Kontrollrummet

Nu har jag verkligen testat ett UAD-1 kort.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Så om jag förstår rätt så är UAD "endast" en DSP plattform och innehåller således inget ljudkort, vilket då skulle innebära att man är fri att köra vilket annat ljudkort som helst på marknaden tillsammans med UAD???


Utloggad tsmalmbe


Channelstrippen byger du ju själv. Kompressor + eq. För sångbehöver du LA-2A och Cambridge. För variering behöver du givetvis annat också, men de där två skall du ha ifall du behöver en vokal-channelstrip. För bas och akustisk gitarr byter du ut LA-2A mot 1176.

Allmänt: Inget DSP-kort ersätter dock ett bra arbettsätt och förståelse för vad pluggarna gör och hur en tekniskt bra mix sammanställs. Det är bara fråga om verktyg som är skojiga och lätta att jobba med, men man kan nog mixa riktigt skit med UAD också.


Det där med att till det så använder jag det EQ:et och till det ett annat har jag aldrig förstått så bra och har heller ingen erfarenhet. Ja jovisst saker kan ha lite olika karaktär... men det handlar ju om rätt dyra saker och inte minst om man tänker på det som pluggarna skall efterlikna.

Med andra ord så fattar jag inte varför man inte bara kan ha en kvalitativt channelstripp såsom t.ex. Neve 88RS väl skall vara? Den har ju både filter, eq och kompressor och skall sitta i de finaste borden i det finaste studiorna osv. Fungerar den inte bra på allt om man får utrycka sig lite naivt? Måste man också ha en massa kompletterande liknande saker så fort man skall spela in ett annat instrument... och ett annat instrument osv?


ARbetssätet kring en 88RS är helt annat, inställningarna och beteendet helt annat. Jag kommer överens med 88RS ekvalisator på vissa instrument. TYcker dock inte om kompressorn där, hur jag än skruvar så blir det antingen för lite kompression eller pumpande och fult. Nåjaa, jag har använt 88RS på perkussioner och det var lyckat tycker jag. Men inte på sång. Kanske jag borde ge den en chans till.

LA-2A är ju en vinnare helt enkelt för att den har bara två reglage. Och den låter helt enkelt bra.

Senaste SOS har en bra artikel på om sångkompression och parallelkompression. Köp eller kolla i bilbioteket. TYckte det var riktigt värdefull läsning. Hjälper också¨om man vill jämföra kompressor A med kompressor B, bara för att få en känsla av skillnader. Det är inte bara db-reduktionen som gäller. Inte bara en matematisk formel.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

De här pluggarna skulle jag verkligen vilja ha Roland Dimension D och Roland RE-201 Space Echo. Jag hade ju för fan ett sådant space eko eler om det var echoplex jag hade???  Har i varje fall använt ett för hundra år sedan.

Dimension D låter väldigt likt en riktigt hårdvaruenhet. Jag använder D i nästan alla projekt, men aldrig på bas (vilket kanske är det mest traditionella). D är den ultimata stereobreddaren som inte låter skitapa.

Space echo är najs, jag vet inte om man kan "spela" den på samma sätt som en vanlig RE (emu vet vad jag menar med det tror jag), men jag tycker definitivt de kunde ha gjort en 501 modell istället för 201 på UAD.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Så om jag förstår rätt så är UAD "endast" en DSP plattform och innehåller således inget ljudkort, vilket då skulle innebära att man är fri att köra vilket annat ljudkort som helst på marknaden tillsammans med UAD???

Exakt. Det är egentligen endast fråga om kvalitativa VST-plugins, inget annat. Du behöver en DAW och ett ljudkort för att ha någon nytta av dem.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Måste bara börja med att säga att herrejävlar vilken affärsidé att komma på detta med UAD kort!

Idag började jag på en låt och beslutade för att ENBART använda ett UAD-1 kort som effektbehandlare.

8 x eq (Cambridge)
6 x kompressor (1176)
4 x reverb (inserts)
2 x reverb (sends)
1 x Precision De-Esser
1 x nigel mot 2 group tracks.

Det är ju helt fantastiskt!  ungefär 75% av uadkortets cpu används just nu .. och då har jag ödslat onödigt mycket effekter för så få spår, men jag ville kolla hur långt man kunde gå.
Oavsett.. Det jag vill komma fram till är för Er som inte har koll på vad det egentligen är.
Så är det en egen processor på ett pci/pcie kort.
På kortet sitter egna effektpluggar, och när du använder dom pluggarna så drar den bara cpu från själva kortet, dvs ingenting alls från din PC/MAC.

Min CPU mätare stog på 5% i detta projektet på ca 15 spår.. vilket är helt fantastiskt lågt!

För er som har problem med cpu, skaffa ett UAD kort!

bara ett jäkligt bra tips, som jag en gång fick, och löste :)
Jag kör dock en okej burk intel core2duo 2x2.4ghz , 4gb ram men vid jätteprojekt vill gärna cpun hoppa upp runt 80% vilket börjar oroa mig, men det kommer aldrig ske med detta kortet!
Jag ska köpa UAD-2 nästa gång he he .

Mvh

Marcus


Kan man få ett smakprov på resultatet  :P ( för nu har jag blivit helt taggad att köpa ett UAD 1 kort från thomann. Kostar ju inte många hundralappar där för ett projekt pak. Ska ändå beställa en trådlös mic därifrån så..... :))


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil

 D är den ultimata stereobreddaren som inte låter skitapa.

Instämmer helt.
« Senast ändrad: 14.04.2009, 15:37:12 by Zyan »
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag kollade på Thomann precis och det verkade som om UAD-1 paketet för 1700 (project pak kanske?) är slutsålt - det finns inte kvar i alla fall. Vad är det som skiljer Express-pak från project pak? Är det krediterna man får handla extrapluggar för endast?

Och en fråga till.. vilka andra musikaffärer känner ni till som kan tänkas ha UAD-1 kort billigt? Det finns nån fransk som hette "Play .. nåt"  eller liknande. Nån som har en länk dit?

edit: Flexi-paket verkar finnas kvar...
« Senast ändrad: 24.04.2009, 11:38:53 by Giannis »
www.akoume.com


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag kollade på Thomann precis och det verkade som om UAD-1 paketet för 1700 (project pak kanske?) är slutsålt - det finns inte kvar i alla fall. Vad är det som skiljer Express-pak från project pak? Är det krediterna man får handla extrapluggar för endast?

Och en fråga till.. vilka andra musikaffärer känner ni till som kan tänkas ha UAD-1 kort billigt? Det finns nån fransk som hette "Play .. nåt"  eller liknande. Nån som har en länk dit?

edit: Flexi-paket verkar finnas kvar...


Skillnaden är att expresspak är till PCI-Express bussen och projektpak e till den vanliga PCI bussen. Jag frågade på 4sound om innehållet och det är samma pluggar som medföljer. Köper man den via Thomann så får man ju en voucher på 100$ på expressen och 150$ på project. Men nu var ju den sistnämda slutsåld så...... Jag tror UA håller på att fasa ut UAD-1 kortet till förmån för UAD-2 så man får nog vara snabb om man vill ha ett nytt. Annars e de beggat som gäller.

Micke


ps Glöm inte att rösta i festival pollen  :)
« Senast ändrad: 24.04.2009, 14:09:17 by jonnerstone »


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Tjena Micke,


Tack för svaret.. Då får jag tänka över saken under helgen när det gäller köp av UAD-kort.
www.akoume.com


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Hur är det med kompabilitet med Vista när det gäller UAD-1 korten (jag kör viserligen XP/XP 64 idag men det kommer att uppgraderas så småningom) ?
www.akoume.com


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hur är det med kompabilitet med Vista när det gäller UAD-1 korten (jag kör viserligen XP/XP 64 idag men det kommer att uppgraderas så småningom) ?


Windows 7 kommer ju att släppas till hösten, så har du ett fungerande XP system så känns det som att du bör sitta kvar på det tills 7:an e släppt och man får se hur dom har löst problem med bakåtkompabilitet. Tror nog att många 3:e partsutvecklare håller sig lite avvaktande nu med att uppdatera drivrutiner och annat då Vista mer och mer börjar kännas  som en parantes i windowshistorien. Men för att svara på din fråga så stödjer UAD-1 Vista.
Micke
« Senast ändrad: 24.04.2009, 20:58:32 by jonnerstone »


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ok. Det kan ju vara en idé att vänta. Nu har i och för sig många tillverkare lyckats släppa 64-bitars versioner - senast kanske Native Instruments Kontakt 3.5 vilket gör väldigt stor skillnad för mig som använder mig av stora samplingsbibliotek.

Jag menar, när kan man räkna med stöd för Windows 7?
www.akoume.com


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vad är det för kontakt.
Funderar på att skaffa nytt moderkort, och det finns så många portar och jag vet inte riktigt vad man ska ha. Skulle vara kul med möjligheten att  ladda in massa dsp-effekter.

PCI
PCI express
Någon som heter x16 eller nåt sånt.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vad är det för kontakt.
Funderar på att skaffa nytt moderkort, och det finns så många portar och jag vet inte riktigt vad man ska ha. Skulle vara kul med möjligheten att  ladda in massa dsp-effekter.

PCI
PCI express
Någon som heter x16 eller nåt sånt.


Här finns lite info om dom olika PCI bussarna

http://sv.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

PCI-e 16x används till grafikkort


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vad är det för kontakt.
Funderar på att skaffa nytt moderkort, och det finns så många portar och jag vet inte riktigt vad man ska ha. Skulle vara kul med möjligheten att  ladda in massa dsp-effekter.

PCI
PCI express
Någon som heter x16 eller nåt sånt.


Här finns lite info om dom olika PCI bussarna

http://sv.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

PCI-e 16x används till grafikkort

Så vilken används till UAD-1?

Jag måste ha en PCIe 16x till grafikkortet, och en PCIe till UAD på mitt nya moderkort.
Förstår inte riktigt skillnaden i texten.


Utloggad tsmalmbe

UAD-1 kommer som PCI och PCIe. PCI-16 eller sånt är bara ett sätt att notera bushastigheten i marknadsförnigen, det har inget med (den fysiska) kontakten i sig att göra. Korten skiljer sig inte mellan PCI och PCIe, båda har samma effekter etc. Du väljer kort enligt det du har ledigt i din dator. Om du har en moderna dator i vanilla-kondition har du troligen både lediga PCI och PCIe-platser.

Detaljer: För att kunna använda alla PCIe-platser på mitt moderkort får jag bromsa ner de andra PCIe-platserna. Det är en specific feature i min BIOS och moderkort. Grafikkorten "behöver" inte 16x, men givetvis om man skall ha en spelmaskin så skall det vara "fullt ut". Det är fråga om en tekniskt sett maximal bandbredd. I en audiomaskin kan det vara klokt att bromsa på saker som inte är relevanta för audiobruk. Annars är det mer eller mindre irrelevant med 16x.

Jag tror att de nya UAD-korten kan utnyttja PCIe-hastigheter på 2x och 4x, men det är en annan historia sen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Aettan

  • Gäst
Jag har ju ett PCIe grafikkort i båda mina slottar, ett i 16 och ett i 8 slotten och det funkar fint så var man sätter grafikkorten kan tydligen variera. Jag har ett GA EP45-DS3 moderkort.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag har fått mitt FlexiPAK nu och försöker registrera hårdvaran, men lyckas inte.. Jag får ett felmeddelande: "Your card could not be identified please select your Hardware Product"

Är det nån mer som haft liknande problem?
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

Är det ett felmeddalnde i Windows eller på UAD's website då?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Det är ett felmeddelande från UADs hemsida. Jag kopplar upp mig via en annan dator för övrigt.

edit: Jag uppdaterade mjukvaran till v5 men då får jag felmeddelandet att min hårdvara är registrerad hos nån annan (jag köpte mitt kort från JAM)
« Senast ändrad: 29.04.2009, 00:33:25 by Giannis »
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

dom har fått den som retur av ngn som redan registrerat den låter det som?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ja, det låter så. Men jag är nästan säker på att jag bröt plasten på förpackningen till kortet. Jag kan ju ha fel i och för sig.
www.akoume.com


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Nu har jag lyckats registrera kortet efter ett par mail till UADs support. Jag har inga krediter dock vilket jag borde ha fått i alla fall 500 av (plus 150 var det nån som sa samt att jag såg det på Thomann.de) då jag köpte ett FlexiPak.

Jag har mailat UAD igen men det kanske finns nån här som vet vad det kan vara?
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

uad's support brukar vara trevliga. Ta ett foto av din kvittens och skicka det, de ger dig nog dina creds.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ja, de är bra bortsett från att det tar ett tag att få svar.
www.akoume.com