Kontrollrummet

Asti & Marruschkka - Som en segrare

gäst · 40 · 5435

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
En liten protestlåt mot dagens kroppsfixering och strävan att bibehålla sin ungdom.

Marruschkka var snäll och fyllde ut kören med några stämmor! Tack för det!  :wub:

Låtnamn: Som en segrare
Artist: Asti & Marruschkka
Genre: Schlager
Låtlängd: 4 minuter om dagen
Kompositör: Astra
Producent: Apoteksbolagen
Ev medverkande: Mühleggen, Ben Johnson, m.fl. (kör)
Inspelningsår: 2008
Format: mp3

Som en segrare

Jag har kämpat mig upp till Himalayas topp
All min tid har jag lagt på att plåga min kropp
Ingen utmaning för svår - det finns inget som inte går

Likt en vettvilling som vill bevisa nå´nting
kanske mest för mig själv när allt kommer omkring
För trots allt vad jag gör finns en insikt att någonting dör

För man vill så gärna visa att man fortfarande kan
fortfarande duger, fastän ungdomen försvann
Att glöden inte slocknat - att inte orken sinat ut
när man står där som en segrare till slut

I ett tappert försök att behålla min form
har jag tränat på gym tills min kropp blev enorm
Det är höga ideal - man får lida alla helvetes kval

Det som inte kan uppnås med möda och svett
får man fixa med sprutor eller tablett
och som en oväntad effekt - ett temperament som inger respekt

För man vill så gärna visa att man fortfarande kan
fortfarande duger, fastän ungdomen försvann
Att glöden inte slocknat - att inte orken sinat ut
när man står där som en segrare till slut

Varför nöjer vi inte oss med det vi har
Söker njuta av allt som vi ändå har kvar
Ger oss tid att koppla av och släppa alla löjliga krav

Acceptera dig själv som den mänska du är
Ta emot den förändring som framtiden bär
Om du nå´nsin ska få ro - låt självkänslan inom dig gro

För man vill så gärna visa att man fortfarande kan
fortfarande duger, fastän ungdomen försvann
Att glöden inte slocknat - att inte orken sinat ut
när man står där som en segrare till slut
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:50:52 by asti »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Du kan verkligen få ihop text och musik om det mesta! Helt ok låt med ganska skönt driv. Gillar synth(dragspels?)- riffet. Schyssta körer. Aningen grumlig mix.
Inte fel med en låt om detta och det stämmer ju det du sjunger. Douce points!
« Senast ändrad: 28.02.2009, 00:25:41 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härlig låt Asti :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Du kan verkligen få ihop text och musik om det mesta! Helt ok låt med ganska skönt driv. Gillar synth(dragspels?)- riffet. Schyssta körer. Aningen grumlig mix.
Inte fel med en låt om detta och det stämmer ju det du sjunger. Douce points!
Det ska föreställa trumpeter! :D
Jag tyckte jag skulle lägga ut låten mest för textens skull, nu när det var skid-vm, melodifestival osv. Försökte nog göra något schlageraktigt, tror jag. Trumpeter är svårt att få till så att det låter naturtroget! Blir gärna synthliknande. Ska kolla mixen om det blir så att jag lägger mer tid på detta!
Thank you and goodbye from the former republic of Small-land here in Knowlanding!  :)
/Asti 


asti

  • Gäst

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
And here are the results from the Orsa jury ...
Låtens största behållning är texten - Bra!
Att låten som sådan är lite standardaktig gör inte så mycket eftersom den mest fungerar som bärare av texten.
Själva riffet som "trumpeterna" spelar är bra men ljudet är ju inte så lyckat. Syntetiskt brass är ju nästan aldrig bra.
... Ett dussin poängar
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
And here are the results from the Orsa jury ...
Låtens största behållning är texten - Bra!
Att låten som sådan är lite standardaktig gör inte så mycket eftersom den mest fungerar som bärare av texten.
Själva riffet som "trumpeterna" spelar är bra men ljudet är ju inte så lyckat. Syntetiskt brass är ju nästan aldrig bra.
... Ett dussin poängar
Jag tycker precis som du säger att det är texten som är den eventuella behållningen av detta och det var därför jag la ut den!
Skulle iofs vara kul att höra vad en bättre kör, som t.ex den i slutet på din julvisa, skulle göra för skillnad. Kunde man också få till bättre blås
kanske den kunde vara värd att jobba vidare på, annars får det nog vara.
Tack för lyssning och poäng! Har fått ihop 24 nu, så jag kan nog undvika sistaplatsen!  :)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Lite snabblyssning, bra text, lite kul låt, diggar "trumpeterna".
"En låt som inger respekt" :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


asti

  • Gäst
Lite snabblyssning, bra text, lite kul låt, diggar "trumpeterna".
"En låt som inger respekt" :)
Som sagt, det är mest för texten som jag lagt upp den!
Tack för din kommentar!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag går oxå igång på texten!

Himla bra :D

Kör på du!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Jag går oxå igång på texten!

Himla bra :D

Kör på du!

/Marr
Men du är väl inte så gammal så att du känner dig träffad! :unsure:  :D
Skulle du kunna tänka dig att förstärka kören?
Tack för din kommentar och tid!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
..haha..det har inte med ålder att göra..det du skriver om..många håller på så här..efter 20..viss igenkänningsfaktor här :D

Pratar inte bara om mej själv här, men..count me in :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
..haha..det har inte med ålder att göra..det du skriver om..många håller på så här..efter 20..viss igenkänningsfaktor här :D

Pratar inte bara om mej själv här, men..count me in :)

/Marr

Vi ska kanske inte fördjupa oss i det här med åldern!?  Misstänker att jag kastar lite sten i glashus själv med nyinköpt crosstrainer! :)
Roligt att ha med dig i ett ev nytt körpålägg! Jag återkommer om det blir aktuellt!
Tack för det!
/Asti


asti

  • Gäst
Har lagt upp en ny version där Marruschkka hjälpt till att fylla ut kören. Har lite svårt att bedöma om det är lagom nivå på stämmorna.
Jag tycker i alla fall att kören blev betydligt fylligare.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hör inte Marre särskilt mycket men skule du ta bort henne så skulle jag förmodligen sakna henne. Så det är nog rätt ändå - eller ja du kan ju prova med att höja henne så får vi se?
Skön låt i alla fall och trumpeterna är gjutna här.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Jag hör inte Marre särskilt mycket men skule du ta bort henne så skulle jag förmodligen sakna henne. Så det är nog rätt ändå - eller ja du kan ju prova med att höja henne så får vi se?
Skön låt i alla fall och trumpeterna är gjutna här.
Eko

Marre själv tyckte kören skulle sänkas lite och jag har lyssnat så många gånger så jag är antagligen "döv" för detta nu.
Får väl avvakta och se om det kommer fler synpunkter.......
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
..ha ha..nu har jag ändrat mej..det är bra nivå på kören, sänker du så blir det bara en smet..så tycker iaf jag, efter ett par lyssningar.

Snygg låt med bra text, det var kul att få vara med på den här Peter :D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
härligt att höra en riktigt genomarbetad text, gott jobbat, stiliga körer och bra framförd, inte min musik direkt men bra i sin genre :)


asti

  • Gäst
..ha ha..nu har jag ändrat mej..det är bra nivå på kören, sänker du så blir det bara en smet..så tycker iaf jag, efter ett par lyssningar.

Snygg låt med bra text, det var kul att få vara med på den här Peter :D

/Marr

Jag bockar och tackar för din medverkan, som gav ett lyft åt kören, och ser fram emot fler framtida samarbeten!
/Asti


asti

  • Gäst
härligt att höra en riktigt genomarbetad text, gott jobbat, stiliga körer och bra framförd, inte min musik direkt men bra i sin genre :)

Det är väl inte heller riktigt den stil jag brukar göra mina låtar i, men jag tror texten passar låten.(eller hoppas åtminstone) :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jepp kören växte rejält med detta
Marre skulle kunna vara ett snäpp högre
och två snäpp i ropet under versen
Bra Marre - bra Peter!

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


freddy

  • Gäst
Schlager vet jag inte om det här är, vad fan är det dom spelar på tv varje lördag då?  :lol:

Medryckande låt helt klart. Texten är bra, som alltid när du är i farten.

Lyssnar i kassa högtalare här till matlagningen, men det låter bra. Körerna gillade jag. Gav en dramatisk effekt :)

Snyggt jobbat Asti och Marre.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
härligt att höra en riktigt genomarbetad text, gott jobbat, stiliga körer och bra framförd, inte min musik direkt men bra i sin genre :)

Tack för fin kommentar där, stiligt, jo jag tackar, klart man suger åt sej mr Silver-singer :wub:

Freddy:Håller med dej, det är inte alls schlager detta, mera pop/progg..fast detta är snyggare än vad t ex progg brukar vara tycker jag! Tack för dina ord.

Cykeln:Tänka sej, hur kul är det inte att köra- oxå, en jätterolig uppgift, tack du :P

Asti:Härligt samarbete det här, och det kommer säkert mera ;)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Jepp kören växte rejält med detta
Marre skulle kunna vara ett snäpp högre
och två snäpp i ropet under versen
Bra Marre - bra Peter!



Jag tror det blir svårt att höja kören generellt, utan jag får nog sänka min kör i så fall så att Marre hörs bättre!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Schlager vet jag inte om det här är, vad fan är det dom spelar på tv varje lördag då?  :lol:

Medryckande låt helt klart. Texten är bra, som alltid när du är i farten.

Lyssnar i kassa högtalare här till matlagningen, men det låter bra. Körerna gillade jag. Gav en dramatisk effekt :)

Snyggt jobbat Asti och Marre.

Denna låten är "gammaldags" schlager och det dom spelar på lördagarna är "modern" schlager!  :)
La väl upp den mest för textens skull!
Ja, Marres pålägg lyfte kören rejält!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Bra låt och bra text hörrudu! Som vanligt älskar jag ju din stämma också, och kören är härligt drivig och på!
Kan inte låta bli att bli lite filosofisk över texten, som väcker en del påmkinnelser om dessa funderingar som man har ibland nu när man inte är 20 längre  :rolleyes: ; För ett tag sen tänkte jag på hur praktiskt det skulle vara om man hade kvar ungdomens kraft och styrka nu i kombination med dagens och ännu mer morgondagens vishet, erfarenhet och lugn! Men jag kom ändå fram till att om jag måste välja så väljer jag utan tvekan att ha lite mer styrka i huvudet och själen än i kroppen!  :D
Plinkar på en låt...


asti

  • Gäst
Bra låt och bra text hörrudu! Som vanligt älskar jag ju din stämma också, och kören är härligt drivig och på!
Kan inte låta bli att bli lite filosofisk över texten, som väcker en del påmkinnelser om dessa funderingar som man har ibland nu när man inte är 20 längre  :rolleyes: ; För ett tag sen tänkte jag på hur praktiskt det skulle vara om man hade kvar ungdomens kraft och styrka nu i kombination med dagens och ännu mer morgondagens vishet, erfarenhet och lugn! Men jag kom ändå fram till att om jag måste välja så väljer jag utan tvekan att ha lite mer styrka i huvudet och själen än i kroppen!  :D

Kul att du gillar låten och framförallt att texten uppskattas!
...så väljer jag utan tvekan att ha lite mer styrka i huvudet och själen än i kroppen! - hoppas bara för egen del att det verkligen är så!  :D
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Bra låt och bra text hörrudu! Som vanligt älskar jag ju din stämma också, och kören är härligt drivig och på!
Kan inte låta bli att bli lite filosofisk över texten, som väcker en del påmkinnelser om dessa funderingar som man har ibland nu när man inte är 20 längre  :rolleyes: ; För ett tag sen tänkte jag på hur praktiskt det skulle vara om man hade kvar ungdomens kraft och styrka nu i kombination med dagens och ännu mer morgondagens vishet, erfarenhet och lugn! Men jag kom ändå fram till att om jag måste välja så väljer jag utan tvekan att ha lite mer styrka i huvudet och själen än i kroppen!  :D

Plinka: :wub:

Håller med dej, knoppen är viktigast!!
Det var kul att driva på med kör, bara det svänger så.. ;)Tackar jag oxå.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt!

På en gitarr på vänster sida skulle du kanske kunna skära lite i låga frekvenserna så bidrar inte den den till om ljudbliden upplevs lite grumlig i mina lurar. Men det är nog en smaksak tror jag.

Härligt driv och skönt med Marre på kör!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Kören lyfter låten ytterligare. Bra jobbat. Fint co-lab.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Skönt!

På en gitarr på vänster sida skulle du kanske kunna skära lite i låga frekvenserna så bidrar inte den den till om ljudbliden upplevs lite grumlig i mina lurar. Men det är nog en smaksak tror jag.

Härligt driv och skönt med Marre på kör!

Brukar skära lite i de låga frekvenserna för gitarrspåren, men ska kolla det igen! Tack för tipset!
Ja, kören lyfte definitivt med Marias pålägg!
/Asti


asti

  • Gäst
Kören lyfter låten ytterligare. Bra jobbat. Fint co-lab.

En kör blir som regel bättre med olika röster - det låter fylligare än om man sjunger in alla stämmor själv, vilket kan vara problem i sig om man som jag har ett begränsat omfång! Och jag tror våra röster funkar rätt bra ihop, kompletterar varandra! Tycker det alltid är spännande och roligt med sådana här samarbeten!
Tack för kommentar!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Riktigt bra Poplåt det här, bra text och arr:)
Najsigt rakt igenom:)
 
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


asti

  • Gäst
Riktigt bra Poplåt det här, bra text och arr:)
Najsigt rakt igenom:)
 

Kul att du gillar! Refrängen fick, som sagts tidigare, ett lyft tack vare Marruschkka i kören!
Har funderat på att försöka få till lite fylligare trummor, men få se........
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Skönt!

På en gitarr på vänster sida skulle du kanske kunna skära lite i låga frekvenserna så bidrar inte den den till om ljudbliden upplevs lite grumlig i mina lurar. Men det är nog en smaksak tror jag.

Härligt driv och skönt med Marre på kör!
Riktigt bra Poplåt det här, bra text och arr:)
Najsigt rakt igenom:)

Kören lyfter låten ytterligare. Bra jobbat. Fint co-lab.

 En får tacke..det är väääldigt kul att köra på bra melodier, och denna är verkligen en sån..bra jobbat Asti :rolleyes:

Sen att texten har substans gör den här låten till en höjdare att medverka på :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan