Egentligen tycker jag nog att upp eller nerladdning och laglighet hit och dit är helt ointressant, musik ska konsumeras och liras live eller i värsta fall via DVD så man kan få se och höra samtidigt därmed basta.
Kan inte hålla med. Det är bökigt att ta sig iväg till spelställen, hitta parkering etc - och när man väl är där, så är hälften av publiken så fulla att de knappt kan stå på benen och man undrar vad de egentligen har för utbyte av konserten. Som om inte det vore nog, så spelas det så högt, att man riskerar Tinnitus vid varje tillfälle. Det är som att spela rysk roulette om man inte har öronproppar - och hur kul blir det egentligen när man "belönas" med värdelöst ljud och stökig publik runt omkring, så att man inte kan njuta av konserten?
Nej - musik avnjuts bäst i lugn och välljudande lyssningsmiljö hemma, där man slipper störande moment när man bara vill lyssna (eller se en inspelad konsert).
Jag har med andra ord ingen som helst förståelse för de fildelare som menar att alla upphovsmän ska tjäna pengar enbart på konsertframträdanden - för jag går helst inte på konsert.
Claes, jag vet inte hur konsertkulturen är där nere i Skåne men inte är det väl så illa ställt som du beskriver, låter mer som raggarfester/spelningar/Eddie Medusa-gig etc...och sånt springer väl inte du på?
Tinnitus å andra sidan får man se upp med, tag med proppar för säkerhet skull eller stå vid mixerbordet...och värdelöst ljud, nej det känner jag inte igen faktiskt förutom några enstaka tillfällen men det var snarare på sämre ställen som typ ungdomsgårdar för 100 år sedan!
(jo en gång spelade Deep Purple fööör högt på Globen runt 1990 och då tjöt det i öronen efter)
Jag sa i mitt tidigare inlägg att man är
tvungen att fara ut och gigga för att tjäna pengar, pga sedan länge rådande CD-försäljningskris, för att dels befästa sin fanbase vilket knappast är fel-fansen vill ju se o höra sina idoler, och för att kunna sälja skivor vilket är lekande lätt vi dessa tillfällen!
Alltså var inte detta uttryckt som "fildelare som menar..." för att klargöra här och nu!
Jag tror nog du föredrar Tosca live än på DVD innerst inne ne-c´est-pas?

@wonderboy: hur kan musiker inte trivas på scen??? that´s the real shit ju...även om jag har viss förståelse för vad du försöker säga så är det ändå en introvert liten klick du talar om och VERKLIGHETEN...den du, är det ingen som har patent på!!!
Ursäkta offtopicläget...tråden handlar ju egentligen om helt andra saker, men för att knyta ihop säcken igen så hittar man ju ständigt nya grejor på nätet tack och lov, som man blir nyfiken på och både köper skivor och möjligen går och kollar live, som ett resultat av surfen, kan knappast vara av ondo...