Kontrollrummet

Hemmastudio!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Hej alla glauda!

Nu är det som så att jag mer eller mindre har vuxit ur min lilla hemmastudio ! Och skulle behöva tips på hur min studio bör se ut, utifrån mina krav och vad jag redan har!

Det jag har idag är följande:

iMac 2,16GHz Intel Core med 2GB Ram

Hagströms Select elgitarr och en Cort 730 FX (har jag för mig)
Midiklav CME UF 50
Apogee Duet Interface
Trumset Pearl
Guitar Rig 3
Logic Studio
EZ drummer

Och nu till vad jag vill ha/behöver

Nytt ljudkort för att kunna mika upp trummorna/mikrofoner!
Det jag vill ha av ljudkortet är ungefär samma ljudkvalitet som Apogee kortet om det är möjligt!
Möjlighet att ha trumsetet mikat två gitarrer en bas och gärna 2 röst.
Guitar rig kommer att bytas men frågan är mot vad!? Är lite inne på en rörcombo som jag mikar upp!
Ett par studiomonitorer möjligtvis Adam A7 vad tror ni?

Så egentligen så är jag ute efter att bygga om hela kärnan då jag inte är nöjd! Rekommendationer tas emot tacksamt utifrån vad jag önskar!
Kommer säkert på mer efter hand som tråden tar fart, jag vill bara inte lägga en massa pengar på något jag inte blir nöjd med!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
känns som rätt omöjligt att svara på detta. Ett livetrumset kräver ju sin ytahet klart det övriga är väl bara mjukvara på nåt sätt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

Jag rekommenderar att analysera vad du inte är nöjd med. Ljudkvalitet? Arbetsättet? Inspirationen? Utrymskravet? Vilken del av signalkedjan? Annat?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Jag rekommenderar att analysera vad du inte är nöjd med. Ljudkvalitet? Arbetsättet? Inspirationen? Utrymskravet? Vilken del av signalkedjan? Annat?

Ja det jag inte är nöjd med är ju i princip ljudkortet pga att det har för få I/O samt lite arbetssättet!

Skulle önska att jag hade något som kunde styra Logic jag har ju så jag kan köra vissa knappar på CME klavet typ play pause rec, men något som är mer användbart .. och som inte kostar över 20 papp såklart!

Jag är ju jättenöjd med ljudkvaliten på ljudkortet, men man kommer till korta med I/O för fort med det! Hade jag bara haft en massa stålar hade jag köpt Apogee Ensemble ... men det är lite väl maffigt i pris!

Men min tanke är nog att bara ha ett Större ljudkort med god ljudkvalitet och köra vidare i logic studio!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
m-audio projectmix har jag beställt. utformat tilll bla logic. bra preamps har jag läst mig till, och automatiserade reglar. 8 in med preamps.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
m-audio projectmix har jag beställt. utformat tilll bla logic. bra preamps har jag läst mig till, och automatiserade reglar. 8 in med preamps.
Det verkar bra men kostar.
Vill du spara in på stålarna köp ett 8kanaligt ljudkort, typ presonus, focusrite eller motu för ca 5000 sen Behringer bcf 2000 som kontroll.

Behringern har allt du efterfrågar i arbetssätt. Jag kör den rakt in mot cubase med förinställningarna, styr eq, pan, volym, och sen framspolning, backspolning, play och stop. Stoor skillnad jämfört med att klicka med musen.


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Många bra tips jag tackar,

Jag har iaf kommit fram till ett minimum om 12 kanaler vill jag ha!

M-Audio projectmix ser kompetent ut men ... lite billig tycker jag! Vet inte varför jag får den känslan! Jag har inte sett en i verkliga livet så vem är jag att uttala mig!

Men jag har funderat och låter hellre linan löpa ut helt än att snåla och inte bli nöjd!

Jag funderar på denna uppsättning nu iaf och rekommendationer tas emot tacksammt!

TC ELECTRONIC KONNEKT 48 (utan fjärren)
Och som DAW controller Euphonix MC Controll

ni som kan vad tror ni?? Kommer börja med att investera i Kortet och sedan DAW controllern!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Många bra tips jag tackar,

Jag har iaf kommit fram till ett minimum om 12 kanaler vill jag ha!

M-Audio projectmix ser kompetent ut men ... lite billig tycker jag! Vet inte varför jag får den känslan! Jag har inte sett en i verkliga livet så vem är jag att uttala mig!

Men jag har funderat och låter hellre linan löpa ut helt än att snåla och inte bli nöjd!

Jag funderar på denna uppsättning nu iaf och rekommendationer tas emot tacksammt!

TC ELECTRONIC KONNEKT 48 (utan fjärren)
Och som DAW controller Euphonix MC Controll

ni som kan vad tror ni?? Kommer börja med att investera i Kortet och sedan DAW controllern!

Du har bara 4 preamps, och sen 24 ingångar totalt, 12analoga. Varför inte skaffa en 8kanalig preamp med adat-ut så får du 20 ingångar varav 12 är med preamp.


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Många bra tips jag tackar,

Jag har iaf kommit fram till ett minimum om 12 kanaler vill jag ha!

M-Audio projectmix ser kompetent ut men ... lite billig tycker jag! Vet inte varför jag får den känslan! Jag har inte sett en i verkliga livet så vem är jag att uttala mig!

Men jag har funderat och låter hellre linan löpa ut helt än att snåla och inte bli nöjd!

Jag funderar på denna uppsättning nu iaf och rekommendationer tas emot tacksammt!

TC ELECTRONIC KONNEKT 48 (utan fjärren)
Och som DAW controller Euphonix MC Controll

ni som kan vad tror ni?? Kommer börja med att investera i Kortet och sedan DAW controllern!

Du har bara 4 preamps, och sen 24 ingångar totalt, 12analoga. Varför inte skaffa en 8kanalig preamp med adat-ut så får du 20 ingångar varav 12 är med preamp.

Oj nu blev det mycket 8 kanalig preamp med adat-ut jag är ledsen men där fattade jag inte mycket, kan du ge mig en rekomendation på ett sådant ljudkort så kan jag läsa på lite mer!?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Många bra tips jag tackar,

Jag har iaf kommit fram till ett minimum om 12 kanaler vill jag ha!

M-Audio projectmix ser kompetent ut men ... lite billig tycker jag! Vet inte varför jag får den känslan! Jag har inte sett en i verkliga livet så vem är jag att uttala mig!

Men jag har funderat och låter hellre linan löpa ut helt än att snåla och inte bli nöjd!

Jag funderar på denna uppsättning nu iaf och rekommendationer tas emot tacksammt!

TC ELECTRONIC KONNEKT 48 (utan fjärren)
Och som DAW controller Euphonix MC Controll

ni som kan vad tror ni?? Kommer börja med att investera i Kortet och sedan DAW controllern!

Du har bara 4 preamps, och sen 24 ingångar totalt, 12analoga. Varför inte skaffa en 8kanalig preamp med adat-ut så får du 20 ingångar varav 12 är med preamp.

Oj nu blev det mycket 8 kanalig preamp med adat-ut jag är ledsen men där fattade jag inte mycket, kan du ge mig en rekomendation på ett sådant ljudkort så kan jag läsa på lite mer!?

Ska förklara vad adat är.

Det är digital överföring. Det där tc-electronic kortet har totalt 24ingångar och 24 ut. Men endast 12in respektive 12ut är via kopparkablar. Hur funkar de övriga tro?

Joo...det är för att det är 2 adat ingångar och 2adat utgångar (fyra små svarta grejer på baksidan). Adat skapades för något annat i ljudteknik har jag för mig, men används främst idag som digital överföring. Varje adatkontakt kan hantera 8 kanaler simultant i en adat-lightpipe-sladd (fast bara åt ett håll).

Man behöver då något som gör om dessa digitala ut och ingångar till något användbart. Så antingen kan man skaffa en mixer som också hanterar adat, en annan dator (vad nu det skulle vara bra för) och sist bara en ad/da omvandlare.

Något som man kan skaffa är då en åtta-kanalig preamp med adat ut. Det är då 8preamps, alla med en analog utgång, sen finns det en adatkontakt. Kopplar man en adatsladd därifrån till tc-elektronickortet så får du in alla åtta preamps in i kortet med en sladd.

Adat-utgångarna kan man exempelvis koppla till en omvandlare som ger åtta analoga, balanserade utgångar.




Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Ok nu tror jag att jag är med, som exempel då för att eventuellt visa att jag kanske snappat upp något!

Om jag köper TC konnekt kortet så till den kopplar jag till exempel ett Presonus digimax d8!?
Har jag fattat det rätt?

Då kan jag bygga lite som jag vill iom att jag har adat ... ? Och kanske bestämma karaktär tex genom att köpa rörpreamp eller inte osv? och därmed öka antalet kanaler!?

Hoppas att jag har rätt för mig, är det kortet ett bra köp då? Funderar på att beställa det i sådana fall!

Och nu till en korkad fråga ... verkligen vad ska man med en massa ut kanaler? Jag menar vad kopplar man alla 24 ut till om man har det? Jag har verkligen ingen koll på det!? Är det till vissa ljudemulatorer och liknande??

Tack för att ni orkar engagera er ;)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Adat skapades för något annat i ljudteknik har jag för mig, men används främst idag som digital överföring.

ADAT är/var en av de tidigare typerna av digital inspelning. 8 spår digitalt ljud in på VHS band.  :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Adat skapades för något annat i ljudteknik har jag för mig, men används främst idag som digital överföring.

ADAT är/var en av de tidigare typerna av digital inspelning. 8 spår digitalt ljud in på VHS band.  :)
Se där...där har vi svaret...


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Och nu till en korkad fråga ... verkligen vad ska man med en massa ut kanaler? Jag menar vad kopplar man alla 24 ut till om man har det? Jag har verkligen ingen koll på det!? Är det till vissa ljudemulatorer och liknande??

Precis. Om man kör analog mixer eller har externa kompressorer, eq's o.s.v.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Om jag köper TC konnekt kortet så till den kopplar jag till exempel ett Presonus digimax d8!?
Har jag fattat det rätt?
Då kan jag bygga lite som jag vill iom att jag har adat ... ? Och kanske bestämma karaktär tex genom att köpa rörpreamp eller inte osv? och därmed öka antalet kanaler!?
Njae....skulle då använda digimaxen som preamp för mickarna, sen koppla en rörpreamp på en av tc´s vanliga ingångar.


Och nu till en korkad fråga ... verkligen vad ska man med en massa ut kanaler? Jag menar vad kopplar man alla 24 ut till om man har det? Jag har verkligen ingen koll på det!? Är det till vissa ljudemulatorer och liknande??
Många användningar, en jag skulle gilla med många utgångar är att man har allt kopplat. Jobbar man med flera projekt parallellt så kan det vara jobbigt att behöva gräva runt i patchbayen så fort man byter.
Många utgångar kan vara bra till att ge individuell medhörning.

Jag har inte själv jobbat med så många kanaler, men man kan drömma :)


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Om jag köper TC konnekt kortet så till den kopplar jag till exempel ett Presonus digimax d8!?
Har jag fattat det rätt?
Då kan jag bygga lite som jag vill iom att jag har adat ... ? Och kanske bestämma karaktär tex genom att köpa rörpreamp eller inte osv? och därmed öka antalet kanaler!?
Njae....skulle då använda digimaxen som preamp för mickarna, sen koppla en rörpreamp på en av tc´s vanliga ingångar.


Och nu till en korkad fråga ... verkligen vad ska man med en massa ut kanaler? Jag menar vad kopplar man alla 24 ut till om man har det? Jag har verkligen ingen koll på det!? Är det till vissa ljudemulatorer och liknande??
Många användningar, en jag skulle gilla med många utgångar är att man har allt kopplat. Jobbar man med flera projekt parallellt så kan det vara jobbigt att behöva gräva runt i patchbayen så fort man byter.
Många utgångar kan vara bra till att ge individuell medhörning.

Jag har inte själv jobbat med så många kanaler, men man kan drömma :)

Ok jo det är klart att det är dummt att klydda med rör på redan befintliga mic preampar :)

Men det känns som detta öppnade en massa dörrar för mig nu, TC connect verkar ju vara ett bra kort så frågan är inte om jag klipper till på det och expanderar allt eftersom!?

Eftersom jag är lite ombytlig av mig så måste detta vara ett juste sätt att kunna få lov till att vara ombytlig!

Tc connect med en 8 kanalers rörpreamp sedan ev köpa vissa kompressorer och andra eq som man vill ha känns det som en bra riktining tycker ni?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har inte själv jobbat med det kortet så jag har svårt att veta.


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Har inte själv jobbat med det kortet så jag har svårt att veta.

Nej jag förstår att du inte kan uttala dig, men du kanske har ett tycke? Jag har läst lite om kortet och det verkar vara ett trevligt kort!

Tänkte mest om någon hade synpunkter, så man inte tänker fel och blir stående med något som inte lirade som man ville ändå!
Min fundering är ska man ta den med fjärr? eller den utan? Känns inte som om fjärren ger mig något extra för 2000 finns roligare saker man kan lägga det på!


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
m-audio projectmix har jag beställt. utformat tilll bla logic. bra preamps har jag läst mig till, och automatiserade reglar. 8 in med preamps.

Jag har kollat mer och mer på projectmixen, och gillar den mer och mer! Antalet kanaler är ju lite få egentligen, men det har ju ADAT så om man vill utöka vad är max antal kanaler man kan få med detta kort?

Känns nästan som om att projectmix vinner över TC konnekt 48 ändå ....


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
i know!

Känns nästan som man får en digi003a fast utan att betala för Digidesigns logo :D eller något :D

Nån sa att det "i princip" är samma preampar som profire, men utan deras "special brand" typ.  Går ju att trycka i en fin preamp via adat om man vill sen.


Min j*vel har ännu inte dykt upp :(
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
i know!

Känns nästan som man får en digi003a fast utan att betala för Digidesigns logo :D eller något :D

Nån sa att det "i princip" är samma preampar som profire, men utan deras "special brand" typ.  Går ju att trycka i en fin preamp via adat om man vill sen.


Min j*vel har ännu inte dykt upp :(

Tråkigt att din inte har dykt upp än, hoppas att den gör det asap :)

Men med andra ord så lär man kunna få iaf 16 in och 12 ut??? Om man kör via adat eller är jag helt ute och snurrar??


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, 16x12 får jag det till, men det står 18x14 :S  vete fåglarna :) de kanske räknar insert och headphones ut eller nåt? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol