Kontrollrummet

Tråden som är positiv till nedladdning

Lee · 88 · 24388

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Men om du inte är STIM-medlem så får du själv förhandla priset med den Radiostation retaurang eller annat offentligt sammanhang där din musik ska spelas. Det är ju det du som medlem överlåter till STIM. Dom tar inte upphovspengar från icke- medlemmar, för dom redovisas inte till STIM överhuvudtaget.

Jo - radiostationen betalar STIM-avgift för all den tid som de sänder musik. Det redovisas utan detaljer från närradion, så det som spelas där kommer bara de redan etablerade till godo, i enlighet med försäljningsstatistiken. I större kanaler redovisas detaljerat, men även om det förekommer icke-STIM anslutna som spelas där, så går alla pengarna till STIM.



Precis!! Eftersom den som icke-STIM ansluten själv får förhandla med den gällande radiostationen och radiostationen skickar denna framförhandlade summa direkt till upphovsmannen. Väljer denne att inte förhandla så kan ju inte STIM ta hänsyn till det



Felet är främst att de intjänade pengarna går till andra upphovsmän. Det är där det går snett. Det ska inte hända oavsett var det spelas, utan varje enskild låt måste fördelas korrekt eller inte alls. Man kommer att få precis samma problem med fördelningen om det ska hanteras genom någon form av bredbandsskatt.

Jo det håller jag fullständigt med om, det hade ju varit drömscenariot, men hur förverkligar man en sådan sak. Man skulle ju kunna via lag tvinga Restauranger, Radiostationer mm att detaljredovisa all den musik dom spelar. Men för den lille Restaurangägaren(för att ta ett lösryckt exempel) hade det blivit ett stort merjobb som han inte har tid eller råd med alternativ spela samma skiva på repeat hela tiden och på så vis redovisa en gång endast. Men det skulle nog inte vara så uppskattat av gästerna. Men även om det skulle fungera i sverige så kan ju inte vi lagstifta åt andra länder och upphovspengarna (Iaf i mitt fall) kommer i förstahand från utländsk radio och webcasting. Det är en svår nåt att knäcka det håller jag med om, men i slutändan tror jag inte man kommer ifrån schablon in/utbetalningarna. Detsamma gäller ju en eventuell bredbandsskatt. Bredbandsbolagen kan ju lätt få info om vilka låtar mm som laddas ner via deras servrar men det kommer att bli ett ordentligt merjobb för dem att hålla reda på alla dessa hundratusentals små osignade alster. Detta merjobb kommer ju i sin tur innebära fler anställda som ska ha lön och deras löner måste i sin tur finansieras med ytterligare höjda bredbandsavgifter, och då blir kanske det olagliga gratisalternativet mer lockande igen och skatten har motverkat sitt eget syfte. Som sagt svår nöt att knäcka........ :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Flera verkar ha problem att tänka sig en att en fördelningsmodell skulle fungera. Jag är inte insatt i STIMs förfarande men visst bygger det på stickprovsmätningar vissa dagar/radiokanaler etc, och skulle inte principen kunna användas här?
Har för mig att idag är det så att alla utom närradiostationerna redovisar precis vad de spelar och hur mycket.
Det skulle däremot funka dåligt som mall för nedladdning, eftersom det som spelas i etern inte alls behöver spegla det som laddas ner.
I vilket fall skulle det giovetvis gå att konstruera nedladdningstjänster som redovisar precis vilken låt som laddats ner X antal ggr. Efter det fördelas den insamlade potten.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vad tycker ni om Reaper-tillverkarna Cockos modell? De gör så att de har en fullt fungerande demoversion utan några som helst begränsningar och sedan säljer de privatlicens för cirka 300 kr. Det låga priset tillsammans med ständiga uppdateringar och en obegränsad demo gör att det inte äger rum någon piratnedladdning. De verkar ju kunna gå runt ändå. Kan det vara en framtida modell? Jag tycker det påminner om upplägget som Trent Reznor kört med Nine Inch Nails det sista.
Reaper är ett strålande litet program.
Men jag vet inte hur deras ekonomiska förhållanden ser ut, hur länge de tänker/orkar fortsätta utveckla, för att inte tala om att supporta produkten.
Men var skedde utvecklingsfasen för programmet? Det är en sak att göra sin version av något som någon annan redan gjort och utveckla det vidare. Det är en annan sak att skapa nåt från grunden.
[off-topic]Programmet var i grunden en fullständig ripp-off av Vegas Audio från början[/off-topic]
Demoversionen är dessutom bara tillåten att använda i 30 dagar.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Har inte haft tid att argumentera, men splitta gärna tråden TSM. Har blivit en del argumentation som inte hör hemma här utan i en annan tråd med namnet "Skall fildelning vara gratis eller inte?" Det enda som har varit av värde i bland dessa argument hittills har varit att perrra vill att vi samtliga skall ladda ned hans och hans artisters musik gratis. Det tycker jag är behjärtansvärt och är ett relevant argument eftersom han är upphovsrättsinnehavare och därmed kan önska så. Att han vill att vi gör det med andras tycker jag dock tillhör en annan tråd. Men jag hoppas han senare bidrar med länken där vi kan hämta låtarna eftersom annars kan folk få för sig att vi gör något olagligt och det är ju inte tanken liksom.

Återkommer senare för att bemöta andra argument och synpunkter (det började bra men spårade snabbt ur). /Lee


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Intrycket är att det har blivit för stora likheter mellan den här tråden och "Rättegången mot PB"-tråden...trots att vissa gör tappra försök att hålla isär dem som det är tänkt... ;)
Men om vi återvänder till ämnet (och håller oss till musik) så är jag för nedladdning...OM UPPHOVSMANNEN/KVINNAN GENOM SITT TILLSTÅND ELLER GENOM INGÅNGNA AVTAL TILLÅTER/TILLÅTS ATT HANS/HENNES MUSIKALISKA VERK DISTRIBUERAS FRITT!!!

Ovanstående är enligt mig det enda sätt som motiverar fri nedladdning.

Själv har jag valt en CC-licens för äldre (20 år) alster efter att de har figurerat på diverse sajter en tid utan mitt eller övriga bandmedlemmars godkännande...av den enkla anledningen att vi inte har några ekonomiska förväntningar men samtidigt värnar om det vi en gång har "skapat" av vår tid, våra surt hopslitna pengar och övriga vedermödor. Numera finns en nedladdningslänk på bandets MySpace samt följande CC-symbol:

Den licens jag har valt tillåter fri kopiering, fri distribution men ingen bearbetning eller kommersiell användning samt att upphovsmannen/kvinnan anges på det sätt som han/hon har angivit. Upphovsrätten påverkas naturligtvis inte.


 



« Senast ändrad: 26.02.2009, 20:56:54 by slaptap »


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Vad tycker ni om Reaper-tillverkarna Cockos modell? De gör så att de har en fullt fungerande demoversion utan några som helst begränsningar och sedan säljer de privatlicens för cirka 300 kr.

Vem fan är så dum så han betalar 300:- för nåt han kan få gratis?
Med andra ord så är Cockos ena giriga jävla isterbukar, nej ta & häng de satans kapitalisterna  :angry:

 ;)

Appstore är ju en skitbra pryl. Att det inte går att konkurera med gratis är skitsnack. Appstore är en stor succe och ÄNDÅ finns programmen crackade. Det handlar om tillgänglighhet och pris. Ett program till iphonen kostar mellan 15 kr till 100 kr ungefär.
/ Mikke


Utloggad tsmalmbe

ADMINISTRATIV NOTIS: Tråden är nu delad enligt mitt omdöme. Mitt omdöme kan diskuteras, men det ändrar inget. Ifall ni vill tala om TPB och upphovsrätt, gå till den tråden. Det som gick till dendelade tråden blev närmast lite lösryckta saker. Fritt fram att kanske omvinkla det och posta det på nytt i TPB-tråden om ni så vill.

Låt den konstruktiva diskussionen fortsätta.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
OM man blickar lite framåt i det tekniska då? Bredband teve och mobiltelefoni + musik och film och annan media verkar redan på väg att Mergas (första gången jag anänvder det uttryckt, måste se om jag kan få in synnergi också) ihop till en enda geggamoja. Teve "on demand" titta när du vill och lyssna när du vill verkar vara framtiden?

Jag såg i tidningen sound on sound för något år sedan hur de funderade/fanitserade kring när själva den fysiska tidningen försvan och man hade något slags hoprullbar "mjukskärm"  som man laddade ner det senaste numret av deras tidning, hämtade manualer och levande mediavisningar osv. Det känns ju inte helt främmande att vägarna leder ditåt? Det tals ju t e x redan opm 4g teknik?  :)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
OM man blickar lite framåt i det tekniska då? Bredband teve och mobiltelefoni + musik och film och annan media verkar redan på väg att Mergas (första gången jag anänvder det uttryckt, måste se om jag kan få in synnergi också) ihop till en enda geggamoja. Teve "on demand" titta när du vill och lyssna när du vill verkar vara framtiden?

Jag såg i tidningen sound on sound för något år sedan hur de funderade/fanitserade kring när själva den fysiska tidningen försvan och man hade något slags hoprullbar "mjukskärm"  som man laddade ner det senaste numret av deras tidning, hämtade manualer och levande mediavisningar osv. Det känns ju inte helt främmande att vägarna leder ditåt? Det tals ju t e x redan opm 4g teknik?  :)
Har egentligen inte tid men inlägget var för bra för att inte kommenteras. Jo, det var just precis därför jag startade den här tråden! :) Tekniken går framåt, p2p-tekniken kommer förhoppningsvis inte att försvinna och man tillåter länkning till allehanda material och tar inte död på det. Internet skulle vara rätt meningslöst, i alla fall i dagens betydelse, om man inte kunde söka på saker och länka till information. MEN, precis som SoundOnSound reflekterade över så kanske deras senaste nummer kommer att laddas ner i mjukskärm istället för att tära på skogen. Hur skall de få betalt då? På samma sätt är tråden till för att fundera över hur musiker och upphovsmän skall få betalt för sin "information". Häpp! :D


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Och för att fortsätta med ovanstående teknikfundering så undrar man ju kring vad konsumenter vill ha för något? Vad skall tekniken användas till?
Som vardande stofil så minns jag ju hur man kunde gå och vänta i flera år på skivsläpp och konserter, medans det idag bara är "ett knapptryck" bort. Vad gör det med folks användarvanor? Nätet skapar ett annat slags "kulturtänkande". Kanske..... (låt oss nu inte fastna i den gamla "skivbolagen har inte hängt med" diskussionen för den är inte så konstruktiv)

Varför är det fysiska viktigt för mig? Jag vet inte det känns som ett bevis på något. Konsumism är ju annars i dagens samhälle även synonymt med en upplevelse. Ibland kan jag känna mig främmande för det där. Det talades för några år sedan om att man skulle ge kunderna en "köpupplevelse". D v s ett helt koncept som inom texil och detaljhandel handlar om att kunden skall uppleva något när den handlar. den skall uppleva... Ja öh det vet jag inte förresten....
Äsch fattar ni vad jag bubblar om?

Egg  :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
[off-topic]men seriöst. Vad fan är en köpupplevelse?.... [/off-topic]  :wacko: :unsure: :ph34r:
« Senast ändrad: 27.02.2009, 16:53:53 by egghuvud »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
men seriöst. Vad fan är en köpupplevelse?....  :wacko: :unsure: :ph34r:

Det är väl att man känner sig nöjd med sitt köp. Om man handlar i en fysisk butik så handlar "köpupplevelsen" om mer än själva produkten och kan omfatta atmosfären och bemötandet i butiken också...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
men seriöst. Vad fan är en köpupplevelse?....  :wacko: :unsure: :ph34r:

Det är väl att man känner sig nöjd med sitt köp. Om man handlar i en fysisk butik så handlar "köpupplevelsen" om mer än själva produkten och kan omfatta atmosfären och bemötandet i butiken också...

Jo okej så långt är jag nog med men har du någonsin haft en köpupplevelse? Är det inte grejen i sig man blir glad för. Själva köpet är väl ganska ovesäntligt? eller?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
men seriöst. Vad fan är en köpupplevelse?....  :wacko: :unsure: :ph34r:

Det är väl att man känner sig nöjd med sitt köp. Om man handlar i en fysisk butik så handlar "köpupplevelsen" om mer än själva produkten och kan omfatta atmosfären och bemötandet i butiken också...

Jo okej så långt är jag nog med men har du någonsin haft en köpupplevelse? Är det inte grejen i sig man blir glad för. Själva köpet är väl ganska ovesäntligt? eller?

Själva begreppet "köpupplevelse" är nog mest ett marknadsföringstrick. Själv har jag aldrig upplevt något speciellt som skulle kunna kopplas ihop med det uttrycket, utan blir bara glad för det jag har köpt efter att ha funderat lagom länge på vad, var, när, hur och varför jag skulle köpa det... :P


EDIT: Stämmer förresten inte helt. Något som kan beskrivas som "köpupplevelse", är ett besök på Jamesons och Guinness i Dublin, där man först får en rundtur i fabriken, provsmakning och till slut kan köpa.
En köpupplevelse kan man också säga att ett skräddarbesök i Thailand kan vara, där man får lite att dricka, letar igenom tyger och modeller, får taget mått och allt - och medan man väntar så blir man ivägskickad på Zonterapi tvärs över gatan, utan att det kostar något.
Kanske lite speciella situationer, men där kan jag erkänna att det har känts som köpupplevelser.
« Senast ändrad: 27.02.2009, 17:03:27 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Köpupplevelse...jag vet ju med mig själv att det känns sjukt tillfredställande då man köpt något man verkligen velat ha och satsat allt på att få det till stånd och tänkt, har jag bara den här grejen så blir jag oerhört nöjd och tillfredställd sen.
Det går ett tag och man är nästan mer salig innan man köpt saken än efteråt, då man blivit van vid den...
Detta sammanfattades väldigt bra av någon i programmmet musikmixen igår på 2:an:

Vi människor föds hungriga och går hungriga genom livet, på både upplevelser och saker, och aldrig blir vi mätta utan vill ständigt ha mer-
(vilket är grundläggande för vår otillfredställda/defekta ras=min fotnot)
-och aldrig blir vi helt lyckliga eftersom man inte kan finna den sanna lyckan i materiella ting!!!

Man vet ju om detta innerst inne och ändå springer/jagar man på i ekorrhjulet?!?

Time to change the compassriktning kanske...hög tid!

 B)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Mer upplevelse såsom Studioblogg av inspelningsförfarandet ( ala Europe's senste inspelning ) tillsammans med det färdiga materialet. Kanske med ett 8 spårs paket för eget mixjobb i Cubase osv. Tips på hur man skapat den "feta" baskaggen eller hur man lyckades få sångaren att vara så ren i den höga oktaven osv osv osv. kanske... / Mikke


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Köpupplevelse...jag vet ju med mig själv att det känns sjukt tillfredställande då man köpt något man verkligen velat ha och satsat allt på att få det till stånd och tänkt, har jag bara den här grejen så blir jag oerhört nöjd och tillfredställd sen.
Det går ett tag och man är nästan mer salig innan man köpt saken än efteråt, då man blivit van vid den...
Detta sammanfattades väldigt bra av någon i programmmet musikmixen igår på 2:an:

Vi människor föds hungriga och går hungriga genom livet, på både upplevelser och saker, och aldrig blir vi mätta utan vill ständigt ha mer-
(vilket är grundläggande för vår otillfredställda/defekta ras=min fotnot)
-och aldrig blir vi helt lyckliga eftersom man inte kan finna den sanna lyckan i materiella ting!!!

Man vet ju om detta innerst inne och ändå springer/jagar man på i ekorrhjulet?!?

Time to change the compassriktning kanske...hög tid!

 B)


Du upphör aldrig att förvåna mej Christian. Mycket bra skrivet, rent av vacket :) / Mikke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Köpupplevelse...jag vet ju med mig själv att det känns sjukt tillfredställande då man köpt något man verkligen velat ha och satsat allt på att få det till stånd och tänkt, har jag bara den här grejen så blir jag oerhört nöjd och tillfredställd sen.
Det går ett tag och man är nästan mer salig innan man köpt saken än efteråt, då man blivit van vid den...
Detta sammanfattades väldigt bra av någon i programmmet musikmixen igår på 2:an:

Vi människor föds hungriga och går hungriga genom livet, på både upplevelser och saker, och aldrig blir vi mätta utan vill ständigt ha mer-
(vilket är grundläggande för vår otillfredställda/defekta ras=min fotnot)
-och aldrig blir vi helt lyckliga eftersom man inte kan finna den sanna lyckan i materiella ting!!!

Man vet ju om detta innerst inne och ändå springer/jagar man på i ekorrhjulet?!?

Time to change the compassriktning kanske...hög tid!

 B)


Du upphör aldrig att förvåna mej Christian. Mycket bra skrivet, rent av vacket :) / Mikke

Kul sånt där.....för just den där hungern och att aldrig bli riktigt tillfredställd tycker jag är det som är så underbart med människan. Den ständiga längtan efter mer, det är det som gör det så spännande att leva, just den känslan att aldrig veta vad som lurar runt hörnet.
Den dagen vi nöjer oss tror jag vi kommer att stagnera och självdö och det vill jag inte. Människan e fin på många sätt. Oj vilket OT....förlåt. Ville bara omfamna livet lite från mitt perspektiv.

Puss!!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Köpupplevelse...jag vet ju med mig själv att det känns sjukt tillfredställande då man köpt något man verkligen velat ha och satsat allt på att få det till stånd och tänkt, har jag bara den här grejen så blir jag oerhört nöjd och tillfredställd sen.
Det går ett tag och man är nästan mer salig innan man köpt saken än efteråt, då man blivit van vid den...
Detta sammanfattades väldigt bra av någon i programmmet musikmixen igår på 2:an:

Vi människor föds hungriga och går hungriga genom livet, på både upplevelser och saker, och aldrig blir vi mätta utan vill ständigt ha mer-
(vilket är grundläggande för vår otillfredställda/defekta ras=min fotnot)
-och aldrig blir vi helt lyckliga eftersom man inte kan finna den sanna lyckan i materiella ting!!!

Man vet ju om detta innerst inne och ändå springer/jagar man på i ekorrhjulet?!?

Time to change the compassriktning kanske...hög tid!

 B)


Du upphör aldrig att förvåna mej Christian. Mycket bra skrivet, rent av vacket :) / Mikke

Kul sånt där.....för just den där hungern och att aldrig bli riktigt tillfredställd tycker jag är det som är så underbart med människan. Den ständiga längtan efter mer, det är det som gör det så spännande att leva, just den känslan att aldrig veta vad som lurar runt hörnet.
Den dagen vi nöjer oss tror jag vi kommer att stagnera och självdö och det vill jag inte. Människan e fin på många sätt. Oj vilket OT....förlåt. Ville bara omfamna livet lite från mitt perspektiv.

Puss!!

Alla studionördar har förstås lite GAS (=Gear Aquisition Syndrome), men jag är ganska nöjd med det mesta. Prylar betyder egentligen ingenting, men visst är det kul att ha så bra prylar att man inte behöver önska att man hade något annat - och samtidigt är det inte bra att ha precis det man vill ha - för då kan man inte skylla på annat än sin egen bristande talang när det låter illa... :rolleyes: Undrar om man kanske skulle köpa någon ny rolig mic ändå... ;) :P
Jag värdesätter helt andra saker i dag än jag gjorde när jag var yngre. Nära och kära betyder mycket mer nu för tiden - och att försöka hjälpa folk på olika sätt betyder mycket mer än att jaga fördelar och prylar åt mig själv.

Nu blev det väldigt OT, som sagt - men det är ju fredag... :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Det du säger i början makes good sense, resten inte tyvärr!

Det skall inte behöva ta 90% av ett verksamt musikår för enbart studioproduktion om allt fick vara som det skulle, jag menar att hempulare som aldrig är ute och framför sin musik inte kan verka trovärdiga som musiker (min point) eller ens få chans att få ut sin musik då de ingen större fanbase har, det är ett faktum som i princip alla är överrens om sedan rätt länge...

Kent och Gessle och trashanken (LarsW) från Linköping tex går det ju ständig inflation i + att de har sitt på det torra, därför är de inga bra exempel på turneer i repris etc eftersom de är (d)en del av etablissemanget som har allt serverat vad dom än gör, tyvärr och till skada för mina och andras musiköron och horisonter...

Nej, massor av mer lokala scener åt folket igen med en bredare vision än den av idag så kanske kulturmusiklivet kan sägas börja blomstra igen, vilket den inte gjort på väldigt länge!

Jag inbegriper givetvis mig själv då jag kritiserar hemmapulet som huvudsyssla, historien och känslan har visat att man blir mer produktiv om man får vara ute och gigga för att sedan klämma in spelglada och rutinerade plattor emellan, att testa material på publik är bland det viktigaste och mest adekvata beviset på att något funkar, hemmapul kan ev. göra dig totalt världsfrånvänd och blind för verkligheten (som inte är P3 eller mix megapol).

 B)




Hej Mr Artrock!

När jag beskriver hur vissa i branschen arbetar och beskriver artister så är det inte en åsikt jag framför. Det fungerar så idag i  verkligheten! Det handlar om musik som är gjord i studio för Dig och mig att njuta av i hemmets lugna vrå. Det handlar också om musiker som inte trivs på scen/ turné. Vissa har varit ute ett par svängar, inte mer. Det handlar inte heller bara om Kent och några fler. Jag har pratat med folk på flera nivåer i branschen och de är tvungna att gigga mer, inte för att de tycker det är kul, tvärtom. De upplever att det inte känns riktigt rätt gentemot deras publik och att det har blivit väldigt ont om tid för att skriva och spela in nytt.

Jag vill ha en musikbaransch där alla får plats!


Aettan

  • Gäst
Egentligen tycker jag nog att upp eller nerladdning och laglighet hit och dit är helt ointressant, musik ska konsumeras och liras live eller i värsta fall via DVD så man kan få se och höra samtidigt därmed basta.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Egentligen tycker jag nog att upp eller nerladdning och laglighet hit och dit är helt ointressant, musik ska konsumeras och liras live eller i värsta fall via DVD så man kan få se och höra samtidigt därmed basta.

Kan inte hålla med. Det är bökigt att ta sig iväg till spelställen, hitta parkering etc - och när man väl är där, så är hälften av publiken så fulla att de knappt kan stå på benen och man undrar vad de egentligen har för utbyte av konserten. Som om inte det vore nog, så spelas det så högt, att man riskerar Tinnitus vid varje tillfälle. Det är som att spela rysk roulette om man inte har öronproppar - och hur kul blir det egentligen när man "belönas" med värdelöst ljud och stökig publik runt omkring, så att man inte kan njuta av konserten?

Nej - musik avnjuts bäst i lugn och välljudande lyssningsmiljö hemma, där man slipper störande moment när man bara vill lyssna (eller se en inspelad konsert).

Jag har med andra ord ingen som helst förståelse för de fildelare som menar att alla upphovsmän ska tjäna pengar enbart på konsertframträdanden - för jag går helst inte på konsert.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Aettan

  • Gäst
Jo visst kan det vara så men det är ju knappast livesituationens fel. Kunde du få avnjuta musiken live under bästa villkor inklusive bra parkering och nära till spelstället så vore det märkligt om den upplevelsen inte skulle ge det hela ytterligare en dimension. Konsumtion av burkat ljud dvs skivor, radio och all annan musikkonsumtion utan bild är helt klart belagda med en nästintill oförtjänt mytisk status. Visst har det funnits milstenar i form av skivor men med dagens teknik så kan man lira allt live om man bara vill och vågar och inte är för bekväm.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Egentligen tycker jag nog att upp eller nerladdning och laglighet hit och dit är helt ointressant, musik ska konsumeras och liras live eller i värsta fall via DVD så man kan få se och höra samtidigt därmed basta.

Kan inte hålla med. Det är bökigt att ta sig iväg till spelställen, hitta parkering etc - och när man väl är där, så är hälften av publiken så fulla att de knappt kan stå på benen och man undrar vad de egentligen har för utbyte av konserten. Som om inte det vore nog, så spelas det så högt, att man riskerar Tinnitus vid varje tillfälle. Det är som att spela rysk roulette om man inte har öronproppar - och hur kul blir det egentligen när man "belönas" med värdelöst ljud och stökig publik runt omkring, så att man inte kan njuta av konserten?

Nej - musik avnjuts bäst i lugn och välljudande lyssningsmiljö hemma, där man slipper störande moment när man bara vill lyssna (eller se en inspelad konsert).

Jag har med andra ord ingen som helst förståelse för de fildelare som menar att alla upphovsmän ska tjäna pengar enbart på konsertframträdanden - för jag går helst inte på konsert.

Claes, jag vet inte hur konsertkulturen är där nere i Skåne men inte är det väl så illa ställt som du beskriver, låter mer som raggarfester/spelningar/Eddie Medusa-gig etc...och sånt springer väl inte du på?
Tinnitus å andra sidan får man se upp med, tag med proppar för säkerhet skull eller stå vid mixerbordet...och värdelöst ljud, nej det känner jag inte igen faktiskt förutom några enstaka tillfällen men det var snarare på sämre ställen som typ ungdomsgårdar för 100 år sedan!
(jo en gång spelade Deep Purple fööör högt på Globen runt 1990 och då tjöt det i öronen efter)

Jag sa i mitt tidigare inlägg att man är tvungen att fara ut och gigga för att tjäna pengar, pga sedan länge rådande CD-försäljningskris, för att dels befästa sin fanbase vilket knappast är fel-fansen vill ju se o höra sina idoler, och för att kunna sälja skivor vilket är lekande lätt vi dessa tillfällen!
Alltså var inte detta uttryckt som "fildelare som menar..." för att klargöra här och nu!

Jag tror nog du föredrar Tosca live än på DVD innerst inne ne-c´est-pas?  ;)

@wonderboy: hur kan musiker inte trivas på scen??? that´s the real shit ju...även om jag har viss förståelse för vad du försöker säga så är det ändå en introvert liten klick du talar om och VERKLIGHETEN...den du, är det ingen som har patent på!!!

Ursäkta offtopicläget...tråden handlar ju egentligen om helt andra saker, men för att knyta ihop säcken igen så hittar man ju ständigt nya grejor på nätet tack och lov, som man blir nyfiken på och både köper skivor och möjligen går och kollar live, som ett resultat av surfen, kan knappast vara av ondo...





Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
"Introvert liten klick" är en åsikt. Det finns en el del musik som vinner på att avnjutas i lurar/ framför stereon och det finns en hel del musik som lyfter live. Bägge sidor skall få finnas. Dock är ingen betjänt av att artisterna dyker upp fler gånger med samma låtar i omkastad ordning. Jag gillar artister ur bägge läger. Det är inte sant, för all musik, att det är live som gäller. För att Ni inte skall tro det så får jag väl nämna att jag frekvent går på konserter, både sådana där man sitter ner och lyssnar och sådana där man "bildar ormgrop" och uppskattar bägge.

Jag uppskattar också att höra en skiva där artisten tagit sig tid att arbeta igenom allt noggrant, vänt och vridit på varenda sten och använt sig av studiotekniken fullt ut med hjälp av duktiga tekniker, producenter och arrangörer. Många av de skivor som visar sig hålla längst för mig är gjorda på det sättet. Vad är felet med det?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


@wonderboy: hur kan musiker inte trivas på scen??? that´s the real shit ju...även om jag har viss förståelse för vad du försöker säga så är det ändå en introvert liten klick du talar om och VERKLIGHETEN...den du, är det ingen som har patent på!!!


Måste du alltid lyckas småförolämpa folk? ;) "Introvert liten klick". Vad vet du om det? Det finns ju massvis av musik som specifikt är gjord för att avlyssnas i lugna miljöer. Avslappningsmusik till exempel? Recoil är ett annat bra exempel på något som är gjort för att avnjutas i avskild miljö, det har till och med skaparen själv sagt, han vill att man skall lyssna i bra stereo, utan störande moment!

Och det är lika mycket "real shit" i min värld.


"Introvert liten klick" är en åsikt. Det finns en el del musik som vinner på att avnjutas i lurar/ framför stereon och det finns en hel del musik som lyfter live. Bägge sidor skall få finnas. Dock är ingen betjänt av att artisterna dyker upp fler gånger med samma låtar i omkastad ordning. Jag gillar artister ur bägge läger. Det är inte sant, för all musik, att det är live som gäller. För att Ni inte skall tro det så får jag väl nämna att jag frekvent går på konserter, både sådana där man sitter ner och lyssnar och sådana där man "bildar ormgrop" och uppskattar bägge.

Jag uppskattar också att höra en skiva där artisten tagit sig tid att arbeta igenom allt noggrant, vänt och vridit på varenda sten och använt sig av studiotekniken fullt ut med hjälp av duktiga tekniker, producenter och arrangörer. Många av de skivor som visar sig hålla längst för mig är gjorda på det sättet. Vad är felet med det?

bra sagt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Det är väl typiskt att man alltid skall bli ifrågasatt av någon eller vissa härinne, jag har inte för avsikt att förolämpa någon med orden "introvert klick", ser däremot att det finns en skopa rejäla förloämpningar i andra trådar just nu och av helt andra personer, men där säger inte en jävel ifrån, Florian får ta oförtjänt mycket "påhopp" = rejält tröttsamt även om det sker med en blink...

Introvert klick blir det i alla fall, hur ni än försöker vränga era ord och göra om det till en allomfattande värdslig "sanning" det lilla exemplet eller 2 ni drar upp, fråga vilken musiker som helst!
Jag lyssnar gärna på vad som helst bara det är bra för min själ & öron och oavsett hur det är gjort, inte tu tal om något annat, är det så svårt att läsa innantill???

summa summarium:

Inte bra sagt Emulator och wonderboy  ;) håll er till ämnet nu istället...
« Senast ändrad: 28.02.2009, 13:51:51 by Mr Artrock »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Jag vidhåller fortfarande att det finns massvis med musiker och musik som inte vill vara på scenen.

OFF topic förvisso helt sant :D

jag skickar ett PM istället med förklaring så slipper tråden lida :)


EDIT 2: nu tog jag bort det jag skrev i PM istället.
« Senast ändrad: 28.02.2009, 15:07:22 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
utrett och klart...no comments alles ok!
« Senast ändrad: 28.02.2009, 18:22:56 by Mr Artrock »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Medger att det va rätt korkat av mig att inte radera inlägget efter att ha skickat det med PM. Gjorde edit och tänkte mig ta bort det som skrivits, men nåt sket sig då :)

Pmar igen då :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Håller inte riktigt med. Jag är/var åtminstone on-topic. Ut o lira-argumentet håller inte för musik inspelad i studio som inte kan/ bör/ vinner på att framföras live. Det är också denna typ av musik och utövare som har det allra tuffast i dessa tider. Det är som att alla är vana vid att artister SKALL spela live och det blir lite konstigt i mina öron.

Jag tar inte illa upp, Mr Artrock. Däremot tycker jag att vi skall försöka möta fakta med annat än personliga gissningar och tyckanden. Det är helt ok att rata musiken och att tycka det är knäppt att inte spela live, det är en åsikt.

Jag gillar musik i alla dess former och anser att de som gör den skall ha betalt, oavsett om de står i en studio eller på en scen, det är min åsikt.

Rock On!


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag varken gissar eller ratar någonting, håll dig till fakta och det jag skriver, är inte av samma åsikt, that´s all!  ;)


Aettan

  • Gäst
Artister ska ut och lira, end of story. Det finns inga tekniska hinder för att ge sig ut och lira sina verk i daxläget, iofs kanske man får rådbråka sin fantasi och träna lite.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Artister ska ut och lira, end of story. Det finns inga tekniska hinder för att ge sig ut och lira sina verk i daxläget, iofs kanske man får rådbråka sin fantasi och träna lite.

Jag håller verkligen inte med :)  Tycker det finns gott om skäl till varför en artist kan skippa live :) Finns inga måsten!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Synth/Electronica/artificiell ljudbild-nissarna Future sound of london fick ju uppmärksamhet för att de höll sin första konsert över internet på början av 90-talet. Konserten gavs sen ut på skiva :) ISDN var namnet, superteknologi för knappt 20 år sen. Kanske nåt att satsa på EMu? :D

Vet inget ljudkvalitén och knepigt att melodyna sången i realtid *-)
https://soundcloud.com/user7789882