då,detta är lite överkurs för mig piano/gura mässigt..

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Avslappnande jazz, något av ett mästerverk faktiskt! Hmike sjunger som en gud här. Och munspelet ja. Myrlis solo är perfa.
Och W's gitarr och Eq's piano på det, försätter mig i skön sinnesstämning.

Detta är lika bra som mycket av det som finns på de 10 skivor med jazz som jag äger. :)

Jättebra!

https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Detta låter som det ska, låter på riktigt med andra ord. Snyggt lirat boys och skön låt Eq. HM sjunger bra som alltid, dock har jag personligen lite svårt för när det är vibrato på varje sångfras.

Proffsig helhet, man tror inte ni gjort annat än suttit på en fisig jazzklubb och lirat butterjazz. :) 


asti

  • Gäst
Oj, vilken härlig jazzlåt! Suveränt munspel, kanonsång, och ytterst kompetenta insatser även på övriga håll! Det fattas bar att man befann sig på en genuin jazzklubb läppjandes på en Port Ellen Single Malt så vore kvällen fulländad!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
cykeln: Kul att du gillar detta och kompositionen som nog ändå är ganska standard och nära Georgia.
Aettan: Vi har inte Billie men vi har Harmonika-Micke, vilket jag är väldigt glad för. Kul att associationerna verkar gå till nån gammal jazzsylta over there.
Leif: Tack för fantastisk kritik och visst är det ett suveränt gäng som lyfter låten!
Emulator: Håller med dig om sången och märkte när jag hörde HM hur ute jag var när jag själv sjöng denna - en lektion i jazz-/bluesfrasering helt enkelt.
Hm: Det är jag som skall tacka. Roligt att den blev klar till sist.
Dividend: F-n så kul, tack Per!

Proffsig helhet, man tror inte ni gjort annat än suttit på en fisig jazzklubb och lirat butterjazz. :) 

:lol: Sen tar vi kontran på takräcket, hattarna på och kör i 70 på motorvägen...  :P Tnx!

asti: Ahh Single Malt!  :wub: Blir lite sugen så här på måndagskvällen. En får tacke på allas vägnar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tackar också för alla vänliga ord. Bra låt Eq. Känns faktiskt som en standard som nämndes ovan.


asti

  • Gäst
Tackar också för alla vänliga ord. Bra låt Eq. Känns faktiskt som en standard som nämndes ovan.

Men bättre än en Standard Selection va? (om man ska spinna vidare på whisky-spåret)  :D


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Har inte kollat kommentarer, mer än vad Eq. skrev i början ang. nyinspelningar..tack för dem :rolleyes:

Vilken gitarr, pianot, superb sång bara..samt munspelet..en får tacke för musiken :wub:

Underbaart!!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Underbart, allt sitter som en smäck. Finns inget att klanka på här, låter skiva.

Undrar om inte det eljest underbara rökförbudet på krogen har blivit fel ur en aspekt - hur skall lazy jazz som detta kunna göras rättvisa utan rökslingor...? :D
DON'T PANIC


Utloggad Myrli

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
    • Myrli's sida
Tjenare.. jag gillar detta också. :P Låter riktigt najs. Tack för att jag fick vara med.

Jag har varit lite utanför musikskapandet på ett tag, men känner efter detta att det är
dags att damma av pianot.

//Anders Myrli
Motsatsen till Kärlek är inte hat


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mmmmm skönt att softa till
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
wernborg: Kanske lite jobbigt för andra men visst måste man få tillåta sig lite ömsesidigt ryggdunkande ibland...? Upptäckte med detta colab hur annorlunda en produktion blir när man inte gör allt själv, skulle ju inte komma i närheten av denna summa själv. Jag upptäckte också hur olika personligheter kan förenas runt ett gemensamt projekt och att just olikheterna ger den färgrikedom en sån här låt behöver. Vill inte framhålla någon före nån annan men jag lade märkte till under mixningen vilken prestation det är i Wernborgs gitarrlir, för samtidigt som det är väldigt avancerat fungerar det som ackompanjemang och stjäl aldrig för mycket uppmärksamhet från sång eller soloinstrument. Det tycker jag är väldigt imponerande. Hoppas jag inte blev för flummig eller högtravande nu.  :rolleyes: B)
asti: Mera whisky boys!  :D
Marruschkka: Kul! Tack!  :)
Rattlesnake: Fanns ju t o m ett radioprogram som hette smoke-rings. Jazz och tobak verkar oskiljaktiga - det tar nog en generation... Thanks Rattlet!
Myrli: Det är jag som skall tacka för din medverkan. Härlig feeling i liret! Det måste du ta upp igen!
MaxB: Roligt att det uppskattas! Tack!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
wernborg: Kanske lite jobbigt för andra men visst måste man få tillåta sig lite ömsesidigt ryggdunkande ibland...? Upptäckte med detta colab hur annorlunda en produktion blir när man inte gör allt själv, skulle ju inte komma i närheten av denna summa själv. Jag upptäckte också hur olika personligheter kan förenas runt ett gemensamt projekt och att just olikheterna ger den färgrikedom en sån här låt behöver. Vill inte framhålla någon före nån annan men jag lade märkte till under mixningen vilken prestation det är i Wernborgs gitarrlir, för samtidigt som det är väldigt avancerat fungerar det som ackompanjemang och stjäl aldrig för mycket uppmärksamhet från sång eller soloinstrument. Det tycker jag är väldigt imponerande. Hoppas jag inte blev för flummig eller högtravande nu.  :rolleyes: B)
asti: Mera whisky boys!  :D
Marruschkka: Kul! Tack!  :)
Rattlesnake: Fanns ju t o m ett radioprogram som hette smoke-rings. Jazz och tobak verkar oskiljaktiga - det tar nog en generation... Thanks Rattlet!
Myrli: Det är jag som skall tacka för din medverkan. Härlig feeling i liret! Det måste du ta upp igen!
MaxB: Roligt att det uppskattas! Tack!  :)

Visst är det så - det är ju via colabs vi utvecklas!
/Asti


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Skrev ett inlägg med när jag skulle posta så la bredbandet av..
Har iallafall lyckats spara låten i iTunes :)
Tycker ni har fått ihop en kanonlåt. Mycket bra insatser av alla medverkande!
Inte så mycket mer att säga, känns väldigt färdigt detta.
Tack för låten, kommer gå varm här :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mycket hedrande och roligt för oss max. Tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Jag kan bara instämma i ovationerna! :)

Gillar allt med låten, komposition, stämning, instrumenter, framförande. Glider in i någon slags nostalgisk barndomsstämning hörande detta i en Centrumanläggning i mono. ;)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
En lisa så här på sö fm
Tror att pianot låter ännu bättre nu
Vad jag menade med att det låter som en standard är inte att den skulle vara snodd utan att den har den kvaliten - barasåruvet
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tjena fan.
Skriver mest för att kolla om jag lyckas posta. Fin låt, bra sång som 17... Jag tyckte jag hörde nåt vasst i diskanten på sången? B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena fan.
Skriver mest för att kolla om jag lyckas posta. Fin låt, bra sång som 17... Jag tyckte jag hörde nåt vasst i diskanten på sången? B)

Jo det ligger några "ess" på sången som hade behövt lite special behandling för att platsa lika snyggt som det övriga mixmässigt..Men det är väl snart ett år sedan jag la sången på denna..
Kommer inte ihåg om jag skickade sången med effekter eller helt ren..? Felet är förmodligen mitt,så vi får leva med det,och det är inte så svårt i detta topp arr.

Mvh
Micael


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vad har du för stormembranare? En ångdriven?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Avslappad: Vilket schysst nick! Och välkommen hit! Kul comments och association. Thnx!
cykeln: Tack så hemskt mycket! Ibland vet jag inte vad som är vad när det hamnar i burken...  :huh: :rolleyes:
Håkan NIlsson: Också välkommen! Bra ställe det här. Tack för lyssning och kommentarer. De-essing är jag inget vidare
på tycker lätt att det blir tje-ljud (eller hur man nu stavar) i stället. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves