Kontrollrummet

Hur ska jag löda?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Hej!

Ska löda en sladd enligt bifogad bild. Om jag fattar bilden rätt så ska jorden inte fästas utan bara "ligga löst". Stämmer det?



Utloggad tsmalmbe

Det finns specialfall då det rekommenderas att man har en jordkabel som sedan blir "flytande". Du har hittat denna bild i manualen för din apparat, då du skall koppla ihop en balanserad och obalanserad enhet, right?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Exakt  ;)

Från obalaserad output till balanserad input(bilden).


Utloggad tsmalmbe

De apparater jag har är aldrig så värst exakta med det här. Lite mer "testa dig fram". Ibland låter det bra med flytande, ibland inte. Personligen har jag alltid kört balanserade kablar, alltså i princip kopplat ihop ringen och jorden i den ändan som är obalanserad (hoppas jag fick det rätt nu..). Du är säker på att din koppling är ett krav, och du har redan provat med balanserad kabel emellan, och det fungerade dåligt?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Det är från rca till tele. Har ingen färdig sådan balanserad så jag har inte kunnat testa.

En till fråga. Om man kör en vanlig obalanserad kabel, får jag bara halva signalstyrkan då? (Det funkar nämligen men jag tycker det blir så svag signal. Funderar på om det beror på detta.)


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Måste tillägga, saken är den att jag ska tillverka typ 48 sådan här kablar så jag har inte riktigt lust att sedan upptäcka att det är fel.  :wacko:


Utloggad tsmalmbe

Det är från rca till tele. Har ingen färdig sådan balanserad så jag har inte kunnat testa.

I detta fall skall du alltså testa en vanlig RCA-Tele obalanserad.

En till fråga. Om man kör en vanlig obalanserad kabel, får jag bara halva signalstyrkan då? (Det funkar nämligen men jag tycker det blir så svag signal. Funderar på om det beror på detta.)

..och det blir inte balanserat hur du än löder, det kräver aktiv elektronik. Och ja, man kan väl säga att signalen är starkare i balanserade kablar än i obalanserade (+4dB och -10dB). Bör väl tilläggas att det inte är balanseringen som gör signalen 14dB starkare, utan det är bara så man kommit överens om att göra det.

Skruva upp gain på det apparat som skickar så gör det samma sak. Du får inte mera gain hur du än löder dina kablar. Får du surr, måste du testa med olika kablar. Får du inget surr (eller andra störningar) blir det bra med obalanserade kablar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Hmm. Jag känner att jag är lite otydlig nu.

Jag har testat med vanlig obalanserad. Problem är att jag får för låg volym in i mixerbordet(som har de balanserade ingångarna) utifrån bandaren(som har obalanserade utgångar).

Läste sedan att det skulle vara lödat som tidigare visat på bild. (syftar på kontakterna in i mixerbordet)

Förstår att det inte kan bli balanserat om inte båda modulerna stödjer det. Hoppades dock på att stereokontakterna som har en signal både tip och ring kanske skulle ge mer kräm istället för monokontakterna som bara har en till tip. (Vet inte om detta blev tydligare)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Du kommer inte få mer kräm, så tillvida att det inte blir något galet fel med den andra kopplingen.. Annars är skillnaden mellan kopplingarna att det kan uppstå brum, surr, brus o.s.v. eller att man kan slippa undan det.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Nix - ingen högre signal, utan det som behövs, är att du kollar om mixern kan modifieras till -10dB, så att apparaterna är anpassade till varandra. Alternativet är att du sätter en balanseringstrafo/DI-box direkt efter varje utgång på bandaren...

De kopplingar som kan vara vettiga, hittar du här: http://www.rane.com/note110.html
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Tack för svaren!, ska kika på länken och printa. Kan vara bra att ha liggande i studion.

Ska ner till studion idag och testa lite.

Det hela börjar bli lite frustrerande. Fattar inte varför jag får så svag signal.

Bandaren ger -10. Mixerbordet är omlödat till -10. Har haft nere en mkt kunnig elektriker som hjälpt till med lödningarna och konstaterat att det är rätt enligt manual för både in och ut gångarna som är inställda på -10.

Det är så jäkla skumt.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
En annan tanke.

Vad händer om man lödar två ledare till tip på "obalanserade sidan/out" och sedan tar den ena ledaren till tip och den andra till ring på den "balanserade sidan/in"?

 :blink:


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Då blir det knäpptyst.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
 :) ok, tack!

Då behöver jag nog inte bry mig om att testa det.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings

Om ni har någon annan teori om detta problem så är det välkommet med ideer.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil

Om ni har någon annan teori om detta problem så är det välkommet med ideer.


Jag kan gissa mig till några olika eventuella möjliga orsaker.
Utan att gå in på detaljer så bör följande råda bot på det jag tänker på:
Prova med att löda ihop en kabel som är kopplad som nummer 18 i den länk som Claes gav dig så skulle det kunna fungera. OBS att du måste använda en kabel med skärm och två innerledare, kopplade exakt som i schemat i länken, inklusive polaritet på tåtarna, och att du måste avända en TRS teleplugg, inte en monoplugg.
Lycka till. Hoppas det fungerar. I vilket fall som helst är detta den bästa kopplingen om man bara skall använda en sladd rakt av. En mera "korrekt" möjlighet är annars att använda en transformator. Men det blir ju andra kostnader...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings

Om ni har någon annan teori om detta problem så är det välkommet med ideer.


Jag kan gissa mig till några olika eventuella möjliga orsaker.
Utan att gå in på detaljer så bör följande råda bot på det jag tänker på:
Prova med att löda ihop en kabel som är kopplad som nummer 18 i den länk som Claes gav dig så skulle det kunna fungera. OBS att du måste använda en kabel med skärm och två innerledare, kopplade exakt som i schemat i länken, inklusive polaritet på tåtarna, och att du måste avända en TRS teleplugg, inte en monoplugg.
Lycka till. Hoppas det fungerar. I vilket fall som helst är detta den bästa kopplingen om man bara skall använda en sladd rakt av. En mera "korrekt" möjlighet är annars att använda en transformator. Men det blir ju andra kostnader...

Har testat att löda så som du sa, men det blev ingen förbättringar. Skulle vara intressant om du skulle ha ork/tid att skriva om dina andra teorier.

Börjar fundera på om det är fel i manualen ang. moddningen mellan +4 och -10.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Har testat att löda så som du sa, men det blev ingen förbättringar. Skulle vara intressant om du skulle ha ork/tid att skriva om dina andra teorier.
Börjar fundera på om det är fel i manualen ang. moddningen mellan +4 och -10.


Du har PM.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Har testat att löda så som du sa, men det blev ingen förbättringar. Skulle vara intressant om du skulle ha ork/tid att skriva om dina andra teorier.
Börjar fundera på om det är fel i manualen ang. moddningen mellan +4 och -10.


Du har PM.

Vet inte om mitt svar kom fram. Man verkar inte kunna se det.