Hej, den är tråden är helt och hållet
FÖR nedladdning. Alla som känner att de inte vill ladda ner någonting, kommer att göra så eller är motståndare till nedladdningar av musik (låt oss hålla film utanför just nu) kan helt låta bli att svara i denna tråden. Likadant alla som tycker att all musik är världslig och tillhör alla, dvs. vill inte och kommer aldrig att vilja betala, kan också stanna utanför. Det kan sluta med att detta blir den kortaste tråden på forumet...

Jag är jättepositiv till nedladdningar av flera orsaker. Dels har jag fått höra mer ny musik än någonsin tidigare på grund av youtube, myspace etc under de senaste åren. Massvis med artister som knappast hade passerat nålsögat på skivbolagen har lyckats promota sig själva och fått en publik. Själv har jag lyssnat till musik som jag förmodligen aldrig hade valt själv, men efter att ha lyssnat och gillat har jag importerat en hel del CDs. Jag har faktiskthandlat mer CDs de senare åren än någonsin tidigare på grund av detta.

Det finns bara ett litet problem, pengar!

Alla är inte som jag villiga att betala för att köpa skivan utan nöjer sig med att ladda ner. Det betyder att artisterna inte får några inkomster. Jodå, de får någon procent i bästa fall och alla mellanhänderna får resten. En del tycker då att man skall låta artisterna harva riket runt och uppträda för att dra in pengar. De stora artisterna gör faktiskt större delen av sina inkomster här och inte på skivorna. Jag har bara hittat ytterligare ett problem. De flesta stora artister skriver inte sina låtar själv, det gör låtmakare och producenter. Hur skall de få betalt? De kan liksom inte turnera runt med låtarna och tro att folk skall komma och titta. Vem vill se G-son i Säffle Folkets Park?
Jag hävdar bestämt att det går att göra pengar på musik men att det är svårare med den öppenheten som tekniken har skapat. För att lyckas med det så behövs nya och kanske gamla idéer och en känsla av att man skapar ett mervärde. (Ungefär som vatten på flaska. I Sverige är normalt sett kranvattnet bättre än det som kommer på flaska och ändå är det bryggeriernas storsäljare. Otroligt men sant!!!)
Jag tänkte börja med att lista några gamla idéer och sedan får ni ha motargument eller nya idéer bäst ni kan. Det enda jag inte tolererar är uttryck som "så har vi alltid gjort", "det kommer aldrig att fungera", om man inte underbygger det med något och lämnar en alternativ lösning. Negativa saker har jag hört till leda i jobbet. Och ändå jobbar jag sedan 6 år tillbaka med en programvara som när jag tog fram den första gången fick höra att "det kommer aldrig fungera i vår bransch", "ingen kommer att vilja betala för det", "våra segment är helt annorlunda", etc. Skitsnack.
1. Bredbandsavgift.Var person som skaffar ett bredband får betala en viss summa mot att de kan ladda ner och lyssna på musik. All musik finns på väl tilltagna servrar och det är skivbolagen eller artisternas representanter som ser till att kvaliteten är rätt.
Fördelar:
F1.1 Man slipper taskigt rippade låtar och dessutom kanske man kan få upp en del gammalt på nätet också, eftersom efterfrågan på uddasaker i musiken faktiskt är en stor bidragande orsak till varför äldre laddar ner. Själv laddade jag ned Jojje Wadenius för jag skanade hans låtar en kväll. Numera finns han utgiven på i alla fall en samlingsCD. Ja jag har den.
F1.2 Formatet kan ändras från mp3 och kanske bli något bättre och inte så komprimerat. Man kan kanske börja sätta upp riktlinjer över hur stark musiken får vara (uttryckt i RMS). På det sättet så behöver man inte fortsätta med "loudness war" som sabbat så mycket av dynamiken. (Om vi nu ändå skall krama skiten ur musiken, varför håller folk här på att köpa Avalon preamps när det Alto låter likadant krossat?) I grunden skall man kunna spela den ena låten efter den andra (ungefär som radio) utan att behöva springa fram och ratta på volymen. Tekniskt uttryckt: Motsvarande kompressor som används på radio för att få Radiohead att låta lika starkt som Elvis kunde kanske få effekt.
F1.3 Formatet kanske skall ändras till något som är i närheten av Wav

1.4 Genom att det hämtas från servrarna så hade man kunnat få kontroll över vilka låtar som blivit nedladdade och därmed ha någon form av kontroll över royalties. Ungefär som radion och Stim.
F1.5 Har du redan betalat för tjänsten genom bredbandsavgiften och tjänsten därmed är gratis på deras jättebra servrar, varför skulle du välja att gå på något annat gratis som ingen egentligen har kontroll över?
Nackdelar:
N1.1 Avgiften måste vara i paritet till vad man kan tänka sig att förlusten är för upphovsrättsägaren. Märk väl att att även om en CD kostar skyhöga 189kr så är själv pengen till upphovsrättsägare mycket liten. Och n skall vi inte längre skicka mediat rent fysiskt. Men vi pratar kanske om någon krona per låt i bästa fall. Dessutom tror jag att folk kommer att ladda ner samma låtar flera gånger, beroende på olika anledningar. Men var går smärtgränsen innan folk protesterar över kostnaden. Det fanns en uppgift om 200kr/mån vilket betyder 2400kr/år. Är det rimligt för konsumenten?
N1.2 Kan man manipulera nedladdningarn och ha 4000 tonåringar som sitter hela dagarna och laddar ner material för att boosta "sin" artist ekonomiska utfall?
N1.3 Vem skall host'a servrarna som musiken ligger på och se till att bygga ut och hålla uppdaterat hela tiden?
N1.4 Bolagens vilja att vara med är förmodligen mycket begränsad eftersom det innebär att de släpper ifrån sig kontrollen och artisten kommer mycket närmare slutkunden. Knappast önskvärt från de större bolagen. Speciellt inte om de har investerat i artisten (studiotid, låtskrivare, reklam, etc.)
N1.5 Går det att övertyga Svensson om att de får ett mervärde med större utbud och bättre kvalitet? FÖr att inte tala om att det inte är olagligt längre? Om det kostar 1kr att ladda ner från servern, vad förhindrar att man gör det från kompisen som kostar 0kr?
2. Streaming audioAlla som är på nätet får via sitt abonemang möjlighet till att antal radiostationer att lyssna på. Numera finns dessutom Spotify och liknande där man fritt kan välja musik ungefär som an enorm Jukebox.
Fördelar:
F2.1 Alla som har tillgång till nätet kan lätt och interaktivt lyssna på vad som helst, när som helst och (nästan) var som helst. Telefoner och streaming borde gå att lösa, hemma är det inget problem.
F2.2 Även om man bara löser tillgången i hemmet tillfälligt, så finns å andra sidan allt att tillgå. Till rätt format. Och skulle man vilja ha mer försäljning i form av nedladdning eller fysiska skivor så kan man ju alltid se Spotify som en bra reklamkanal.
Nackdelar:
N2.1 Idag kommer väl inga direkta inkomster från exempelvis Spotify. Skall det fungera så borde det mer vara liknande radion där låtarna var Stim-ade. Och då tar man väl inte hänsyn till utländska artister, eller? (Okunskap från min sida.)
N2.2 Streaming finns bara i internetkopplade system och det lär dröja innan vanliga mp3-spelare har samm funktionalitet. (Eller mobilen kanske tar över helt?)
3. Butiker på nätetHandla musiken billigt på nätet.
Fördelar:
F3.1 Handla den musik du vill ha utan begränsningar.
F3.2 Rätt format och kvalitet
Nackdelar:
N3.1 Varför blev inte Itunes och liknande en större hit? Jag gissar på priset. Varför betala 10kr för något som är gratis?
N3.2 Varför blir jag inlåst i det jädra Itunes-programvaran? Oerhört störande. Och dessutom ligger den och kör i bakgrunden på min maskin trots att jag inte lyssnar på musik. Otroligt störade.
4. Bank-on-netNär jag har handlat en låt på nätet så vill jag kanske ladda ner och lyssna på den på fler ställen. En nät-"bank" ser till att hålla reda på alla sånger jag har handlat och kan sedan ladda upp den till den dator jag justnu sitter vid. På samma sätt kan jag lämna tillbaka filen när jag är klar.
Fördelar:
F4.1 Samtliga mina låtar ligger på nätet och jag hämtar bara ut dem när jag känner för att lyssna på dem. Och då gör jag det till den pryl som jag just nu använder.
F4.2 Risken att förlora hela mitt musikinnehav genom att datorn dör minskar betydligt. Dessutom kan man sätta en tidsgräns på hur länge filerna skall få finnas på datorn innan de raderas och automatisk lämnas tillbaka till banken.
F4.3 Allt eftersom formatet förbättras så får jag en bättre utgåva som är kompatibel med mina prylar.
N4.1 Det går bara att sälja låten en gång. (Inte vinyl, sedan CD, sedan mp3)
N4.2 Om mp3spelare/datorn/mobilen dör så hinner man inte återlämna musiken till banken och då är den förlorad i alla fall.
N4.3 Vem skall uppdatera och formaten på musiken?
5. "Min pryl är bättre än din pryl"Bättre stereo ger en bättre ljudupplevelse och bättre format.
I forntiden så tävlade vi pojkar om vem som hade råaste stereon och största högtalarna. Det hade ingen med det egentliga ljudet att göra, för man kan bara få en begränsad förbättring i ett litet pojkrum. Dock var vi med från första stereon till värsta högtalarna. Varför är CD det sista fysiska formatet? Nä tacka vet jag SACD eller efterföljaren UULT (Ultimate Underbart Ljud Turbo) Som bara går att spela "rättvist" i en UULTSG (UULT Special Grunka). Ge det några år och sedan byter vi format igen. Skivtillverkarna jublar och likaså stereotillverkarna. (I princip samtliga på forumet borde känna sig träffade av pryltramset...

)
Fördelar:
F5.1 Eftersom vi nu fokuserar på Bra Ljud, så kanske vi kan släppa idiotkomprineringen och "loadness Wars. Vem fan vill lyssna på mp3 när formatet suger!
F5.2 Nya skivformatet gör att vi kan få plats med mer bra och nyttig information som säkert kräver 1Gb per låt. Och många bitar.
F5.3 Vi kan äntligen -lyssna- på musiken istället för att bara konsumera densamma.
F5.4 Mp3 duger för joggingrundan men vem vill köra något så kass i sin stereo.
F5.5 Jag vill ha tillbaka bra ljud och kunniga tekniker. Inte som idag, behöva slänga en del skivor för att man mastrat efter volym och gjort att skivan tröttar ut öronen något alldeles förskräckligt. (Fatigue.)
Nackdelar:
N5.1 Vi måste alla hålla på och uppgradera våran stereo med jämna mellanrum. Men, hey, det gör vi liksom med datorerna idag. Vad är problemet?
N5.2 Branschen kan fortsätta med gammal hederlig försäljningsteknik, eller gammal teknik rakt av, men vill vi verkligen ha det?
N5.3 Usch så jobbigt att hålla på med skivor!