Tjenare.
Nu får du inte bli sån

,du skulle ha hört mina första mixar för ett par år sedan - huga!
Allt har sin tid,sakta men säkert så lär man sig.Du har bra nivåer mellan de olika ingredienserna i låten och det är första steget.Nästa gång du mixar en låt,se till att du inte lägger några effekter på nåt förrän alla nivåer sitter.Ingenting på mastern heller.
Tänk på att de olika instrumenten använder olika områden inom frekvens spektrat,alltså det ljud du totalt hör i låten.I detta skede så är equalizern det viktigaste verktyget.Nu skall man separera allt så att det inte uppstår krockar mellan de olika grejerna.Vanligast är att bas och baskagge ligger i samma utrymme och grötar.Gitarr och sång exempelvis..Hög skrikig sång och cymbaler etc..När du känner dig nöjd och tycker att det låter bra och du klart kan urskilja alla instrument/sång i mixen - då kommer du till den roliga biten - Reverb/delay osv..
Jag tar inte upp kompressorer och dylikt,dom är ett kapitel för sig..Har du något sånär jämna inspelnings kurvor på spåren,så klarar du dig långt.
Många börjar redan under uppbyggnads skedet av låten med olika effekter för att få höra hur det kommer att bli,inget fel i det - men mixa torrt utan effekter tills allt sitter det är mitt råd.
Börja alltid med ett reverb på master bussen,det gifter ihop hela bandet till samma scen.
Sen kan du laborera med reverb/delay på sång/guror/trummor etc..Dock är det viktigaste reverbet det som ligger på masterbussen - utgå från det.Tänk på att där bestämmer du om det är Ullevi,eller en rökig pub lokal som gäller för din slutliga mix..Så resonerar jag,andra har säkert sina referens ramar och tillvägagångssätt - men det funkar för mig.
Kör man en reverb inställning på en gura,en annan på en,ett helt annat på sången,ett på orgeln,sen ett femte för att man vill ha virveln lite åttitalsaktig,ja då blir det snart ett virrvarr av lokaler/arenor/rum i din låt..Då är man ute på djupt vatten,det var det dina låtar led av.
Ett riktigt bra tips som jag kan ge,Tidningen studio gav ut ett special exemplar av ett nummer som hette "Mixskolan" för ett år sedan cirkus,,eller var det två..Försök få tag i ett sånt,det kommer garanterat öppna dina öron och förståelse för mixeriet..Har jag mitt ex kvar kan du få det,ska kolla.
Ett hett tips till:Dra in din favvo låt (från samma genre) som du tycker låter bra på ett spår i din mix.Växel lyssna fram och tillbaka mellan din mix och proffsens mix,det är riktigt lärorikt och en bra genväg till ett bra grundsound..
Hoppas du blev lite klokare,och ge inte upp än

Mvh
Micael