Kontrollrummet

Clemens-Meahcci

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ett litet kul projekt med en samisk tjej som heter Márjá och som jojkar...Meacchi betyder ödemark/vildmark. Ny mix
med lägre virvel+ lite högre sång,... :)


LÅTNAMN: Meahcci
ARTIST: Clemens feat Márjá
GENRE: World/Art
LÅTLÄNGD: 2:56
KOMPOSITÖR: Clemens / Márjá
PRODUCENT: C
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: MP3
« Senast ändrad: 15.08.2009, 19:19:17 by Clemens »


asti

  • Gäst
Väldigt snygg produktion! Jag tycker du ska höja sången en aning och sänka trummorna (kantslaget på 3:an) en aning. Rogivande, skön låt!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ok!..Det är en virvel som smaskar på rätt ordentligt..absolut...skall nog ner lite..kollar på sången oxo..tack för lyssning och synpunkter! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt sound!
Hennes röst borde få mer utrymme i helheten!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul! Läste just i Sveriges Natur om en tjej som jojkar i vildmarken. Häftigt när folkmusiken blir world-d:o och här har du/ni verkligen lyckats. Gillade när Marie Boine klev in i den moderna studion för kanske femton år sedan(?) Imponerande arr och mix och håller med asti om det lite väl starka kantslaget annars suvve rakt igenom. Är det förresten en cymbal som ger det sköna rasslet vid bl a 00:41?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skönt sound!
Hennes röst borde få mer utrymme i helheten!

Yes..ska kolla på det..Även reverbet i intro delen, låter lite "cheap" där..hmm...Tack för lyssning!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kul! Läste just i Sveriges Natur om en tjej som jojkar i vildmarken. Häftigt när folkmusiken blir world-d:o och här har du/ni verkligen lyckats. Gillade när Marie Boine klev in i den moderna studion för kanske femton år sedan(?) Imponerande arr och mix och håller med asti om det lite väl starka kantslaget annars suvve rakt igenom. Är det förresten en cymbal som ger det sköna rasslet vid bl a 00:41?

Hello...

Gillar anknytningen till urnordiska rötter..tillför en dimension tycker jag...ja virveln skall ner.. rasslet är det beprövade tricket, reverse cymbal... :rolleyes: Tack för dina öron och råd! :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja, ja det borde jag ha fattat. Har ju hört det i otaliga låtar, Pontare bl a. Himla effektfullt hursomhelst.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, ja det borde jag ha fattat. Har ju hört det i otaliga låtar, Pontare bl a. Himla effektfullt hursomhelst.
:P /C


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Snyggt Clemens!!

Lät väldigt proffsigt! Fin sång, lite låg volymässigt ibland bara.

Drog först accosiationer till Mike Oldfield när det elektroniska satte igång. Lite av känslan på musiken.

It´s a keeper.  :wub: 



Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Låter väldigt bra detta!
Lite P Gabriel world och folkmusik
Tycker oxå att sången ska upp lite och minska vol på kantslag
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare MR C.

Jag gillar också det här.Bra tips har du fått om mixen.Finns inget att tillägga förutom att det är snyggt gjort.

Mvh
Micael


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt Clemens!!

Lät väldigt proffsigt! Fin sång, lite låg volymässigt ibland bara.

Drog först accosiationer till Mike Oldfield när det elektroniska satte igång. Lite av känslan på musiken.

It´s a keeper.  :wub: 

Tnx!  :) ja...Mike Oldfield har man väl lyssnat på en del....ny mix nu liiiiite högre jojk...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låter väldigt bra detta!
Lite P Gabriel world och folkmusik
Tycker oxå att sången ska upp lite och minska vol på kantslag

Lite P Gabriel?.. ja kanske, CP70 pianot och subbasen för tankarna dit lite grann möjligtvis..

Tack för lyssning och råd!




Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjenare MR C.

Jag gillar också det här.Bra tips har du fått om mixen.Finns inget att tillägga förutom att det är snyggt gjort.

Mvh
Micael
Hello!
Ja... jojk tillhör väl nästan dina trakter?! Kul att du gillar...Tack! /C


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den här hade jag missat. Jag gör som HM nuförtiden och kollar om nån gäst hittar nåt kul - och det här var verkligen bra.
Snyggt C
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Avslappnad

  • Gäst
Skitsnyggt! :) Råkar vara svag för jojk, gillar Marie Boine och det här var alldeles jättebra! :)

Något distar lite här och där dock.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
wow :)

Riktigt snyggt tycker jag, låter som något som kunde spelas i radio. Kanske aninges för slätt för min smak, men absolut proffisgt gjort!

Reverbet låter lite trist tycker jag. Testa att lägg et reverb med ganska uppskruvad decay, och skär allt över någon kilohertz eller så, parallellt med det vanliga, som du drar ner lite. Effekten blir då att det blir mycket whooohh utan att man hör de där "ringarna" som man ofta stör sig på.

tror ja ;)


Bra som attans :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Men gud va snyggt..är själv inne på det hedniska sångstuket..den här tjejen låter som en sångerska jag verkligen gillar..Yana..från lappmarkerna..men får lite Oldfield-vibbar av din musik oxå.

Mycket snyggt, tack för det :rolleyes:

Sparas!!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Snyggt jobbat gillar verkligen detta det har ni gjort bra tillsammans! :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Den här hade jag missat. Jag gör som HM nuförtiden och kollar om nån gäst hittar nåt kul - och det här var verkligen bra.
Snyggt C
Eko

Tjena Eko!

Ja..la ju upp den för ett tag sedan..trodde den skulle få vila i frid :) finns nog en del kvar rent arrmässigt tror jag..kul att den funkar någorlunda i alla fall..Tack gästen! ( och Eko )


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skitsnyggt! :) Råkar vara svag för jojk, gillar Marie Boine och det här var alldeles jättebra! :)

Något distar lite här och där dock.

Hello!

Blev ju inte så där vansinnigt mycket jojk..men ändå..börjar få problem med min dator..där alla möjliga problem uppstår....är nog dags för en formatering och ominstallation..men man drar sig ju lite för det om man säger så... :rolleyes:
Tack!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
wow :)

Riktigt snyggt tycker jag, låter som något som kunde spelas i radio. Kanske aninges för slätt för min smak, men absolut proffisgt gjort!

Reverbet låter lite trist tycker jag. Testa att lägg et reverb med ganska uppskruvad decay, och skär allt över någon kilohertz eller så, parallellt med det vanliga, som du drar ner lite. Effekten blir då att det blir mycket whooohh utan att man hör de där "ringarna" som man ofta stör sig på.

tror ja ;)


Bra som attans :)

Tjena Emu!
Ja..lite mycket mainstream tror jag..reverbet låter illa som f-n hör jag nu..tack för förslag!..skall testa lite..Fick sångfiler som inte var de bästa och har skruvat på eq galet mycket.. kul att den faller lite i smaken i alla fall... :)
Tack!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta är nog det bästa jag har hört i enya/dance genren på mycket längre

MYCKET BRAQ!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Men gud va snyggt..är själv inne på det hedniska sångstuket..den här tjejen låter som en sångerska jag verkligen gillar..Yana..från lappmarkerna..men får lite Oldfield-vibbar av din musik oxå.

Mycket snyggt, tack för det :rolleyes:

Sparas!!

/Marr

Hej Marr!
La ju upp denna i februari nån gång..och nu dök den upp igen lite otippat..ja..lite kul med "udda" sångprylar..blir jul lite nyfiken.. "hedniska sångstuket" ? Tack /C


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Detta är nog det bästa jag har hört i enya/dance genren på mycket längre

MYCKET BRAQ!

Hej Dividend!

Kul att du tycker den funkar...hittade jojken på nätet, var någon slags tävling där man skulle sätta ihop olika fraser med div medföljande ( tråkiga ) loopar.. klippte om jojken ganska friskt och skrev egen musik istället.När låten var klar försökte jag få tag i Marja..men lyckades inte..försökte mig på en "efterlysning" via "SR sameradion" som spelade låten några gånger, men fick inget napp...  Tack för lyssning! /C
« Senast ändrad: 18.06.2009, 09:30:27 by Clemens »


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Detta är nog det bästa jag har hört i enya/dance genren på mycket längre

MYCKET BRAQ!

Hej Dividend!

Kul att du tycker den funkar...hittade jojken på nätet, var någon slags tävling där man skulle sätta ihop olika fraser med div medföljande ( tråkiga ) loopar.. klippte om jojken ganska friskt och skrev egen musik istället.När låten var klar försökte jag få tag i Marja..men lyckades inte..försökte mig på en "efterlysning" via "SR sameradion" som spelade låten några gånger, men fick inget napp...  Tack för lyssning! /C

Okey så det var ett ihop klipp fast väldigt bra sådant med jojkern clemens hoppas hon hör av sig! :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena MR C.

Så dj..la bra detta.Kul att få lite bakgrunds info om låten och sångerskan.

Jag var upp till Sareks Nationalpark för två veckor sedan över helgen.Så fantastiskt vackert,tog lite bilder för inspiration och framtida målning.I dalarna spirar den grönskande sommaren,och toppar lyser kritvita.Mäktig kombination av sommar,vår och ren vinter.Din låt förflyttade mig tillbaka dit,tack.

Endast höst färgerna som slår det jag såg och fotade.

Mvh
Micael


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena MR C.

Så dj..la bra detta.Kul att få lite bakgrunds info om låten och sångerskan.

Jag var upp till Sareks Nationalpark för två veckor sedan över helgen.Så fantastiskt vackert,tog lite bilder för inspiration och framtida målning.I dalarna spirar den grönskande sommaren,och toppar lyser kritvita.Mäktig kombination av sommar,vår och ren vinter.Din låt förflyttade mig tillbaka dit,tack.

Endast höst färgerna som slår det jag såg och fotade.

Mvh
Micael

Tjena Micael!

Sareks nationalpark....låter himla mysigt..kul att du tycker musiken funkar!..lite vid sidan av det jag brukar göra..men kul i alla fall.. Tack!
Har varit lite dåligt delaktig här ett tag.. mycket nu..kommer igen med kommentarer lite längre fram.. /C


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Väldigt väldigt bra :D
'(Och det har jag sagt tidigare.)  Den har växt!!!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Väldigt väldigt bra :D
'(Och det har jag sagt tidigare.)  Den har växt!!!

Hello!

Sorry för sen respons..håller på för fullt i trädgården efter omdränering av huset..kul att den växer...och det gör det i trädgården oxå..fast inte där man vill.. :) Tack! /C


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
wow :)

Riktigt snyggt tycker jag, låter som något som kunde spelas i radio. Kanske aninges för slätt för min smak, men absolut proffisgt gjort!

Reverbet låter lite trist tycker jag. Testa att lägg et reverb med ganska uppskruvad decay, och skär allt över någon kilohertz eller så, parallellt med det vanliga, som du drar ner lite. Effekten blir då att det blir mycket whooohh utan att man hör de där "ringarna" som man ofta stör sig på.

tror ja ;)


Bra som attans :)

Tjena Emu!
Ja..lite mycket mainstream tror jag..reverbet låter illa som f-n hör jag nu..tack för förslag!..skall testa lite..Fick sångfiler som inte var de bästa och har skruvat på eq galet mycket.. kul att den faller lite i smaken i alla fall... :)
Tack!



Att något låter mainstream är ju positivt i vissa bemärkelser, tex at det låter proffsigt :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Denna hade jag missat! Jävlar vad ball. Snyggt jobbat C!

Gillar tösens röst med, vilken fin ton hon har! Underbart.

Det låter välbalanserat och bra. Inget att klaga på. Folka på!


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Ja TUR att tråden fick liv igen för den här låten hade gått mig förbi!
Vad ska jag säga... så otroligt skön låt!! Snyggt gjort och vilken röst alltså.. underbart fin!

Hur bra som helst var det här, tokgillade låten direkt från introt!!! Föll direkt  :wub:


/Åsa

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar igen. Jösses vilket tryck det är i denna! Super!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves