Forum > Färdiga produktioner
Harmonica mike - Sometimes I´m free.
DåligtGehör:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 01.03.2007, 17:30:04 ---Tjenixen Steffo.
Ja du vet, det finns ju en miljon blues tolvor,så jag gjorde en tretton å en tre kvarts tum..kanske den första i världen? :D
--- Slut citat ---
Nejdå jag spelade med en basist som kunde spela 10 eller 11 eller 13 takter i en bluestolva. Fast det han spelade lät himla fräckt.
Sen minns jag att jag läste om en gammal folkblues snubbe som spelade lite som han ville det var inga 12 takter det var bara blues.
Harmonica mike:
--- Citat från: DåligtGehör skrivet 02.03.2007, 04:16:18 ---
Ja du vet, det finns ju en miljon blues tolvor,så jag gjorde en tretton å en tre kvarts tum..kanske den första i världen? :D
--- Slut citat ---
Nejdå jag spelade med en basist som kunde spela 10 eller 11 eller 13 takter i en bluestolva. Fast det han spelade lät himla fräckt.
Sen minns jag att jag läste om en gammal folkblues snubbe som spelade lite som han ville det var inga 12 takter det var bara blues.
--- Slut citat ---
Så är det DG,blues bygger på känsla.Antingen så har man feelingen eller inte.Jag läste i en artikel en gång om en jazz pianist som tydligen var rätt vass.Han ledsade på jazzen och gick tillbaka till bluesen där han en gång började.Han tyckte att det fanns större uttrycks möjligheter i blues än i jazz..Antar att han syftade på känslan och inte takterna eller ackorden..
Mvh
Micael
bimbambop:
--- Citera ---Sen minns jag att jag läste om en gammal folkblues snubbe som spelade lite som han ville det var inga 12 takter
--- Slut citat ---
Yep, alla "gamla folkbluessnubbar" lirade lite som dom ville B)
Blues är tuffast.
DåligtGehör:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 02.03.2007, 04:28:15 ---
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
Så är det DG,blues bygger på känsla.Antingen så har man feelingen eller inte.Jag läste i en artikel en gång om en jazz pianist som tydligen var rätt vass.Han ledsade på jazzen och gick tillbaka till bluesen där han en gång började.Han tyckte att det fanns större uttrycks möjligheter i blues än i jazz..Antar att han syftade på känslan och inte takterna eller ackorden..
Mvh
Micael
--- Slut citat ---
Ledsna kan man göra och han kanske behövde uttrycka sig i en mer "minimalistisk" stil som man väl kan säga att bluesen är i förhållande till jazzen? Men jag håller inte med om att det finns större uttrycksmöjligheter i blues än i jazz. Snarare tvärtom. Men bara för att man spelar i en stil betyder inte att man klarar av att uttrycka något.
Mycket jazz/blues är tråkig, mycket jazz/blues är bra. Som jesus sa!
Själv lyssnar jag helst på folk/country blues eller gärna sådan jazzig big city blues som din låt (i Wernborgs kofta).
Harmonica mike:
--- Citat från: DåligtGehör skrivet 02.03.2007, 04:38:48 ---
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 02.03.2007, 04:28:15 ---
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
Mvh
Micael
--- Slut citat ---
Ledsna kan man göra och han kanske behövde uttrycka sig i en mer "minimalistisk" stil som man väl kan säga att bluesen är i förhållande till jazzen? Men jag håller inte med om att det finns större uttrycksmöjligheter i blues än i jazz. Snarare tvärtom. Men bara för att man spelar i en stil betyder inte att man klarar av att uttrycka något.
Mycket jazz/blues är tråkigt, mycket jazz/blues är bra. Som jesus sa!
Själv lyssnar jag helst på folk/country blues eller gärna sådan jazzig big city blues som din låt (i Wernborgs kofta).
--- Slut citat ---
Ja det var ju inte min åsikt att det finns mer uttrycks möjligheter i blues,det var hans.Jag håller med dig på den punkten.Man kan ju spekulera i om vad han menade..
Werborgs tolkning av låten är ju lysande,en perfekt blandning av jazz å blues.
Mvh
Micael
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida