Kontrollrummet

Nu har jag verkligen testat ett UAD-1 kort.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Måste bara börja med att säga att herrejävlar vilken affärsidé att komma på detta med UAD kort!

Idag började jag på en låt och beslutade för att ENBART använda ett UAD-1 kort som effektbehandlare.

8 x eq (Cambridge)
6 x kompressor (1176)
4 x reverb (inserts)
2 x reverb (sends)
1 x Precision De-Esser
1 x nigel mot 2 group tracks.

Det är ju helt fantastiskt!  ungefär 75% av uadkortets cpu används just nu .. och då har jag ödslat onödigt mycket effekter för så få spår, men jag ville kolla hur långt man kunde gå.
Oavsett.. Det jag vill komma fram till är för Er som inte har koll på vad det egentligen är.
Så är det en egen processor på ett pci/pcie kort.
På kortet sitter egna effektpluggar, och när du använder dom pluggarna så drar den bara cpu från själva kortet, dvs ingenting alls från din PC/MAC.

Min CPU mätare stog på 5% i detta projektet på ca 15 spår.. vilket är helt fantastiskt lågt!

För er som har problem med cpu, skaffa ett UAD kort!

bara ett jäkligt bra tips, som jag en gång fick, och löste :)
Jag kör dock en okej burk intel core2duo 2x2.4ghz , 4gb ram men vid jätteprojekt vill gärna cpun hoppa upp runt 80% vilket börjar oroa mig, men det kommer aldrig ske med detta kortet!
Jag ska köpa UAD-2 nästa gång he he .

Mvh

Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
låter skitbra!

Vad kostade ditt kort?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
låter skitbra!

Vad kostade ditt kort?

Jag gav 2000+moms, så 2500 och då ingick $100 att handla ytterligare pluggar för .

Jag är skitnöjd, kommer ha enormt nytta av det :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skall bara ta mig ur den lokala finanskris som mitt senaste inköp orsakat, så skall jag nog fundera :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Alla DSP-kort tar lite overhead från CPU:n, så detta fungerar tyvärr inte i alla oändlighet. Dessutom kan jag säga att ju mera man packar i korten, desto mera PCI-I/O vilket kan leda till instabilitet (beror mycket på moderkort/chipset). Det kan vara att de nya UAD2/4 ger en lösning på detta.

I dagens läge med nuvarande begagnade priser finns det verkligen ingen orsak att inte köpa ett DSP-kort av något slag ifall man funderar på att köpa någonting alls.

Tyvärr har jag det fullsatt själv för tillfället.


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
exakt. Gör ju helt plötsligt din burk sjukt mycket kraftfullare.
Jag ska köpa 3 pluggar till mitt kort utöver dom jag har. Sen kommer det räcka gött och väl.
Plate140
Dreamverb
Samt något bra delay. Sen har jag allt i ett enda kort. Även om altiverb och psp608 och svåra att slå enligt mig :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
exakt. Gör ju helt plötsligt din burk sjukt mycket kraftfullare.
Rätta mig om jag har fel, men det finns väl EN nackdel med DSP-kort: du kan inte mixa ner internt i ditt DAW (rendera)?
Eller funkar detta annorlunda?


Utloggad tsmalmbe

exakt. Gör ju helt plötsligt din burk sjukt mycket kraftfullare.
Rätta mig om jag har fel, men det finns väl EN nackdel med DSP-kort: du kan inte mixa ner internt i ditt DAW (rendera)?
Eller funkar detta annorlunda?

Med risk för missförstånd (och jag använder Cubase 3):
- pluggarna finns under audio process som vilka andra som helst, man kan bränna ner effekter rakt på audiospår
- man kan köra mixdown utan att behöva göra det i realtid
- man kan inte frysa effekterna, så att de skulle frigöra dsp-resurser

Eller var det inte något av dessa du menade?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Eller var det inte något av dessa du menade?
Nej, du fattade rätt. Så man lyfter in effekterna som vanliga vst/DX i Cubase eller valfritt program då.
Själv har jag ett DSP-system där effekterna är i eget format och bara kan användas i den digitala mixern som man strömmar ljudet igenom.
Liknande detta:


Utloggad tsmalmbe

Ah, I see. Nej, dessa pluggar fungear så att de har ett VST (eller protools) gränssnitt som visas åt DAW:en, och sen har pluggarna sin egen "backend" via vilken de sedan använder sig av DSP-kortet.

Distributed computing i microkosmos :)

I cuemix kan man väl routa tillbaka det internt, så att cuemix syns som en "external effect" i Cubase.

Ja, du har inte Cubase - då vet jag inte.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Jag kör 2 ConicCore 2 kort i XTC läget i Cubase 5 då får man med alla deras efffekter vid mixdown kanon....
Vet inte hur det funkar med UAD kort......................... ........?=
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


DåligtGehör

  • Gäst
Om jag fattar det rätt så använder du inte så mycket de pluggar som ingår i kortet, dvs "Mix Essentials".

Är de inta så intressanta. Vad jag förstår så ingår redan EQ, kompressor m.m. Men behöver man rusa åstad och köpa in av de andra pluggarna (andra eq, reverb, kompressor osv.) för att få bra resultat? Jag menar alltså inte frågan om att komplettera med sådant som inte ingår vilket ju är en annan sak.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Är ett UAD-1 ett bra alternativ om man vill ha en uppsättning bra pluggar? Jag har förstått det som så visserligen, även om det många gånger verkar vara avlastningen av processorn som glädjer mycket. Själv har jag aldrig haft problem med för lite processorkraft men jag funderar ändå på ett UAD-1 pga av pluggarna.

Och för att förtydliga för mig själv (ursäkta..), om jag bouncar ned ett projekt följer UAD-pluggarna med då eller måste jag bounca ned det till spår innan jag jag gör "slutbouncen"?
www.akoume.com


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Och för att förtydliga för mig själv (ursäkta..), om jag bouncar ned ett projekt följer UAD-pluggarna med då eller måste jag bounca ned det till spår innan jag jag gör "slutbouncen"?

Alla UAD pluggar följer med vid bounce. De fungerar precis som vanliga pluggar inne i Cubase/Logic eller vad du nu kör för något. Inga problem eller andra arbetssätt krävs.

D.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Suveränt.

Det är kvalitativa pluggar också antar jag?
www.akoume.com


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Om jag fattar det rätt så använder du inte så mycket de pluggar som ingår i kortet, dvs "Mix Essentials".

Är de inta så intressanta. Vad jag förstår så ingår redan EQ, kompressor m.m. Men behöver man rusa åstad och köpa in av de andra pluggarna (andra eq, reverb, kompressor osv.) för att få bra resultat? Jag menar alltså inte frågan om att komplettera med sådant som inte ingår vilket ju är en annan sak.

De pluggar som följer med? Det beror på vilken variant du köper av UAD-kort. I de dyrare följer fler med. Men antar du tänkte på det billigaste. De som följer med där är bl a en channelstrip men den är allt annat än rolig. Ja du får med en pulteq som är bra. Realverb är en mindre version av dreamverb samt en lightversion av 1176. Funkar men den har inte det där varma ljudet. Pluggarna i minsta versionen är bara som smakprov för att man ska köpa de andra pluggarna. Och det är dem man vill ha. Och har man börjat är det svårt att sluta. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Suveränt.

Det är kvalitativa pluggar också antar jag?

Det kan du ge dig fan på att dem är :) Hört talas om någon som ångrat att de köpt UAD-kort och dess pluggar och blivit besvikna?? B)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


DåligtGehör

  • Gäst
Om jag fattar det rätt så använder du inte så mycket de pluggar som ingår i kortet, dvs "Mix Essentials".

Är de inta så intressanta. Vad jag förstår så ingår redan EQ, kompressor m.m. Men behöver man rusa åstad och köpa in av de andra pluggarna (andra eq, reverb, kompressor osv.) för att få bra resultat? Jag menar alltså inte frågan om att komplettera med sådant som inte ingår vilket ju är en annan sak.

De pluggar som följer med? Det beror på vilken variant du köper av UAD-kort. I de dyrare följer fler med. Men antar du tänkte på det billigaste. De som följer med där är bl a en channelstrip men den är allt annat än rolig. Ja du får med en pulteq som är bra. Realverb är en mindre version av dreamverb samt en lightversion av 1176. Funkar men den har inte det där varma ljudet. Pluggarna i minsta versionen är bara som smakprov för att man ska köpa de andra pluggarna. Och det är dem man vill ha. Och har man börjat är det svårt att sluta. :)

Lite som jag misstänkte. Utan att köpa till de mer fullständiga och/eller dyrare så är man inte där man önskar.


DåligtGehör

  • Gäst
Suveränt.

Det är kvalitativa pluggar också antar jag?

Det kan du ge dig fan på att dem är :) Hört talas om någon som ångrat att de köpt UAD-kort och dess pluggar och blivit besvikna?? B)

Kan det inte även vara så att när man har lagt ut rätt mycket pengar har man inte råd att känna sig missnöjd sedan?


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Suveränt.

Det är kvalitativa pluggar också antar jag?

Det kan du ge dig fan på att dem är :) Hört talas om någon som ångrat att de köpt UAD-kort och dess pluggar och blivit besvikna?? B)

Kan det inte även vara så att när man har lagt ut rätt mycket pengar har man inte råd att känna sig missnöjd sedan?


att lösa konjuktiv dissonas    alias  rationaliseringar.........

har två små kort som jag älskar ... tror jag :rolleyes:
att leva är att dö


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nja nu är det väl ingen som inte skulle vädra sitt missnöje här eller på något annat forum världen runt. Vi är ju trots allt anonyma på forum. Eller är du en som är totalt misstänksam tills du överbevisas? :huh: Det är trots allt bara gå till närmaste musikbutik och be om en demonstration om du nu inte känner någon som har ett kort redan. Jag kan säga att jag inte är rädd att säga vad jag tycker och tänker rätt av. Jag har då aldrig varit mer nöjd med mitt kort. Det enda jag skulle kunna ångra, om jag nu hade en förmåga känna sånt, :wacko:, att jag inte köpte det tidigare. Men som sagt var i slutändan handlar det om dina färdigheter att få till bra ljud med vad du har.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Sugen själv på ett kort...bara att lyssna på ynots sångeffekter/kanalstrip så är man övertygad :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Du får ett UAD-1 billigt idag. Brukar ligga på runt 1500:- beggade. Slå till om du har råd.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ah, så det är UAD-1 som gäller? verkligen helt noll koll jag.

Så "de där pluggarna man skall ha", vad får man ge för dem? Vill ha bra kanalstripp, delay, och reverb :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Eller är du en som är totalt misstänksam tills du överbevisas?

Jag är nog sjukligt misstänksam ibland. Det har ju aldrig hänt tidigare att människor blir fans av det ena och det andra utan någon för andra uppenbar orsak.


DåligtGehör

  • Gäst
Ah, så det är UAD-1 som gäller? verkligen helt noll koll jag.

Så "de där pluggarna man skall ha", vad får man ge för dem? Vill ha bra kanalstripp, delay, och reverb :)

Det kostar en miljon!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ah, så det är UAD-1 som gäller? verkligen helt noll koll jag.

Så "de där pluggarna man skall ha", vad får man ge för dem? Vill ha bra kanalstripp, delay, och reverb :)

Det kostar en miljon!

Oj, det kändes lite dyrt  :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Själv e jag sugen på en sån här

http://www.thomann.de/se/steinberg_mr816_csx.htm


Nån som har nån erfarenhet av denna makapär??

Den e ju fullt integrerad med Cubase och det känns ju jäkligt gött!!


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja men fråga inte "DåligtGehör" om den. Han är nog väldigt misstänksam mot den med. Gissar på att han vänder sig och tittar misstänksamt mot sin egen skugga. :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Odörir: vad kostar plugsen man behöver då för att blir nöjd? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Ja men fråga inte "DåligtGehör" om den. Han är nog väldigt misstänksam mot den med. Gissar på att han vänder sig och tittar misstänksamt mot sin egen skugga. :lol:

Inte bara det, man kan inte ens lita på klockan. Den bedrar en ständigt och alltid är man sen.


Utloggad tsmalmbe


Så "de där pluggarna man skall ha", vad får man ge för dem? Vill ha bra kanalstripp, delay, och reverb :)

Jag har tidigare nämnt (i någon av de inte så få UAD-trådarna) att det lönar sig att följa med UAudios olika rabatteringar och temadagar. Då får man en hel del billiga grejer. Dessutom är UAD-pluggarn väldigt billiga t.ex i relation till TC.

Channelstrippen byger du ju själv. Kompressor + eq. För sångbehöver du LA-2A och Cambridge. För variering behöver du givetvis annat också, men de där två skall du ha ifall du behöver en vokal-channelstrip. För bas och akustisk gitarr byter du ut LA-2A mot 1176.

Allmänt: Inget DSP-kort ersätter dock ett bra arbettsätt och förståelse för vad pluggarna gör och hur en tekniskt bra mix sammanställs. Det är bara fråga om verktyg som är skojiga och lätta att jobba med, men man kan nog mixa riktigt skit med UAD också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack tsm!

Jag vill mest ha DSP för att datorn skall slippa jobba så mycket medans jag gör mina dåliga mixar.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst

Channelstrippen byger du ju själv. Kompressor + eq. För sångbehöver du LA-2A och Cambridge. För variering behöver du givetvis annat också, men de där två skall du ha ifall du behöver en vokal-channelstrip. För bas och akustisk gitarr byter du ut LA-2A mot 1176.

Allmänt: Inget DSP-kort ersätter dock ett bra arbettsätt och förståelse för vad pluggarna gör och hur en tekniskt bra mix sammanställs. Det är bara fråga om verktyg som är skojiga och lätta att jobba med, men man kan nog mixa riktigt skit med UAD också.


Det där med att till det så använder jag det EQ:et och till det ett annat har jag aldrig förstått så bra och har heller ingen erfarenhet. Ja jovisst saker kan ha lite olika karaktär... men det handlar ju om rätt dyra saker och inte minst om man tänker på det som pluggarna skall efterlikna.

Med andra ord så fattar jag inte varför man inte bara kan ha en kvalitativt channelstripp såsom t.ex. Neve 88RS väl skall vara? Den har ju både filter, eq och kompressor och skall sitta i de finaste borden i det finaste studiorna osv. Fungerar den inte bra på allt om man får utrycka sig lite naivt? Måste man också ha en massa kompletterande liknande saker så fort man skall spela in ett annat instrument... och ett annat instrument osv?


DåligtGehör

  • Gäst
De här pluggarna skulle jag verkligen vilja ha Roland Dimension D och Roland RE-201 Space Echo. Jag hade ju för fan ett sådant space eko eler om det var echoplex jag hade???  Har i varje fall använt ett för hundra år sedan.