Kontrollrummet

Asti - I en framtid

gäst · 46 · 10321

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Inspirerad av Kusturicas filmer och våran överviktiga katt (som förresten också heter Asti) försökte jag göra en valsmelodi i den andan. Kom gärna med synpunkter på melodi, arr, mix o.d!

Har gjort ett försök att lägga på sång, vet inte om det blev så lyckat?

Låtnamn: Vals till vemodet (Fet katt, slö katt  :D )
Artist: Asti
Genre: Instrumentalvals
Låtlängd: 4:17
Kompositör: Asti
Producent: Asti
Ev. medverkande: -
Inspelningsår: 2009
Format: mp3

I en framtid

Jag har en krypande känsla att någonting kommer att ske
Någonting kommer att hända, som får oss att våndas och be
Vägen är kantad av fasor - lidanden bortom all gräns
......i en framtid

Jag har en skrämmande aning att tillvaron går mot sitt slut
Utan att ha en förklaring på hur vi ska ta oss ut
Men jag sätter min tilltro till barnen - dom som en gång ska ta vid
......i en framtid

Under vår djupa förtvivlan spirar ett hopp att en dag
den starke får stiga åt sidan för att ge plats åt en svag
I en värld som är lika för alla där rättvisan segrat till slut
......i en framtid

Jag har en krypande känsla att någonting kommer att ske
Någonting kommer att hända, som får oss att våndas och be
Vägen är kantad av fasor - lidanden bortom all gräns
......i en framtid
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:51:17 by asti »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
En melodi jag gillar skarpt - lite sorgset vemodig - härligt!
Likaså gillar jag stämningen - lite gråmulet franskt landskap, en by, en gata
Bra uppbyggnad och att det stillsamma kommer tillbaks en sväng innan avslutningen
Tycker att dragspelet gott kan vara ensam den första omgången så att syntsågen kan komma in i andra
Kanske att det är lite mycket när det är som mest - men annars låter det klart
Filmiskt så det förslår
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
En melodi jag gillar skarpt - lite sorgset vemodig - härligt!
Likaså gillar jag stämningen - lite gråmulet franskt landskap, en by, en gata
Bra uppbyggnad och att det stillsamma kommer tillbaks en sväng innan avslutningen
Tycker att dragspelet gott kan vara ensam den första omgången så att syntsågen kan komma in i andra
Kanske att det är lite mycket när det är som mest - men annars låter det klart
Filmiskt så det förslår
Kan nog vara en bra idé att vänta med "sågen" till det andra lugna partiet!
Ska kanske också vänta till sista versen med att ha med alla instrument. Kunde spara tuban, trombonen eller flöjten till den...?
Kul att du gillar melodin! Jag har haft den i huve´t ett par veckor nu, så det börjar bli lite påfrestande!  :)
Tack för bra synpunkter!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Visst, skön, härlig zigenarmusik!
Bra uppbyggnad, starkt. Fattas bara din fina stämma, asti.Men om det ska va instr. är det ok för mig
Melodin som dragspelet blir lite upprepande tycker jag nog.
Gott hantverk - ståbasen låter schysst.


asti

  • Gäst
Visst, skön, härlig zigenarmusik!
Bra uppbyggnad, starkt. Fattas bara din fina stämma, asti.Men om det ska va instr. är det ok för mig
Melodin som dragspelet blir lite upprepande tycker jag nog.
Gott hantverk - ståbasen låter schysst.
Ja, kanske ska variera dragspelet lite mer, eller vara mer återhållsam med det och låta andra instrument komma fram!
Hade inte tänkt mig någon sång till detta!
Tack för lyssning och synpunkter!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Stark melodi och spelar du på såg(!?) också där i början och slutet. Snygg, yvig motmelodi från 02:07 och jag antar att falsktonen vid 02:22 är medveten, sällan har jag hört nåt som passar in så bra. :D
Heavy waltz som platsar i nån Paris-film om Toulouse-Lautrec och jag ser regntunga skyar över Eiffeltornet.
Härligt mustig sak som inte går att värja sig mot, särskilt när orkestern tar i från tårna.
Helgjutet och otroligt vackert i sin knotiga kärvhet!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Stark melodi och spelar du på såg(!?) också där i början och slutet. Snygg, yvig motmelodi från 02:07 och jag antar att falsktonen vid 02:22 är medveten, sällan har jag hört nåt som passar in så bra. :D
Heavy waltz som platsar i nån Paris-film om Toulouse-Lautrec och jag ser regntunga skyar över Eiffeltornet.
Härligt mustig sak som inte går att värja sig mot, särskilt när orkestern tar i från tårna.
Helgjutet och otroligt vackert i sin knotiga kärvhet!


"Sågen" är ett synthljud som heter Theremin, vad nu det betyder. Ska leta rätt på falsktonen och se om den var avsiktlig!  :)
Den ursprungliga idén var att få det att låta lite som den "zigenarmusik" Emir Kusturica ofta använder i sina filmer, t.ex "Svart katt - vit katt".
Men det blev kanske mer franskt i slutänden.....? Har verkligen försökt få till lite dynamik, som jag brukar vara dålig på. Verkar som att det funkar.
Fint uttryckt - ".... i sin knotiga kärvhet"! Det snor jag till en kommande låt!  :D
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det var med viss rädsla för titeln jag började lyssna :D

Men låter ju heltrevligt, intressant med påbyggnaden. Möjligtvis påminner vissa delar om folkmusik av något, möjligtvis östeuropa, rumänien och däromkring. Slaviskt kanske.
Får associationer ditåt iaf. Tycker du skall ha sång här, inte nödvändigtvis vemod även om det skulle passa bra. Det blir lätt liksom Monty pyton som du vet med "inställsamma sorgliga" texter i mina öron :D Alltså text som vädjar till ens känslor på ett ytligt sätt, inte har djupet som syftet kräver. Inte för att du har detta problem vanligtvis, värre med mig då :).
Fanns en av Myrli om en leksaksbil och en unge utanför ett systembolag, som jag inte orkade svara på för jag tyckte det fanns en diskrepans text och syfte emellan, det blev inställsamt sorgligt i mina öron. Myrli har lagt av så lugnt jag säger detta :D

Vad mer kan man säga? Slavisk, suggestivt och värt en sång a la taube. Typ så länge skutan kan gå, inte vals tror jag men deppig med en glimt hopp. :D

Jag får lyssna på min march of death, och återkomma en annan gång :) Skåningar är f ö grymma på att skriva bra vemodiga text tror afzelius gjorde denna:
(Här med thorsten flinck)

[ Invalid YouTube link ]
« Senast ändrad: 01.03.2009, 11:03:55 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Det var med viss rädsla för titeln jag började lyssna :D

Men låter ju heltrevligt, intressant med påbyggnaden. Möjligtvis påminner vissa delar om folkmusik av något, möjligtvis östeuropa, rumänien och däromkring. Slaviskt kanske.
Får associationer ditåt iaf. Tycker du skall ha sång här, inte nödvändigtvis vemod även om det skulle passa bra. Det blir lätt liksom Monty pyton som du vet med "inställsamma sorgliga" texter i mina öron :D Alltså text som vädjar till ens känslor på ett ytligt sätt, inte har djupet som syftet kräver. Inte för att du har detta problem vanligtvis, värre med mig då :).
Fanns en av Myrli om en leksaksbil och en unge utanför ett systembolag, som jag inte orkade svara på för jag tyckte det fanns en diskrepans text och syfte emellan, det blev inställsamt sorgligt i mina öron. Myrli har lagt av så lugnt jag säger detta :D

Vad mer kan man säga? Slavisk, suggestivt och värt en sång a la taube. Typ så länge skutan kan gå, inte vals tror jag men deppig med en glimt hopp. :D

Jag får lyssna på min march of death, och återkomma en annan gång :) Skåningar är f ö grymma på att skriva bra vemodiga text tror afzelius gjorde denna:
(Här med thorsten flinck)

[ Invalid YouTube link ]

Intressant att du får associationer till östeuropa! Min tanke var, som jag sagt tidigare, att få det att låta som "zigenarmusik" a la Goran Bregovic ungefär! Nu blev det väl något mitt emellan fransk chanson och det jag ville, med ett argentiskt tangodragspel!  :)
Jag tror däremot inte att jag kommer att göra text till denna, det känns lite avlägset just nu i alla fall.
Balladen om K är en fin låt! Hörde den första gången med Marie Bergman, som gjorde en riktigt bra tolkning. Väldigt bra text med en vardagsrealism som funkar i den typen av "berättande" låtar.
Men om jag skulle göra en text som inte är så sorglig och är i Taube-stil, kunde det kanske bli något i stil med:
"Rönnedahl han skuttar med en underlig stil, sonen står vid Bolaget utan sin leksaksbil"  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mmm,
det låter ju hur gött som helst! Lite udda ensemble verkligen: muzettedragspel, theremin och ståbas. Undrar om den kombinationen verkligen har förekommit förut  :P

Visst vet du vad en Theremin är? Annars får du göra en sökning på Youtube så får du se något häftigt.

Låter jättefint om alla instrument, men det dragspelet tycker jag det går att lyfta ytterligare. Det har för mycket diskant, som gör att tonen blir syntetisk. Och basen och diskanten tycker jag är lite långt isär i stereobilden, det låter som man sitter en halvmeter ifrån dragspelet.

Men kul att du testar nya grejer! Heja!
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Mmm,
det låter ju hur gött som helst! Lite udda ensemble verkligen: muzettedragspel, theremin och ståbas. Undrar om den kombinationen verkligen har förekommit förut  :P

Visst vet du vad en Theremin är? Annars får du göra en sökning på Youtube så får du se något häftigt.

Låter jättefint om alla instrument, men det dragspelet tycker jag det går att lyfta ytterligare. Det har för mycket diskant, som gör att tonen blir syntetisk. Och basen och diskanten tycker jag är lite långt isär i stereobilden, det låter som man sitter en halvmeter ifrån dragspelet.

Men kul att du testar nya grejer! Heja!


Det ska föreställa ett argentinskt tangodragspel!  :) Jag har använt det rätt mycket tidigare, men inte i kombination med theremin och ståbas!
Ska kolla det där med diskanten! Och basen och diskanten tycker jag är lite långt isär i stereobilden - menar du vad gäller dragspelet eller menar du ståbasen?
Att testa nya grejer tycker jag är det roligaste med det här - hitta nya spännande instrumentkombinationer och ljud!
Tack för lyssning och synpunkter!
/Asti


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mmm,
det låter ju hur gött som helst! Lite udda ensemble verkligen: muzettedragspel, theremin och ståbas. Undrar om den kombinationen verkligen har förekommit förut  :P

Visst vet du vad en Theremin är? Annars får du göra en sökning på Youtube så får du se något häftigt.

Låter jättefint om alla instrument, men det dragspelet tycker jag det går att lyfta ytterligare. Det har för mycket diskant, som gör att tonen blir syntetisk. Och basen och diskanten tycker jag är lite långt isär i stereobilden, det låter som man sitter en halvmeter ifrån dragspelet.

Men kul att du testar nya grejer! Heja!



Ska kolla det där med diskanten! Och basen och diskanten tycker jag är lite långt isär i stereobilden - menar du vad gäller dragspelet eller menar du ståbasen?

/Asti
Jag menade att högerhandens melodier på dragspelet låter långt ifrån vänsterhandens bas & ackord. Jag tror man brukar kalla halvorna på ett dragspel bas & diskant, men jag är inte säker. :P
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Mmm,
det låter ju hur gött som helst! Lite udda ensemble verkligen: muzettedragspel, theremin och ståbas. Undrar om den kombinationen verkligen har förekommit förut  :P

Visst vet du vad en Theremin är? Annars får du göra en sökning på Youtube så får du se något häftigt.

Låter jättefint om alla instrument, men det dragspelet tycker jag det går att lyfta ytterligare. Det har för mycket diskant, som gör att tonen blir syntetisk. Och basen och diskanten tycker jag är lite långt isär i stereobilden, det låter som man sitter en halvmeter ifrån dragspelet.

Men kul att du testar nya grejer! Heja!



Ska kolla det där med diskanten! Och basen och diskanten tycker jag är lite långt isär i stereobilden - menar du vad gäller dragspelet eller menar du ståbasen?

/Asti
Jag menade att högerhandens melodier på dragspelet låter långt ifrån vänsterhandens bas & ackord. Jag tror man brukar kalla halvorna på ett dragspel bas & diskant, men jag är inte säker. :P

OK - nu är jag med! Jag drog isär dom lite grann i stereobilden, tyckte det blev fylligare. Ska testa hur det blir om jag kör ihop dom! Annars får man väl tänka sig ett väldigt brett dragspel!  :)
Tack för dina synpunkter!
/Asti


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Mycket snygg uppbyggnad i inledningen. Vemodet är klockrent. Börjar spåra ur lite efter 130 sekunder. Då blir det kanske någon stämma för mycket och det känns inte riktigt som du har koll på alla harmonierna. Sedan går det tillbaks och blir bra igen.
(samma grej gäller i slutet)

Hade gärna hört sång på detta.
blargh


asti

  • Gäst
Mycket snygg uppbyggnad i inledningen. Vemodet är klockrent. Börjar spåra ur lite efter 130 sekunder. Då blir det kanske någon stämma för mycket och det känns inte riktigt som du har koll på alla harmonierna. Sedan går det tillbaks och blir bra igen.
(samma grej gäller i slutet)

Hade gärna hört sång på detta.

Funderar faktiskt på att försöka lägga på sång! Var inte alls inne på det tidigare, men fler än du har tagit upp det så det är nog värt ett försök!
Tack för dina synpunkter!
/Asti


Aettan

  • Gäst
Skitbra helt enkelt och franskt så det skriker om det. Det enda som jag tycker blir lite fel det är att spelet på melodin blir så statiskt eller hur man ska säga, det blir inga hål ingen tid att "andas". Men dramatiskt och fint så pass, blir skoj att få höra sång till.


asti

  • Gäst
Skitbra helt enkelt och franskt så det skriker om det. Det enda som jag tycker blir lite fel det är att spelet på melodin blir så statiskt eller hur man ska säga, det blir inga hål ingen tid att "andas". Men dramatiskt och fint så pass, blir skoj att få höra sång till.
Nej, det är jobbigt att hålla andan i 4:17! :)
Roligt att du gillar låten! Ska se om jag får till en text bara - alltid samma vånda! Vet nog hur jag ska sjunga i alla fall.
Får hur som helst dra ner på dragspelet för att skapa utrymme för sången.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja en trevlig fransk vemodig låt som skulle göra sig fint med lite skånska  vet inte varför men skånska och franska hör ihop på nåt sätt. Min lilla spontana invändning var att det basades för mycket i högerluren jmfrt med vänsterluren och det störde mig av någon anledning i mellanpartiet - vet inte om du har tänkt på det men den balansen kanske går att fixa med lite?

Ser fram emot en sångversion av denna redan sågade låt  :D  (kunde inte låta bli)

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Ja en trevlig fransk vemodig låt som skulle göra sig fint med lite skånska  vet inte varför men skånska och franska hör ihop på nåt sätt. Min lilla spontana invändning var att det basades för mycket i högerluren jmfrt med vänsterluren och det störde mig av någon anledning i mellanpartiet - vet inte om du har tänkt på det men den balansen kanske går att fixa med lite?

Ser fram emot en sångversion av denna redan sågade låt  :D  (kunde inte låta bli)

Eko

Haha...ja bättre att förekomma än att förekommas! :)
Det finns säkert en hel del likheter mellan skånska och franska! Fast jag har ju egentligen mer småländsk dialekt än skånsk!
Du tror inte att det var tuban som "basade" lite extra i högerörat? Ska kolla om jag hör det!
Får jag bara till en text så ska jag lägga på sång! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Snyggt gjort, mysig melodi. Upp med sång på den:) Coolt.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


asti

  • Gäst
Snyggt gjort, mysig melodi. Upp med sång på den:) Coolt.
Som sagt, får jag bara ihop en text så ska jag lägga på sång!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MMMmmmmmmysigt!

Filmmusik, (kanske en) fransk by, lantbrevbäraren kommer cyklande

I love this!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
MMMmmmmmmysigt!

Filmmusik, (kanske en) fransk by, lantbrevbäraren kommer cyklande

I love this!

Tanken var nog från början att det skulle likna mer "zigenarmusik", som den spelas i Kusturicas filmer, men dragspelet gör väl att det låter mer franskt!
Hur som helst - roligt att du gillar det! Få se om jag kan få till en text och sjunga in....... :unsure:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Cool låt!

Fräckt med ståbas, det gillas!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


asti

  • Gäst
Har nu lagt upp en version med sång! Vet inte om det blev så lyckat???


asti

  • Gäst
Cool låt!

Fräckt med ståbas, det gillas!

Nu vet jag inte vilken version du kollat - den med sång eller instrumentala!
Hur som helst - kul att det gillas!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jamen bra förvaltat
Fin text och bra sångmelodi ovanpå den förföriska dragspelsmelodin
En riktigt astisk visa
Vals till vemodet är dock en bättre låttitel, även om den inte passar till texten
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Jamen bra förvaltat
Fin text och bra sångmelodi ovanpå den förföriska dragspelsmelodin
En riktigt astisk visa
Vals till vemodet är dock en bättre låttitel, även om den inte passar till texten
Skönt att du tycker det - då har man kanske inte våndats över texten förgäves!  :wacko:
Det är ju iofs inget som hindrar att den får heta Vals till vemodet! Det är nog en bättre titel när man tänker efter!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Cool låt!

Fräckt med ståbas, det gillas!

Nu vet jag inte vilken version du kollat - den med sång eller instrumentala!
Hur som helst - kul att det gillas!
/Asti

Jag lyssnade på sångversionen
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
OjOjOPjOjOj vad bra så jäkla bra text dessutom Vågen från Huddinge!!!!
Möjligen kan jag nog tycka att musiken är för låg och sjungningen för hög på allt utom slutversersen som är perfekt med sina stämmor.

Kanonlåt Asti

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
OjOjOPjOjOj vad bra så jäkla bra text dessutom Vågen från Huddinge!!!!
Möjligen kan jag nog tycka att musiken är för låg och sjungningen för hög på allt utom slutversersen som är perfekt med sina stämmor.

Kanonlåt Asti

Eko

OK, noterat! Roligt att du gillar! Har dragit ner på dragspelet för att bereda plats för sången, men kan säkert behöva justeras!
Tack för synpunkter och nedlagd tid!
/Asti


freddy

  • Gäst

asti

  • Gäst
Hatar dragspel, stängde av efter 5 sek.  :blink: Sorry


Ingen fara - bra att du är ärlig!
/Asti