Kontrollrummet

70-tals custom

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Var in på secondhandbutik idag och såg en gura som var från 75, custom, japs. Har hört att dessa är ofta lika bra eller ibland t om bättre än många riktiga Gibsons från det årtiondet. Nu hade jag inte tiden men tyckte det stod Ibanez men såg lite sluddrig ut, texten. Kan det ha varit en? Annars brukar det stå klart och tydligt Ibanez. Hade i alla fall inte råd men blir ju alltid sugen och någon gång så blir det nån sån, dvs från 70-talet. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


DåligtGehör

  • Gäst
1974 hade en spelkompies en Greco LP-kopia som lät riktigt bra. Inte för att vi fattade om det var i närheten av Gibson vilka vi inte heller hade någon erfarnhet av att spela på. Men förbannat bra lät den. Mycket bättre än min rätt billiga Aria fenderkopia - som visserligen var japan den med.

Greco, Orville (by Gibson), Tokai anses väl vara det stora japanska kopiorna fast Ibanez och Yamaha är väl där någonstans de med med en del modeller.

Egentligen har jag bara spelat på två s.k. japan vintage gitarrer. DEls den gamla Grecon och dels min betydligt nyare Tokai ES 100. Gillar båda oh går inte och längtar efter en Gibson.

Fast det där med sluddrig text på gitarren låter lite skumt. Försök att leta efter serienummer och kolla på nätet om Ibanez hade serinummer och isf vilka på 70-talet. Men det ännu viktigare är väl om det är en bra hals, bra ton och finspelbarhet samt bra ljud med mickarna.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Absolut. Struntar i om en gura heter Achmeds kebabgura, bara den låter bra. ^_^ Nä tyckte det var lite konstigt det där med sluddriga texten. Var det som fick mig att haja till. Nåja om den finns kvar senare i veckan ska jag gå och testa den och kolla serienr.Alltid intressant veta i alla fall. Måste ju betala de skulder jag har för mitt ljudkort och lite annat så någon ny gura blir det inte än på ett tag i alla fall :( Synd när man är sååå sugen. Men vad gör man?
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
...tyckte det stod Ibanez men såg lite sluddrig ut, texten...
Ibanez brukade ha namnet i pärlemor under mitten 70-tal vilket kanske kan förklara den "sluddriga" texten. Även modellnamn och halsinlägg brukade vara pärlemor...riktigt snyggt om du frågar mig. Och vissa av dessa 70-tals Ibanezgurer kan vara riktigt bra... B)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Aha så det kan då vara förklaringen. Mycket intressant. Som sagt var ska gå och kolla om den är kvar i veckan.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Här är en (något lågkvalitativ) bild på hur Ibanezmärket ser ut på min bas från -76. Som synes kan pärlemon synas lite "sluddrigt" beroende på vilken vinkel man ser det från.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja den kan jag tänka inte är till salu. ;)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.