Kontrollrummet

Hogge, "Dangerous"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Dangerous
ARTIST/GRUPP: Atomic Rain (The Project)
GENRE: Pop/Rock
LÅTLÄNGD: 4:17
KOMPOSITÖR: Hogge
PRODUCENT: Hogge
EV. MEDVERKANDE: Hogge
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Detta är mitt första försök till att skapa musik på 22 år.. Är sedan några veckor lycklig ägare till Cubase SX (tror jag det heter) som jag försöker lära mig.. Ge därför gärna konstruktiv kritik.. När det gäller själva inspelningsförfarandet så är jag tacksam om Ni kan ge Era synpunkter utan en massa konstiga ord och/eller tekniska termer. Jag kommer inte att fatta nåt av det  :rolleyes: 

Eller egentligen är jag glad om bara nån bryr sig tillräckligt för att ge något som helst förbättringstips :P

[mp3=200,20,0,center]http://www.neldehof.se/music/Dangerous.mp3[/mp3]

Har lyssnat på alla kunniga människor här och försökt mixa till denna lite.. Bort med det mesta av reverben (tror jag i alla fall) - djupt saknar jag den som den 80-tals hårdrockare jag är  :rolleyes:
Jag har tyvärr inte kunnat tillgodogöra mig alla tips än (eftersom jag inte fattar hur man gör) så det finns massor kvar att lära. Men en vacker dag så kanske.. "Plötsligt händer det" - som Svenska Spels reklam säger!!

« Senast ändrad: 08.05.2009, 12:19:04 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej  hogge och välkommen till Kr
jaha så nu har du gått och hållit dig i 22 år
jag kan förstå om du är "nödig"  :D

måste säga att jag blir imponerad av resultatet i kunnande i cubase bara efter ett par veckor
och visst finns det att slipa på men i det hela är det bara små detaljer.
det som bör ses över är som vanligt trummor
reverb är mysigt och gott men i längden märker man att det kanske blev lite mycket

annars till det viktigaste. skön låt med oväntat harmoni byte och framför allt go sångröst

bra jobbat
mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hej Guran & tack för det vänliga utlåtandet.. :lol:
Nog är jag nödig allt.. Fick ur mig en fyra låtar nästan omgående, men sen tog det stopp.. Har inte ägnat någon tid alls till att "mecka" med det tekniska - men som Du märkte så hittade jag reverbknappen i alla fall  :P

Jag hade väl tänkt lite som så att tekniken inte får bli hämmande för kreativiteten utan jag bara kör på.. Sen får forumets kunniga medlemmar komma med lite bra förslag på förbättringar. Sen gör jag om processen med de tips jag får.. Finurligt värre  :rolleyes:

Kan Du vara snäll och specificera vad "se över trummorna" innebär mer konkret?

Vad gäller sången så gör min familjesituation att jag får spela in mestadels på natten och då sover familjen vilket gör att jag får vara lite tyst. Men med tanke på Ditt omdöme så kanske jag ska fortsätta att väsa i micken nattetid  :)
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.
Varmt välkommen till ett kanon forum!

Vilken pipa du har,grymt! Bra lirat oxå..

Mixen lider av lite för mycket reverberande,vanligt misstag då man börjar i den här branschen.
Tänk på att reverbet simulerar ett rum,stort eller litet,mega scen eller en liten rökig pub exempelvis...Vidare så är det tycke och smak som avgör hur stort rum man vill ha på mixen/låten,men jag tycker att du har varit nog så optimistisk med reverb varan..

När jag spelar in mina alster så har jag ett reverb masterkanalen,det får ta hand om hela bandet och sångaren,allt för att få helheten i samma rum.Sen kan man alltid lägga lite extra på guran exempelvis för att få den lite fylligare..Annars är det ett mycket snyggt jobb du presenterar som din "förstling" här,jag gillar låten..

Mvh
Micael


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp bra låt och bra spelat överhuvudtaget. Jag tror det här med reverbet är något man ödslade med för 22-30 år sedan för det var så j-la ballt - gör ett försök Hogge sänk allt 70% (alltså reverb och liknande pluggar) - då blir det säkert för lite men det vore kul att höra en torr version.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hej Mike & Eko och ett stort tack även till Er.. Ni gör mig alldeles generad, men sugen på att fortsätta jobba med inspelningarna..
Jag, som höll på fram till mitten av 80-talet, gillar ju reverb, men jag förstår att jag vet för lite och får lyssna på expertisen. Det kanske är dags att komma in i 2000-talet och se över det där  :unsure:

Det där med reverb på masterkanalen fattar jag inte.. Jag var sjuk den dag vi gick igenom masterkanaler på studioskolan  :rolleyes:
Jag får nog läsa på lite..
Tyvärr har jag nog samma reverb på de inspelningar som jag gjort fram tills idag..

För övrigt verkar det här forumet kanon.. Det här ska bli riktigt kul..
« Senast ändrad: 11.03.2009, 11:28:20 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det kan jag lugnt säga mycket bra forum och massor med bra åsikter - jag har hängt här ett år och hade med mig samma tankar ang. reverb som du har - men jag tror att jag tagit till mig kritiken och framförallt lärt mig en massa om mixning osv.
Kör hårt Hogge.
Eko (ja du märker vilket nick jag kör med)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det värsta är att jag egentligen inte är särskilt intresserad av det teknska - men jag får ta mig i kragen. Men jag vill ju helst bara få låta en massa  :P

Nu blev jag sugen att gå in och plocka bort reverben (och undersöka vad masterkanal kan vara) och lyssna på resultatet..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Master kanalen eller masterbussen som den ofta kallas,är sista länken i kedjan innan ljudet går ut så att säga..Där brukar man lägga limiter/kompressorer/reverb/eq:s osv.. för det sista fin liret på mixen - så kallad "Mastering"..Nu vet jag inte vilket inspelnings program du har,men i Cubase/Steinberg så ligger mastern längst till höger i mixern.Testa att muta den kanalen,blir det tvär tyst överallt,så har du hittat den.Alla andra kanaler/spår går via masterbussen.

Var inte rädd för att ställa frågor kring tekniken/mixning etc. i avsedda trådar,eller starta en egen om du inte hittar vad du söker.Kolla bara så det är rätt ämne du skriver i,annars går vår käre boss Tsmalmbe i taket  :D
Mycket kunnigt folk här som sagt,så nu har du hittat hem  :)

Mvh
Mike


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag hör att du använt EZdrummer, och mitt tips kanske är att dra ut alla spår till "Multichannel" så du får varje trumljud på separata kanaler för jag gissar att du lagt en effekt på själva trumsettet, alltså hela kittet nu?  det låter som det inte har någon botten.

Men jag är mäkta imponerad att du klarar av Cubase om du inte gjort en demo på 22 år!!  :wub:

Låter fantatsitskt bra för att vara "ny" om man säger så.. även om jag förstår att du e musikalisk :)

Lyssna på tipsen du fått här, och ta bort dom dränkta reverben här o var så blir det skitbra!


/Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Mike
Tack för förklaringen. Rent logiskt så förstår jag vad en Masterkanal är, men inte hur jag får effekter på den. Men det ska jag nog kunna klura ut.. Jag har nyttjat den som en volymkontroll  :blink:

Perrra
Ja, jag nyttjar EZ Drummer. Köpte faktiskt ett trumset också (mest för att det är kul och bra motion), men det var mycket enklare och snabbare att köra EZ.. Såvitt jag vet så har jag ingen effekt på trummorna? Inte heller vet jag vad en Multichannel är, men rent logiskt bör det vara nån form av samlingskanal eller? Jag kollar upp det.
(Jag får nog ta mig en titt på de mer tekniska sidorna här på forumet vid tillfälle)

Jag har aldrig tidigare pysslat med detta. Då jag var aktiv så fick jag bara stå på andra sidan glasrutan. Släpptes aldrig in i det s.k. mixerrummet  :huh: så jag har givetvis massor att lära mig.

Tack igen för de snälla orden.. Det här forumet var precis vad jag behövde!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


freddy

  • Gäst
Reverb får man försöka använda med lite måtta, nu blir det 80-tals svulstighet kring detta.

Känns som alla gitarrer ligger i mitten och bråkar? Jag brukar spela in minst två kompgitarrer, panorera ut dom vänster och höger. Man kan nämligen bestämma vart varje kanal ska finnas i ljudbilden. Sen kan du ha slingan du spelar under refrängen ensam i mitten typ. Hur har du gjort?

Ett annat tips är att du sänker ride-cymbalen en aning. Tycker den är lite hög på första refrängen. Det kan du göra i EZ. Kanske även crash-cymbalen du matar på andra refrängen. Den tar upp mycket av ljudbilden nu också. Jag tycker det blir lite störande.

Sen skulle jag vilja ha mer bas, höj upp den så det blir lite mer botten!

EZ-trummorna är inte så kul ljudmässigt, men man har det man har att jobba med :) Tycker virveln låter lite konstigt. Personligen gillar jag Addicitve Drums mycket mer. Ett liknande program. Om du skulle vilja prova något annat och jämföra framöver så rekommenderar jag AD.

Jag gillar låten och sången. Härligt sliten röst! Refrängen är rätt catchy med ;)

En sista sak skulle vara att du ser över volymen på sången, jag tycker vissa ord försvinner lite? Kanske är det reverbet som käkar upp allt annat :)

Annars kan du prova att slänga på en kompressor om du inte gjort det.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hej Freddy och jättetack..
Med alla inlägg i den här tråden så har jag ju fått en hel utbildning..

Kanon med konkreta råd. Och jag håller med om de allra flesta. Det är väl egentligen reverben som jag har svårt att släppa (80-tals hårdrockare som jag är)  B)
Men jag ska se över även det..
Jag är otroligt impad över EZ trummorna (med tillägget "Drumkit From Hell"). Men jag har samtidigt inget att jämföra med så det blir förmodligen samma känsla som när man fick sin första systemkamera.. T.o.m. den allra sämsta bild förstoras och sätts upp på väggen.. Allt är liksom bra! 
:rolleyes:

Jag ska undersöka hur man justerar nivåerna på trummorna, för Du har helt rätt i cymbalernas nivåer etc.

Om min önskelista nånsin skulle slå in så fick jag en tekniker i Julklapp så att jag själv slapp pyssla med den delen. Men kanske blir det roligare efterhand som man lär sig mer?! Just nu rattar jag så lite som möjligt för jag tycker bara att det blir etter värre tyvärr.. Men men, med alla tipsen här så kanske det blir en låt av detta så småningom..

Återigen stort TACK!!

PS: På ett annat välkänt forum ligger också dessa två låtar och där har nästan 60 stycken (sist jag kollade) lyssnat men inte en enda kommentar? Här har låtarna legat uppe i några timmar och jag har redan fått massor av tips.. Vad glad jag är att jag hittade hit.. DS
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker det låter riktigt bra för att vara nypremiär! Visst, lite mycket reverb på mycket gör att hela ljudbilden låter långt bort - dra ner reverbet på vissa instrument och panorera ut gitarrerna lite så blir det nog luftigare, med djup och bredd.

Sången tycker jag kunde vara lite mer tydlig - testa lite mera diskant och dra av lite bas. Mixen är bra i övrigt.

Tajt lir, bra sång och sjyssta stämmor.  ^_^
DON'T PANIC


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Har inte nåt annat att tillägga än vad många andra har sagt! grymt bra "nystart"!...och välkommen in i inspelningsträsket...
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjopu Hogge!
Allt sitter sketasnyggt.... utom trummorna...
Lirar inte i samma utrymme som resten av bändet.
Men detoaktat tar över hela liret.
Så nu behövs det medicin att få dynamik i låten, dvs allt som utförs bör utföras i samma utrymme!

Nu e de basen o trummorna som inte hittar sin plats. Basen hörs överhuvudtaget inte alls o trummorna jobbar på i sin efgna atmosfär.
Introgurorna e bra men sedan kommer dom torra trummorna o ....   ez DRUMS TROLIGTVIS....
Sången, hur bra den egentigen är så blir dränkt i skuggan av .... egentligen av allt

Så ett litet jobb med mixen skall komma att lyfta detta  alster många snäpp uppåt!
Kort sagt, alla som deltar måste slippa i samma ljudbild!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tycker det låter riktigt bra för att vara nypremiär! Visst, lite mycket reverb på mycket gör att hela ljudbilden låter långt bort - dra ner reverbet på vissa instrument och panorera ut gitarrerna lite så blir det nog luftigare, med djup och bredd.

Sången tycker jag kunde vara lite mer tydlig - testa lite mera diskant och dra av lite bas. Mixen är bra i övrigt.

Tajt lir, bra sång och sjyssta stämmor.  ^_^
Tack Rattlesnake.. Mycket uppskattat.
Jag ska försöka pilla lite och framförallt läsa på lite om detta fenomen.. Lyssnade lite på Dina låtar och sådana grymma mixar vill jag också få till.
Som jag skrev i ett annat svar här på forumet - mina inspelningar påminner mer om en slarvigt inspelad livekonsert.. Jag ska försöka komma bort ifrån att använda Cubase som bandspelare och börja tänka studio istället.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Har inte nåt annat att tillägga än vad många andra har sagt! grymt bra "nystart"!...och välkommen in i inspelningsträsket...
Inspelningsträsket, hehe :D
Tackar..
Crystal Light har jag ju haft lite koll på via MySpace innan jag hamnade här (vi är ju t.o.m. kompisar där)  :)
.. Ni är ju grymma..
Och dessutom från min födelseort Sandviken (såg jag precis) :P
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tjopu Hogge!
Allt sitter sketasnyggt.... utom trummorna... Lirar inte i samma utrymme som resten av bändet.
Men detoaktat tar över hela liret. Så nu behövs det medicin att få dynamik i låten, dvs allt som utförs bör utföras i samma utrymme!

Nu e de basen o trummorna som inte hittar sin plats. Basen hörs överhuvudtaget inte alls o trummorna jobbar på i sin efgna atmosfär.
Introgurorna e bra men sedan kommer dom torra trummorna o ....   ez DRUMS TROLIGTVIS....
Sången, hur bra den egentigen är så blir dränkt i skuggan av .... egentligen av allt

Så ett litet jobb med mixen skall komma att lyfta detta  alster många snäpp uppåt!
Kort sagt, alla som deltar måste slippa i samma ljudbild!

h.  johan

Tack Johan för bra synpunkter. Och som jag svarade Dig i min andra tråd, där Du hade liknande synpunkter så förstår jag vad Du menar men däremot inte hur jag kommer dit. Men jag ska försöka få tid att rent teoretiskt läsa på lite vad gäller mixning.

Vad gäller trummor så har jag gått i tron att EZ Drums (med tillägget Drumkit From Hell) var bland de bästa.. Blev överlycklig när jag fick hem det. Men nu förstår jag att det kanske inte är så bra!? Många har kommenterat just trummorna..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tack till Er alla för att Ni tipsar och försöker få mig på rätt väg.. Tyvärr är det väl så att jag kanske inte är sådär jättelämpad för mix-arbete. Jag har svårt att höra om saker och ting är bra eller inte.. Inte på andras alster dock, men på mina egna? Kanske är det någon form av hemmeblindhet??

Hur som helst. Jag har försökt "lattja" lite med de trix Ni tipsat om här: har panorerat ut kompgitarrer, höjt baseb en aning och tagit bort reverb från sången (allt känns nu naket och ensamt  :wacko:) Reverb döljer ju trots allt en del missar och skönhetsfel.. *SUCK*

Fick tips av Åsas inlägg, som i sin tur fått tips av någon annan om inställning av sångspår som jag testade http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=8886.msg71626#msg71626
Tror att det funkade.. Ge så mycket kritik Ni orkar.. Gärna i lekmannatermer, eftersom jag ofta inte fattar ett jota av det som skrivs i tipstrådarna.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Nu får du inte bli sån  :P,du skulle ha hört mina första mixar för ett par år sedan - huga!

Allt har sin tid,sakta men säkert så lär man sig.Du har bra nivåer mellan de olika ingredienserna i låten och det är första steget.Nästa gång du mixar en låt,se till att du inte lägger några effekter på nåt förrän alla nivåer sitter.Ingenting på mastern heller.
Tänk på att de olika instrumenten använder olika områden inom frekvens spektrat,alltså det ljud du totalt hör i låten.I detta skede så är equalizern det viktigaste verktyget.Nu skall man separera allt så att det inte uppstår krockar mellan de olika grejerna.Vanligast är att bas och baskagge ligger i samma utrymme och grötar.Gitarr och sång exempelvis..Hög skrikig sång och cymbaler etc..När du känner dig nöjd och tycker att det låter bra och du klart kan urskilja alla instrument/sång i mixen - då kommer du till den roliga biten - Reverb/delay osv..
Jag tar inte upp kompressorer och dylikt,dom är ett kapitel för sig..Har du något sånär jämna inspelnings kurvor på spåren,så klarar du dig långt.

Många börjar redan under uppbyggnads skedet av låten med olika effekter för att få höra hur det kommer att bli,inget fel i det - men mixa torrt utan effekter tills allt sitter det är mitt råd.
Börja alltid med ett reverb på master bussen,det gifter ihop hela bandet till samma scen.
Sen kan du laborera med reverb/delay på sång/guror/trummor etc..Dock är det viktigaste reverbet det som ligger på masterbussen - utgå från det.Tänk på att där bestämmer du om det är Ullevi,eller en rökig pub lokal som gäller för din slutliga mix..Så resonerar jag,andra har säkert sina referens ramar och tillvägagångssätt - men det funkar för mig.
Kör man en reverb inställning på en gura,en annan på en,ett helt annat på sången,ett på orgeln,sen ett femte för att man vill ha virveln lite åttitalsaktig,ja då blir det snart ett virrvarr av lokaler/arenor/rum i din låt..Då är man ute på djupt vatten,det var det dina låtar led av.

Ett riktigt bra tips som jag kan ge,Tidningen studio gav ut ett special exemplar av ett nummer som hette "Mixskolan" för ett år sedan cirkus,,eller var det två..Försök få tag i ett sånt,det kommer garanterat öppna dina öron och förståelse för mixeriet..Har jag mitt ex kvar kan du få det,ska kolla.

Ett hett tips till:Dra in din favvo låt (från samma genre) som du tycker låter bra på ett spår i din mix.Växel lyssna fram och tillbaka mellan din mix och proffsens mix,det är riktigt lärorikt och en bra genväg till ett bra grundsound..

Hoppas du blev lite klokare,och ge inte upp än  :)

Mvh
Micael


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tack Mike.. Där fick jag hela grundkurs 1  :D
Jag suger i mig allt Du (och alla andra) säger, men sen är frågan hur jag kommer Dit.. Men jag ska ha lite mer tålamod (inte min starka sida) och försöka jobba lite på detta.. Det kan ju bli kul om man märker att det sker förbättringar.
Jag har aldrig varit någon mixerkille.. Då vi, på min tid, befann oss i en studio så var jag den enda som höll till där instrumentena fanns.. Alla de andra hängde som högar över den stackars mixerkillen för att ifrågasätta allt han gjorde.. Jag var liksom aldrig intresserad av den processen.

För ett tag sen köpte jag Studios specialnummer om Cubase. Det ska jag försöka läsa nån gång.. Jag ska kolla om även den Mixskolan finns att köpa.

Men faktum kvarstår.. Visst skulle det vara skönt att ha någon som skötte alla knappar.. Tänk att bara få spela in och posta och tillbaka kommer värsta mix-guru-mixen  :P

Men som sagt - det kan bli kul om man får några framgångar?!?
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det hörs att du är återfallsmusiker :lol: låter 80/90-tal så det förslår. Lite scorpionsvibbar någonstans fick jag också :D

bra lirat, riktigt bra sångröst tycker jag. För mycket reverb. OCh att reverb dränker felaktigheter stämmer inte alls. De saker du hänger upp dig på som låter fel smetas ut för dig, i dina öron, men för oss andra är det nästan bara värra, för man spetsar öronen lite för att höra detaljer.

testa att ta bort effekter, gör låten så ren att det blir outhärdligt i dina öron. Posta här sen, så får du tips hur du skall lägga effekter.


sången behöver komma närmre. liten boost runt ett par hundra Hz samt runt 3-4 Khz på eq'n brukar göra underverk för karaktären skall komma fram. Gitarrerna kan du med fördel testratta lite runt 3 khz och kolla vad som händer. styr över en gitarr mot vänster, en mot höger om de ligger och krockar, så blir ljudbilden tydligare.

Syntharna kan du välja att lägga i ett område (frekvensmässigt) som inte slåss med spng eller gitarr.

bra hantverk tycker jag. snickarna, murarna, rörisarna och betongarna har gjort ett bra jobb. Nu skall bara målaren komma tillbaks och rätta till lite skönhetsfel så är det en bra kåk sen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
sången behöver komma närmre. liten boost runt ett par hundra Hz samt runt 3-4 Khz på eq'n brukar göra underverk för karaktären skall komma fram. Gitarrerna kan du med fördel testratta lite runt 3 khz och kolla vad som händer.
Tack Emulator.. Det värmer!
Jag tycker jag har tagit bort reverb så ända in i bomben, men kanske har jag en del kvar att göra mig av med  :huh:
Jag förstår vad Du menar, förutom det jag har citerat här ovan.. Är det EQ Du hänvisar till eller?

För övrigt: Om någon sitter där hemma och tycker att mixa låtar är det roligaste som finns, men som inte har material så det räcker.. Well, here I am..  ;)
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Är det EQ Du hänvisar till eller?

För övrigt: Om någon sitter där hemma och tycker att mixa låtar är det roligaste som finns, men som inte har material så det räcker.. Well, here I am..  ;)


Ja det är EQ han menar, och det där med att nån annan ska mixa är inget annat än fubb! Klart du ska lära dig det själv. Det tar en stund jag har hållt på ett år och kommit halvvägs kanske.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar vad jag hör, återkommer förmodligen med en mer genomarbetad comment :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
och det där med att nån annan ska mixa är inget annat än fubb!
Eko
Hej EKO:
Att nån annan mixar kan väl ändå inte vara fubb?? Isåfall fuskar ju 80% av världens alla musikmakare  :unsure:
Handlar det inte mer om olika intresseområden?
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
EKO: Din tok  :D
SYNTH: Thanks pal.. Jättekul att så många är så positiva.. Nu hoppas jag bara få lite tid över så jag kan hit' på nå' mer  :wacko:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Hej du! Äntligen tog jag mig tid att lyssna här, länge sen nu.
Jag har bara snabbt ögnat igenom andras kommentarer, knappt inte alls, men jag hann läsa att folk är imponerade över hur snabbt du kommit så långt i cubaseanvändandet, så även jag!
Det mesta låter bra, en rätt häftig blandning mellan 80-tals rock OCH pop!
Så var det där med mixen av sången då  ;)
Jag undrar jag vilket reverb du använt, för nu känns det som nåt badrumsreverb på max?
Såg när jag scrollade att du kollat mitt tips, den med dubbla reverbtråden?
Har du valt reverb A? Och dragit ner lite på reverbet mot för vad som står tipsat i tråden? Jag tog ungefär hälften av vad som gavs som tips där. Din sång är sååå långt borta och så badrums-ekig nånstans långt där borta. Trixa vidare för det kommer att bli en helt ny låt när din väldigt snygga sång kommer fram!  :D

Bra låt!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tack Åsa..
Jag ska försöka få lite tid (eller lust snarare..) att skruva lite på de där.. Jag tyckte att det blev bättre då jag använde tipset från Dig, men sen kom jag på en annan grej (och nu snackar vi amatör på hög nivå), jag körde dels på Reverb A i Cubase, men sen har jag också valt ett sångljud som redan i ljudkortet har ganska kraftig reverb. Det har liksom blivit kaka på kaka där..

Efter alla uppskattande inlägg här på KR så vågar jag nog snart dra ner på reverbet och höra min röst som den är utan förlåtande (i min mening) effekter  :blink:
Vi får se om inläggen snart kommer att ändra karaktär. Snart kommer alla att tjata på mig att dra upp så mycket reverb det bara går  :lol:
Återigen Tack!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :D Om jag säger såhär då -been there done that! Men det är ju sådär, i början drar man på och tycker det låter skitbra (plus att man gömmer sig lite bakom effekten), och det man i själva verket gör är precis som du säger, gömma rösten, men det blir ju så mycket snyggare när den kommer fram. Blev nog kaka på kaka där då som du säger. Det ska bli kul att höra den här låten när din röst gör sig rättvisa, jag väntar.. trumtrumtrum..  :D
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs