Jag tycker frågan är rätt bra. Jag brukar väldigt lätt limitera inkommande signal.
Jag brukar ha ganska snabb attacktid. ratio 4:1 - 6:1 och snabb release. Det beror lite på typ av låt och röst.
/ Mikke
jag gör som Mikke här ungefär. Ser till att ljudet inte blir för ojämnt bara, inget ljudmejslande.
Ratio 3:1 - vilket innebär att allt ljud som kommer över ställt tröskelvärde bara blir en tredjedel så starkt som från början.
Attack ganska snabb, kanske 10ms. Det är hur snabbt kompressorn ska reagera.
Release kanske 100-300ms beroende på vokalisten. Det är hur länge den ska ligga kvar o jobba efter att inkommande ljud krupit ner under tröskelvärdet.
Tröskelvärdet (threshold) ställer jag så att gain reduction hamnar nånstans mellan 3 o 6dB. Det kan sägas vara hur mycket kompressorn jobbar mot inkommande ljud o brukar visas på en led-stapel benämnd just 'Gain reduction'. Så var den hamnar varierar oxå på hur sången låter. Sen ställer jag outputen så den på ett ungefär kompenserar det som gain reduction sänker. Resultatet ska bli lika högt som inkommande signal, fast jämnare.
Viktigt att lyssna efter att kompressorn inte hörs - alltså att man inte hör den jobba med nivåerna. Allt sånt bör man fixa efteråt ist.