Kontrollrummet

importera mix i cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se


Okej jag ska alltså mixa 30st 2 minuters låtar och är rätt sugen på att få funktionen "save mix" att funka så att jag kan exempelvis dra in samma inställningar på de olika låtarna med så få klick som möjligt. När jag nu laddar in min mix i en ny låt så blir det bara askonstigt och inget stämmer, och jag har testat att döpa dom till samma som första projektet men det funkar ändå inte.

Protools har ju en match tracks funktion i import session data som jag skulle kunna döda för nu, (kan inte mixa internt i mitt protools pgr av för lite datorkraft). Jag sitter nu på sx 2, och undrar kanske finns det i en annan verision eller hur gör jag?
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Vlken verson har du?
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se

Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Ok, för  fyran vill jag minnas att man kan spara track-presets vilket hade kunnat vara en lösning.

Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
okej, hur är 4:an annars? buggfri och så eller?
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Kör Logic Pro 7 så det får någon annan svara på  :)
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Är det hela projekt du ska dra in?  dvs .cpr projekt?
Eller är det audiofiler?

Du har ju annars Duplicate track för att få samma inställningar, men är det 30st cpr filer såvet jag nog faktiskt inte .
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Der är alltså två olika projekt/låtar men jag vill använda samma mix på exempelvis trummor, bas och leadsången i alla projekten(30 st).
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Någon som vet hur man gör? eller om det går.

Jag har 2 låtar inspelade & klara, 1 av dem är färdigmixad, kan man spara mixen med alla inställningar och importera den i låt Nr2?
Jag kör Cubase SX3.



Utloggad tsmalmbe

Spara den som template. Vill du göra templaten lättare så tar du bort all audio först.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
OK?  :)
Finns det möjlighet att utveckla svaret lite, när man kan så är allt oftast självklart men om man inte kan så kan de mest enkla saker vara de mest komplicerade.
Jag ser att det finns en funktion save template, det kommer upp en ruta där man skriver in det namn man vill ha på den, sen då?
Varför blir det enklare om man tar bort all audio först?


Utloggad tsmalmbe

Jo alltså. Save template betyder att du kan i framtiden välja  att skapa nytt projekt från en template. Med alla kanalinställningar, inserttar, sends, effekter - allting. Så det är sen bara att spela in nytt material och du har "grundmixen" liksom klar. Men just för att du ju vill spela in nytt material, är det bäst att renssa bort den gamla audion. Annars föler den med i templaten (och således i varje nytt projekt!), vilket ju blir grymt tungt, och onödigt.

På samma sätt följer också alla instrumentpluggar, vilket kan vara najs, om du har lyckats ratta till ett bra trumsound och gruppera trummorna och effektera dem hit-och-dit.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
JAg antar att det samma sak som att spara det lyckade projektet med nytt namn och sen plocka bort allt audio och midi material. Då har man ett antal tomma kanaler, men med samma pluggar och inställningar som i det "lyckade" projektet. Sen e de bara att välja speed på nya projektet och börja banda nytt audiomaterial.
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Jo det kan ju vara ett alt, oftast har man nog, iaf jag, mer än en låt som man filar på. Hittar man rätt mix på en av dem så är det ju smidigt om man med enkla medel kan föra över samma inställningar till de övriga låtarna också, utan att öppna massa projekt & kopiera osv. bara importera. Det finns ju i meny "importera" något som har enhet .mix, men hur man sparar i detta format vet jag inte, inte heller om det är den funktionen jag är ute efter.



Utloggad tsmalmbe

OK, nå glöm templaten då. Du vill alltså applicera färdiga mixinställningar på ett annat redan inspelat projekt? Då skall du spara mixern (.mix), och öppna den i det andra projektet. Jag vet inte exakt hur det kommer att te sig då du ju inte har exakt samma spårmängd etc.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
I mitt fall är det faktiskt så, jag har precis samma antal spår med precis samma instrument på resp. spår, jag vet bara inte hur man sparar i .mix. Om detta nu är funktionen för vad jag är ute efter.

Det känns som 80p Cubase hade varit på plats....får se om man kan hitta en manual någonstans :)





Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det där har jag strulat med en massa tidigare också... Utan att hitta någon riktigt bra lösning på det.
Vad jag lyckades med var i alla fall att kopiera inställningarna från ett antal spår i följd (men gäller då att alltid ha spåren i den följden). Nu var det länge sen jag körde cubase på det sättet men jag tror att du kan markera ett antal spår (shift+klick) och högerklicka för att sen spara dessa. Sen kan du skapa samma antal spår i ett annat projekt, markera dessa och importera inställningarna. Låter som om det skulle funka för dig.

Tyvärr har jag inte cubase nu så jag kan inte säga exakt hur du gör men jag vet att det går, så testa lite... Men jag tror jag kom fram till att det gick smidigare att kopiera spår för sig eller nåt sånt genom att ha två projekt öppna. Eller så var det en kombination av båda sätten... Det var ett tag sen som sagt.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se