Kontrollrummet

ligger framtiden i streaming?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
du, gå till www.hidemyass.com och sen surfar du in o anger en typ engelsk adress eller något, så går de bra

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Det där med fest förresten, jag har vuxit upp på den tiden då man spisade platta efter platta

Kommer ihåg när jag var liten, och föräldrarna hade haft fest kvällen innan. Det var ett hav av vinylskivor utan fodral framför stereon. Det var ingen som var rädd för repor där inte.

/Stefan



DåligtGehör

  • Gäst
Streaming är inte alls  riktat mot framtiden utan pekar fritt i rum-tiden. Här lite svenskt 60-tal http://open.spotify.com/album/0K0JGnKACgURp4wE1L42PB

Lyssna t.ex. på Tax Free eller February


Utloggad poppy

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Streaming är inte alls  riktat mot framtiden utan pekar fritt i rum-tiden. Här lite svenskt 60-tal http://open.spotify.com/album/0K0JGnKACgURp4wE1L42PB

Lyssna t.ex. på Tax Free eller February


hur menar du?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Streaming är inte alls  riktat mot framtiden utan pekar fritt i rum-tiden. Här lite svenskt 60-tal http://open.spotify.com/album/0K0JGnKACgURp4wE1L42PB

Lyssna t.ex. på Tax Free eller February

Precis som LP-skivor, CD-skivor, kassetter, radio, tv alltså?


DåligtGehör

  • Gäst
Oj... måste man veta vad man menar också. Kan man inte bara få säga något ibland? Jag som tyckte tyckte formuleringen var så fin.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nämner du rum-tiden får du vara beredd på frågor  :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Oj... måste man veta vad man menar också. Kan man inte bara få säga något ibland? Jag som tyckte tyckte formuleringen var så fin.

 :lol:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Så om jag fattar er rätt så kan man sammanfatta det så här.

1. Det beror på hur gammal man är.

Är man uppfödd med musiken som ett fysiskt media så är det svårt att förstå vitsen med att bara kunna streama framför datorn. Man vill äga musiken och vi som är lite äldre ser också lpskivor/cdskivor som ett helt konstverk där hela albumet är en sammanhängande enhet.
Den yngre generationen (vilken kanske inte företrädesvis är representerad på sådamna här forum, eftersom en hel del av oss är stofiler) vill ha snabbare konsumtion och är mer inriktad på enskillda låtar.

2. Det beror på vad man använder musiken till.

Om den används som skval eller festmusik så är streamning bra eftersom det innebär en direkt acsess till musik som passar alla. Jämför med t e x radio där man inte är säker på att man får höra den bästa blandningen av nya och gamla låtar hela tiden.
Om man inte använder musiken som skval/festmusik så kanske streaming inte är att föredra eftersom man är bunden till usel kvalité, samt ett liv framför skärmen ( tills tekniken hunnit ikapp)

Är streaming framtiden då? Ja kanske om kommersialismen och ytlighet till sist tar över allting, vilket förefaller vara rimligt (fast kanske inte önskvärt)
Är alla andra medier döda då?
Njaee det finns väl fortfarande stofiler som inte bryr sig om vem som kom femma i Melodifestivalen förra året och hellre vill lyssna på "The lamb lays down on Brodway" i sina dyra högtalare i vardagsrummet.  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag måste ha en skruv lös som växt upp med knastriga LP-skivor och svajande kassettband samtidigt som jag (nästan) enbart lyssnar på streamad musik idag. Även i vardagsrummet :blink:


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Jag måste ha en skruv lös som växt upp med knastriga LP-skivor och svajande kassettband samtidigt som jag (nästan) enbart lyssnar på streamad musik idag. Även i vardagsrummet :blink:

Jag är med i ditt gäng då, samma här nämligen  :D
Att göra blandband var ju en sysselsättning som krävde stor noggrannhet och tanke bakom, att kasettbandet trasslade sig ibland så man var tvungen att skruva upp det och trassla ut, och kanske t o m laga med tejp (ve och fasa de tillfällen man upptäckte att man vänt ändarna fel!!) var ju ett tidsfördriv och elände man pysslade med för att rädda sitt favoritband! Men jag är jäkligt glad att slippa det där måste jag säga, haha!

Och egghuvud, inte ger väl streaming taskig ljudkvalitet? Inte från Spotify iallafall  :)
Vilken diskussion detta är egentligen.. vi har inte mycket att bekymra oss över va?

 :D
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag måste ha en skruv lös som växt upp med knastriga LP-skivor och svajande kassettband samtidigt som jag (nästan) enbart lyssnar på streamad musik idag. Även i vardagsrummet :blink:

Hej, vad jag inte förstår att så många utav er som inte lyssnar på vinyl etc längre, dvs "motståndare mot det gamla" eller vad man väljer att kalla er, obs tolka mig rätt nu, alltid hänvisar till att det skulle vara något traumatiskt dåligt med vinyl o kassetter i beskrivningar som ovan,
svajjiga band, raspiga/knastriga skivor osv osv?
Det är ju de facto inte en allomfattande och korrekt beskrivning av dessa medier, snarare och tyvärr i dessa fall felaktigt vinklade ordalag ger de en tråkigt snäv och samtidigt avskräckande bild av något som var, är och alltid kommer förbli bra i rätta händer med rätt utrustning...
De som aldrig upplevt en grammofon tror ju om de får itutas sånt här att det bara var skit etc, vilket inte är sant!
Jag har ALDRIG haft ett svajigt kassettband eller spelare, däremot har jag sett o hört sådant hos andra med sämre o enklare budgetprylar, vad gäller vinylskivor så är det upp till användaren om de skall vara raspiga eller ej, typ samma med bilen/mikrofonen/frugan etc, om jag misshandlar den och repar den avsiktligt så blir den inte så fräsch liksom...

En välhållen och rätt pressad (dvs inget jävla dmm) vinyl på en bra spelare i en bra anläggning, liksom samma med kassett om vi nu skall ta den diskussionen, skulle inte en käft härinne kunna skilja från samma på cd-garanterat och underskrivet, däremot skulle de med bra öron i ett blindtest få sig en rejäl aha-upplevelse, "men guuud vad bra det låter vad har du för högtalare???"
tex...

OBS detta inlägg skrev jag bara för att klargöra vissa saker för de oinitierade, då jag alltför ofta ser dylika ovanstående subversiva besrivningar av de "gamla" medierna, mer beroende på felaktigt hantering och fel utrustning än något annat OBS inget personligt Wernborg!
(eller Equality aka Mr.bandtrassel)   ;)



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag måste ha en skruv lös som växt upp med knastriga LP-skivor och svajande kassettband samtidigt som jag (nästan) enbart lyssnar på streamad musik idag. Även i vardagsrummet :blink:

Jag är med i ditt gäng då, samma här nämligen  :D
Att göra blandband var ju en sysselsättning som krävde stor noggrannhet och tanke bakom, att kasettbandet trasslade sig ibland så man var tvungen att skruva upp det och trassla ut, och kanske t o m laga med tejp (ve och fasa de tillfällen man upptäckte att man vänt ändarna fel!!) var ju ett tidsfördriv och elände man pysslade med för att rädda sitt favoritband! Men jag är jäkligt glad att slippa det där måste jag säga, haha!

Och egghuvud, inte ger väl streaming taskig ljudkvalitet? Inte från Spotify iallafall  :)
Vilken diskussion detta är egentligen.. vi har inte mycket att bekymra oss över va?

 :D

Nu har jag inte spotify så det vet jag inte hur det är med kvalitén. (jag sade ju att jag var en Stofil) Jag tänkte nog på streaming i största allmänhet som det ju oftast är ganska dålig kvalité på.
Näee jag kanske överdrev lite. Det lär säkert finnas plats för både och. Jag streamar väl en del jag också. Men om jag får välja mellan att streama musik till datorn eller få den fysiskt och kunna göra vad jag vill med den så väljer jag nog alltid det senare. Men det är jag det.  :)


Utloggad poppy

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
spotify kör ju med samma grej som exempel siten Ubetoo, att artisterna får betalt genom annonseringen. Grejjen jag har irreterat mig på är att om man inte betalar för spotify så får man ju höra en jäkla reklam emellan låtarna, oftast SAMMA reklam snutt. Känns det inte då bekvämare med en banner annons som Ubetoo, något man ser istälelt för att slippa lyssna på?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
En annan sån där lite intressant aspekt är ju vad som händer med utbudet av musik och hur det påverkar musiken öht. David lee Roth skämtade och travesterade det gamla talesättet
"Here today and gone tomorrow" genom att säga "Here today and gone later today"

Jämför t e x med godis. Förr länge sedan fanns de oika pastillerna och godisbitarna i små burkar och man fick be tanten i tobskaffären att plocka ihop smågodiset i en påse. nu finns det lösgodis i stort sett vilken butik som helst. Konsumtionen har ökat med flera tusen%. Frågan är om godiset blivit bättre av det?
Jag hörde t e x att katy Perry beskrevs som en världsstjärna. Hmm tänker jag är inte de t den där tjejen som ahde en urfånig hit med den där låten som flörtar med något slags "lesbian chick". Är hon en världsstjärna?  :wacko:
Hmmm undrar om det skulle slå lika hårt med en kille, typ:
"Jag pussasde en kille och jag gillade det.
Smaken av hans mustachvax."

Ja jag vet stofilsnack igen men ändå...?  :)


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
Allt jag vet är att jag lyssnar mer på musik nu med Spotify. Mera och roligare. Upptäcker mycket nytt.

 :wub:
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En välhållen och rätt pressad (dvs inget jävla dmm) vinyl på en bra spelare i en bra anläggning....
I slutet av LP-skivans storhetstid upplevde jag det som att väldigt många skivor blev sämre och sämre i kvalietet. Tunna och sladdriga skivor och även sämre ljud än några år tidigare. Berätta gärna för hur det ligger till. Jag är säker på att du har ett bra svar.  ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Allt jag vet är att jag lyssnar mer på musik nu med Spotify. Mera och roligare. Upptäcker mycket nytt.

 :wub:
Oj va sant det är.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
En välhållen och rätt pressad (dvs inget jävla dmm) vinyl på en bra spelare i en bra anläggning....
I slutet av LP-skivans storhetstid upplevde jag det som att väldigt många skivor blev sämre och sämre i kvalietet. Tunna och sladdriga skivor och även sämre ljud än några år tidigare. Berätta gärna för hur det ligger till. Jag är säker på att du har ett bra svar.  ;)

??? inget jag känner igen förutom det jag sa om DMM, kanske blev utbudet större och större på dina s.k. sladdriga skivor, vad vet jag, jag köpte aldrig skitkvalitét i alla fall...varför skulle jag???


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Jag hörde t e x att katy Perry beskrevs som en världsstjärna. Hmm tänker jag är inte de t den där tjejen som ahde en urfånig hit med den där låten som flörtar med något slags "lesbian chick". Är hon en världsstjärna?  wacko

Hur eller om det hör ihop med streamingtjänster eller inte vet jag ej, men jag väljer att tro det. Det mesta är streamings fel. Men hur som helst så är man stjärna så fort man är något som ens liknar artist. Det är alltså inte som på hedenhös tid när en stjärna var något sådant som Garbo, Bogart, Elvis med några till.


Utloggad poppy

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tycker allt ni säger är jätte intressant och användbart för min del!

Men jag skulle vilja komma tillbaka till min frågeställning och vinkla den lite annorlunda denna gång, Hur ställer ni er till reklam, alltså annonseringen inkomst som delas med artiten, som både Ubetoo.com och Spotify använder sig utav. Irritation, bra, användbart eller vill ni se en annan lösning?
Och hur ser ni en lösning på problemet, om ni hade alla pengar i hela världen och möjlighet med teknisk lösning osv, Hur skulle ni lösa denna fildelningsdebatt, skulle lösningen vara genom streaming, eller har ni någon helt annan lösning?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej poppy, vore kul om du publicerade din uppsats eller vad det var efter all input från oss härinne!
Vi bidrar säkert till både nutida och framtida forskning & utvärdering på något sätt?!?

Om jag finge bestämma så har streaming ett existentiellt berättigande i mitt hjärta och i min plånbok den dag man får samma kvalitét som i en wav-fil, dvs helt oförvanskad/komprimerad signal!

Reklam-nej tack!!!

Streaming/nedladdning skall och kan betalas låt för låt, måste finnas nåt krypterat sätt att hindra stöld eller spridning, debatten och tekniken har ältats ut och in men självklart är vi inte framme än, liksom vi inte var 1920 om vi pratar katalysator eller direktinsprutning...
 ;)



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker allt ni säger är jätte intressant och användbart för min del!

Men jag skulle vilja komma tillbaka till min frågeställning och vinkla den lite annorlunda denna gång, Hur ställer ni er till reklam, alltså annonseringen inkomst som delas med artiten, som både Ubetoo.com och Spotify använder sig utav. Irritation, bra, användbart eller vill ni se en annan lösning?
Och hur ser ni en lösning på problemet, om ni hade alla pengar i hela världen och möjlighet med teknisk lösning osv, Hur skulle ni lösa denna fildelningsdebatt, skulle lösningen vara genom streaming, eller har ni någon helt annan lösning?

Reklamen är som jag ser det ett nödvändigt ont, om man väljer den här vägen för att lyssna eller ta del av musik. Jag uppskattar inte reklamen men väljer därför inte att köpa all musiken jag hör på Spotify. Jag ser inte hur man på ett bra sätt ska lösa det annars. Jag tycker konceptet är ganska finurligt. Vill man betala för den strömmande musiken slipper man lyssna på reklamen. Vill man inte betala betalar de som får reklamplats.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Reklam ja,varför inte?

Kan man som låtskrivare/artist tjäna pengar genom att musik intresserade själar trycker på en länk typ:

http://www.ubetoo.com/TopSongs.taf  så är det helt okej.

Som det ser ut idag med orienteringen mot ung och snygg samt mycket begåvade musiker(i undantags fall) så är vi gamlingar rätt körda  :D Lite sido tankar så där.. :ph34r: :D

Den typen av siter ger ju också en viss exponering,det kan man inte komma ifrån.Sen när det gäller ungdomars syn på musik så blir det lätt en masspsykos,ifall några tusen tycker att det är bra - så hakar dom andra på och hjulet är igång.
Vi äldre kör ju via ett annat devis,man lyssnar och söker efter det man gillar och har inga tankar åt att hoppa på ett "hypat" tåg för att alla andra gör det.Vi äldre har inget behov av att smälta in i någon grupp och vara rädda för att inte bli accepterade,vi lyssnar på det vi gillar helt enkelt.

Jag har ett bra exempel på det då jag hade förmånen att leva med en kvinna ett par år som hade tonårsdöttrar och det drällde med pojkvänner/kompisar kring dom.Det fanns ett stort intresse kring musik/personligheter och identitetssökande i de kretsarna som dom umgicks i ,som det gör bland tonåringar i grupp,vilket inte gick mig förbi.Långa disskussioner om huruvida den och den var rätt artist att spela på de kommande festerna.
Med ett vuxet perspektiv så gick det inte att små le åt dessa vilda diskussioner,mera stora smilet i skymundan då.Hela tiden handlade det om att försöka övertyga så många som möjligt om att: "Visst är detta bra?"
Streamingen gör ju att ungdomarna som oftast saknar medel,och kanske hellre piratkopierar,hittar musik och kan lyssna i princip gratis..

Gör man en återkoppling till det som debatterats i denna tråd angående skivors fysiska vara eller inte vara så är det ungefär samma disskusion - kontenta - det var bättre förr.Lite av att övertyga varandra om förträffligheten med det ena eller det andra.

Jag sällar mig dock till streaming linjen,man slipper ha en massa skivor som dräller överallt.

Någon lösning på fildelnings debatten har jag dock inte.Rättegången har startat mot Pirate Bay så vi får förmodligen svaret på ett par veckor om vilken riktning detta kommer att ta i framtiden.Däremot anser jag att artister och låtskrivare skall ha betalt,varför inte via reklam då - som ett led eller slutgiltig lösning tills/om alla eventualiteter är utredda juridiskt.
Jag har lyssnat på åklagarens första del av sin sakframställan idag och kommer att följa rättegången via tv 24 internetsändning.Mycket intressant som sagt.

Lite tankar om lite spridda ämnen från mig som löper som en röd tråd.

Mvh
Micael


Utloggad poppy

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Hej poppy, vore kul om du publicerade din uppsats eller vad det var efter all input från oss härinne!
Vi bidrar säkert till både nutida och framtida forskning & utvärdering på något sätt?!?

Om jag finge bestämma så har streaming ett existentiellt berättigande i mitt hjärta och i min plånbok den dag man får samma kvalitét som i en wav-fil, dvs helt oförvanskad/komprimerad signal!

Reklam-nej tack!!!

Streaming/nedladdning skall och kan betalas låt för låt, måste finnas nåt krypterat sätt att hindra stöld eller spridning, debatten och tekniken har ältats ut och in men självklart är vi inte framme än, liksom vi inte var 1920 om vi pratar katalysator eller direktinsprutning...
 ;)



Absolut ska se vad jag kan göra, det beror på vart det hela slutar, har en hel del planer kring detta arbete och går det som jag vill så får jag -vissa- andra personer i branschens åsikter kring detta.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Tycker allt ni säger är jätte intressant och användbart för min del!

Men jag skulle vilja komma tillbaka till min frågeställning och vinkla den lite annorlunda denna gång, Hur ställer ni er till reklam, alltså annonseringen inkomst som delas med artiten, som både Ubetoo.com och Spotify använder sig utav. Irritation, bra, användbart eller vill ni se en annan lösning?
Och hur ser ni en lösning på problemet, om ni hade alla pengar i hela världen och möjlighet med teknisk lösning osv, Hur skulle ni lösa denna fildelningsdebatt, skulle lösningen vara genom streaming, eller har ni någon helt annan lösning?


Personligen gillar jag inte att behöva köpa det jag inte äger sedan, utan jag vill köpa låtar i full kvalitet (inte MP3), så att jag sedan kan spela dem var jag vill och ha bra ljud på de ställen där jag kan ha bra ljud - om jag vill spela upp dem från min NAS eller bränna på en CD eller lägga i ett USB-minne eller annat, beroende på vad jag behöver för stunden. Att bara lyssna utan att behålla musiken, kan jag göra på radio - så det fyller ingen större funktion för mig. Jag tyckte att Spotify var kul ett tag, medan jag letade efter diverse favoritartister/låtar - men sedan händer det ju inte så mycket mer, utan nu använder jag det bara ibland för att försöka hitta artister som andra pratar om, men det är massor som saknas, så det är inte lätt... Numera har jag ibland igång Spotify med den stora playlist jag har pillat ihop av favoriter som får slumpas - men på det sättet hittar man ju inget nytt. Reklamen är förstås lite irriterande - och framför allt att det kommer reklam i helt fel genre - eller den irriterande rösten som klämkäckt snackar om hur billigt det är med 99:-/månad (något jag tycker är alldeles för dyrt för att bara lyssna även om man sätter ihop sin egen playlist). Någon hundring per år hade jag kanske kunnat gå med på, men inte per månad.

Tunerec testade jag som hastigast, men där plockades ju låtarna från radioutsändningar (undrar om det är tillåtet att göra så egentligen...?), så man får låtar som är avhuggna i början och slutet och lite snack etc - så då är Spotify ett klart bättre alternativ.

En lösning för min del skulle vara att man på ett enda ställe (men det går ju inte eftersom det blir ett monopol då - så man får väl räkna med en website per skivbolag, typ...), för en liten peng per låt kunde köpa alla låtar som någonsin har släppts (och verkligen ha allt - till skillnad från att påstå att allt ska finnas) - och att en stor del går till upphovsmännen bakom varje enskilt verk. Det skulle behövas en suveränt snabb sökmotor så att man inte blir irriterad på väntetid - och så gigantiska servrar förstås, så att man kan få allt i okomprimerat format.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Tycker allt ni säger är jätte intressant och användbart för min del!

Men jag skulle vilja komma tillbaka till min frågeställning och vinkla den lite annorlunda denna gång, Hur ställer ni er till reklam, alltså annonseringen inkomst som delas med artiten, som både Ubetoo.com och Spotify använder sig utav. Irritation, bra, användbart eller vill ni se en annan lösning?
Och hur ser ni en lösning på problemet, om ni hade alla pengar i hela världen och möjlighet med teknisk lösning osv, Hur skulle ni lösa denna fildelningsdebatt, skulle lösningen vara genom streaming, eller har ni någon helt annan lösning?

Problemet med illegal fildelning löses nog inte med streamingtjänster. För mig känns Spotify mer som ett alt till radion där du själv styr musiken och slipper skitpratet emellan. Största hindret är ju att du måste vara nära ett tillgängligt nät för att annvända tjänsten, nedladdat material bär du med dig varsomhelst överallt alltid.
En liknande betalform för nedladdning funkar bara så länge du faktiskt fortsätter ladda ner. När du samlat på dig det du vill ha är du ingen mottagare av reklamen längre.
Själv gillar jag CD. Jag ser fortfarande albumet som en helhet i de flesta fall, iaf inom den musik jag lyssnar på. Jag vill ha paketet, inte bara enskilda mp3-filer.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tycker det finns så mycket mera som associerar till musiken och en bra platta(ja så gammal att jag fortfarande använder det uttrycket  :))med ett bra omslag, något som får en att tänka till, beundra etc. Texter till låtarna, vem har proddat etc. Men bäst är det ju med lp-skiva. Större bilder. Ta bara som ett exempel Iron Maidens dubbellive, live after death. Hur kul gör den sig som CD med alla bilder och allt?

Visst i slutändan är musiken det viktigaste men en hel del går förlorat. De som idag växer upp med enbart musiken kommer inte att tänka på det viset eftersom det är före deras tid. Man kan inte sakna något man inte haft. De kommer inte att tycka att de går miste om något men jag och många med mig kommer att göra det.  :(
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


DåligtGehör

  • Gäst
Just idag känner jag att streaming ligger i framtiden.


Utloggad poppy

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Just idag känner jag att streaming ligger i framtiden.

haha just idag??? men imorgon tillhör det kanske det förflutna??  ^_^


Utloggad poppy

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tycker det finns så mycket mera som associerar till musiken och en bra platta(ja så gammal att jag fortfarande använder det uttrycket  :))med ett bra omslag, något som får en att tänka till, beundra etc. Texter till låtarna, vem har proddat etc. Men bäst är det ju med lp-skiva. Större bilder. Ta bara som ett exempel Iron Maidens dubbellive, live after death. Hur kul gör den sig som CD med alla bilder och allt?

Visst i slutändan är musiken det viktigaste men en hel del går förlorat. De som idag växer upp med enbart musiken kommer inte att tänka på det viset eftersom det är före deras tid. Man kan inte sakna något man inte haft. De kommer inte att tycka att de går miste om något men jag och många med mig kommer att göra det.  :(

jag är ung, (eller jag är inte tonåring men nästintill) och jag kommer mycket väl ihåg när man köpte en CD på skivbutiken i centrum, man satt å bläddrade i cd fodralet å sjöng med efter lyricen eller kollade bilderna å infon som stod där i, eller när man längtade till att sina "idoler" skulle släppa en ny singel, å man hoppades på att den skulle innehålla bonus tracks med remixer å liknande. MEN idag skulle jag ALDRIG känna så, all info och bilder finns redan på nätet, så varför inte ha låten där också? i iTUNES får man tom upp skivomslaget när man spelar låten. 

Tele2 tror jag att det är har ett abonemang som heter Player då betalar man en viss summa å så får man fri tillgång via telefonen att tanka ner musik. Detta tycker jag låter super, men jag skulle även vilja kunna föra över musiken till min Ipod eller dator. Vad anser ni om såna lösningar?


DåligtGehör

  • Gäst
Just idag känner jag att streaming ligger i framtiden.

haha just idag??? men imorgon tillhör det kanske det förflutna??  ^_^

Risken är att det inte blir ens något imorgon. Kan mycket väl vara så att streaming inte ens hinner bli allmängods innan beaming är här. Så fort går det nu för tiden. Either your in, or your out!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Just idag känner jag att streaming ligger i framtiden.

haha just idag??? men imorgon tillhör det kanske det förflutna??  ^_^

Risken är att det inte blir ens något imorgon. Kan mycket väl vara så att streaming inte ens hinner bli allmängods innan beaming är här. Så fort går det nu för tiden. Either your in, or your out!
Låter mer som dreaming tycker jag.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tycker det finns så mycket mera som associerar till musiken och en bra platta(ja så gammal att jag fortfarande använder det uttrycket  :))med ett bra omslag, något som får en att tänka till, beundra etc. Texter till låtarna, vem har proddat etc. Men bäst är det ju med lp-skiva. Större bilder. Ta bara som ett exempel Iron Maidens dubbellive, live after death. Hur kul gör den sig som CD med alla bilder och allt?

Visst i slutändan är musiken det viktigaste men en hel del går förlorat. De som idag växer upp med enbart musiken kommer inte att tänka på det viset eftersom det är före deras tid. Man kan inte sakna något man inte haft. De kommer inte att tycka att de går miste om något men jag och många med mig kommer att göra det.  :(

 
MEN idag skulle jag ALDRIG känna så, all info och bilder finns redan på nätet, så varför inte ha låten där också? i iTUNES får man tom upp skivomslaget när man spelar låten. 

Jo men är det samma sak? Känslan försvinner ju. Man kan läsa böcker på datorn istället men blir det med samma känsla som när man har en bok i handen och läser? Kalla mig gammelmodig men jag tycker absolut inte det är samma sak alls.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


DåligtGehör

  • Gäst
Just idag känner jag att streaming ligger i framtiden.

haha just idag??? men imorgon tillhör det kanske det förflutna??  ^_^

Risken är att det inte blir ens något imorgon. Kan mycket väl vara så att streaming inte ens hinner bli allmängods innan beaming är här. Så fort går det nu för tiden. Either your in, or your out!
Låter mer som dreaming tycker jag.


Hur kan du säga så?