Kontrollrummet

Eltrummor via midi?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dubbelv

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
Ja, nu är det så att jag kopplade in en kompis eltrummor till datan via midi..
Jag skulle då prova att spela trummorna via addictive drums ( jag laddade ner logic drum mapen), men både hihat-pedalen och baskagge-pedalen
fungerar som hihat-pedal.
Då är min lilla fråga hur man kan fixa till det?   :D
Om jag är här, och du är där, vart är då vi??  www.myspace.com/wwwester


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tyvärr så är AD's stöd för digitaltrummor dåligt och dom följer inte GM standarden. Om du kan ställa om MIDI kanalerna seperat med trummodulen så är det en lösning. Annars rekommenderar jag dig att spela in din MIDI data medan du har lyssning från din ljudmodul och sen får du gå in i din MIDI editor i inspelningsprogrammet och flytta rätt din MIDI information i efterhand. Det är inte så jobbigt som det låter  :)
« Senast ändrad: 14.02.2009, 23:28:58 by jonnerstone »


Utloggad dubbelv

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
äsch vad synd :P hoppas att dom på xln fixar det snart  :D
Om jag är här, och du är där, vart är då vi??  www.myspace.com/wwwester


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou trummarna!
Jag har Roland TD-3 modul o kör midi via AD och och på AD:s hemsidor finns att ladda ner stöd för åtminståne Rolands digitrumset.
Allt vad jag gjort här på KR är gjort med egenhändigt knackat trumset med Roland TD-3 och allt det utdraget genom Addictive Drums! Funkar bra som ....   bara den!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad dubbelv

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
jaha, okej..
Jag spelar på ett par yamaha-trummor, men det finns tyvärr inget stöd för yamaha  <_<
Om jag är här, och du är där, vart är då vi??  www.myspace.com/wwwester


Utloggad tsmalmbe

I Cubase borde det finnas en realtids-mapping. Ibland hittar jag den, men aldrig då det behövs. Det finns säkert också som en midi-effekt. Motsvarande måste ju finns i eller för logic också? AD måste ju ha möjlighet att konfigureras vilken not som trigger vilken sampel, eller är det verkligen en fast konfiguration?

Känns som om det finns en drös med lösningar, kan det vara så att ingen av dem är realitet?


edit: I Cubase verkar det vara Input Transformer, läs mera här: http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/cubasenotes.htm
« Senast ändrad: 15.02.2009, 19:47:53 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.