Kontrollrummet

Inspelning via mini disc

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bulldog

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil

Jag ska spela in en livekonsert och tänkte köra min mini disc genom mixerbordet.

En sak jag är lite orolig över är att när jag förut har spelat in med mini discen genom mixerbordet
så har det blivit totaldistat och resultatet har med andra ord bliviit...skitdåligt.

Hur kommer det sig att det distar så himla mycket, vart ligger felet?

Mina funktioner på mini discen är:

MIC SENS (LOW eller HIGH)
SYNCHRO REC (OFF eller ON)
AVLS (NORMAL eller LIMIT)
LINE IN
MIC (PLUG IN POWER)
LINE OUT

Vore ytterst tacksam ifall någon som förstår sig på dessa benämningar kan tala om vilka inställningar
som ska vara inställda på vilka så jag förhindrar att ännu en inspelning blir förstörd av digital distorision.



Utloggad tsmalmbe

använd line in förstås och estimera kring 20dB headroom. Har din spelare mätare?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bulldog

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om du har möjlighet att testa på soundchecken och har nivåreglage på utgången från mixern borde det lösa sig.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Koppla in ett par slutna lurar och lyssna genom md'n så det inte distar och är vettig nivå, backa lite extra på mixern för att ha lite mariginal plus att ljudvolymen ibland kan tendera att öka under själva spelningen..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Läste lite slarvigt så jag missade:

En sak jag är lite orolig över är att när jag förut har spelat in med mini discen genom mixerbordet
så har det blivit totaldistat och resultatet har med andra ord bliviit...skitdåligt.

Hur kommer det sig att det distar så himla mycket, vart ligger felet?

Två möjliga anledningar till disten kan vara att du kan ha kopplat in dig på mickingången = tokdist. Har du kopplat mot linje ingången så kan det ändå vara så att mixern har en mycket starkare utsignal än vad md'n klarar av (hemmaelektronik vs "proffessionellt" ljud). Lösningen isåfall är att antingen koppla md'n till en utgångfrån mixern där du kan styra volymen separat alternativt att koppla in en stereo pad som sänker nivån mellan mixer --> md.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Limitknappen i limitläge kan nog ge ett platt och pumpande ljud. Undvik det.
Du kanske i förväg kan koppla in en cd till mixern och spela upp en skiva ganska högt och spela in den på minidiscen. Har du leddar som blinkar hur högt mastern spelar?
Kan du spela in cdn till minidiscen så med bra ljud, bör det funka med även bandet, om inte leddarna blinkar högre.
Se upp med att ratta för mycket eq på mixern också, på tex bas o baskagge. Då kanske du får gott fläsk i lokalen men på inspelningen blir det inte bra alls, det blir bara mummel av bas och kagge då.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)