Kontrollrummet

Vad ska jag göra åt den felaktiga tonarten??

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hej alla duktiga & kunniga.. Jag är imponerad över vilken kunskap det finns här på KR.. Jättekul och nyttigt verkligen..

Hur som helst. Jag fick en förfrågan om att "ta ton" på en låt som jag verkligen gillar.. Tycker att jag hänger med på refrängen men tyvärr så klarar jag inte av att göra en vettig insats på versen då den ligger i en (för mig) helt felaktig tonart.. Jag vill verkligen få till detta, men det funkar inte!
 :angry: :huh:

Har hört människor talat om att "pitcha" (tror jag det hette) detaljer i en inspelning.. Innebär detta att man kan sänka/höja tonarten på delar av låten?
Jag har själv provat att pitcha just versen, men då låter det helt "kajko".. Kan Ni snälla ge mig några tips. Jag behöver få versen i samma tonart som refrängen.

Bry Er inte om kvaliten - detta är endast en slaskinspelning för att testa tonarten.. Men här är refrängen!
[mp3=200,20,0,center]
http://www.neldehof.se/music/TEST.mp3[/mp3]
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Inte fixa om rösten, lär dig eller hitta nya sätt. NÖTA, NÖTA och sen nöta lite till.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


freddy

  • Gäst
Lättast är det väl att be om en "transponering" av versriffet. Alltså en transponering är när man flyttar exakt samma figur/riff till en annan tonart. Så hör med den som gjort låten, det är nog enklast. Jag läser det som att det är någon annan än du som gjort låten :D Säg som det är, det är väl i bådas intresse att det låter bra.

Några magiska genvägar finns inte riktigt, inte om det ska låta bra iaf.

Kanske dags att ta fram din falsett i rösten? :D

"pitcha" små detaljer som du säger. Då ska det nog vara snudd på perfekt och kanske någon liten ton som inte sitter. Öva riktigt många gånger istället. Lyssna på låten massor med gånger så du känner den. Oftast får jag sjunga saker 10-20 ggr innan jag är nöjd. Även fast det är mina egna grejer och jag vet hur skiten ska gå när jag gör den.

Nu vet jag inte exakt vad ditt problem är. Men försök se det mer som en utmaning än något som är "svårt". Klart du sätter skiten, eller hur? ;)
rocka på!
« Senast ändrad: 12.03.2009, 23:37:12 by freddy »


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Kan du inte ta nå alternativ lite lägre stämma på verserna om dom ligger för högt i ton? Att pitcha ner enbart en vers låter lite konstigt (om jag har fattat det rätt)
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vet inte vad du egentligen behöver hjälp med - men att pitcha, kan nog innebära flera saker.

Jag kan inte "den rätta tekniken" utan hittar på work around-lösningar. Det jag kom att tänka på är att:

1) kopiera den del av musiken du inte kan sjunga tillräckligt höga toner på
2) I ett wave-editeringsprogram, sänka hastigheten några "cent" (heter det så?).
3) Om du nu har t.ex. 80% av ordinarie hastighet - sjung in det du ska, i denna "lite lägre tonart"
4) Höja hastigheten på sånginspelningen på motsvarande sätt som i 2) fast tvärtom.
5) Importera den sången i låten.

Om man sänkt och höjt hastigheten för mycket har man fått med Kalle Anka på låten. Det var kanske inte det här du ville göra...
« Senast ändrad: 13.03.2009, 12:23:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Att köra pitch shift på en hel mix brukar låta apa, men det kan vara ett alternativ ändå. Du skall ju bara ha den som grund att sjunga mot. Huvudsaken är ju hur din sång låter när den blir pitchshiftad tillbaka till originaltonarten.

Att köra som MaxB föreslår går också, men är det mer än en helton blir det definitivt hörbar piff-och-puff-effekt. På sin egen röst är man nog lite överkänslig, jag har märkt att man reagerar på mindre än en halvtons förändring, typ nånstans vid 66 cent. Hm, där vart det nördvarning.  :P
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Att köra pitch shift på en hel mix brukar låta apa, men det kan vara ett alternativ ändå. Du skall ju bara ha den som grund att sjunga mot. Huvudsaken är ju hur din sång låter när den blir pitchshiftad tillbaka till originaltonarten.

Att köra som MaxB föreslår går också, men är det mer än en helton blir det definitivt hörbar piff-och-puff-effekt. På sin egen röst är man nog lite överkänslig, jag har märkt att man reagerar på mindre än en halvtons förändring, typ nånstans vid 66 cent. Hm, där vart det nördvarning.  :P

Tack, cent heter det alltså. Motsvarar det mer eller mindre än 95% av ordinarie hastighet? Du verkar ha koll, herr rasselorm  ;)

Och en fråga till då vi ändå har ämnet uppe. Spelar Mike Oldfield ofta gitarr hälften så långsamt som det resultat man sen hör på låtarna. Hans gitarrmelodier låter ofta "pitchshiftade".
« Senast ändrad: 13.03.2009, 13:19:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tack för alla tips.. Kanon..
Det här forumet är uuunderbart..
Men jag kanske var lite otydlig - jag vill inte fuska mig till en tonträff. Jag vet ju inte vad pitcha innebär, jag har bara fått för mig att det kanske heter så.. Men vad jag är ute efter är alltså att förändra versens tonläge så att den kommer i närheten av refrängens ton..
Det handlar överhuvudtaget inte om att jag inte träffar ton på versen - det gör jag. Men det är skönare att sjunga, och resultatet blir bättre, om jag får "flåsa" i en ton som är bättre lämpad för mig.. Nuvarande tonläge gör att jag antingen sjunger för mörkt eller så saaaatans ljust..  :blink:

Jag har pratat med han som gjort låten men han vet inte heller hur man gör.. Men han har erbjudit sig att spela in en ny vers i annan ton, men det är ju ett jääääkla jobb (antar jag)..

Freddy nämnde "transponering".. Det låter som om det kanske är det jag söker? Får kolla med upphovsmannen om detta är något han förstår sig på..
Att plocka fram falsetten funkar inte, hehe..  Men däremot så tror jag att jag är, precis som Du säger, alldeles för ivrig.. Jag ska nog bara sitta och lyssna på låten och och läsa texten för att komma in i matchen..

Återigen, stort tack!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Aettan

  • Gäst
Det är nog bara att anpassa dvs höja eller sänka tonart för hela låten som är det bästa om man absolut vill bevara sångmelodin, annars får man välja andra toner istället för dom som inte funkar. Det är en myt det där att låtar absolut måste ligga i den tonarten som dom skrevs, det är ett otyg oxå för alla dom som har drömmar om att hålla på med musik men torskar på att nån propsar på att låten ska gå i "rätt" tonart. Det har slagit sönder många ungars drömmar om att sjunga. Kort sagt stå på dig och säg att dom/upphovsmannen får anpassa den efter dig och ditt röstomfång. Lycka till


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jobbar du i cubase?

Markera den del som är sur, audio, plugins och använd Autotune .. ta remove på allt utom just tonen du vill du ska sjunga i , och ställ in autotunern tills det låter bra..

OBS.. detta fungerar inte jämt, men om det är en liten finjustering så brukar autotunern fixxa till det utmärkt :)

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Att köra pitch shift på en hel mix brukar låta apa, men det kan vara ett alternativ ändå. Du skall ju bara ha den som grund att sjunga mot. Huvudsaken är ju hur din sång låter när den blir pitchshiftad tillbaka till originaltonarten.

Att köra som MaxB föreslår går också, men är det mer än en helton blir det definitivt hörbar piff-och-puff-effekt. På sin egen röst är man nog lite överkänslig, jag har märkt att man reagerar på mindre än en halvtons förändring, typ nånstans vid 66 cent. Hm, där vart det nördvarning.  :P

Tack, cent heter det alltså. Motsvarar det mer eller mindre än 95% av ordinarie hastighet? Du verkar ha koll, herr rasselorm  ;)



100 cent är en halvton. Således är en halvton ned ca 92% av ursprungshastigheten.  ^_^
(Jag hade ålderskomplex för några år sedan, och försökte via pitchning i Soundforge hitta gränsen när det låter ljusast fast inte chipmunk...)
DON'T PANIC