Kontrollrummet

Gammal låt hittad på ...öh.. gammal CD....

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
http://www.theikenband.se/The%20Voice%20Inside%20My%20Head%20%20%20new%20mix.mp3

Detta hittade jag på en gammal cd (2005),jag mår direkt illa när jag hör sången och trummorna.. :ph34r: :(
Nu undrar jag,är det någon idé alls att mixa om detta med ny sång och nya trummor (läs: EZ:a).......Resten verkar kunna räddas med ny mix.
Ge mej nu lite support här   (Payback Time..)Låten är ''AS IS!!, bara så ni vet!!!! Det är mixen jag vill ha synpunkter på,och då pratar vi nya trummor och,helt klart,..........Annorlunda sång,denna låter förfärligt....
Det är nog därför denna inte hittade ut till hemsidan... :ph34r: :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
http://www.theikenband.se/The%20Voice%20Inside%20My%20Head%20%20%20new%20mix.mp3

Detta hittade jag på en gammal cd (2005),jag mår direkt illa när jag hör sången och trummorna.. :ph34r: :(
Nu undrar jag,är det någon idé alls att mixa om detta med ny sång och nya trummor (läs: EZ:a).......Resten verkar kunna räddas med ny mix.
Ge mej nu lite support här   (Payback Time..)Låten är ''AS IS!!, bara så ni vet!!!! Det är mixen jag vill ha synpunkter på,och då pratar vi nya trummor och,helt klart,..........Annorlunda sång,denna låter förfärligt....
Det är nog därför denna inte hittade ut till hemsidan... :ph34r: :lol:

[mp3=200,20,0,center]http://www.theikenband.se/The%20Voice%20Inside%20My%20Head%20%20%20new%20mix.mp3[/mp3]

Jag tycker jag känner igen den! Men jag har nog dragit ner allt jag hittat på din webbsida tidigare.

Låten är definitivt värd ett liv efter 2005. Men jag begriper inte hur du tänkte göra om den. Har du spåren kvar för att bredda gitarrer med mer?
Jag tycker rösten inte är sopa. Men ljudbilden är inge vidare. Allt i ett fasförskjutet mitten på något sätt.

I uttalet på keeps coming back här jag nån gång "koming back" men jag föredrar "caming back" i uttalet "if you get my grip".

Flummigt asienparti med lovely körer!  :rolleyes:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
http://www.theikenband.se/The%20Voice%20Inside%20My%20Head%20%20%20new%20mix.mp3

Detta hittade jag på en gammal cd (2005),jag mår direkt illa när jag hör sången och trummorna.. :ph34r: :(
Nu undrar jag,är det någon idé alls att mixa om detta med ny sång och nya trummor (läs: EZ:a).......Resten verkar kunna räddas med ny mix.
Ge mej nu lite support här   (Payback Time..)Låten är ''AS IS!!, bara så ni vet!!!! Det är mixen jag vill ha synpunkter på,och då pratar vi nya trummor och,helt klart,..........Annorlunda sång,denna låter förfärligt....
Det är nog därför denna inte hittade ut till hemsidan... :ph34r: :lol:

[mp3=200,20,0,center]http://www.theikenband.se/The%20Voice%20Inside%20My%20Head%20%20%20new%20mix.mp3[/mp3]

Jag tycker jag känner igen den! Men jag har nog dragit ner allt jag hittat på din webbsida tidigare.

Låten är definitivt värd ett liv efter 2005. Men jag begriper inte hur du tänkte göra om den. Har du spåren kvar för att bredda gitarrer med mer?
Jag tycker rösten inte är sopa. Men ljudbilden är inge vidare. Allt i ett fasförskjutet mitten på något sätt.

I uttalet på keeps coming back här jag nån gång "koming back" men jag föredrar "caming back" i uttalet "if you get my grip".

Flummigt asienparti med lovely körer!  :rolleyes:
Jo,det är just det,jag hittade även alla filerna på samma cd.......
Hade glömt dena låt (förstår varför),så det blev lite av,,,öh,,, v'a faan är detta....
Och uttalet är just den största anledningen till en Rework.... :rolleyes:
Tänker inte göra om den,bara lägga nya trummor och mixa om den,ny sång i replokalen känns inte heller fel.....
Flummet i mitten är Lounge Lizzard+M-Tron...... :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Säger som MaxB visst tusan har jag hört denna förut? Eller har du någon annan låt med just frasen "voices in my head"?
Ja de flesta instrumenten funkar ju och det finns sköna gitarrsolon med - tycker nog att det kan vara ett bra projekt att sätta tänderna i. Kör så det ryker - bättre röst (närmare) hoppas jag på också.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
IKEN !
Det är bara att åka på den här... Riktigt skönt gung och jag tror mig förstå din idee med låten.
Helt kanoners och med lite tightare trummor samt ny sång har du riktigt bra låt...

Jobba på med denna, sångengörs väl live sen eller.... ;)
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
IKEN !
Det är bara att åka på den här... Riktigt skönt gung och jag tror mig förstå din idee med låten.
Helt kanoners och med lite tightare trummor samt ny sång har du riktigt bra låt...

Jobba på med denna, sångengörs väl live sen eller.... ;)
sången läggs nog i repan känns det som,blir med liv på den då. :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Jag tycker sången ligger rätt i ljudbilden,gå inte i samma fälla som alla andra och lägg den torr och nära.Se till att sången hörs på samma scen som bandet då du lirar in detta igen.Jag förstår inte varför alla skall ha sångaren på en egen scen? I min skalle går det inte ihop liksom.
Tänker man så och har reverberat bandet med en lite längre svans/större rum,då har bandet exempelvis cirka 50 meter fram till sångaren.Hur skulle det se ut på en scen,och hur skulle musikerna kunna kommunicera?
Tänk på att reverb styr avstånd och storleken(som i detta fall faktiskt har betydelse) på rum/scen..Och givetvis avstånden mellan de olika musikerna,så ser jag på reverb.Alltså ingen effekt man leker med för att ge ett "fräckt" ljud på nån enskild komponent.Då blir det fort djupt vatten  :)

Lite sido koppling där då jag såg förslagen om närhet på sången..

Låten är skön,och det är väl bara trummorna som halkar lite ibland,samt gurornas panoreringar fasförskjutningar/reverb/delay eller vad det nu är som "stör" lite.Solo guran gillar jag den är "hemma" tycker jag sound mässigt.

Mellanspelet/sticket är fräckt,lyfter låten en nivå till..behåll det.Såna här låtar blir lätt gitarr ojle låtar och såna finns det gott om.Här har du ett ovanligt och intressant grepp i sticket så jag tycker definitivt att det skall ha sin givna plats i låten.Ett sånt här stick kan man med fördel reverbera lite mer,men du/ni var lite häftiga med reverb ratten..

Lite tankar från Norr om reverb och annat svammel,det blir kul att höra nästa verre.Ta mina åsikter med en nypa salt IKEN,gör som du tänkt så får jag såga sedan  :lol: :P

Schysst låt som sagt.

Mvh
Micael


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Tjenare.

Jag tycker sången ligger rätt i ljudbilden,gå inte i samma fälla som alla andra och lägg den torr och nära.Se till att sången hörs på samma scen som bandet då du lirar in detta igen.Jag förstår inte varför alla skall ha sångaren på en egen scen? I min skalle går det inte ihop liksom.
Tänker man så och har reverberat bandet med en lite längre svans/större rum,då har bandet exempelvis cirka 50 meter fram till sångaren.Hur skulle det se ut på en scen,och hur skulle musikerna kunna kommunicera?
Tänk på att reverb styr avstånd och storleken(som i detta fall faktiskt har betydelse) på rum/scen..Och givetvis avstånden mellan de olika musikerna,så ser jag på reverb.Alltså ingen effekt man leker med för att ge ett "fräckt" ljud på nån enskild komponent.Då blir det fort djupt vatten  :)

Lite sido koppling där då jag såg förslagen om närhet på sången..

Låten är skön,och det är väl bara trummorna som halkar lite ibland,samt gurornas panoreringar fasförskjutningar/reverb/delay eller vad det nu är som "stör" lite.Solo guran gillar jag den är "hemma" tycker jag sound mässigt.

Mellanspelet/sticket är fräckt,lyfter låten en nivå till..behåll det.Såna här låtar blir lätt gitarr ojle låtar och såna finns det gott om.Här har du ett ovanligt och intressant grepp i sticket så jag tycker definitivt att det skall ha sin givna plats i låten.Ett sånt här stick kan man med fördel reverbera lite mer,men du/ni var lite häftiga med reverb ratten..

Lite tankar från Norr om reverb och annat svammel,det blir kul att höra nästa verre.Ta mina åsikter med en nypa salt IKEN,gör som du tänkt så får jag såga sedan  :lol: :P

Schysst låt som sagt.

Mvh
Micael

Tackar,har just dragit in filerna Cubase,och,det är nog bara trummorna jag kommer att ändra på,sticket är Lounge Lizzard (Fender Rhodes) på tokinställning.....
Det är 3 stämmor på sången och om jag tar bort en blir det genast mycket bättre upptäckte jag,ang.reverb,det blir nog bara på masterregeln ut,lyssnar man på det torra ljudet utan reverb alls på nått så låter det bra.Tar din kritik/goda råd på allvar,vet hur lyckad Futurized blev tack vare dej. ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
http://www.theikenband.se/The%20Voice%20Inside%20My%20Head%20Remix%202009+1.mp3

Ny Version, Vintage Warmer på bas,Sång. Dessutom på Masterregeln.EQ på det mesta,har skurit massor på kompgurorna,när jag var klar kände jag att det nog inte behövs läggas nya trummor eller sång.Basen blev mycket bättre efter lite Vintage Warmer,visste inte att jag kunde lira på detta sätt faktiskt  :) Undrar om jag var pisspackad när jag la basspåret.... :lol:
Tog bort 3:de stämman på sången,den tillförde inget alls..... :P
Reverb då...........Bara på Masterregeln,så om ''sången'' ligger utanför bandets replokal........tjaa.......va d faan gör jag då?........ :lol:
Ang.reverb på sticket.....det ljud jag använt med Longe Lizzard har detta reverb som default,lite svårt att ändra på nu 3-4 år senare.. :lol:
Nå!!!!
Skjut mej i sank med nya åsikter!!!!!!!!
C'mon people!! :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra nivåer men jag tycker det låter på alldeles överkomprimerat såvida den skall ut via Rix FM i bilradion och det kanske den ska? Låten gillas. Oväntade växlingar och mycket säkert gitarrlir. Låter lätt och lekfullt men samtidigt välrepeterat.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Bra nivåer men jag tycker det låter på alldeles överkomprimerat såvida den skall ut via Rix FM i bilradion och det kanske den ska? Låten gillas. Oväntade växlingar och mycket säkert gitarrlir. Låter lätt och lekfullt men samtidigt välrepeterat.
Om nivåerna är bra,hur kan det då vara överkomprimerat? näe,låten skall defenitivt inte ut via RIX Fm... :lol:
Tack för lyssning i alla fall....... ;)
Nu motsäger du dej rätt rejält EQ...... ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gör jag?  :rolleyes: :P Det var värst... Hmm... Jag menar att nivåerna inbördes mellan tracksen (gitarrer, bas, trummor, orgel och sång) låter helt rätt men att hela mixen saknar dynamik ungefär som Harrisons Savoy Truffle på vita dubbel LP:n. Återkommer när jag kan förklara mig bättre. Sorry.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Gör jag?  :rolleyes: :P Det var värst... Hmm... Jag menar att nivåerna inbördes mellan tracksen (gitarrer, bas, trummor, orgel och sång) låter helt rätt men att hela mixen saknar dynamik ungefär som Harrisons Savoy Truffle på vita dubbel LP:n. Återkommer när jag kan förklara mig bättre. Sorry.
:lol:
Nevermind,den blir på detta sätt,för många instrument i en låt,och jag har ägnat 2 dagar åt att försöka skilja dem åt,och efter att ha tagit bort ,bas,kompguror,hammond,slide ,och sång,så insåg jag att det enda som ''möjligtvis'' kunde fixa skiten var ''Vintage Warmer'',och som det låter nu är jag nöjd........Var inne på att lira in basen på nytt,ny sång och nya trummor........ :ph34r:
Öh...näe..... :D
Den får duga så här,jämfört med ''orginalet'' är vi 2000-år framåt..... :)
Detta är ju en låt jag glömt bort,och som fanns på en gammal cd....... :)
hur som haver,tack för lyssning i ala fall. ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba IKEN.

Jo men nu dj..r i min lådda!

Mixen sitter bra,detta funkar fin fint på mig och låten svänger ju som själva den!
Sticket hur läckert som helst.Vissa brukar skriva att detta "satt som en räkmacka",jag tycker hela låten sitter som en landgång,eller varför inte en hel smörgås tårta  :)
Basen klev ur mudder fällan och låter riktigt distinkt och bra,samt är ruskigt bra lirad!

Snyggt jobbat med "efter putsen",nu har du den!

Mvh
Micael


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Tack!
Jo den blev bättre,inte lika livlös och,hmm,vad säger man?På engelska heter det ''Dull''?
Den får bli kvar på hemsidan tror jag. :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lyssnade på första - den andra gick inte att lyssna på (borttagen?)
Tycker att låten har mycket 60-tal - typ Cream - över sig
Lugna ner tempot - lite White Room - Baker-trummor
såereklartt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjaba Iken - du får ju skriva in att det finns en ny verre i underrubriken - höll på att missa restaureringen totalt.

Ja nu låter den mycket klarare och trummorna är mer distinkta men det är väl samma programering!? Framförallt tycker jag att det låter bättre att du har höjt rösten lite och rensat där.
Dull betyder väl så vitt jag vet tråkig och det är inte denna!
 :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Tjaba Iken - du får ju skriva in att det finns en ny verre i underrubriken - höll på att missa restaureringen totalt.

Ja nu låter den mycket klarare och trummorna är mer distinkta men det är väl samma programering!? Framförallt tycker jag att det låter bättre att du har höjt rösten lite och rensat där.
Dull betyder väl så vitt jag vet tråkig och det är inte denna!
 :D
Eko
Tjou!!!  (för att sno någon annans hälsning..... :lol:  )
Ber om ursäkt för mitt sena svar,men min jävla dator har strulat som faan..... var på väg över till grannen för att låna hans yxa,tänkte programmera om skiten ordentligt.... :angry: :angry:...
Trummorna är desamma,allt är detsamma, bara lite eq,förslag från HM om vad jag borde göra,och jag gjorde så........ :)
Vintage Warmer på masterregeln,bas+sången,sedan kändes den mycket roligare,tog bort 3:de stämman,den tillförde ingenting alls,mer delay på den viskande spökrösten i sticket,och bara reverb på masterregeln,Cykeln,om jag gjorde så,skulle jag få göra om hela klabbet,och det orkar jag inte,50-Åriga gammla gubbar behöver lugn och ro........ :lol:   (sade han och tillbringade kvällen i repan med 2 volymdårar....... läs: Badlands....... :lol:    )
Tack för lyssning Eddi och Cykeln........... :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad du än har gjort så är det en stor skillnad mot den på CD som du visade först. Lyssnar nu på
"The Voice Inside My Head Remix 2009+1.mp3" och tycker det är bra drag i den.

Trevlig baslek och slide och resten fungerar också!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Vad du än har gjort så är det en stor skillnad mot den på CD som du visade först. Lyssnar nu på
"The Voice Inside My Head Remix 2009+1.mp3" och tycker det är bra drag i den.

Trevlig baslek och slide och resten fungerar också!
Tack Max!
Jo,det blev bättre,nu kan jag lyssna på den utan att känna mej fånig........ :ph34r:
Vintage Warmer,som jag använde rätt friskt i början,då för att få min gamla bas att låta Rickenbacker,är nog nått jag kommer att jobba mycket med framöver........ :) Nu fick den min Rickenbacker,som inte lät bra här,att låta,....hmm.... Rickenbacker........ ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972