Kontrollrummet

Sprak med E-MU-kort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag sitter och försöker få en laptop med 1,8 Ghz och 2 Gb ram att rulla i Cubase (en LE-version). Ett problem som uppkommer efter att ha spelat upp ett spår några sekunder (ca 20-30) är att det börjar spraka väldigt mycket - t.o.m. med väldigt hög latency (30 ms) och hög buffert (256kb). XP är inställt rätt för bakgrundstjänster.

Någon?
www.akoume.com


Utloggad Magnus Molin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
  • Dance!
    • Visa profil
    • Min MySpace
Kan ju vara så simpelt som att processorn är för svag? kör du många vst effekter och syntar?
Art is not about thinking something up. It is the opposite -- getting something down


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Virusdödare eller annat skrot som ligger i bakgrunden och stjäl kraft...?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag sitter och försöker få en laptop med 1,8 Ghz och 2 Gb ram att rulla i Cubase (en LE-version). Ett problem som uppkommer efter att ha spelat upp ett spår några sekunder (ca 20-30) är att det börjar spraka väldigt mycket - t.o.m. med väldigt hög latency (30 ms) och hög buffert (256kb). XP är inställt rätt för bakgrundstjänster.

Någon?
EMU-kort...Vilket av dem,precisera tack!!
Jag kör ett EMU 0404 med de senaste drivarna,funkar utmärkt på en gammal
AMD 1700+ med 1,5gig minne(pc133)2 hårddiskar .
kör Cubase Studio 4 med senaste drivarna ,har inga problem alls att hålla mej till 10ms latenzy...kör dock för det mesta 12ms......
Hade dock problem med AVAST -Antivirus,det störde nått grymt,datorn startade om med jämna mellan rum+skrap,hack,,,,........
Dessutom XP eller VISTA????????
mer uppgifter....
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ok, tack för svaren!


Datorn är en laptop med en 1,8 Ghz Celeron-processor såg jag nu. 2 Gb RAM. Ett problem jag också ser nu är att datorn har ett "Windows Vista Basic"-klistermärke medan det är Windows XP installerat (det här är alltså inte min utrustning).

Virusskyddet, jepp det finns ett sådant. Ska se om jag kan ta bort det. Ljudkortet är ett E-MU 0202. Kanske bäst att kolla efter senaste drivisarna.

Jag får spraket när jag spelar upp en enda ljudkanal så det borde väl egentligen inte ha med processorn att göra? Jag körde en hel del musik på en gammal 2,0 Ghz AMD för några år sedan och det gick bra till väldigt mycket.
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

utan google frågar jag: usb eller fw?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Det är USB 2.0.
"
Om jag går in under "Devices"-->"Device Setup"-->VST Mutlitrack och klickar "Reset" fungerar allt normalt igen (en liten stund enbart) ..hm...
« Senast ändrad: 17.02.2009, 17:25:56 by Giannis »
www.akoume.com


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil


Brukar i 99% av fallen vara det trådlösa- nätverkskortet som stör, avaktivera det så ska du se att det funkar.
« Senast ändrad: 17.02.2009, 19:40:17 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Har du fler USB-enheter som kör samtidigt? Typ USB-klaviatur/USB-mus/USB-hårddisk/USB-julgran? Isåfall kan (brukar) de börja bråka.


Utloggad tsmalmbe



Brukar i 99% av fallen vara det trådlösa- nätverkskortet som stör, avaktivera det så ska du se att det funkar.

Detta har ALLTID löst problemen med knaster och sprak på laptops för mig. Bort med wlan/BT. På nyare grejer finns det ofta en knapp som tar kål på dessa.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Brukar i 99% av fallen vara det trådlösa- nätverkskortet som stör, avaktivera det så ska du se att det funkar.

Detta har ALLTID löst problemen med knaster och sprak på laptops för mig. Bort med wlan/BT. På nyare grejer finns det ofta en knapp som tar kål på dessa.


Japp!! Detta brukar vara ett säkert kort. En annan sak som det står i bruksanvisningen på vissa USB/Firewire-ljudkort, är om datorn inte har ett seperat grafikkort utan ett integrerat. Då kan det bli konflliker som inte syns så tydligt i Enhetshanteraren och detta resulterar också i sprak och knaster. Det problemet har vi bl.a på vår backtrack-dator i bandet för tillfället.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag kör också med EMU USB. Har märkt att projekten knäar betydligt tidigare med det kortet ikopplat än då jag kör med med laptopens inbyggda, uppenbarligen stjäl USB-kortet en del processorkraft. Vad har du för processorbelastning när spraket kommer?
DON'T PANIC