Kontrollrummet

Markus Broberg - Svarta Solen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
LÅTNAMN: Svarta Solen
ARTIST/GRUPP: Markus Broberg
GENRE: Rock/Pop
LÅTLÄNGD: 3:36
KOMPOSITÖR: Markus Broberg
PRODUCENT: Markus Broberg
EV. MEDVERKANDE: Malin Silfver
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg
HÖRLURSMIX: Ja!


Gjorde en ny låt förra veckan.
Jag tycker låten är klar men som vanligt kommer jag få kritik för mix:), men jag tycker det låter tungt och fint. En klar demo även om jag kanske pillar vidare med ljudet.
Gillar den vemodiga stämningen samt strukturen.
Malins och min röst funkar bra ihop, hon satte allt direkt:) Skitkul att få höra andra sjunga ens eget.
« Senast ändrad: 12.03.2009, 23:10:05 by Markus Broberg »
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tänkte bara att - (En ny låt från Markus Broberg efter ett tag blir en inte fullt så ny låt osv ...) :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Tänkte bara att - (En ny låt från Markus Broberg efter ett tag blir en inte fullt så ny låt osv ...) :)
Om jag fattat dig rätt: Beskrivningen är alltid den samma? :), jag ändrade lite på den. Eller så menade du nåt annat:P
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


asti

  • Gäst
Charmig poplåt! Sången är bra och gitarrerna funkar fint! Tycker att bas och trummor kunde "tryckt på" lite mer ibland för att förstärka och få mer dynamik.
Ett stick kanske inte heller vore fel för att få mer variation? En hel del av charmen med den här typen av låtar är ju just den lite "oslipade" mixen, så det tycker jag inte att du ska "putsa" för mycket på! Ja, visst är det en härlig känsla att höra någon annan sjunga ens låtar! :)


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Charmig poplåt! Sången är bra och gitarrerna funkar fint! Tycker att bas och trummor kunde "tryckt på" lite mer ibland för att förstärka och få mer dynamik.
Ett stick kanske inte heller vore fel för att få mer variation? En hel del av charmen med den här typen av låtar är ju just den lite "oslipade" mixen, så det tycker jag inte att du ska "putsa" för mycket på! Ja, visst är det en härlig känsla att höra någon annan sjunga ens låtar! :)

Tack Asti:)
Mina trummor är ju en historia för sig:P
Ville hålla den kort och rak, därför inget skick, tycker den varierar sig bra ändå:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad shadow

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Min hemsida
Du vet vad jag sa om låten på msn brorsan :)
Det här är en radiohit..


freddy

  • Gäst
Fan detta var redigt skumt. Alltså sången, ni låter FÖR lika. Ligger på exakt samma register och donar med. Nästan svårt att urskilja vem som är vem :) Det blir lite läskigt tycker jag, vill ha en aning mer kontrast tror jag. Dock sjunger ni båda bra, känner dock att sången behöver tajtas till lite också, några tagningar till kanske? Om det orkas med :D

Cymbalen på introt känns helt omotiverad. Ta bort den?

Gitarrslingorna är lite otajta bitvis.

Sen har du lite konstiga byten hit och dit, trummorna och arret. Men jag tycker det är lite eget faktiskt, så det gillar jag :)

Låten gillar jag som sagt, typisk radiohit. Men den behöver ses över några svängar till. Låten är bättre än nuvarande skick.

Avslutningen var skum den med, tror inte jag gillar den. Sången låter inte så snygg i sin ensamhet. Kanske låta det akustiska kompet ligga kvar bakom?

 




Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Fan detta var redigt skumt. Alltså sången, ni låter FÖR lika. Ligger på exakt samma register och donar med. Nästan svårt att urskilja vem som är vem :) Det blir lite läskigt tycker jag, vill ha en aning mer kontrast tror jag. Dock sjunger ni båda bra, känner dock att sången behöver tajtas till lite också, några tagningar till kanske? Om det orkas med :D

Cymbalen på introt känns helt omotiverad. Ta bort den?

Gitarrslingorna är lite otajta bitvis.

Sen har du lite konstiga byten hit och dit, trummorna och arret. Men jag tycker det är lite eget faktiskt, så det gillar jag :)

Låten gillar jag som sagt, typisk radiohit. Men den behöver ses över några svängar till. Låten är bättre än nuvarande skick.

Avslutningen var skum den med, tror inte jag gillar den. Sången låter inte så snygg i sin ensamhet. Kanske låta det akustiska kompet ligga kvar bakom?

 



Tack Freddy:)
Jag vet att vi låter lika, däremot sjunger jag inte med hela tiden, några slingor är hon dubbad bara. Fan! jag gillar ju cyllen i början:P
Jag testade att göra en mix där jag tajtade till gurorna i refen, det var en gura som inte hade fullt så mycket dist som de andra och därför stack ut lite för mycket.
Tog bort hennes röst helt i slutet. Det blev nog bättre.
Mvh Markus
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


freddy

  • Gäst
Fan detta var redigt skumt. Alltså sången, ni låter FÖR lika. Ligger på exakt samma register och donar med. Nästan svårt att urskilja vem som är vem :) Det blir lite läskigt tycker jag, vill ha en aning mer kontrast tror jag. Dock sjunger ni båda bra, känner dock att sången behöver tajtas till lite också, några tagningar till kanske? Om det orkas med :D

Cymbalen på introt känns helt omotiverad. Ta bort den?

Gitarrslingorna är lite otajta bitvis.

Sen har du lite konstiga byten hit och dit, trummorna och arret. Men jag tycker det är lite eget faktiskt, så det gillar jag :)

Låten gillar jag som sagt, typisk radiohit. Men den behöver ses över några svängar till. Låten är bättre än nuvarande skick.

Avslutningen var skum den med, tror inte jag gillar den. Sången låter inte så snygg i sin ensamhet. Kanske låta det akustiska kompet ligga kvar bakom?

 



Tack Freddy:)
Jag vet att vi låter lika, däremot sjunger jag inte med hela tiden, några slingor är hon dubbad bara. Fan! jag gillar ju cyllen i början:P
Jag testade att göra en mix där jag tajtade till gurorna i refen, det var en gura som inte hade fullt så mycket dist som de andra och därför stack ut lite för mycket.
Tog bort hennes röst helt i slutet. Det blev nog bättre.
Mvh Markus

Ja, det är din låt och du är chefen vettu. ;)

Men gitarren jag syftade var den efter första refrängen (tror jag det var), spelade melodi/solo typ. Låter inte riktigt tajt.


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen


Ja, det är din låt och du är chefen vettu. ;)

Men gitarren jag syftade var den efter första refrängen (tror jag det var), spelade melodi/solo typ. Låter inte riktigt tajt.

[/quote]

Haha:)

Jag vet vilket du menade, det "Hackade" liksom till, på nån kvint eller vad det heter:P
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


freddy

  • Gäst

Haha:)

Jag vet vilket du menade, det "Hackade" liksom till, på nån kvint eller vad det heter:P

Fastna lite mitt i "räkan".  :lol:


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen

Haha:)

Jag vet vilket du menade, det "Hackade" liksom till, på nån kvint eller vad det heter:P

Fastna lite mitt i "räkan".  :lol:

Typ :P
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra poplåt kul med unga röster som vill något. Men radio nä inte i det här skicket låter för spretigt tycker jag (jaja jag vet det är enklare att bedöma andras låtar) Håller med Freddy om slutet gillar jag inte.
Lyssna Markus och tänk radio skulle någon producent köra denna som den nu är upplagd (speciellt i slutet) men även det andra spretet - du kan ju musik så jag tror att du med lite eftertänksamhet kan paketera denna på ett jättebra sätt. Det är min förhoppning i alla fall.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Bra poplåt kul med unga röster som vill något. Men radio nä inte i det här skicket låter för spretigt tycker jag (jaja jag vet det är enklare att bedöma andras låtar) Håller med Freddy om slutet gillar jag inte.
Lyssna Markus och tänk radio skulle någon producent köra denna som den nu är upplagd (speciellt i slutet) men även det andra spretet - du kan ju musik så jag tror att du med lite eftertänksamhet kan paketera denna på ett jättebra sätt. Det är min förhoppning i alla fall.

Eko
Tack Eko:)
Jag har gjort en annan mix nu:), jag tog till mig och har ändrat slutet:)
Jag har aldrig nämnt ordet Radio sjäv:), jag vill bara göra låtar så jag får ur mig en massa skit, tankar.
Lägger upp den nya bums:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Sista mixen uppe nu:P
Ett litet stick
Fetare guror i ref
Annat slut
Lite mer putsat
Ändrat lite på synten.
« Senast ändrad: 11.03.2009, 04:00:02 by Markus Broberg »
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
l
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Markus.

Bra låt!

Sången låter lite för nära gentemot musiken.Lägg lite reverb på leaden så smälter den in bättre i låten.Möjligen ligger leaden lite högt i ljudbilden,kompet kommer i skymundan mellan varven.Tona inte ut guran så brant på slutet,låt fadningen ta cirka 8-10 sekunder,tror det blir snyggare..
Bra sång och snyggt lirat överlag.

Mvh
Mike



Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Hej Markus.

Bra låt!

Sången låter lite för nära gentemot musiken.Lägg lite reverb på leaden så smälter den in bättre i låten.Möjligen ligger leaden lite högt i ljudbilden,kompet kommer i skymundan mellan varven.Tona inte ut guran så brant på slutet,låt fadningen ta cirka 8-10 sekunder,tror det blir snyggare..
Bra sång och snyggt lirat överlag.

Mvh
Mike
Tack Micke!  :)
Nu har jag dragit ner på sången lite, samt lagt reverb på min stämma, samt fadat lite mer på slutet:)


Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Nuså, nu är det klart :P
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Marcus and....Boysentrigger!
Sitter som gvjutet, gillar skjutet! :D

Ändå är det så kallt ... så kallt.... trumpetljud .... feidaut....

Sketasnyggt början, akustiska gitarrerna, tjockt o bra!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Tjou Marcus and....Boysentrigger!
Sitter som gvjutet, gillar skjutet! :D

Ändå är det så kallt ... så kallt.... trumpetljud .... feidaut....

Sketasnyggt början, akustiska gitarrerna, tjockt o bra!

h.  johan

Tack Mahan:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Glad överraskning var ju detta! Skönt kaxig låt, jäkligt bra när det drog igång!
Ni sjunger kanonbra, och som sagts, väldigt lika in rösterna, tonen. Nu står du liksom bakom Malin och sjunger, jag skulle vilja höra er båda, panorera ut pyttepytte så ni står lite bredvid varandra istället. Det tror jag skulle göra mycket för låten. HÖGRE sång på refrängen, var tog dom vägen  :blink: kände jag.. Gillade verkligen låten, och Malin sjunger sådär kaxigt enkelt liksom som jag skulle vilja kunna men inte kan. Snyggt.

Slutet harmonierade inte riktigt med låten på nåt sätt, blev så försiktigt snällt. :) (och så är jag rätt skeptisk till introt , vore det inte snyggare med bara gitarren istället för den lite smått hysteriska vad det nu kallas? Förlåt men jag blev lite nervös på den haha! Men smaksak är det såklart.)

Bra låt!!
« Senast ändrad: 13.03.2009, 23:49:24 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Tack Åsa:), snälla ord:)
Ska kolla upp hur det blir med mer Pan, man tänker inte på sånt själv av ngn anledning:)
Här hemma är refen effektfull, vill inte att sången ska vara för hög där, mest som en kör, men jag kanske testar som du sa.
Slutet gillar jag ju också :ph34r:
Jag vill ha CYMBALEN i början :P

/Markus
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Tack Åsa:), snälla ord:)
Ska kolla upp hur det blir med mer Pan, man tänker inte på sånt själv av ngn anledning:)
Här hemma är refen effektfull, vill inte att sången ska vara för hög där, mest som en kör, men jag kanske testar som du sa.
Slutet gillar jag ju också :ph34r:
Jag vill ha CYMBALEN i början :P

/Markus

 :lol: Då ska du helt klart ha kvar introt och outrot så, man kan inte lyssna på alla, man FÅR vara helt nöjd själv! Testa lite med sången du, nu känns det mer som att du dubbar henne, istället för att ni sjunger duett  :)

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Tack Åsa:), snälla ord:)
Ska kolla upp hur det blir med mer Pan, man tänker inte på sånt själv av ngn anledning:)
Här hemma är refen effektfull, vill inte att sången ska vara för hög där, mest som en kör, men jag kanske testar som du sa.
Slutet gillar jag ju också :ph34r:
Jag vill ha CYMBALEN i början :P

/Markus

 :lol: Då ska du helt klart ha kvar introt och outrot så, man kan inte lyssna på alla, man FÅR vara helt nöjd själv! Testa lite med sången du, nu känns det mer som att du dubbar henne, istället för att ni sjunger duett  :)


Hehe:)
Ja precis, blir mer som dubb!
Ska kollat:P
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kan bara instämma.. Detta kan bli en radiohit. Tjejen sjunger kanonbra och med en härlig attityd och självförtroende.. Snyggt jobba (as usual)
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
bra låt och bra framförd. jag gillar texten, budskapet når fram och perfekt sjunget. det är absolut inte alltid flest ord vinner :D jag gillar när man kan säga mkt med få ord, gott jobbat !!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nuru Markus börjar det likna nåt riktigt bra tycker jag. Jag kan inte avgöra vem som sjunger vad men det spelar ingen roll. Riktigt skönt detta. Möjligen är höger aukustisk gitarr något för komprimerad och på nåt ställe går din och Malins röster ihop med musiken så att det krockar rejält. Slutet numer j-gt bra möjligen kan du köra ett varv till med långsammare fadeout.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Tackar Silver och Eko:)
Jag testade att panorera ut min stämma mer men återgick till orginal, rätt coolt ändå.
Jävligt kul att höra :wub:
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter jäkligt bra Markus... Jag sparar denna verren. Den är perfekt, tung och bra sångerska också
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Det låter jäkligt bra Markus... Jag sparar denna verren. Den är perfekt, tung och bra sångerska också

Tack som fan Dividend:)!
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Riktigt bra låt
Dynamisk och bra varierad med de tyngre partierna och de mer lågmälda
Skulle vilja ha upp sången lite när gurorna går på som värst
Flytta gärna isär rösterna och akkegurorna lite grann från varandra
Bra jobbat!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Har nu lyssnat på den här låten ett par gånger, stark melodi och sång..pondus i Malins röst här :P..men tycker du låter lite som en skugga, kanske lite synd, beror nog på icke-panorering.

Snygga gitarrer oxå!

Som helhet, jätteskön låt :rolleyes:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Har nu lyssnat på den här låten ett par gånger, stark melodi och sång..pondus i Malins röst här :P..men tycker du låter lite som en skugga, kanske lite synd, beror nog på icke-panorering.

Snygga gitarrer oxå!

Som helhet, jätteskön låt :rolleyes:

/Marr

Tack Cyllen och Mar:)
Ska se över den en till gång sen, måste göra klart alla nya bara:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)