Kontrollrummet

Verkligen basic nybörjar frågor!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Hej alla glada!

Först vill jag börja med att säga att jag har läst en del på forumet typ tre rader ner angående stämmning av trummset!
Men jag får inte riktigt bukt med ett problem dock!

Virvlen får ett ... "wuuuuuung" ljud efter slag det är inte sejarmattan utan det är virvelns skinn så att säga!
Nu vet jag att det är jag som gjort något galet! Jag hade extremt stora problem med sejarskinnet att inte få bubblor i ! Men jag har kollat på youtube på en snubbe som heter bobgatzen verkar kompetent han säger att sejarskinnet ska vara stämmt i A och att virvelskinnet ska vara stämmt i C .... jag får inte ihopa det!

Jag börjar spänna och slå med en pinne tills jag får en viss rundgång! och att trumman öppnar sig!

Iaf kan någon hjälpa mig med lite generella tips i synerhet på virvlen! pukorna låter helt ok ändå!

Sedan vill jag höra om man ska ha dämpning i baskaggen när man har oportat frontskinn? Köpte nytt idag och det är inte portat tänkte testa att spela oportat för känslans skull!

Tips tricks och agg ta emot tacksammt :)


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
Om du har bubblor i skinnet så är det för löst. Skinnen på en virvel ska vara ganska hårt spända. Strunta i tonarter men stäm det ena skinnet lite hårdare, om skinnen kommer för nära i stämning så börjar trumman att sjunga. Jag har flera virvlar och alla har olika karaktär, vissa behöver högre stämt sejarskinn och vissa tvärtom. Testa vad som låter bäst på din.
Hur mäter man musik?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det ringer också på ett obehagligt sätt om skinnet är stämt ojämnt runt om, om du förstår vad jag menar. Att alla stämskruvar ger samma spänning åt skinnet. Är sargen vind (oval) är det nästan omöjligt att stämma rent.

Virvel kan vara ett riktigt skit att få att stämma bra. Svåraste på hela trumsetet tycker jag.

Jag föredrar att ha ett hål i frontskinnet på kaggen. Dels kan man ändra dämpningen efter behov och så är det praktiskt att kunna trycka in en mick i trumman.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Det ringer också på ett obehagligt sätt om skinnet är stämt ojämnt runt om, om du förstår vad jag menar. Att alla stämskruvar ger samma spänning åt skinnet. Är sargen vind (oval) är det nästan omöjligt att stämma rent.

Virvel kan vara ett riktigt skit att få att stämma bra. Svåraste på hela trumsetet tycker jag.

Jag föredrar att ha ett hål i frontskinnet på kaggen. Dels kan man ändra dämpningen efter behov och så är det praktiskt att kunna trycka in en mick i trumman.

Jo jag hade hål i fronskinnet innan, gav ett mer thud ljud som jag gillade ! Nu låter det mer som en merca som drar förbi med sub i eller något :) Skitskum bas blir det iaf!
Hur gör man snyggast hål i frontskinnet?

Har faktiskt börjat få fason på virveln ... ska på den idag igen! Nya skinn rör väl lite på sig kan jag tänka mig! Har även funderingar på att byta till diecast sarg!

Men baskaggen kräver en hel del mekande till!

Tack för era tips!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nyfiken fråga:

hur skulle det funka med tjockväggigt stål eller aluminium som ram för en trumma? inte alls?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vet inte hur man gör hål bäst..en sån cirkelskärare, som en "passare" fast med ett knivblad iställety för en penna, borde göra susen. Det är bra om det blir en jämn skärning så att inte skinnet spricker sönder. Finns ju skinn med färdiga hål att köpa också. Tänk på att montera hålet upptill, inte vid golvet som jag sett att många gör, så mickstativet får en bättre vinkel.

Finns många trummor i stål eller mässing osv. Speciellt virveltrummor är ju vanligt.. Vet inte hur det låter med pukor i stål, rätt dött säkert..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Vet inte hur man gör hål bäst..en sån cirkelskärare, som en "passare" fast med ett knivblad iställety för en penna, borde göra susen. Det är bra om det blir en jämn skärning så att inte skinnet spricker sönder. Finns ju skinn med färdiga hål att köpa också. Tänk på att montera hålet upptill, inte vid golvet som jag sett att många gör, så mickstativet får en bättre vinkel.

Finns många trummor i stål eller mässing osv. Speciellt virveltrummor är ju vanligt.. Vet inte hur det låter med pukor i stål, rätt dött säkert..

Ok jag köpte en sådan snaponring på musikbörsen sen var det bara att skära ut med mattkniv!

Nu är jag iaf nöjd med allt utom baskaggen, vetefan vad det är med den ... fronskinnet får ett plastigt efterklang!

Skinnen är Remo Emperor och Remo Ambassador Smooth White!
Har dämpat kaggen med en dunkudde, men jag får inte samma klatsch som innan!


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har sett att det finns ett slags skumgummiringar som man kan montera inuti hålet för att dämpa oönskade övertoner. Minns inte vad det heter men finns nog på musikaffären om du frågar.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
På bastrumma gör jag så här.
Lägg bastrumman på golvet med slagskinnet upp.
Lossa alla stämskruvar.
Spänn alla stämskruvar så att dom inte sitter löst ( ta två åt gången mitt emot varandra)
Tryck försiktigt på mitten av skinnet med ena handen.
Spänn skinnet med stämskruvarna tills det inte finns några bubblor vid ytterkanterna.
Det är viktigt att man inte stämmer runt trumman. Stäm i ett stjärnmönster.
Vänd trumman och gör samma sak med frontskinnet.
Jag använder en ca 5cm filtremsa som dämpning på både front och slagskinn.
Om du använder en dunkudde så tar du bort all resonans och dödar ljudet i trumman. :D
Hur mäter man musik?


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
På bastrumma gör jag så här.
Lägg bastrumman på golvet med slagskinnet upp.
Lossa alla stämskruvar.
Spänn alla stämskruvar så att dom inte sitter löst ( ta två åt gången mitt emot varandra)
Tryck försiktigt på mitten av skinnet med ena handen.
Spänn skinnet med stämskruvarna tills det inte finns några bubblor vid ytterkanterna.
Det är viktigt att man inte stämmer runt trumman. Stäm i ett stjärnmönster.
Vänd trumman och gör samma sak med frontskinnet.
Jag använder en ca 5cm filtremsa som dämpning på både front och slagskinn.
Om du använder en dunkudde så tar du bort all resonans och dödar ljudet i trumman. :D

Jo det funkade bra tog ut dunkudden stämde som du sa och la in en mindre fleecefilt och fick det ljudet jag ville ha!
Men det man får på ett ställe ger sig på det andra! Nu svajar sejarmattan istället!
Jag får fan bara inte rätt på det! Och sedan undrar jag ska det verkligen knäppa i skinnen när man stämmer dem ... nya coated remo vill säga!?

Skulle verkligen behöva hjälp med att stämma setet av en som kan!


Utloggad Klemme

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • www.myspace.com/richardklemme
På bastrumma gör jag så här.
Lägg bastrumman på golvet med slagskinnet upp.
Lossa alla stämskruvar.
Spänn alla stämskruvar så att dom inte sitter löst ( ta två åt gången mitt emot varandra)
Tryck försiktigt på mitten av skinnet med ena handen.
Spänn skinnet med stämskruvarna tills det inte finns några bubblor vid ytterkanterna.
Det är viktigt att man inte stämmer runt trumman. Stäm i ett stjärnmönster.
Vänd trumman och gör samma sak med frontskinnet.
Jag använder en ca 5cm filtremsa som dämpning på både front och slagskinn.
Om du använder en dunkudde så tar du bort all resonans och dödar ljudet i trumman. :D

Jo det funkade bra tog ut dunkudden stämde som du sa och la in en mindre fleecefilt och fick det ljudet jag ville ha!
Men det man får på ett ställe ger sig på det andra! Nu svajar sejarmattan istället!
Jag får fan bara inte rätt på det! Och sedan undrar jag ska det verkligen knäppa i skinnen när man stämmer dem ... nya coated remo vill säga!?

Skulle verkligen behöva hjälp med att stämma setet av en som kan!

Det knäpper alltid av skinn som är nya, innan dom har satt sig.
Om du bor nära Farsta så kanske jag kan hjälpa.
Hur mäter man musik?


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
På bastrumma gör jag så här.
Lägg bastrumman på golvet med slagskinnet upp.
Lossa alla stämskruvar.
Spänn alla stämskruvar så att dom inte sitter löst ( ta två åt gången mitt emot varandra)
Tryck försiktigt på mitten av skinnet med ena handen.
Spänn skinnet med stämskruvarna tills det inte finns några bubblor vid ytterkanterna.
Det är viktigt att man inte stämmer runt trumman. Stäm i ett stjärnmönster.
Vänd trumman och gör samma sak med frontskinnet.
Jag använder en ca 5cm filtremsa som dämpning på både front och slagskinn.
Om du använder en dunkudde så tar du bort all resonans och dödar ljudet i trumman. :D

Jo det funkade bra tog ut dunkudden stämde som du sa och la in en mindre fleecefilt och fick det ljudet jag ville ha!
Men det man får på ett ställe ger sig på det andra! Nu svajar sejarmattan istället!
Jag får fan bara inte rätt på det! Och sedan undrar jag ska det verkligen knäppa i skinnen när man stämmer dem ... nya coated remo vill säga!?

Skulle verkligen behöva hjälp med att stämma setet av en som kan!

Det knäpper alltid av skinn som är nya, innan dom har satt sig.
Om du bor nära Farsta så kanske jag kan hjälpa.

TAckar för svaret och erbjudandet!

Jag bor tyvärr i Skåne land :)

Men jag har gett mig fan på att stämma dem nu! Och har mer eller mindre lyckats !
Har fått beställa nya Sargar till virvlen för vid närmre inspektion såg jag att de var både sneda och att hålen var uttjänta! Så jag beställde nya S-hoops från trumslagaren!

Mitt största problem är att jag inte riktigt vet när det är dags att sluta spänna upp skinnen! Jag spänner tills jag får resonans i trumman! Men det kan man göra både uppåt och neråt rätt bra!
Så frågan är ska man stanna när man närmar sig en viss tonart, och vilken ska man stanna vid beroende på storlek på trumman osv!

Det är det jag dras med mest!