Kontrollrummet

Ljudkort - vill kunna koppla in vinylspelare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus Molin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
  • Dance!
    • Visa profil
    • Min MySpace
Hej,

Som titeln lyder så skulle jag vilja veta vad för in's & out's som behövs för att kunna koppla in vinylspelare i ljudkortet? t.ex den klassiska setupen: 2x vinyler och en mixer. Jag vill kunna spela upp det jag mixar i studio högtalarna.
« Senast ändrad: 16.02.2009, 01:45:38 by Magnus Molin »
Art is not about thinking something up. It is the opposite -- getting something down


Utloggad tsmalmbe

Som titeln lyder så skulle jag vilja veta vad för in's & out's som behövs för att kunna koppla in vinylspelare i ljudkortet?


Nädå, titeln är nog bara "ljudkort", vilket tyvärr kan betyda att du inte får så många svar som du önskar dig. Detta som ett tips!

t.ex den klassiska setupen: 2x vinyler och en mixer. Jag vill kunna spela upp det jag mixar i studio högtalarna.

Vilket som helst ljudkort med 8 ingångar + två RIAA förstärkare med jordning. Det borde fixa setuppen åt dig. Jag har en billighets-RIAA och den saknar jordning (obegripligt nog). Enda sättet att få det att fungera är att jorda i RCA-skalet. Inte så elegant.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Magnus Molin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
  • Dance!
    • Visa profil
    • Min MySpace
Okej tack för svar!

Jaja, det var väl i Beskrivningen jag nämnde att jag ville kunna koppla in vinyler, och inte i Titeln.
Art is not about thinking something up. It is the opposite -- getting something down


Utloggad tsmalmbe

[off-topic]Just det, det är ju bara titeln som syns och då det står "ljudkort" kan det för många vara en turn-off, typ "inte igen en tråd om det billigaste men absolut bästa ljudkortet för 50€ som ändå gör allt både i med- och motvind".

Det där med RIAA kanske inte är så jättepopulärt mera idag, och kunde vara värt att finnas i titeln bara för att fästa intresse.
[/off-topic]

Kom att tänka på att det finns enkla "clas olsson"-typs USB-grejer med vinylingångar också, om man nu vill köra den extrema budgetvarianten. Inget ljudkort som jag känner till har mera än 1 RIAA-ingång. Dock finns det ett flertal med 1 sådan.

DJ-mixers har ju flere RIAA, men huruvida det finns inserts eller direct-out på dessa på alla enskilda kanaler så att du skulle få skivspelarna OCH din mix som separata stereospår in i datorn, det vetefan. Men säkert det också bara man inte tittar i budgethyllan. Allting kommer att kräva 6 ingångar i datonr (i praktiken ett 8-kanalsljudkort alltså).


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Det finns skilda RIAA förstärkare att köpa på din närmaste HIFI affär från 20€ uppåt.

hägge



Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Som titeln lyder så skulle jag vilja veta vad för in's & out's som behövs för att kunna koppla in vinylspelare i ljudkortet? t.ex den klassiska setupen: 2x vinyler och en mixer. Jag vill kunna spela upp det jag mixar i studio högtalarna.

OM du tänker använda en DJ mixer så har den inbyggda RIAA. Och OM du bara vill spela in det du mixar och alltså inte mixa i datorn så behövs bara en kabel från mixern till ljudkortet..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Magnus Molin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
  • Dance!
    • Visa profil
    • Min MySpace
Ja alltså jag vill inte mixa med t.ex Traktor DJ studio eller nått sånt. Jag vill bara höra det jag mixar ur mina högtalare som är kopplade via mitt ljudkort (hehe vad annars?)   :lol: Men då vet jag vad som behövs, tack för hjälp!
Art is not about thinking something up. It is the opposite -- getting something down