Kontrollrummet

Filter eller komp först

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag säger emot studios mixologispecial.

Den säger att standard för ordningen på effekterna är:

Kompressor,
Filter/eq
De-Esser

Själv vill jag alltid börja med ett hp filter först, för att inte kompressorn ska jobba fel.
Sen efter kompressorn så kör jag den vanliga eq.

Vad tycker ni?


Analogfreak

  • Gäst
Jag tycker inte det finns några rätt och fel i signalbehandlingen. Du har en viktig poäng i att du föredrar att skära före komprimering för
på så sätt så slipper kompressorn triggas av lågfrekventa oönskade transienter med mycket energi. Vissa kanalstrippar har splitfunktion som tex SSL-4000 stripen. Där kan man enkelt skicka signalen så här: Hp-filter - Dyn - EQ.  :rolleyes:


Utloggad tsmalmbe

Att skära tycker jag är ganska klart fall. Om man skall göre mer kirurgiska ingrepp säger rävarna att man fortfaranda skall eq:a först. De rävarna jag känner. Men själv brukar jag ofta ekvalisera efteråt. Så att jag vet att jag har en jämnare signal som jag ekvalisera. Så att det inte skjuter över.

Detta är ett av de få fall jag på riktigt tycker att det är en tekniskt ovidkommande fråga, så vitt det fungerar och låter bra.

Om någon bevisar att jag har fel, så blir jag glad :).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
old school: filter/eq-> kompression -> eq igen om så behövs (vid bas etc)...
allra sist reverb/chorus etc!
 B)


Analogfreak

  • Gäst
old school: filter/eq-> kompression -> eq igen om så behövs (vid bas etc)...
allra sist reverb/chorus etc!
 B)

Precis... Att komprimera en obehandlad signal är dumt tycker jag eftersom man då kommer få oönskad komprimering triggad av frekvenser man inte är intresserad av i signalen.  :rolleyes:


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Slutresultat blir olika beroende på ordningen. Så som sagt: om de låter bra så e de bra.

Mixar man analogt på ett bord så blir det ofta naturligt att EQ kommer först då insert punkten ofta ligger efter EQ.


Hägge


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag säger emot studios mixologispecial.

Den säger att standard för ordningen på effekterna är:

Kompressor,
Filter/eq
De-Esser

Själv vill jag alltid börja med ett hp filter först, för att inte kompressorn ska jobba fel.
Sen efter kompressorn så kör jag den vanliga eq.

Vad tycker ni?


Kompressor
Filter / Eq
De-Esser
Reverb
Delay
Limiter

Så brukar min kedja oftast se ut .. dock brukar jag ha Reverb och Delay som send kanaler men.
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag säger emot studios mixologispecial.

Den säger att standard för ordningen på effekterna är:

Kompressor,
Filter/eq
De-Esser

Själv vill jag alltid börja med ett hp filter först, för att inte kompressorn ska jobba fel.
Sen efter kompressorn så kör jag den vanliga eq.

Vad tycker ni?


Kompressor
Filter / Eq
De-Esser
Reverb
Delay
Limiter

Så brukar min kedja oftast se ut .. dock brukar jag ha Reverb och Delay som send kanaler men.

Det är så tidningen skriver.
Är du inte rädd för att kompressorn ska jobba på basfrekvenser som är väldigt energirika.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Det beror ju också lite på vad du vill nå med kompressionen: traditionel utjämning av dynamikomfånget eller en mer artistisk umpf, snap, crackle eller pop effekt.

hägge


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag säger emot studios mixologispecial.

Den säger att standard för ordningen på effekterna är:

Kompressor,
Filter/eq
De-Esser

Själv vill jag alltid börja med ett hp filter först, för att inte kompressorn ska jobba fel.
Sen efter kompressorn så kör jag den vanliga eq.

Vad tycker ni?


Kompressor
Filter / Eq
De-Esser
Reverb
Delay
Limiter

Så brukar min kedja oftast se ut .. dock brukar jag ha Reverb och Delay som send kanaler men.

Det är så tidningen skriver.
Är du inte rädd för att kompressorn ska jobba på basfrekvenser som är väldigt energirika.

Jag har hårdvarukompressor i sången, så den ligger alltid allra först i kedjan..
Och jag brukar redan in i burken inte ha några toppar, utan jämn och fin nivå oavsett hur högt man sjunger typ.

Men jag använder typ:

EQ = Trackplug 5
Reverb: Altiverb 5
Delay: PSP 608
De-Esser: Waves Rdesser
Limiter: Waves L2 / L3

Brukar funka asbra och jag har aldrig mött några större basproblem.

Ibland lägger jag allra sist på mastern:

USR typ 1980 kompressor
TRACKPLUG = skär lite vid 50hz, 200hz, 2000hz, 20000hz  (typ 0,7db)
Waves L2

Om jag vill pumpa upp det lite och få klarare sound.. (Fuskmastering men det funkar)

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad tsmalmbe

Det kanske är jättemodernt att använda limiter på varenda spår OCH på master, men det låter som ett väldigt motstridigt arbetssätt, och jag har svårt att tro att mixarna blir "tekniskt" så jättebra. Jag känner inte någon proffsmixare som skulle jobba så. Men kanske i någon genre där alla spår skall ha mer eller mindre grit och/eller effekt, som dance/electronica.

Jag bussar ofta ihop allt, och har hyfsade busskompar. I slutmixen blir det ofta redan så platt sound av det, att jag finner mig tvungen att backa på busskompressorerna för att få ett sound jag kan vara nöjd med.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
på varje spår?
Kanske på 2 spår använder jag limiter.
Tror det inte är modernt men du får ju 1000ggr bättre sång när både kompressor och limitern jobbar mot varandra.

Så upplever jag det i allafall :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad tsmalmbe

på varje spår?

Jag läste att din kedja betydde på varje spår. men din kedja betydde alltså att du väljer ur den vad du behöver, men att ordningen aldrig divergerar. My bad, fel i innantill-läsningen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
på varje spår?

Jag läste att din kedja betydde på varje spår. men din kedja betydde alltså att du väljer ur den vad du behöver, men att ordningen aldrig divergerar. My bad, fel i innantill-läsningen.

Missförstånd förmodlingen

Självklart använder jag inte detta på alla spår.
inte alls ofta jag trycker kompressor på alla spår, utan använder det mestadels på sång.


Men om jag lägger en effekt i en send FX kanal, så kan man ju aktivera mer eller mindre hur man känner och vilket som låter bäst, såklart!

:)


CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Brukar köra högpassfilter, kompressor och sedan "EQn som gör nåt" på sång.
Annars sker nästan alltid allt EQande före kompressorn.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Brukar köra högpassfilter, kompressor och sedan "EQn som gör nåt" på sång.
Annars sker nästan alltid allt EQande före kompressorn.

Någon tanke bakom ditt agerande. Du brukar ha bra åsikter.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tanke ??? det är väl redan sagt i flertalet inlägg + att det säger sig självt...man polerar väl inte bilen innan man tvättar den???
 B)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Brukar köra högpassfilter, kompressor och sedan "EQn som gör nåt" på sång.
Annars sker nästan alltid allt EQande före kompressorn.

Någon tanke bakom ditt agerande. Du brukar ha bra åsikter.

Ärligt talat så vet jag faktiskt inte riktigt varför jag gör så på sången.
Ibland, dock ganska sällan, så gör jag EQ-automationer i sången. Då vill man ju inte att kompressorn ska börja arbeta annorlunda.
Det finns även tillfällen då EQn ligger efter kompressor, just för att de "problem" som en massa basfrekvenser skapar för en kompressor kan ge upphov till fetare och mer "grynig" dist om man komprimerar hårt, dist som lägger sig över hela materialet (eftersom nästan alla kompressorer är fullbands). Sen kan man skära bort den basen, med behålla grisigheten i ljudet som basen varit med och skapat.
Men som sagt, EQar nästan alltid före kompressor och det mesta EQandet består av att skära bort bas och en del andra oönskade frekvenser.
/E



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu sticker jag in en liten dum fråga men ni som kommenterar i denna tråden har säkert koll på detta. Kommer den inbyggda EQ i Cubase före eller efter de pluggar man stoppar in till vänster? Den borde väl i alla fall komma före send?

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Du tänkte på inserteffekter? Den kommer efter dem.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.