De flesta härinne känner till min uppfattning i frågan, speciellt som jag vurmar för en revival av LP-skivan som redan är på uppåtgåeende sedan länge, och har varit konstant som utgivningsmedia inom genrer som Rockabilly och Opus# utgåvor av högkvalitativ kammar/instrumentalmusik etc.
(om du frågar Equality så gå gärna in på det finfina med hederliga kassetter, som han älskar ;-)
Streaming och den uppsjö av siter som erbjudit olika upplägg för detta har, precis som MrPhil säger, alltid funnits (i mp3-eran) och försvunnit efter hand, verkar inte vilja/kunna funka bra eftersom man drunknar bland alla andra om man inte tokspammar/kompisröstar hela dagarna-vilket närmast liknar en pubertal och oseriös manifestation av musiken och dess marknadsföring!
Därmed inte sagt att den traditionella och majorbolagsstyrda hypen är att föredra, eftersom den är vidrig och totalt omoralisk sedan mycket länge och på alla vis, MTV, exponering av endast de största i reklamen, IDOL, radio osv osv, det var jävligt länge sedan det var kul att sätta på P3,
typ 20-25 år tillbaka i tiden för min del faktiskt...nåt gick åt helvete helt enkelt.
Jag är inte emot den tekniska utvecklingen alls, eftersom man inte kan vara det av förklarliga skäl, men faktum är att allt fler inser och/eller har insett länge, att i fallet med fysisk eller digital form av musikutgivning så är den fysiska att föredra-fact!
Man kan inte översätta hela livet till cyberspace och såna metoder, vissa upplevelser är just fysiska upplevelser som man behöver ta i, känna och se på det gamla hederliga viset, det är rent skrämmande att det finns generationer/kluster av kids som inte vet vad detta innebär och det gäller inte bara cd/lp-skivor utan
hela den sociala biten som dom tappat i den betvingande chat-tillvaron och sms helvetet...nu kommer jag in i gränslandet men det hör ihop, alltihop och i den s.k. utvecklingen, som gjort massvis av folk datornarkomaner och slavar bakom sina skärmar, fasen-gå ut i skogen i 4 timmar och upplev något verkligt vill jag säga till dom, miljonerna...
Jag som studioägare och oberoende musikproducent har i alla fall fått inbjudan gång efter annan under åren, av seriöst folk med nystartade bolag & siter som all haft samma sak gemensamt varje gång:
"Vi har kommit på den bästa lösningen" / "Vi har DET" som saknats tidigare" osv osv osv, men alla har de försvunnit eller bara inte märkts efter ett tag, Svenska som utländska, vad är felet?
Detta ämne verkar inte kunna komma någon vart ärligt talat, för det som sagts och kommer sägas är redan uttalat massvis, det kommer bli en blandning eller det kommer bara handla om streaming eller...det är en soppa och ett vakum i virrvarret som internetmedfört, det enda kloka och handfasta är att spela ute mkt och sälja på gigen och bygga sin fanbase, och det orkar man ju inte e. 40 om man inte redan åker i gräddfilen?!?
Ingen vet och ingen har receptet, det blir aldrig som förr och alltför många tycker musik skall vara gratis, vilket ju är ren Idioti men en icke förvånande och tidstypisk dumhet i återgången till medeltida dogmer/normer där musikanter (gycklare/lekare) kunde bespottas, misshandlas och jagas bort av pöbeln utan minsta påföljd, sådan var deras rang och sådan verkar den kunna bli igen om detta tillåts fortsätta...att skapa något överhuvudtaget borde belönas istället för att stjälas, samtidigt KAN faktiskt inte alla födda människor skapa något som är lika bra som det VERKLIGT bra och där kommer vi in på ytterligare ett område som kräver sin egen tråd...not now!
Jag försöker påverka alla jag träffar, då vi kommer in på ämnet, har även flertalet polare som laddar ner och anser att det är deras fulla rättighet och att allt annat är bullshit...
Det handlar om attityder, som alltid, och det kan vi som vill vara med och påverka och försöka ändra på, om vi vill...
Nå-formatet då???
Jag har ingen aning men det JAG vet är att merparten av mina musiscerande vänner och i sin tur deras, lyssnare och klienter osv osv garanterat välkomnar varje fysiskt exemplar som ges ut i den respektive genre de gillar att lyssna på, därför har jag tex sett till att införskaffa min egen professionella CD/DVD-fabrik där jag erbjuder utgivning i alla former i detta format!
Under våren släpps 3 av produktionerna gjorda här på dessa egentillverkade skivor, varav en redan har fått distribution.
Ge mig en hänvisning till en fungerande och rättvis streamingtjänst, som man lika gärna kan ha på sin egen hemsida, men som just i marknadsförings och distributionssyfte knäcker allt annat, så skall jag gladeligen undersöka detta!
Ang. missbruk av Svenska språket så har jag slutat reagera, men alltför ofta läser man just om DEM i fel satsbyggnad etc, tex;
jag har pratat med dem eller;
dem säger att... fan var har dessa människor gått i skolan, i Sverige, ja och det är skrämmande men sant...