Kontrollrummet

Dividend (piano), Elena (violin), Marre (sång) - Du är min vår

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Du är min vår
ARTIST/GRUPP: Divi o Marre o Elena
GENRE: visa
LÅTLÄNGD: 5:10
KOMPOSITÖR: P-E Rosqvist
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: Marre på sång, Elena på fiol
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Ny finalmix nummer 2! Fixat reverbet och sänkt marre plus tagit bort inandningar. Pianot återstår, som väl jag får spela, istället för det klickade pianot i denna version.
----------
Okej, Elena har lagt violin på den här och Marre ny sång. Vi befinner oss nu mer i visgenren, bara piano, fiol och sång.

Tar gärna emot kommentarer på den här, angående mix osv.

Tack
Per


Texten:
  Vårvisa 2009

Du är mitt leende
efter min ensamhet

Du är min glädje
efter tårars fall
 
Du är det fjäderlätta dun
när sorgen har tyngt ned
 
Du är mitt hopp
efter hopplösheten

Du är
mitt solsken efter regnet har fallit ned

Du är mitt sanna  hopp
Du är mitt gryende

Du är min vår

refr:
Ge mig din hand
Ge mig ditt hopp
ge mig din tro
   
« Senast ändrad: 22.03.2012, 17:49:55 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jomenviist, inte illa för två timmars jobb. Sånhär musik vågar jag nog inte bedömma på annat sätt än att säga att jag gillar eller inte gillar... och visst gillade jag. Om det var nån tutilur som lät för mycket eller för litet så gick det mig helt förbi.

3 1/2 x  :D

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Okej då.....då ska jag göra ett försök  :P
Till att börja med så ska jag säga att jag tyckte det var väldigt vackert....som alltid. När jag hörde introt så målades direkt världen i spelet "Zelda-Occarina of time" upp för mig.....underbart spel!!! Det enda smolken i bägaren är väl solostråken som spelar lite för många toner ibland tycker jag. Less is more eller vad dom säger, och den kunde vara lite mer legato, kanske med en lite längre release på själva ljudet så det inte blir så stolpigt.

Men som sagt vacker....och har du inte spelat Occrina of time så är det dags nu  :D

Hey....I did It!

Ha de gött!!!
« Senast ändrad: 03.03.2009, 18:34:28 by jonnerstone »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jomenvisstvardetvackert Div
Det här gillade jag, inte för mycket kanoner eller lurar blåsta från höga murar - du kanske till och med kan softa upp stråket en aning t.ex. vid 112 på KR-spelaren så skulle det bli ännu njutbarare.
Snyggt tycker jag.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomenviist, inte illa för två timmars jobb. Sånhär musik vågar jag nog inte bedömma på annat sätt än att säga att jag gillar eller inte gillar... och visst gillade jag. Om det var nån tutilur som lät för mycket eller för litet så gick det mig helt förbi.

3 1/2 x  :D

Krister

Kul att du gillar :) Det kommer kanske en ny verre innan den hamnar på färdiga :)
Förresten, glömt att kommentera nån låt av dig. Minns att jag lyssnade och tyckte om, men glömde skriva. Bara så du vet :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fint litet ljust stycke
Det minst kinesiska jag hört av dig.
Det finns en fiol som är lite vass ex vid 69
men annars låter det bra
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fint litet ljust stycke
Det minst kinesiska jag hört av dig.
Det finns en fiol som är lite vass ex vid 69
men annars låter det bra

Hej! Skall se om jag kan fixa till en finalmix vid tillfälle. Tack! :)

jonnerstone: :) Har faktiskt missat Zelda :) Finns ingen ensam stråke.  Men nog sant att releasen bör vara längre på vissa stråk. Tack! Och kul att du dök upp! :)

Eko: Ok, skall kolla 112 vid tillfälle, och uppsoftning :)

Tack för comment alla!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Vackert!
Jag är ju inte en van lyssnare av klassiska stycken så jag har svårt att tycka till om just arret. Tyckte vissa partier kunnat få lite mer flyt, kan lyssna mer och precisera mig sen.
Jag fick vårkänslor av att lyssna till den här  :) Riktigt fint!
Behöver lite hjälp på traven här med vårkänsleriet, det är ju massa snö här i Hälsingland  :angry:! Så tack för en fin lyssning som fick mig att tina upp lite.
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU pER!

Blev genast på gott humör när låten startade, genuin sommarstämning med en gång!
Håller med om att stråkarna kunde vara lite... " rundare" , om man kan säga så,  javisst kan det!
En liten saknad av den glade koltrasten på nåt annat ställe uppenbarade sig, vart tog den vägen? Skrämdes av ...
Snyggt jobbat som vanligt, otrolig tvåtimmarsmästere! :D

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Väldigt glad blir man när man lyssnar på detta stycke. Det är lekfullt och harmoniskt tilltalande. Jag tycker att någon stråke här och där är aningens vass i de högsta tonerna. Om du mjukar upp dem lite så känns det mesta helgjutet. En klart lysande sommarmelodi!

Gött jobbat


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Såå vackert...denna koltrast :wub:..och sen denna musik på detta..allt är förtjusande i detta stycke, man blir alldeles vår-yr :rolleyes:


Edit: jag yrade om nån tids-angivelse här tidigare, som jag skyller på vårkänslor ;)

/Marr
« Senast ändrad: 04.03.2009, 09:03:27 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
För mig som är en sucker för försommar, ljummen kväll i Maj, kolisen tjattrar. Jag känner verkligen det lyckorus jag brukar känna då. Jag tycker du lyckats fånga känslan bra, att få nån annan att få en känsla är fett.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
För mig som är en sucker för försommar, ljummen kväll i Maj, kolisen tjattrar. Jag känner verkligen det lyckorus jag brukar känna då. Jag tycker du lyckats fånga känslan bra, att få nån annan att få en känsla är fett.

Kul att du gillade det :) Jäpp, helt klart! Låten är inte färdig, tänker finslipa och nytt avskalat parti är på väg, skall in precis innan slutet.

Marre: Skall kolla 1:56 :)

Åsa: Tack! Ja, skall se om jag kan få mer flyt till nästa verre.

mahan: tjou! Jo du vet, sommarstämning is my middle name. nämen, kul att känslan gick att förmedla. Inte bara till dig. :) För själv är jag ganska trött på snö och kyla och mörker nu :) Får kolla upp stråket.

LH: Skall se om jag kan mjuka upp det hela :)

Tack allihop för kommentarer. Skall kolla upp de saker som nämnts!
Kommer ny verre :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Ny musik från Per - nice!

Introt satte stämningen direkt,ingen tvekan om att det "låter" vår.Det kan behövas på mina breddgrader,vi har en meter av den vita varan..

Stycket fyller mig med kraft och glädje,ungefär samma feeling som vår solen ger då det börjar tina från taken så sakteliga.Nu fick jag inspiration för att åka ut till stugan och skotta tyngden från taken,tack Per.

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fint med stämningsmusik och härligt med lugnet och dynamiken i stycket. Jag minns inte att jag hört så mycket dynamik i dina övriga alster (kan ha fel förstås). Skön och lugn stämning stannar kvar efter stycket.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Satte mig tillbaka i fotöljen och njöt av detta vårstycke, som en föraning om vad ska komma för oss frusna själar.
Jag tycker ibland att de långa stråkarna, som spelar melodin, kunde ha varit kortare, och ja, och saknar lite, vad heter, staccatos?
Vet inte varför, kanske för att störa det vackra? Eller för att skapa en kontrast?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Gillar verkligen detta, i all enkelhet är det riktigt vackert.

har inget vettigt att såga på, men helt klart en riktigt stark melodi i detta!


bra bra
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Jafan, mysigt stycke och mysiga fåglar.

Verkar lite som att jag tycker omvänt från några här. Vissa toner och ackord är FÖR hårda kan jag tycka. Minska en aning på velocityn stundtals. Det är schyst med dynamik, men ibland blir det för stora hopp för mig. Smaksak dock så klart. Alltid är det något...

Sen är det faktiskt för mig helt ointressant hur lång tid en komposition tagit. Sällan jag ser någon skriva när det slår över åt andra hållet :)

Avslappnad blir man. gött!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Detta är vackert och låter på ett odefinierbart sätt "nordiskt". Fint.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hmike: OK, trevligt att vara till hjälp ;)

Tokai: Skall fundera på det.

Freddy: Det är inte ointressant för mig. :D

Eq: Tack!

Emu: Tack!
MaxB: Bra det!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Skuttigt i tonhoppen, är väl vårkänslor kanske. Mera känslor än melodier är generella intrycket. Någon enstaka violin eller flöjtton har för hög velocity. Du knackar väl in tonerna, så du kanske slumpar velocityn? Jag kanske är vinklad av åsikten att det blir bättre om man använder klaviatur, men jag tycker det låter lite mekaniskt piano över vissa fraser, speciellt där fagotten går.

I vanlig ordning är jag imponerad/avundsjuk över hur lätt du bygger upp klangbilder som varierar dynamiskt...  :)
DON'T PANIC


freddy

  • Gäst
Freddy: Det är inte ointressant för mig. :D

Nej, precis. Men jag kan ibland tycka att det "ser lite illa ut" att skriva sådär. Beror lite på hur man menar så klart. Men jag tycker inte att man ska ursäkta en komposition med att den tog kort tid att göra, som att det skulle vara en anledning att se på låten med andra ögon liksom. Pratar man om mixen, som jag tror du gjorde. Så är det annat, det förstår jag helt klart. Är du med på hur jag menar tro? :D




freddy

  • Gäst
Freddy: Det är inte ointressant för mig. :D

Nej, precis. Men jag kan ibland tycka att det "ser lite illa ut" att skriva sådär. Beror lite på hur man menar så klart. Men jag tycker inte att man ska ursäkta en komposition med att den tog kort tid att göra, som att det skulle vara en anledning att se på låten med andra ögon liksom. Pratar man om mixen, som jag tror du gjorde. Så är det annat, det förstår jag helt klart. Är du med på hur jag menar tro? :D





Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Skuttigt i tonhoppen, är väl vårkänslor kanske. Mera känslor än melodier är generella intrycket. Någon enstaka violin eller flöjtton har för hög velocity. Du knackar väl in tonerna, så du kanske slumpar velocityn? Jag kanske är vinklad av åsikten att det blir bättre om man använder klaviatur, men jag tycker det låter lite mekaniskt piano över vissa fraser, speciellt där fagotten går.

I vanlig ordning är jag imponerad/avundsjuk över hur lätt du bygger upp klangbilder som varierar dynamiskt...  :)

Det är inte slumpat nånstans här, utan det kommer en update. "ritar" velocity numer dock, så ibland blir det fel :)
Tack för comment och lyssning!

Freddy: Jo, men du vet hur det är när man sitter med värsta kreativiteten :D Då tror man ju allt är bra... Så har det tagit två timmar för klabbet, så kanske det är anledningen att snubben slänger upp det.. Tänker jag då :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ny verre!

Komposition färdig, men produktionen får ni gärna ge klagomål på fortfarande :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Snyggt Per!

Riktigt bra jobbat för två timmar och härliga stråkar.  :)

Lite spontana första tankar då. Fågelkvittret i början är för högt. Skulle också vara goare om det smög/fadade in och steg i volym, sedan skulle musiken fada in och fågelkvittret försökigt fada bort igen. Skulle bli mjukare och mindre märkbara övergångar. Samma sak när kvittret kommer senare i låten. 

Det är snygga stämföringar med hornen på stråkarna. Skön känsla på låten, lite vårkänsla som tidigare nämnts. Det är bra dynamik mellan de olika delarna när det är olika många instrument som kommer och går ganska ofta. Kanske några toner här o där som e lite för hårda som freddy var inne på men bara små detaljer som man inte tänker på om man inte tänker på det.  :wacko:

Har egentligen inte så mycket annat att klaga på över denna låten heller.  ^_^ Det tar sig sade mannen som satt i badkaret.. eller hur var det nu igen..?  :D Gonatt!

Mvh

Memphis 
« Senast ändrad: 18.03.2009, 02:36:15 by Memphis »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Strålande sol över min del av Norrbotten idag,och vad passar då bättre än denna lilla pärla..

Mera dynamik i denna slut verre,perfekt!

Nu har du den tycker jag.

Mvh
Micael


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
..det är en alldeles förtjusande lite sädesärla du fått fatt på..så där låter de ju..lite hattifnattiga  :rolleyes:
Du sprider vårkänslor med det här alstret..får upp bilder av gullviveäng..ljust skirt nytt gräs..på klipphällen utanför stugan på holmen brukar en liten vippande sädesärla hålla till..spatserar runt där..och när jag klippt gräset..så pickar den runt glatt efter mask..tack för den sinnebilden Per :P

Solen skiner även över Stockholm idag, hör fågelkvitter dessutom utanför mina hörlurar...så nu är våren på väg! Jippi!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Stycket är jättefint - härlig lyssning
Bra orkestrering och djup
Bra instrumentljud
Tycker att fågeln är för hög i volym och för nära - den sitter nästan på mitt tangentbord här - skulle vilja ha den lite högre upp i ett träd - kul att den kommer tillbaks!
Det är mer kraftfullt än skirt så det låter mer sommar än vår
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Låter mycket bra. Ibland skiner det igenom att ljuden är lite syntetiska. man undrar hur du skulle låta med en femtiotusenkronors stråkplugg, eller en riktig symfonietta. 

Mycket vackert var det iallfall. Fast ibland skulle jag vilja att du var lite stramare i tonspråket och inte följde dina impulser riktigt så långt som du gör. Tonspråket är inledningsvis stramt och vackert men en del av det som känns som improvisationer gör att jag ibland tappar bort mig lite.  :)
« Senast ändrad: 20.03.2009, 14:44:49 by egghuvud »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter mycket bra. Ibland skiner det igenom att ljuden är lite syntetiska. man undrar hur du skulle låta med en femtiotusenkronors stråkplugg, eller en riktig symfonietta. 

Mycket vackert var det iallfall. Fast ibland skulle jag vilja att du var lite stramare i tonspråket och inte följde dina impulser riktigt så långt som du gör. Tonspråket är inledningsvis stramt och vackert men en del av det som känns som improvisationer gör att jag ibland tappar bort mig lite.  :)

Tack, egget. Låten är inte riktigt färdig än... SKall ge den en chans till. Hör saker när denna verren spelas, i hjärnans musikaliska matriser :)
sädesärlan skall väck t ex.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Stycket är jättefint - härlig lyssning
Bra orkestrering och djup
Bra instrumentljud
Tycker att fågeln är för hög i volym och för nära - den sitter nästan på mitt tangentbord här - skulle vilja ha den lite högre upp i ett träd - kul att den kommer tillbaks!
Det är mer kraftfullt än skirt så det låter mer sommar än vår

Tack för feed, skall försöka dra ner på det kraftiga uttrycket :) Till den definitiva slutverren :)

..det är en alldeles förtjusande lite sädesärla du fått fatt på..så där låter de ju..lite hattifnattiga  :rolleyes:
[...]
Solen skiner även över Stockholm idag, hör fågelkvitter dessutom utanför mina hörlurar...så nu är våren på väg! Jippi!

Nu är den här ja! Tack för lyssning, men sädesärlan kommer att försvinna
Jag kommer att ha koltrasten tillbaka igen.(På två ställen)

Kul att höra att denna låt går hem bland folket här också :)

Hmike: Tack! :) Kul att du gillar det!

Memphis: Tack! SKall försöka fixa velocity för de där tonerna :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Koltrasten är lite för stark i början och skulle kanske tonas (fada) ut i s f sluta tvärt. Musiken vacker som tusan. Filmiskt. Tycker orkestreringen är så snygg med hornen mot stråkbakgrunden och flöjten kommer in och ut tjusigt också. Som gammal ornitolog måste jag säga att sädesärlan låter helt ok, lite synd att fåglarna inte är i stereo. Det är småsaker. Fint!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Koltrasten är lite för stark i början och skulle kanske tonas (fada) ut i s f sluta tvärt. Musiken vacker som tusan. Filmiskt. Tycker orkestreringen är så snygg med hornen mot stråkbakgrunden och flöjten kommer in och ut tjusigt också. Som gammal ornitolog måste jag säga att sädesärlan låter helt ok, lite synd att fåglarna inte är i stereo. Det är småsaker. Fint!

Oki oki, insupit dina kommentarer. Hav förtröstan! Det kommer en avslutande verre! :D

Och tack. jävligt nöjd med denna låt också! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Denna koltrast är nu färdig. :)

Dedicerar den till Marruschka för goda samarbeten och vänskap... :)



I mittpartiet får Åsa fortfarande sjunga (flöjten vid 2 minuter och framåt) till cellobakgrunden, om jag kommer på nån text, eller nån annan kommer på en text, och om hon fortfarande vill :)


https://soundcloud.com/user7789882