Forum > Färdiga produktioner

Cykeln - Flugornas Herre

(1/3) > >>

cykeln:
LÅTNAMN: Flugornas Herre
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Soundtrack till boken
LÅTLÄNGD: 3.52
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Efter att ha läst om ungdomsboken Flugornas Herre gjorde jag detta ljudcollage - Ej för den mörkrädde!
Detta är ju inte den "musik" man lyssnar på mer än  en gång - om ens det - en slags engångs"musik"
Det är förmodligen bara "kompositören" som orkar lyssna en gång till

Ni som har läst boken - känner ni egen er?

Harmonica mike:
Tjenare.

Jo jag har läst flugornas herre både på engelska och svenska samt sett filmen.
Mycket dramatisk historia som utmynnar i nån sorts mass psykos som bygger på rädsla och ur detta föds ledarna och våldet.Det är inte helt fel att dra paraleller till religoner och mänsklighetens historia avseende våld och förödelse..

Jag tycker du har fångat känslan bra här.Skriken ryckte tag i mig,likaså partiet med fågel kvittret - då kände jag lugnet..Däremellan en krypande känsla som gjorde att jag inte riktigt visste vart det skulle ta vägen.Precis som det är när det är spännande.Nu blev jag lite styrd här via din syftning till Flugornas h..Bättre om  man får spåna fritt och berätta vad man "ser",det ger större nyanser och åsikter från olika människor.Lite karaktär,ja du fattar.Var och en har sin egen bild av dramatik och spänning..

Mvh
Micael

tsmalmbe:
En riktig rysare. Mixmässigt skulle jag bygga och leka lite med frekvensområden, nu är det liksom fullt på och fullt ut i hela området trots att det ändrar sig soundmässigt. Dessutom har låten väldigt bråttom, akustiska gitarren kunde ta mycket mer utrymme (och ge mera kontrast åt det hela) genom både arrangemang och ekvalisering.

Men så har jag inte läst boken (av någon underlig orsak!) heller, så jag vet ju inte egentligen vad jag talar om.

Det är inte lätt att få ihop ett sånt här ljudlandskap (ifall man nu inte kör färdiga samplingar som är minutvis långa), så hatten av för detta kollage måste det nog bli.

Kon-Trollet:
usch - lätteläskigt asså......allt låter som avdelning 97 på lasarettet ( den låsta) utom skriket på slutet som inte var ett dugg läbbigt - plötsligt förstår man att det bara är på låtsas !!  :D

cykeln:
Harmonica mike
Tror jag förstår vad du menar. Min tanke var att försöka återskapa den krypande känsla av spänning och obehag jag fick av återläsningen. Tack för att du lyssnade - det är ju inget verk man sätter sig för att njuta till. Det är nog bara "kompositören" som lyssnar två gånger på denna typ av verk.

tsmalmbe
Kul att rysarkänslan gick fram - och tack för hatten!
Du har säkert rätt i det där med frekvensområden - det är något jag inte kan så mycket om (inget alls)
Tack för lyssning!

Kon-Trollet
Kul att det var jätteläskigt  :D - det var ju avsikten.
Tack för lyssning!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion