Kontrollrummet

Gurano - Nytt stycke a la Plopp

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjena!
Jag har sneglat lite på Philip Glass å hans gelikar. Detta ploppa ur datorn efter ett tag. Lite åt det minimalistiska hållet tycker jag nog. Är det något att ha?

Gurano


[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/stycke2b.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 07.03.2009, 16:16:22 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Trivsamt och ja minimalistiskt kan man säga. Dom här violinstråken görs det med automatik eller...?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Lyssnar i datorhögtalare nu, men det låter helt okej tycker jag. Schysta nyanser. Trodde först att det var dividend man lyssnade på, han är ju mr kinaman.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja!
Roligt att ni tycker att det är OK

Eko: Jo präxis, nåt annat än minimalism kan man nog inte säga - det är sparsamt med instrument och slingor. Vet inte riktigt vad du menar med automatik, men stråken/stråkarna är en vstplugin som jag byggt upp till cellokompet (som oxå är vst :)).

Freddy: liknelsen med Dividend ser jag som en komplimang, men han kör mer pompösa instrumentsättningar än jag -han är mycket - jag är lite. Men som jag själv ser det så är less is more ibland  B)
« Senast ändrad: 07.03.2009, 11:48:36 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Vilken najsig trudelutt:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tja!
Roligt att ni tycker att det är OK

Eko: Jo präxis, nåt annat än minimalism kan man nog inte säga - det är sparsamt med instrument och slingor. Vet inte riktigt vad du menar med automatik, men stråken/stråkarna är en vstplugin som jag byggt upp till cellokompet (som oxå är vst :)).

Eko: liknelsen med Dividend ser jag som en komplimang, men han kör mer pompösa instrumentsättningar än jag -han är mycket - jag är lite. Men som jag själv ser det så är less is more ibland  B)

Med automatik menar jag stråkhacken eller hackar du på tangenterna (det har jag svårt att tro)
zsa zsa zsa zsa .. ja jag hoppas du förstår vad jag menar alltså när stråken dras fram och tillbaka snabbt på strängen.
Sen ser jag att du skrev Eko istället för Freddy på det senaste svaret,men jag kan nog hålla med Freddy om att det låter lite Div också och det är inget negativt i det.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo det var Freddy det skulle stå - nu är det åtgärdat

Eko - Stråkhacken eller ploppen som jag brukar kalla det (därav rubriken a la plopp :) ) är pizzicato som finns förinställt i vst´n. Det finns massor av olika pizz.. att välja på där alla låter olika och är olika långa, hårda osv. Jag tycker att dessa plopp är rätt coola. Pizzicato är när den spelande knäpper på strängarna.

Tack Markus, Roligt att du gillar stycket

Ha de
Gurano
« Senast ändrad: 07.03.2009, 11:59:37 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Vad använder Du för stråkplugg? Jag har sökt en vettig sådan till låååågt pris (eftersom det inte kommer att nyttjas ofta) och hittade Syntheway Strings för en spottstyver.. Men (as usual) man får ju det man betalar för.. Lät bra på demon, men jag kan då inte få det att låta vettigt.. Men det kan ju förvisso vara min egen begränsade förmåga att hantera pluggen..
 :blink: <_<

Hur som helst. Jag tyckte detta lät hur bra som helst.. Kändes som om jag satt precis framför den cellon..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Häftigt, låter verkligen som du behärskar pluggen. Är det EWQL? Ljuden låter lite bekant, men rumsklangen stämmer inte riktigt.  :huh: Tycker också att Garritan spökar.

Kul trudelutt och lite udda användande av stråkarna. När tremolostråkarna kommer in tror man att det skall bli Vivaldis vår, men sen upphör liknelsen. Har ingen koll Philip Glass, ska erkännas.  :)

Tycker inte det låter minimalistiskt, får intrycket av en halvstor orkester.

DON'T PANIC


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Gurano!
En bra tävlare med Dividend  här! Riktigt snyggt plockat med stringsen, gillas.
Alla möjliga feelisar framplockat, bara att köra till ett enhetligt stycke nu!
Slut med test, fram med pest alá konkrest  :D
Näemen kul att nya kompositörer är på väg,
KÖR HÅRT! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tackar - roligt att ni gillar mitt lilla stycke
Ni hörde väl att jag la in ett svagt host i början för att öka känslan av att sitta i salong med folk - tyckte att det var lite roligt :D


Hogge - pluginnen jag använder är Philharmonik Miroslav. Den är rätt ok men ibland så gör den inte som jag vill (det kan ju iof bero på mig). Vet inte vad som är billigt för dig, men den kostar nånstans mellan 200-400 dollar beroende på hur stor man vill ha den. Man behöver nog inte full edition - det räcker långt med klassik edition.

Rattlesnake - Jo jag börjar så sakteliga fatta hur pluggen funkar. Vad det gäller rumsklangen så förstår jag att du nog inte känner igen den. När jag kollat runt på forumet lite så står det på många ställen att man ska vara försiktig med reverb å sånt där, men jag är nog lite tvärtom. Mer reverb åt folket men på ett smart sätt :). Vad det gäller mina rumsliga klanger så har jag lagt på ganska mycket sådant i ett senare skede (mina klanger innehåller alltså inte bara det reverbregister som ges i pluggen).
Men nog tycker jag att det är lite minimalistiskt - med det menar jag inte minimalt med folk, för orkestern kan vara stor, vad jag menar är att antalet slingor är minimerade vid samma tillfällen. De spelar mer mot varandra än med liksom!

Mahan - Tackar! jo jag har förstått att Dividend är lite av den klassiska gurun på forumet och det är kul att jag jämförs med honom. Skulle vara kul att höra vad gurun skulle säga om mitt stycke  :D.
Slut med test - hmm - den som ändå de kunde - stycket bara växer i skallen å vill bli större, men kanske att jag borde betrakta den som klar och istället göra nytt?

Ha det gott
Gurano

« Senast ändrad: 13.03.2009, 13:23:19 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!