Kontrollrummet

Flamenco Feber

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Ny version!

      LÅTNAMN:             Flamenco Feber  :lol:
      ARTIST/GRUPP:      Christoffer Karlsson
      GENRE:                 Flamenco
      LÅTLÄNGD:            1:57
      KOMPOSITÖR:        Christoffer Karlsson
      TEXT:                   Nej
      EV. MEDVERKANDE:
      INSPELNINGSÅR:     2009
      FORMAT:               MP3

MP3: http://www.box.net/shared/8qbbjbamb0
« Senast ändrad: 01.03.2009, 22:13:07 by Ubbegubben »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Idén är inte dum men basen du använder måste du ersätta. Den är inte tajt och den mullrar för mycket. Jag tycker du ska ha cajon som trumma på det här.  :D Om du inte har en är det dags att bygga en!
Jag håller i dagarna på att lyssna på massor av spansk musik med gitarr, cajon och handklapp, så det är kul att det dyker upp en "Flamenco feber" på KR.   
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp håller med MaxB bas och trummor helt fel här gitarren bra dock kanske lite osynk. Framförallt är de konserverade trummorna helt galna. Annars kul med lite Flamenco.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Är medveten om att allting är ut i hellsike osynk, men det är kul att höra synpunkter på "låten" som en skiss. Skall i framtiden göra någonting bättre av den. Känns faktiskt som att det är hög tid att börja bygga en Cajon  :D Tror det kan bli ljusår bättre en ezdrummer  :ph34r: som jag använde nu. Vad tror ni om en Kontrabas (Klassisk gitarr-kontrabas) istället? Använde Trilogy nu, för det var den enda formen av bas jag har tillgång till just nu.

Planerar att kanske lägga melodin med en soprangitarr, alternativt kvintgitarr, sedan kompet med en vanlig prim. Kanske skulle lagt ned lite mer krut innan jag lade ut den här.. nästan lite skämmigt detta...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.
Visst sliter det och drar samt trummor/bas hittar inte fram och lirar inte med bandet.Men detta är ju en skiss så det är bara att lira om det hela.Det är därför vi har en sida för halvfärdiga låtar/skisser - för att få lite input på alstret..

Gillar flamenco temat,det kan nog bli bra om du synkar ihop musikerna så att dom enas om att spela samma låt.Bygg en låtstruktur med trummor och bas,sen slänger du på ackeguran,då kommer vi att digga.

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Initialt är det bra om nån håller takten. Men om det är trumprog behöver inte det höras i slutresultatet. Det kan fungera som stöd, även för insplening med cajon men sen tas bort innan slutmixen. Och du kanske rent av kan skippa basen. På flamencoscenen är (förutom sångaren) gitarren och cajon och handklapp närvarande. Olé!
« Senast ändrad: 23.02.2009, 15:05:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Man fick liksom lite minnesbilder av Mediterranean Sundance med Paco De Lucia och  Al Di Meola (fast kanske inte lika bra då  :)).
Känns som att det inte har så mycket struktur i dagsläget. Något meloditema som binder ihop det kanske och inte bara solodrillande?
Avseende trummorna så tycker jag också att du skall ta bort dem. De låter bara apa i nuvarande form.  :)


freddy

  • Gäst
Tjena Sur-freddan här.

Men varför lägger du upp något som är så osynkat som du säger? Det låter som TVÅ OLIKA LÅTAR :D Fattar ingenting. Har ingen åsikt om denna låt förrän det låter som en låt. Jag trodde jag hade någon annan musik på samtidigt..

Detta pallade jag inte att lyssna klart på.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjena Sur-freddan här.
Men varför lägger du upp något som är så osynkat som du säger? Det låter som TVÅ OLIKA LÅTAR :D Fattar ingenting. Har ingen åsikt om denna låt förrän det låter som en låt. Jag trodde jag hade någon annan musik på samtidigt..
Detta pallade jag inte att lyssna klart på.

Sur-fredda, sur-fredda  ;)
Jag har ingen aning om hur tighta projekt Ubbegubben presterat tidigare på KR, så jag nivåanpassade mina synpunkter lite mer...

Å du ba, pang på ba!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Tjena Sur-freddan här.
Men varför lägger du upp något som är så osynkat som du säger? Det låter som TVÅ OLIKA LÅTAR :D Fattar ingenting. Har ingen åsikt om denna låt förrän det låter som en låt. Jag trodde jag hade någon annan musik på samtidigt..
Detta pallade jag inte att lyssna klart på.

Sur-fredda, sur-fredda  ;)
Jag har ingen aning om hur tighta projekt Ubbegubben presterat tidigare på KR, så jag nivåanpassade mina synpunkter lite mer...

Å du ba, pang på ba!  :P


Man får inte lalla för mycket heller. :)


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Tjena Sur-freddan här.
Men varför lägger du upp något som är så osynkat som du säger? Det låter som TVÅ OLIKA LÅTAR :D Fattar ingenting. Har ingen åsikt om denna låt förrän det låter som en låt. Jag trodde jag hade någon annan musik på samtidigt..
Detta pallade jag inte att lyssna klart på.

Sur-fredda, sur-fredda  ;)
Jag har ingen aning om hur tighta projekt Ubbegubben presterat tidigare på KR, så jag nivåanpassade mina synpunkter lite mer...

Å du ba, pang på ba!  :P


Man får inte lalla för mycket heller. :)

Det är fortfarande bara en skiss som sagt. Detta var ingenting jag laddade upp för att få era öron att smälta och sjunga halleluja, utan bara en liten mall :rolleyes: Ville bara ha lite feedback på själva idén och hurvida den skulle kunna utvecklas. Men jag misstänker att jag kanske inte borde posta "Halvfärdiga" låtar här ;) Skall försöka anpassa mig till "Näst intill klara" nästa gång.

Postade tidigare Koyunbaba (ligger i min profil). Hurvida ni finner den tight vet jag inte, men jag är halvnöjd :lol:. Kanske lite dålig mix på den dock, och mobil tut i bakgrunden.

Men hur som helst, skall fixa till denna så sur-fredda inte behöver klaga :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Ubbegubben!
Lyssnar o läser  tidigare kommentarer, om trummort o bumlande bas, denna version jag lyssnar till är helt unplugged plain ackustisk med rätt fint ackekomp och soloacke melodi. Flamenko har väl ofta just denna ackordgång så på den fronten så  låter detta inte riktigt helt nytt, och sen kunde ackemelodin spelas lite "eldigare", mer temperament kräver denna genre.

Får lite live feelings, suset i mixen för mig till ett strandcafé, lite glas klirr och nån som ropar "hola!" kunde sitta gott.
Giller detta enkla sätt att framföra, men med mera attityd som sagt. .Nu slutar låten vid 1:38 med nånting som liknar ett break och jag blev väntandde på  slutfinalen.... så se till att du får en typ B-del med ett lugnare parti innan det drar ihop  till finalen!

Bra jobbat!

h.  Obbnäsgubben
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............