Kontrollrummet

Varierat Problem, rörandes ljudkort till programvara!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Hej alla glada,

Ska försöka att förklara mitt problem lite kortfattat, och hoppas att någon har lösningen!

Innan körde jag inspelningen av min gitarr via Damage Controlls Demonizer som jag kopplade till mitt Apogee Duett kort och fick verkligen ett kanonfint ljud inspelat i Logic.

Fick sedan för mig att nej jag vill ha en större pedal och sålde därför av min Demonizer, så nu kör jag med Guitar Rig 3 på min iMac bara för att "centralisera" allt i min lilla hemmastudio.

Följden av det hela är ett riktigt skitljud för att säga det rent ut och en ren besvikelse på NI, nu tror jag och hoppas att det är jag som gör fel någonstans!
Jag får en massa klick på inspelningen vilket i vanliga fall säger låg latency men det är inte så jag har kollat av allt men inget hjälper mig !
Tanken som slår mig mellan varven var att när jag kopplade in Damage Controllen så hade den en rör preamp krets ... nu har jag ju ingen preamp kan detta vara problemet? Men i gengäld så ska väl Apogee duett kortet ha en preamp eller har jag fel här?

Det ljudet jag spelar in i Logic är lågt och dovt lite "blött" och murrigt ...

Kopplings kedjan ser ut som följer Hagströms kopplad till Apogee duett kortet till iMacen !
Kontroll pedalen för guitar rigg är inkopplad direkt till iMacen via USB och endast USB för att fungera som en pedal och inget mer! Så resten sköts av datorn !

Jag har uppdaterat alla program så allt är up to date så att säga!

Har bara ingen anning om vad jag ska göra, är lite smått frustrerad och vill bara att det funkar! Något är uppenbarligen fel eftersom det gick så bra innan!
Kan det vara preampen allt fallerar på?

Har postat på ett par Forum och på NIs support men har bara fått lite hjälp men ingen lösning!

Tacksam för all hjälp jag kan få i detta ämnet!


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har ljudkortet en bra Hi-Z ingång? Annars behöver du en separat DI box alt. en preamp med instrumentingång.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Har ljudkortet en bra Hi-Z ingång? Annars behöver du en separat DI box alt. en preamp med instrumentingång.

Nu är jag inte helt säker på vad du menar med HI-Z ingång??

Och det står inte så värst mycket om vad som finns i Duett kortet!

Har du lust att vidareutveckla det lite mer??


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Nu har jag testat med min Behringer Mic/rör preamp!

Upplevde att det blev något bättre dock inte så bra som jag hade hoppats på, det finns ingen som har lite handfasta tips? Eller som eventuellt har upplevt dessa problemen själv?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har ljudkortet en bra Hi-Z ingång? Annars behöver du en separat DI box alt. en preamp med instrumentingång.

Nu är jag inte helt säker på vad du menar med HI-Z ingång??

Och det står inte så värst mycket om vad som finns i Duett kortet!

Har du lust att vidareutveckla det lite mer??

Hi-Z = Hög impedans. Ingångar i musikelektronik har olika impedans (växelströmsmotstånd) och bör matchas mot vad som ska kopplas in. Annars finns risk att utgången lastas för hårt och det låter konstigt. Ex. mickingång ~200-1000 ohm, linjeingång ~10 000 ohm, instrumentingång (Hi-Z) ~1 000 000 ohm, någonstans i närheten av de siffrorna brukar det röra sig.
http://soundcloud.com/samsas-violin