Vet inte hur jag skall börja, har idag suttit i samtal med olika nyckelpersoner på SR och lokalradion + en programchef i Stockholm=den som kan påverka vad som läggs in i spellistorna, som läggs upp en vecka i förväg i hela landet från centralorten och högkvarteret.
Från att ha pratat med hjälpsamma och informativa människor på alltifrån grammofonarkivet till musikrapporteringen till lokalradioansvariga så får jag i det sista samtalet en smärre chock i mötet med den kvinnliga despoten som är allenarådande och tristessgrått stressat berättar hur hon jobbat i 37 år med detta och VET hur det går till, då jag frågar om vem som har funktionerna för att få fram musik som ligger på SR´s arkiv till öppna listor i databasen, vilket enl. lokalradion var de s.k.
adderarna som är en ganska ny företeelse i form av 4-5 st. i hela landet.
Låter lite krångligt men de är alltså de som väljer att adda nyinkommet material till en speciell passande (P3/P4 tex) bas där de kan poppa upp och alltså spelas i radion, medans programläggaren bara kan välja ifrån dessa listor i vilken ordning låtarna skall komma genom lite knapptryckningar, lokalradion har inget att säga till om sedan länge, de får listorna och inga avvikelser får förekomma, förutom i ett fåtal korta inslag i ett minimum program där lokala artister ges chans att komma till tals i intervju med 2-3 låtar max!!!
Jag är ingen storfräsare, sitter inte på ett majorbolag med staber av PR-folk med direktingång till radioetern genom varje release, hur usel den än är/låter, så mina chanser som oberoende musikproducent är minimala, om inte obefintliga.
Trots år av försök och ansträngningar att få uppmärksamhet och respons på artistmaterial gjort i min studio så händer ingenting, man skickar skivor än hit än dit but no airtime...
Var på ett S.O.M. (Sveriges oberoende musikproducenter) möte för ett par år sedan då frågan togs upp till en rätt het debatt inför sittande panel med bl.a. P3´s programläggare som på frågan om "VARFÖR SPELAR NI INTE VÅRA SKIVOR (UTAN BARA MAJORBOLAGENS)" replikerade:
Ni måste ligga på lite mer och tjata, vi har så mycket hela tiden etc etc...man skulle alltså sitta och ringa till dom dagligen enl. honom som jag inte minns namnet på...ramaskri och protester uppstod givetvis från de som representerade de större bolagen på vår sida, bara att kolla vilka som är med i SOM...
Verkligheten är ju denna, sedan länge, och när jag i samtalet med ovanstående kvinna på P4 i Stockholm fick höra sarkastiska ord som: "ja det äär ju så synd om er" eller "vi har ju inga rättvisekrav som du förstår" etc etc, ja då tappade jag målföret helt enkelt...skall man behöva höra sådant från en som är ytterst ansvarig för det som vi hör i etern, då vete fasen var vi hamnat, för mig låter det som en kallsinning despotisk censur och skymf av oss som inte sitter på rätt sida om staketet-läs Sony/BMG Universal osv, jag ville inte ha medlidande, jag var enbart nyfiken på hur mekanismerna fungerar i urvalet och hur jag skulle kunna förvissa mig om att material jag jobbat med tex har samma chans som resten i sållningen och urvalet!
Det dummaste jag gjorde var att nämna ordet kvalitét, då tog det hus i helsike och hon sa, "det där är bland det värsta jag vet, så typiskt pretentiöst och det gör mig bara irriterad" huvva...