1. Bredbandsavgift.
Ja, va f@n, det är kanske svaret. I dag pröjsar man för internet-abbonemanget i sin helhet och har tillgång till "hela webben"...men paketlösningar som Viasat och Canal Digital (som exempel) har skulle kanske vara modellen.
*I "grundpaketet" skulle surf, mail och banktjänster etc ingå (typ trafik över port 80, 110 och 443 etc...ha överseende över mina något bristfälliga teknikkunskaper) för den alldaglige användaren.
* "Tilläggspaket 1" (låt oss kalla det "chat och spel") öppnar upp för FTP, Msn Messenger (och andra chatklienter) samt de specificerade spelportarna för onlinespel (port 21, 1863 plus alla andra som jag inte kan specificera just nu).
* "Tilläggspaket 2" (vi kan kalla det "media") öppnar upp IP-adresserna och portarna för trackers och/eller hubbar samt P2P-klienter.
"Grundpaketet" skulle troligtvis bli billigare än dagens "helhetstaxa" för internetabbonemangen då denna trafik i dagsläget troligen är den minsta delen.
"Tilläggspaketet Media" skulle innebära att alla trackers fick möjligheten att "bolagiseras" och skriva avtal med dels internetleverantörerna samt leverantörer av media (musik, film, programvara, e-böcker etc etc). Helt plötsligt skulle en illegal hantering av "ettor och nollor" (som har diskuterats i en annan tråd) ha blivit legal samt under kontroll.
"Under kontroll" behöver inte innebära något negativt...tvärtom. Det hade inneburit ett definitivt stopp för fulcrackade OS med inbyggda trojaner, dåligt eller bristfälligt rippad musik och film, barnporr, virus etc. Kvaliteten på utbudet skulle kunna höjas betydligt.
För fildelaren skulle det inte innebära någon större förändring...förutom att fildelningen skulle vara legal i o m att fildelaren betalar en avgift för sitt "mediapaket".
För internetleverantörerna innebär det såklart ett merarbete i o m att det måste specificeras olika "paket" och inte enbart hastighet som det är idag...men hur svårt skulle det vara egentligen?
För leverantörerna av media skulle en ny marknad öppna sig med nya möjligheter för alla verksamma inom branschen.
Jaja, lite funderingar från min sida...