Kontrollrummet

HARMONICA MIKE - Don´t hide from the fire..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låt namn:Don´t hide from the fire
Artist:Hm
Genre:Tja..Blues rock?
Text/Musik:Hm
Ev,medverkande: Soon W soon
Prod/mix:Hm
Inspelnings år:April 2007
Format:mp3:a

Hej boys and girls.
Nytt alster,inte färdigt dock.Blir nog lite mer på slutet och lite gura på denna så småningom..
Postar den ofärdig mest för att jag vill kolla om det håller, eller om jag är ute å cyklar?

Feeda på rubbet,så jag får en uppfattning om jag är på rätt spår..Trummorna ..ja ja..pust! Nu har jag i allafall försökt :ph34r:

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 19.04.2007, 10:29:22 by Harmonica mike »



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
from the fire kanske?

Nu får shrinken utveckla lite..Det var en svår förstådd kommentar.

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Korrekt engelska tror jag också är hide FROM the fire....:)

ska lyssna nu, kommenterar sen :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Tjena Mike!  :D



Lyssnar nu. .


Ahh, det svänger!
Gillar verkligen din röst i låten. Trummorna är kanske lite för "luftiga"? Jag skulle vilja höra en beat som ligger "närmare" .

Texten och sången passar skitbra i låten!  :D



Edit: Vet inte om du vet det själv, men "from" the fire är nog rätt...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Olá Micael

Här har vi igen en pärla, fast den behöver lite polering.  :)
Trummorna.. hmmm just de pust ..psust. Han där trummisen verkar lite nervös, stressad, säg att han lämnar bort det dubbla bakslaget med baskaggen.
Rösten e fin som vanligt och vilken mellodi vi har här..greit! :) Men soundet..ups, har han sysslat med chorus eller? Not so good...

Och gitarren kommer väl med så småningom, intron lite naken med bara orgeln o basen.
Und forsicht mit dem verb beachten.
Gott pianolirande :)

En lite virrig kommentar....

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Olá Micael

Här har vi igen en pärla, fast den behöver lite polering.  :)
Trummorna.. hmmm just de pust ..psust. Han där trummisen verkar lite nervös, stressad, säg att han lämnar bort det dubbla bakslaget med baskaggen.
Rösten e fin som vanligt och vilken mellodi vi har här..greit! :) Men soundet..ups, har han sysslat med chorus eller? Not so good...

Och gitarren kommer väl med så småningom, intron lite naken med bara orgeln o basen.
Und forsicht mit dem verb beachten.
Gott pianolirande :)

En lite virrig kommentar....

h.  Johan


Thanx Johan.
Man blir ju aldrig fullärd på det här med trumprogrammering.Jag ska se över bas kaggen och försöka förenkla lite..tror att det blir mera rättvisande.Svänget finns ju redan,så det behövs väl inte så mycket drums.Nu låter det mera som 2 trummisar som slåss om utrymmet..I en garderob :D

Sången däremot har inget chorus,bara två stämmor på delar av reffen.Möjligen lite mycket reverb på dom,det kan vara det som stör.Pannat och lagt ett stereo reverb - that´s it.
Gura skall det bli,men jag försöker göra mitt jobb så bra som möjligt innan jag släpper in den utWalde.. :P Liten led tråd där - men jag nämner ingen vid namn.

Omdömet om piano liret värmde,då jag lirar som en kratta.

Slutsats: Trummorna trummorna trummorna. Hå Hå ja ja..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Mike!  :D



Lyssnar nu. .


Ahh, det svänger!
Gillar verkligen din röst i låten. Trummorna är kanske lite för "luftiga"? Jag skulle vilja höra en beat som ligger "närmare" .

Texten och sången passar skitbra i låten!  :D



Edit: Vet inte om du vet det själv, men "from" the fire är nog rätt...

Tack Kenta K.
Fixar lite på drumsen innan slutmixen vad gäller lir å sound.Det blir några rundor till på låten.Möjligen så måste jag sjunga om ordet "for" då from verkar vara det riktiga..Men jag är lite kluven där..då det är lite tanke bakom texten och alltså ingen eld det handlar om.Men men,jag får kolla med en engelsman.

En eloge då till dr phil (shrinken = hjärn skrynklare)som uppmärksammade det.Tack.

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar den där spankulerande basen och orgeln, sköna dissonanser från pianot. Det är som låten väntar på en riktig urladdning som man vill att åskan ska slå ner eller nåt, förtätat som en Wilson Picket låt kanske kommer en annan på W och förlöser det hela? Trummorna låter helt OK i mina älsklingslurar, du behöver inga exp-packs... ;) :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lyssnar nu då.

tycker trummorna och orgeln låter lite plastigt (vägrar skriva låter MIDI ;)  ) i början ,det blir bättre sen.

Trummorna blir senad lite luftiga. Skulle vilja ha ner tempot liite gran, tänk alannah myles (miles) black velvet? nån mellangrej åt det hållet.

Skitbra röst som jag tror skulle komma ännu mer till sin rätt om det går lite långsammare.


skitbra sångpålägg!

snacka med den utWalde om ett basljud oxo som låter lite skitigare .)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gillar den där spankulerande basen och orgeln, sköna dissonanser från pianot. Det är som låten väntar på en riktig urladdning som man vill att åskan ska slå ner eller nåt, förtätat som en Wilson Picket låt kanske kommer en annan på W och förlöser det hela? Trummorna låter helt OK i mina älsklingslurar, du behöver inga exp-packs... ;) :P

Härligt kompis.
Då gick min tanke med pianot fram.Det är väldigt spretigt,fingrarna trasslade in sig emellanåt.Men jag släppte igenom det.Jag donar på med arret och försöker åstadkomma åsk nedslaget.Möjligen ett hiskeligt break,har lite ideer kring det primal tjut och dylikt :lol:.Gura ska det bli,kanske nåt annat också vi får se..Det ordnar sig med exp:t.

Thanx
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
lyssnar nu då.

tycker trummorna och orgeln låter lite plastigt (vägrar skriva låter MIDI ;)  ) i början ,det blir bättre sen.

Trummorna blir senad lite luftiga. Skulle vilja ha ner tempot liite gran, tänk alannah myles (miles) black velvet? nån mellangrej åt det hållet.

Skitbra röst som jag tror skulle komma ännu mer till sin rätt om det går lite långsammare.


skitbra sångpålägg!

snacka med den utWalde om ett basljud oxo som låter lite skitigare .)

Emulatorn:
Jag tar inte heller det hemska ordet i min mun :P.Än så länge så ligger låten på skiss bordet,tempo sänkning har jag inte tänkt på.Det kan vara en ide´..Det är nog lite för mycket och komplicerade fills på trummorna,tror att låten tjänar på lite avskalning där.Jag har en slask med as grym gura,det blir liksom lite annat ljud i källan om man så säger ;)..Jag ska försöka göra allt så bra och färdigt som jag bara kan, innan den ska in.Det är uppbyggnads processen som är roligast - och så lär man sig lite på vägen..Jo absolut,bas ljudet ska helt klart med,mitt sunkar lite.
Tack för omdöme om sången det värmde.

Mvh
Micael


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
from the fire kanske?

Nu får shrinken utveckla lite..Det var en svår förstådd kommentar.

Mvh
Micael
Jo, precis som redan förklarats så är det from the fire, inte for. Det är inte heller fire som styr utan ordet hide.
Hide from, go with, head for.
Du har nog översatt rakt av: gömma sig för elden. På engelska säger man gömma sig från något. Nog om det, nu ska jag ta mig tid o lyssna oxå :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
from the fire kanske?

Nu får shrinken utveckla lite..Det var en svår förstådd kommentar.

Mvh
Micael
Jo, precis som redan förklarats så är det from the fire, inte for. Det är inte heller fire som styr utan ordet hide.
Hide from, go with, head for.
Du har nog översatt rakt av: gömma sig för elden. På engelska säger man gömma sig från något. Nog om det, nu ska jag ta mig tid o lyssna oxå :)

Tack Mr Phil.
Då är det förståeligt.Då blir det till att sjunga om stroferna där det ingår.Det är mycket med grammatiken :D,uppskattade detta.

Mvh
Micael


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Mmm, gillar sången - igen. Vet att det bara är en demo än, men lite mer utspel skulle jag gärna höra i sången dock. Rösten lovar mer än vad som erbjuds på nåt sätt. :)
Schyssta körer!
Orgeln är jag kluven till, låter lite för mycket predikoorgel från pingstkyrkans närradio....  :mellow: typ. Soundet alltså.
Kanske lite rivigare, lite lägre skulle göra susen.
Pianot är överlag bra, men det är några ljusa toner som plippar till på några ställen som känns konstiga.
Något låten skulle trivas utmärkt med, tror jag, är brass!! Lite synkoperade markeringar o stötar! Soul!
Trummorna ÄR det enda problemet egentligen. Mer en soundfråga oxå tror jag. Det saknas dynamik, o blir därmed ganska maskinellt. Skulle vilja kunna erbjuda trumprogrammering, men vågar inte lova att jag hinner tyvärr.... :(
Basen tänkte jag inte på, så den funkar tydligen.
« Senast ändrad: 19.04.2007, 12:16:15 by MrPhil »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mmm, gillar sången - igen. Vet att det bara är en demo än, men lite mer utspel skulle jag gärna höra i sången dock. Rösten lovar mer än vad som erbjuds på nåt sätt. :)
Schyssta körer!
Orgeln är jag kluven till, låter lite för mycket predikoorgel från pingstkyrkans närradio....  :mellow: typ. Soundet alltså.
Kanske lite rivigare, lite lägre skulle göra susen.
Pianot är överlag bra, men det är några ljusa toner som plippar till på några ställen som känns konstiga.
Något låten skulle trivas utmärkt med, tror jag, är brass!! Lite synkoperade markeringar o stötar! Soul!
Trummorna ÄR det enda problemet egentligen. Mer en soundfråga oxå tror jag. Det saknas dynamik, o blir därmed ganska maskinellt. Skulle vilja kunna erbjuda trumprogrammering, men vågar inte lova att jag hinner tyvärr.... :(
Basen tänkte jag inte på, så den funkar tydligen.


 Mr P.
Brass var en bra ide,förstår hur du menar.Har inga vettiga pluggar dock.Men jag testar med det jag har så får vi se hur det låter.Jag kanske skippar orgeln till förmån för guran..Sången då,du har en poäng där.Det finns en del att ta av i mitt register.Provar lite nya grepp när jag sjunger om.
Ett par toner på pianot snubblar lite,dom kommer i skymundan då guran är på plats..

Tack för bra feedback.

Mvh
Micael



Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Bra groove men kan bli bättre. Tagga ner lite och bli mer cool. B) Bastrummespelet med ett konstigt dubbelslag måste du fixa. Tycker låten börjar bra annars och gillar orgeln men tycker att pianot är konstigt. Styr upp det. I andra versen kan du väl låta orgeln komma tillbaka annars blir det väldigt ologiskt genom att flagga för ett instrument som man sedan inte hör igen. Och ett som också är så dominerande.
Ta fram skiftnyckeln så väntar jag spännt på nästa version. :)
Mvh
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sköna körer. Gillar idén med orgeln. Trummisen måste ha damp. Minst.  :lol:

Det är en bra låt, borde hända mer i harmonierna.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Sköna körer. Gillar idén med orgeln. Trummisen måste ha damp. Minst.  :lol:

Det är en bra låt, borde hända mer i harmonierna.

Thanx W.
Jag donar på ett tag till med arret,har lite mer ideeas..Sen kan man ju alltid köra den i "magic boxen"å se vad som kommer ut.. :P
Fick ett tips om brass,det kan ju vara nåt..Gura definitivt,och gärna ett mer sammansatt arr/lir.Dra den lite mot soul hållet är ingen dålig tanke heller..
Well well,jag donar ett tag till..Äntligen fått ordning på datan!

Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
Ganska intensivt spel på både bas och trummor minst sagt. Lite styltigt och stelt.

Jag tror låten skulle vinna på ett luftigare trumkomp. Mer halvtempokänsla. Lite jazzfunkigt. v.k. hälften så ofta alternerat med (golv)puka. [Jag får se till att komma igång snart så att jag kan ge exempel istället för att bara klaga  :ph34r:  ]

Basidéen är god men jag hänger upp mig på de i mitt tycke överdrivna och i (nästan) varje takt förekommende betoningarna och de likaledes ofta förekommande förslagen. Basfiguren blir lite haltande som om ett ben var kort. Basen väl hög.

Som alltid är sången och feelingen strålande! Så är även låtidéen.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ganska intensivt spel på både bas och trummor minst sagt. Lite styltigt och stelt.

Jag tror låten skulle vinna på ett luftigare trumkomp. Mer halvtempokänsla. Lite jazzfunkigt. v.k. hälften så ofta alternerat med (golv)puka. [Jag får se till att komma igång snart så att jag kan ge exempel istället för att bara klaga  :ph34r:  ]

Basidéen är god men jag hänger upp mig på de i mitt tycke överdrivna och i (nästan) varje takt förekommende betoningarna och de likaledes ofta förekommande förslagen. Basfiguren blir lite haltande som om ett ben var kort. Basen väl hög.

Som alltid är sången och feelingen strålande! Så är även låtidéen.

Thanx DG.
Jo det tekniska är ju inte riktigt min grej.Allt går att göra betydligt bättre.Det är mest liknande figurer låten igenom,den enkla vägen.Men arret är inte klart så det finns mycke å dona med.Jag tar dina synpunkter på drums å bas med mig.Jag tror att i rätt tappning så kan det här bli en riktigt svängig sak.Vi får se vad det blir i slutänden,då detta bara är en skiss som jag ville kolla om den höll..Och det verkar den ju göra.Tack för omdöme om sång å låt ide.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra groove men kan bli bättre. Tagga ner lite och bli mer cool. B) Bastrummespelet med ett konstigt dubbelslag måste du fixa. Tycker låten börjar bra annars och gillar orgeln men tycker att pianot är konstigt. Styr upp det. I andra versen kan du väl låta orgeln komma tillbaka annars blir det väldigt ologiskt genom att flagga för ett instrument som man sedan inte hör igen. Och ett som också är så dominerande.
Ta fram skiftnyckeln så väntar jag spännt på nästa version. :)
Mvh
Toby

Thanx T.
Jorå,den ska få lite nya kläder denna.Grund gunget behåller jag då det verkar nå fram.Som du hör så har jag testat lite olika prylar på piano å orgel.Nu vet jag vad som gillas och inte.Lite mer kring uppbyggnaden ackords mässigt får det bli och sedan en fin polering ala´den utWalde(intern skämt,fast seriöst menat :D) så har vi en svängig låt.

Hang in there mate.

Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta är nog det rockigaste jag hört från dig.... Lyssnar nu för första gången, och den är ju trevlig och så men fastnar inte riktigt....
Jag har inga råd att ge, du har det inom dig, my man!
Om dock inte låten växt efter 5-6 genomlyssnar blir jag förvånad :)

Jag är ju van vid 5:a, men vad fasen även Peps gjorde ju ett fåtal dåliga låtar. Där har du min ärliga åsikt. Bliv inte sur, du är fortfarande the number 1 bluesartist of Sweden i mina ögon
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Detta är nog det rockigaste jag hört från dig.... Lyssnar nu för första gången, och den är ju trevlig och så men fastnar inte riktigt....
Jag har inga råd att ge, du har det inom dig, my man!
Om dock inte låten växt efter 5-6 genomlyssnar blir jag förvånad :)

Jag är ju van vid 5:a, men vad fasen även Peps gjorde ju ett fåtal dåliga låtar. Där har du min ärliga åsikt. Bliv inte sur, du är fortfarande the number 1 bluesartist of Sweden i mina ögon


Tjena Per.
Här vilar inga ledsamheter. :D Bra att få höra en ärlig åsikt,då sporras jag till att göra låten bättre.
Jag kan tycka att den är lite tradig å tråkig men med ett schysst gung emellanåt..Det gäller bara att åstadkomma det genom hela låten..Jag donar på tills jag har "det",so hang in there.

Mvh
Micael


Burnin Sven

  • Gäst
Tjena Micael ännu en rökare från norr kul. Finns inga ben i den här förutom lite notvärdesfel eller vad det heter på några ställen och lite många på hits på trummorna ibland. Orgeln ska vara där men ska nog spelas lite annorlunda rytmiskt sett, inte i ackorden dom väser precis som dom ska utan i slingorna som löper ibland, lite samma med pianot här och där. Ja du vet sånt som lägger sig till rätta när bandet lirar. Småsaker kort sagt men kanske nåt att tänka på om du vill ta den "hela vägen". I övrigt full pott från Sya. Ja visst sjutton höll på att glömma det är nog from the fire men lägg ut texten på the Muses muse textforum så får du ju hjälp av proffsen. Ha det bra
Göran


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Micael ännu en rökare från norr kul. Finns inga ben i den här förutom lite notvärdesfel eller vad det heter på några ställen och lite många på hits på trummorna ibland. Orgeln ska vara där men ska nog spelas lite annorlunda rytmiskt sett, inte i ackorden dom väser precis som dom ska utan i slingorna som löper ibland, lite samma med pianot här och där. Ja du vet sånt som lägger sig till rätta när bandet lirar. Småsaker kort sagt men kanske nåt att tänka på om du vill ta den "hela vägen". I övrigt full pott från Sya. Ja visst sjutton höll på att glömma det är nog from the fire men lägg ut texten på the Muses muse textforum så får du ju hjälp av proffsen. Ha det bra
Göran

Tack Göran.
Jo liret är ju lite trevande och sökande på denna.Mest för att jag ville se vad som funkade och inte.
Gunget finns ju men det saknas lite mer för att få en komplett låt.Nåväl jag donar på så får vi se vad som ramlar ut..Bra tips om Muses muse kring texten..

Mvh
Micael


Utloggad mr_chess

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
tjena!!

lyssnar på den nu och det svänger helt klart

men jag tycker att sången liksom lite väl mycket i framkant jämfört med de andra. sen skulle kanske man kunna dra ner på luftigheten på trummorna.
vet inte heller men sången är något för basig i mina hörlurar, dock är det hörlurar det rör sig om.

mvh anders


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Skön låt med bra bluessväng. Dock tar trummorna för mycket utrymme jämfört med sången som hamnar lite i skymundan. I mina högtalare låter det som sångaren befinner sej bakom trummisen i halvstängd garderob (nu hårddrar jag det lite). Kanske man skulle dra upp diskanten något på sången samt sänka volymen på trummorna för att få balans? I ett sånt här bluesgung skulle man till och med kunna välja vispar eller helt ta bort virveln och bara köra med jazzig hihat via foten ;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
New comments..Coolt!
Då detta bara är ett utkast och ingalunda färdigt mix/arr mässigt så skriver jag inte så mycket mer än att så småningom när jag får lite mer tid, så ska det göras klart.
Låt ide´n verkar ju funka,så det skall definitivt jobbas vidare..

Tack Mr.chess å 91:an.

Mvh
Micael