Kontrollrummet

Linebox till keyboard?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joal

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Nu är jag trött på spelställen som saknar tillräckligt med grejer och tycker man skall dra 15m obalanserad tele till mixerbordet.
Letar därför efter en smidig lösning där jag funderar på att köpa en linebox el. liknande och kanske även trycka in den i min Nord Electro 2, 73.
Platsen där den skulle kunna sitta är 20x7x6 cm.



Vad borde jag köpa för någon? Aktiv eller passiv? Eller bygga en själv, blir det ens billigare?
Gärna lite kvalitet på ljudet. Och stereo såklart.

Jag har letat runt lite efter liknande trådar, men inte hittat några. Är det ingen som har samma problem? Förresten, varför har högkvalitativa keyboards balanserade utgångar, måste väl finnas en efterfrågan. smidigt?

Så många frågor.

Kan tillägga att det mest är sjuttiotals-hammondorgel á la Deep Purple och The Doors jag spelar.
« Senast ändrad: 28.02.2009, 19:45:02 by Joal »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Skulle rekommendera en liten di box i stereo eller två mono.

Inte skruva in något på din fina synth.

Då går det två xlr från mixern med 48volts matning som driver boxen, och sen går det tillbaka balanserat i samma sladd, och sen en kort telekabel till från synthen till di-boxen. Kommer ihåg första gången jag körde med di-box. Behövde bara ha en tiondels volym istället för max.

So long


Utloggad Joal

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Tack, men vilken?
Antar att det är varierande kvalité på dem.

 :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tack, men vilken?
Antar att det är varierande kvalité på dem.

 :)
Jag kör med en billig samson s-plus. Använder den bara i repsamband så jag har inte orkat kolla ljudkvaliteten på den, men inget brus eller märkbart strul. Och är i stereo.
http://www.thomann.de/se/samson_sdirect_plus.htm

Men en av de riktigt populära är, kostar nästan 5 ggr så mycket (är i mono):
http://www.thomann.de/se/bss_ar133.htm