Kontrollrummet

Gurano - Många små tåtar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Mitt förra inlägg ang "Fata de Tuba" har nu förändrats och vuxit centimeter för centimeter. Fata .... finns inbakat i dessa nya förlängda tåtar. Min ambition har varit att försöka leverera behagliga toner och väcka nyfikenheten, att man vill se (höra) vad som finns bakom nästa hörn och gärna lyssnar vidare. Slutet är lite abrupt men det är ännu inte klart!

Vet inte om jag lyckas direkt men min ansats, men det är vad jag presterat sedan sist.
Ta er gärna lite tid och kom med synpunkter på allt - är det för pretto?

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/klassiskt_fnurra1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 27.02.2009, 22:46:29 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter som ursprunget finns långt österut, i Kina eller Japan. Gillar den mystik som pukor och cymbaler skänker i början av verket. Sista halvan har en del snygga teman men tycker inte de riktigt kommer vidare och saknar puk- och cymbalkryddningen från första halvan (förutom någon enstaka). Låter som nån flöjt får till en treklang och det kan väl inte stämma? Gillar ljudväven där vid 04:40 och önskar den fortsatte lite till. Tycker stycket växer efter ett par lyssningar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jodå nog finns det behagliga toner och fina teman i detta.
Gillade mest början med sitt "Scarborough Fair/Canticle"-aktiga tema och effekten av ljusa flöjter mot dramatiska pukor.
Andra delen saknar denna dramatik
Reagerar också som eq mot treklangen på flöjten
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tackar för synpunkterna!

Equality - Det är som du säger, att 2:a halvan saknar pukor och cymbaler men det är medvetet val eftersom jag har tänkt fortsätta bygga vidare på styckena. Min tanke är att så småningom återgå till pukor å cymbaler, då slutar det som det började - åtminstone i samma anda (men jag ska ta mig en funderare - stoppar kanske in lite cymbaler/pukor redan nu). Jag tycker oxå att styckena kräver flera lyssningar - det blir bättre då - men jag är förståzzzzz kraftigt jävig  :lol:

Cykeln - nu är ni 2 som tycker något om flöjten. Vid vilken tidpunkt blir det treklang? Skriv gärna tidpunkten så ska jag kolla upp flöjten! Jo mindre dramatik är det men inte borde väl hela stycket sprudla med dramatik? Mer tillbakalutade stycken med lugna melodier utan dramatik borde kunna växla för att skapa dynamik (så tänker i alla fall jag). Men som sagt styckena är inte klara och kommer att byggas ut och förändras.
« Senast ändrad: 28.02.2009, 22:28:52 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vid vilken tidpunkt blir det treklang?

01:44

Låter nog mer medeltida i klangen än österländskt nu när jag lyssnar igen, åtminstone första delen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
På 01:44 finns det en flöjt som spelar i lag med stråke. Det är kanske det som du hör som treklang? Själv tycker jag att det låter spännande så det får nog vara kvar så.
Kul att du gillade den slingrande väven på slutet. Det var lite pilligt att sätta alla tonerna rätt så att det lät bra.

Ha´t gott
Guran
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej Gurano
tja vad ska jag säga
gillar många olika typer av musik men det här föll jag inte för
så jag kan inte ge något svar angående musiken
men i mixeriet låter det bra
mvh 
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej Guran
Man kan ju inte tycka om all musik  <_<
men kul att du tyckte att mixen är ok

ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är en skön öronmassage av mjuka toner som gör det intressant och trevligt att lyssna på.

Lite medeltida som Eq var inne på och faktiskt även lite kinesiskt penta på ett fåtal ställen.

Njutbarare hade varit med bättre instrument.. (Jo, man hör vilka intstrument som spelas (?), men kvaliten på dessa.

Hur skirver du musik? spelar in via midi, eller klickar noterna? Tyckte det lät väldigt kvantiserat framförallt på den andra...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tackar Dividend
Jo ljuden är nog en av mina största akilleshälar - men jag jobbar på det :)
Jag plitar musiken via midi direkt.
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Riktiga män gör musik just så ! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tycker sånt här är svårt att kommentera. Lite lösryckta teman som inte är orkestrerade eller klara. Visst det finns några vackra harmonier, men inte så mycket mer. Vad är den bakomliggande idén? Vad vill du uttrycka, eller leker du bara?
Jag skrev en symfoni i fem satser för några år sedan. Det tog ett halvår och var riktigt jobbigt. Ändå var det inte så bra.
Det känns liksom tilltalande med de där orkesterlpuggarna för det låter fett, nästan hur man än spelar, men om det blir bra i slutändan är svårt att säga.
Själv hade jag stor glädje av en bok i orkestrering som jag läste då, Walter Piston: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0393097404&r=1

Musikteori kan vara förfärligt tråkigt, men ibland är det nyttigt att känna till grunderna.

Ser fram emot att höra mer när du fått ordning på styckena.  :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej Egghuvud!
Styckena är på inget sätt färdiga/klara - det är därför de, som sagt, ligger som utkast under halvfärdiga demos. Det är inte heller klart att stycken framöver ska hänga ihop. Här handlar det om att testa en/några ideer på er för synpunkter - på samma sätt som andra testar tex delar av en vis/rocklåt - ingen skillnad.

Hur lång tid det tar eller hur bra saker blir är nog extremt individuellt, så det är enligt mig inte på något sätt en måttstock på någonting alls egentligen. Vissa gör bra musik snabbt andra inte (därmed inte sagt att det jag gör är bättre än annat)!

Håller med om att musikteori är viktigt men det är intressant att det i princip bara förs på tal när det gäller mer klassiska instrument, detta är något som egentligen gäller all musik oavsett genre. Kunskap om hur musik kan byggas (observera kan) är EN grund till skapande, dock inte enda vägen till skapande.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Pjaae okej... inte meningen att vara ett dryghuvud, men jag tycker nog att det är lite skillnad på en poplåt och något som liknar klassisk musik eller "konstmusik". Det svåra är att gripa den musikaliska idén i det hela så att säga. En poplåt eller visa kan man oftast ganska snabbt spåra den musikaliska idén eftersom genren bjuder in till enkel förståelse + att jag är så van att höra den typen av musik förmodligen. koderna eller kontexten bjuder in till det så att säga.

Vad gäller tiden så kanske du har en poäng, men när det gäller att få det "trovärdigt" eller att kunna utnyttja instrumentering på ett sätt som gör det intressant så tycker jag nog att det behövs både tid och, tråkigt nog, kunnande. Jag är i stort sett självlärd när det gäller mitt musikskapande och kan inga noter alls. Jag tyckte absout att det blev en begränsning när jag försökte orkestrera, göra stråkarrangemang osv.

Min poäng är att det är svårt att bedöma något som kan bedömas som staplade toner. Svaret blir liksom "snyggt staplade toner" alternativt "snygga ljud" och det känns ju ganska meningslöst att säga. Hmm du jag ber om ursäkt för att jag förvandlar din låtfråga till någon form av filosofisk diskussion... och när jag tänker på saken så inser jag att jag låter otroligt fördomsfull och tråkig. Jag tror att jag startar en ny tråd istället och ser om vi kan diskutera saker på ett annat sätt :) :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen!
Skönt att du själv skriver att det kanske upplevs fördomsfullt och tråkigt :)

Det som diskuteras är intressant - och bör kanske diskuteras i annan tråd egentligen!

Men det du beskriver som staplade toner är enligt mig vad som gäller vilken låt som helst oavsett genre. All musik har toner som kan upplevas på olika sätt- snyggt staplade/fult staplade/smart staplade osv. Hur den upplevs är ändå bara upp till lyssnaren. Detta gäller enligt mig vilken konstform som helst. Betraktaren gör sin egen upplevelse!

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej igen!
Skönt att du själv skriver att det kanske upplevs fördomsfullt och tråkigt :)

Det som diskuteras är intressant - och bör kanske diskuteras i annan tråd egentligen!

Men det du beskriver som staplade toner är enligt mig vad som gäller vilken låt som helst oavsett genre. All musik har toner som kan upplevas på olika sätt- snyggt staplade/fult staplade/smart staplade osv. Hur den upplevs är ändå bara upp till lyssnaren. Detta gäller enligt mig vilken konstform som helst. Betraktaren gör sin egen upplevelse!

Ha de
Gurano

Absolut. Det var inte min mening att dissa dig eller din musik. Skönt att du inte tog det så.  :)
Jag startade en tråd så kan vi diskutera där. Jag ser fram emot att höra mer av dina alster när de är klara
eggs


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har lite svårt att gå igång på det melodiska. Börjar lovande med sin engelska viston, men det asiatiska tycker jag mest bara stör. Och så kommer lite trudelutter i svensk gammeltjo-stil emellanåt, tänker främst på vad tuban spelar vid 152 s och även mot slutet. Pizzicato, klarinett kommer in omotiverat i handlingen. Huvudintrycket blir splittrat och slumpmässigt.

Ljudmässigt låter det klart och stort. Är det fortfarande Miroslav du kör med? Hade gissat på EWQLSO silver annars. Grundljuden är feta och bra, men de lider lite av för snål sampling (vissa toner låter pitchade) så att det påminner om mellotron emellanåt. Tuban har lite märkliga hyss för sig, den duckar på vissa toner.

DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej Rattlesnake
Att det är splittrat förstår jag då jag bara slängt ihop några tåtar. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kommer de nog inte att följa varandra.

Jo jag tampas fortfarande med Miroslav. Ska kolla upp hyssen

Ha det
Gurano
« Senast ändrad: 26.03.2009, 11:59:40 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!