Kontrollrummet

Beyerdynamic DT-990 Pro

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Well, jag beställde nyss ett par Beyerdynamic DT-990 Pro från Thomann, tyckte priset var bra (strax över 1700 kr inkl frakt). Men... mitt beslut var kanske lite förhastat. Det verkar inte vara en dåligt lur men kanske inte bäst för studiobruk ändå, ser att en del rekommenderar DT-880 fram för DT-900 Pro. Men då är man uppe på närmare 3000 kr med frakt och då kanske jag lika gärna skulle slå till på ett par Ultrasone istället. Så nu är jag rådvill.

Jag är rätt säker på att DT-900 Pro kommer att vara bättre än mina nuvarande; Philips SBC HP890... Men, tja. Jag vet inte riktigt hur jag skall göra nu, avbeställa och ta några andra eller nöja mig med DT900 pro helt enkelt.  :huh:


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Beyers i särklass bästa och popläraste studiolurar är dt250 och dt770. Rekomenderar att du byter till dt250, mycket bätre än 990 i min mening.

Hägge.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Snurrat runt lite och fått lite råd (och tack för ditt också), så nu är de förhoppningsvis avbeställda, väntar bara på en bekräftelse på detta... får la se vad det blir istället.


Analogfreak

  • Gäst
Snurrat runt lite och fått lite råd (och tack för ditt också), så nu är de förhoppningsvis avbeställda, väntar bara på en bekräftelse på detta... får la se vad det blir istället.

Annars har du ju AKG K271 MKII som är en väldigt trevlig lur.  :rolleyes:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jo, har kikat på dem... men känner mig mest förvirrad nu. Det är ju f-n att butikerna här i stan har rätt klent utbud.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag åker med AKG K271 studio. Lite varma är de, men helt OK ljud.

Tycker de har bra upplösning och funkar till det mesta.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Personligen föredrar jag dt770 framför akg 271. Det var dom jag jämförde när jag behövde nya lurar. Så jag kan verkligen rekommendera dt770, riktigt nöjd med dom.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag har DT150 - är det budgetversionen?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Själv har jag DT770PRO-250Ω, är mycket nöjd med dem, låter superkanonbra :):)
en anledning , förutom ljudet, när jag valde dem var att de har stora välvaderade kupor som tillåter glasögonbågar ( en mycket viktig parameter för en glasögonorm som mig...


Har även skaffat mig ett par DT250, som jag har som ipodlurar o  dyl. de låter också bra, men DT770PRO låter helt klart en bra bit bättre!

rekomenderar iaf DT770PRO :):)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Personligen föredrar jag dt770 framför akg 271. Det var dom jag jämförde när jag behövde nya lurar. Så jag kan verkligen rekommendera dt770, riktigt nöjd med dom.

Är det passformen eller ljudet du föredrar? Jag lyssnade lite på dt770 på musikaffären sist, och fick nästan känslan att de låter mer...torrt, krispigt, jag, helt enkelt mer högupplöst på något sätt än mina AKG. AKGerna känns lite "fluffiga" i ljudet, lixom lite grötiga i jämförelse.

Å andra sidan ltyckte jag AKGerna lät lite bättre i low-mid o lägre när jag nu valde dem, så jag antar att de ändå är jämförbara. Men jag funderar om jag ändå inte skulle skaffa ett par dt och alternera med.

Sen tittar man i plånboken och vaknar :lol:


Men, en så lång jämförande lyssning som du kan få till är nog vettigt... :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kollade på prisjakt.nu och PRO-modellen va billigare :S passa på :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag har hört att AKG kan vara lite bumliga, eller rättare sagt läst. Så jag vet inte, helst skall det ju vara något så när öppna lurar. Jag lurar (haha) på att skaffa ett par Ultrasone Pro 2500. Det är ju luren som Claes brukar rekommendera och de som köpt ett par har inte varit missnöjda. Dubbelt så dyrt som jag första hade tänkt mig men det är kanske lika bra att köra på lyxvarianten... 


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Vad tror ni om DT770M? De har mer dämpning. Men är det ett skruvstäd? Och hur låter de i jämförelse?


freddy

  • Gäst
Är det passformen eller ljudet du föredrar? Jag lyssnade lite på dt770 på musikaffären sist, och fick nästan känslan att de låter mer...torrt, krispigt, jag, helt enkelt mer högupplöst på något sätt än mina AKG. AKGerna känns lite "fluffiga" i ljudet, lixom lite grötiga i jämförelse.

Du svarade nog på den rätt bra själv. :) Passformen tänkte jag inte så mycket på, dom är iaf trivsamma. Blir lite jobbigt för mig om jag sitter länge (5-6 timmar) dock känner jag. Men så är det nog med alla lurar.  :rolleyes:


Analogfreak

  • Gäst
Jag har hört att AKG kan vara lite bumliga, eller rättare sagt läst. Så jag vet inte, helst skall det ju vara något så när öppna lurar. Jag lurar (haha) på att skaffa ett par Ultrasone Pro 2500. Det är ju luren som Claes brukar rekommendera och de som köpt ett par har inte varit missnöjda. Dubbelt så dyrt som jag första hade tänkt mig men det är kanske lika bra att köra på lyxvarianten... 

Jag tycker AKG funkar jättebra. Men det betyder ju inte att du skulle tycka om dom för det. Smaken är ju olika.
Men jag rekommenderar inte den öppna K240 som jag tycker är bumlig (har den själv). Däremot K271 som är en sluten lur är mycket trevligare att jobba med (såna har jag 2st)

Jag tycker du ska prova och jämföra. Lyssna då gärna på musik som du har lyssnat in dig på så att du har en bra referens.  :rolleyes:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ja, du har rätt, man borde lyssna... problemet är att butikerna här i stan inte verkar ha alla modeller som jag skulel vilja välja och vraka mellan. Å andra sidan tror jag att vilken "studiolur" som helst skulle slå mina gamla Philips med hästlängder. :) Och efter att ha snurrat runt på Thomann ett par timmar så har jag kanske omprioriterat vad jag skall lägga pengarna på. Veligt är helgens humör tydligen!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, känner igen det där...

...sen har jag verkligen minimerat användandet av lurar sen jag skaffade bättre lyssning. NU blir det lite kontrollelr i lurar, och vid sånginspelning såklart.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Ja, du har rätt, man borde lyssna... problemet är att butikerna här i stan inte verkar ha alla modeller som jag skulel vilja välja och vraka mellan. Å andra sidan tror jag att vilken "studiolur" som helst skulle slå mina gamla Philips med hästlängder. :) Och efter att ha snurrat runt på Thomann ett par timmar så har jag kanske omprioriterat vad jag skall lägga pengarna på. Veligt är helgens humör tydligen!

Ja, det är verkligen värdelöst. När jag köpte mina lurar så fanns det totalt ENDAST fyra olika modeller av lurar att testa. Resten var utsålda. Sen är man så inställd på köpa ett par lurar när man väl gått dit så då handlar man så klart ändå. :)


Analogfreak

  • Gäst
När jag skulle köpa mina K271 så hjälpte Septon mig genom att jag fick köpa direkt från dom eftersom butiken vägrade ta hem AKG.  :huh:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Och Thomann är verkligen snabba på att leverera och lite långsamma på att läsa mail...

"Du har foermodligen ivrigt vaentat på din bestaellning hos Thomann."

...fick jag i morse. Nåja, jag får väl testa dem och se. DT-990 Pro har ju faktiskt fått några riktigt bra betyg i några recensioner som jag läst. Är jag nöjd i all min dumhet så behåller jag dem, annars får jag väl skicka tillbaks dem. Så kan det gå som Vonnegutt brukade säga.