Kontrollrummet

mixer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelle k

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
  • Musiker- Studio-Producent
    • Visa profil
är det nån som har koll på soundcraft series 2400


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
är det nån som har koll på soundcraft series 2400
Är det något speciellt du undrar, många här kan klura ut svar på frågor med hjälp av produktens manual eller kopplingsschema som kan hittas på webben.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jag har en viss känsla för Soundcraft från den perioden (Series II från 1979 som jag kör nu och SAC2000 från 1981). Har inte testat bordet i fråga men för övrigt så gjorde Soundcraft väluttänkta och bra ljudande bord.

 Series 2400 är inte en diskret design, vilket en studiomixer med all rätta borde vara, utan fylld med mycket tidiga OP amppar. Genom att byta OP ampar och kondensatorer så blir den säkert riktigt bra. Mycket jobb dock. Problem med jordning och faders verkar ha varit vaniga med series 2400. Vilken årsmodel är bordet i fråga? Tillverkning av Series 2400 började 1981.


Hägge   


Utloggad pelle k

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
  • Musiker- Studio-Producent
    • Visa profil
Hej! bordet är från1981........problemet jag har .är å få ihop allting med lyrec 1979 2 tums 24 å 2 effekt rackar..dator å cubase 2st delta 10-10 kort + rewox master bandare? jag vet inte var jag ska tappa signal till ljudkorten eftersom bandarn är ju  kopplad med snabbkopplingar i bordet...va just precis och hämtade 2st altec lancing a7  från en biograf..stora som hus å fula som faan   men passar bra i hop med c3an....................he hopp----Pelle


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Låter ju bra det där.  :)

Alla utgångar och ingångar på samtliga prylar skall in i en patch. Då kan du fritt föra signalen varifrån- och vart du vill. Har just fått färdigt en liknande patch i egna studion. Relativt dyrt och kräver tankearbete.

Börja med att räkna samtliga ingångar och utgånga på samlliga prylar. Då vet du hurmånga patchbays du behöver.  Min patch har nu 144 hål ut och likamånga in. Det krävs en massa multicorecabel också.

Manualen till 2400an finns att ladda på Soundcrafts hemsida.

Hägge


Utloggad tsmalmbe

Det låter som en del lödjobb oberoende av, och ganska många hål. Med tanke på det kanske du skulle tänka på att använda bantamkontakter i din patch. Så skulle jag borde ha gjort tidigare, nu har jag 3x48-hålspatchbayer med några lediga hål. Men jag ville inte löda patcharna tidigare, eftersom jag inte hade direkta behov.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
I särklass billigaste altenativet är Neutriks basic TRS patch (48€ styck) och en massa färdiglödda 8 pariga snakes från Thomann. Var osäker på kvaliteten så köpte jag en och hade den mätt av en riktig specialsit och det fans inget att anmärka. Prima kabel.

En bantam patch kabell kostar 10€.... och sfälva patchen..... uch

hägge


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Köpte en behringer patch 2x24 med möjlighet att väla mellan normalled, half normalled eller through. Den skulle jag inte vilja rekommendera. Var glappkontakt både lite här och var och just glappkontakt är ett riktigt piss tycker jag eftersom det kan vara "dolt" och uppenbara sig först mitt i en tagning.

Köp dyra patch paneler om du har råd.
http://soundcloud.com/samsas-violin