Kontrollrummet

The Source + Plus rördist/färgar -pryl.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hallo kompisar!

Stötte på denna nysläppta apparat för studion. http://cdsoundmaster.com/site/alss.html
Den innehåller två 12Au7 rör som man kan använda för att färga/driva signalen till eller från en annan apparat. I DIY -avdelningen på detta forum så diskuterade vi lite löst att bygga en sådan apparat och några fördelar/nackdelar togs upp (vissa ifrågasatte nyttan av att färga i efterhand osv). Tanken med denna apparat är att man skall kunna placera den var som helst i kedjan (t.o.m. mellan mick och mickpreamp). Den verkar landa på en lite drygt 5000 kr inklusive frakt.
Som den beskrivs på hemsidan så låter det som rena rama mirakelmaskinen som kan förbättra precis allt. Sådana superlativ gör mig alltid lite misstänksam men kanske är det en bra grej ändå.

Det fanns ljudexempel på sodan också så att man kan lyssna och bedöma den. Jag har inte råd att köpa en sådan här ändå så min undran är mest bara nyfikenhet. Är en sådan här apparat motiverad för 5000 kr? Är det rent av en bra innovation som fyller ett naturligt behov i dagens digitala inspelningsvärld? Eller är det ett sätt att rida på rör och vintage -hypen som tycks råda?