Kontrollrummet

Byggdagbok

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Jag och min gode vän Karl går 3e året på musikestetiska programmet i Sundsvall och bestämde oss för att bygga en enkel studio som projektarbete. Tänkte att jag kunde lägga upp lite bilder här och eventuellt få lite hjälp vid behov!

Fick rätt snabbt tag på två rätt små rum och hittils har vi arbetat med väggen mellan kontrollrummet och inspelningsrummet.
Bifogar lite bilder!

Edit: Såg att bilderna blev bedrövligt stora och fula, ber om ursäkt för det :rolleyes: Fixar i kommande inlägg!

- Innan


- Plockade ner panel


- Tog bort allt gips


- Skar ut hålet för rutorna (fick tag på dubbelisoleringsglas, 6st)


- Efter en hel del gummilister och silikon så fick vi upp det första lagret med rutorna


- Börjat isolera


Någon vecka senare.........

Färdiggipsat, älskar synen!


Bestämde oss för att göra om ventilationen så att inget ljud sprider sig rummen via den så vi tog bort den helt så länge.

- Innan


- Efter


- Byggde igen hålet


- Gjorde en luftspalt och började isolera för att sedan gipsa igen


- Häftade fast ståltråd för att få isoleringen på plats


- Ungefär såhär ser det ut nu, blev inte riktigt klara men fortsätter väl ikväll antar jag.


Fortsättning följer, hoppas det verkar intressant!
ALLA tips är guld värda!!
/Jens

« Senast ändrad: 03.03.2009, 10:37:15 by maarklund »


Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Nu har vi isolerat färdigt! Hann dock bara få upp en gipsskiva sen sa klockan nej!
Gjorde färdigt hålet diverse kablage och ställde ihop lite prylar i kontrollrummet också!

Bifogar lite bilder:




Såhär ser kontrollrummet för närvarande ut. Vi har inte börjat göra något åt akustiken där inne än.



/Jens


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Snyggt jobbat! Kul att ni dokumenterar. Nu blev jag själv sugen att bygga nytt kontrollrum..har en massa byggmaterial som ligger och väntar på att användas..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt med driftigt folk och med bilder som visar vad som görs!
Tack för att ni bjuder på det här!

Och Flintan, sätt igång och bygg mer, du med!  :rolleyes:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Blev lite gjort igårkväll också!
Fick upp alla gipsplattor och isolerade en väldigt liten del av sidoväggen.

Hade massa skit på mobillinsen men hoppas det duger =)



/Jens


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Kul att ni delar med er av erat studio projekt
det uppskattas  :)

ska bli spännande och se hur ni kommer att göra med golv och tak

https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Nu är allt gips färdigskruvat. Satte även upp några fönsterlistor, fångade dock ingen på bild.

Men en bild blev det!


/Jens


Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Blev en hel del pingis idag men vi hann med att bygga ett udragbart bord för tangentbordet och musen. Åkte till Clas Ohlson och köpte skenor och hittade ett gammalt notställ att använda som skiva, blev dock mer snyggt än funktionellt men det får duga så länge!




/Jens


Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Har fått tag på ett golv som vi har lagt mellan rutorna, blir riktigt snyggt va?


/Jens


DåligtGehör

  • Gäst
Det var fina bilder. Men hur finansierar ni det har jag ibland tänkt när jag ser dessa byggen och är det dyrt/billigt?


Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Eftersom vi både två är 18 år och inte har någon direkt inkomst förutom pengar vi giggar ihop, studiebidrag och sådant så blir det ju rätt dyrt. Har i nuläget köpt utrustning för drygt 12.000.
En Firepod FP-10, ESI Near 05 monitorer, multikabel, trummickar, nån sm-57a och lite sånt.

Sen får man ta det man kan få tag på. Har fått tag på drygt 10 xlr-kablar från mammas jobb, rutorna har jag fått från farfars sommarstugebygge, 6st dubbelisoleringsglas, fick tag på kontorsskärmar från ett företag och rev dom och tog isoleringen o.s.v. Har dock köpt byggmaterial för någon tusenlapp också men man får ta det man kan få tag på!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eftersom vi både två är 18 år och inte har någon direkt inkomst förutom pengar vi giggar ihop, studiebidrag och sådant så blir det ju rätt dyrt. Har i nuläget köpt utrustning för drygt 12.000.
En Firepod FP-10, ESI Near 05 monitorer, multikabel, trummickar, nån sm-57a och lite sånt.
Sen får man ta det man kan få tag på. Har fått tag på drygt 10 xlr-kablar från mammas jobb, rutorna har jag fått från farfars sommarstugebygge, 6st dubbelisoleringsglas, fick tag på kontorsskärmar från ett företag och rev dom och tog isoleringen o.s.v. Har dock köpt byggmaterial för någon tusenlapp också men man får ta det man kan få tag på!

Bra att kunna hitta och återanvända från olika håll. Jag tänkte på det du skrev:
"...udragbart bord för tangentbordet och musen. Åkte till Clas Ohlson och köpte skenor..."

Jag har sparat såna skenor från mitt gamla Ikea-datorbord som nu är skrotat. Har tänkt att de säkert kommer till användning nån gång. Kul med era bilder på progressen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil


Åh vad skönt att bli av med massa dynga! Madrasser, gips, panel, lister, gammal isolering, bord, stolar och all möjlig skit man kan tänka sig!
Blev två lass till tippen.

Har också fått tag på 43st akustikplattor som vi har tänkt att bygga tak utav.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Eftersom vi både två är 18 år och inte har någon direkt inkomst förutom pengar vi giggar ihop, studiebidrag och sådant så blir det ju rätt dyrt. Har i nuläget köpt utrustning för drygt 12.000.
En Firepod FP-10, ESI Near 05 monitorer, multikabel, trummickar, nån sm-57a och lite sånt.

Sen får man ta det man kan få tag på. Har fått tag på drygt 10 xlr-kablar från mammas jobb, rutorna har jag fått från farfars sommarstugebygge, 6st dubbelisoleringsglas, fick tag på kontorsskärmar från ett företag och rev dom och tog isoleringen o.s.v. Har dock köpt byggmaterial för någon tusenlapp också men man får ta det man kan få tag på!

Vad kostar lokalen? Det är ju ofta dyrt.
Eller är det en rejäl hemstudio?


Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Lokalen pröjsar vi själva ingenting för, har man tur så har man. =)


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Stiligt bygge.
Längtar tills jag kan bygga.
http://web.me.com/julle128


Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Fått upp lite akustikplattor på väggarna nu.



Andra lagret med rutor på plats. Nästan helt ljudtätt nu!


/Jens


Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Längesedan det hände någonting här nu men det har hänt en del sen sist.
Tätat en massa, byggt om väggar, reglat upp för det nya taget, suttit lite lister, grovstädat kontrollrummet, gråtit över att jag inte har en mac, byggt en basfälla, akustikbehandlat lite här och var.
Lite bilder från kontrollrummet:

Har inte hunnit sätta tyg över kalaset i hörnet än.


Ena väggen med min gamla Yamaha, underbar!!! Nykokta strängar.


Arbetsplatsen för tillfället. Akustikplattan är bedrövlig och det ser rätt fult ut men oj så jag trivs!!


Klaviatur


/Jens


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jättebra jobbat killar!

Blir det några absorbenter på sidoväggarna?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Grymt bra jobbat.. Jag ska själv försöka snickra ihop ett litet sångbås och fick här en hel del bra tips..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Oj, det har hänt lite som sist...  :D Såhär ser det ut nu ungefär!