Forum > Färdiga produktioner
Guran och Harmonica Micke - Cold hearts
stajo:
Jepp jag gillar också detta :). Gurans tunga gitarr och HM's varma och starka röst sitter som gjutna tillsammans. Jag är för fler sådana här samarbeten.
Håkan Nilsson:
--- Citat från: freddy skrivet 12.03.2009, 11:17:50 ---Denna hade jag inte hört. Cool låt!
Gillar detta som fan. Schyst lirat guran och dundersång HM. Hör dock att det är en svensk som sjunger på vissa ord
:)
--- Slut citat ---
Då undrar jag lite grann som jag ofta gör; är det bättre att härma någon av de amerikanska dialekter som finns? Ska man nån gång en gång för alla bestämma sig om man ska försöka låtsas att man är från Tezas eller Chicago?
Jag tycker det är urlöjligt som många svenska bluessångare gör, de försöker härma nån dialekt nån hade i USA på 50-talet.
Det blir samma grej som inom dansbandsvärlden förr, alla skulle ha långa skjortsnibbar och sjunga samma låtar likadant. Ett wailande likadant som coverbanden kör med.
Eller snudd på som småflickor som mimar till Abba med hopprepsmikrofoner och säge att de är Abba.
Att leka att man är neger från 40-talets Chucago tycker jag inte passar inom blues. Tillgjort falskt löjeväckande. Bättre att sjunga med sin egen röst. Sen får dialekten bli vad den nu blir.
Att ingen sa åt Bob Marley att lägga av, hans engelska var ju helt kass, lät inte ens Texas. :blink:
Harmonica mike:
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 29.03.2009, 22:58:13 ---
--- Citat från: freddy skrivet 12.03.2009, 11:17:50 ---Denna hade jag inte hört. Cool låt!
Gillar detta som fan. Schyst lirat guran och dundersång HM. Hör dock att det är en svensk som sjunger på vissa ord
:)
--- Slut citat ---
Då undrar jag lite grann som jag ofta gör; är det bättre att härma någon av de amerikanska dialekter som finns? Ska man nån gång en gång för alla bestämma sig om man ska försöka låtsas att man är från Tezas eller Chicago?
Jag tycker det är urlöjligt som många svenska bluessångare gör, de försöker härma nån dialekt nån hade i USA på 50-talet.
Det blir samma grej som inom dansbandsvärlden förr, alla skulle ha långa skjortsnibbar och sjunga samma låtar likadant. Ett wailande likadant som coverbanden kör med.
Eller snudd på som småflickor som mimar till Abba med hopprepsmikrofoner och säge att de är Abba.
Att leka att man är neger från 40-talets Chucago tycker jag inte passar inom blues. Tillgjort falskt löjeväckande. Bättre att sjunga med sin egen röst. Sen får dialekten bli vad den nu blir.
Att ingen sa åt Bob Marley att lägga av, hans engelska var ju helt kass, lät inte ens Texas. :blink:
--- Slut citat ---
Här håller jag med dig Håkan.Huvudsaken är att känslan för musikstilen finns,att man kan sjunga blues så det låter trovärdigt.Om jag gör det - låter jag vara osagt..Jag brukar lägga upp mina alster hos jänkarna för att få lite feedback på just uttalet,och hittils har ingen sågat och det är ju deras språk..Visst kan det slinka igenom nåt lööv ibland istf Love,men börjar jag ändra så tappar jag feelingen.Ibland för hela låten vilket drabbade mig för nån vecka sedan med ett helt annat alster och i en helt annan genre..Men jag tror jag satte det i slutänden :)
svaret på den frågan får vi nog så småningom.. B)
Sorry för lite OT där Guran..
Mvh
Micael
Emulator:
Håkan: du har ju såklarat rätt. Sen kan man ju tycka att det inte låter bra med svengelska, det får man väl också göra? :)
Nå, till låten :D
riktigt bra! schyssta tillrop, grym sång, bra trakterade gitarrer och munspel.
Dock tyckte jag nån gitarr lät lite otajt nånstans...fast det kanske det skall göra...jag är nog bara extrempetig.
Sången kanske kan sänkas en aning, och den sång som "skall låta långt borta" kan närmas en aning.
bra jobbat gubbar :)
Ola:
--- Citat från: Emulator skrivet 30.03.2009, 00:50:03 ---Håkan: du har ju såklarat rätt. Sen kan man ju tycka att det inte låter bra med svengelska, det får man väl också göra? :)
Nå, till låten :D
riktigt bra! schyssta tillrop, grym sång, bra trakterade gitarrer och munspel.
Dock tyckte jag nån gitarr lät lite otajt nånstans...fast det kanske det skall göra...jag är nog bara extrempetig.
Sången kanske kan sänkas en aning, och den sång som "skall låta långt borta" kan närmas en aning.
bra jobbat gubbar :)
--- Slut citat ---
Jag brände mig på denna låt så jag väntar med att mixa om den
det blir inge bra om man ska mixa om den när man är urless pån
men jag tar gärna i mot synpunkter på mixen som jag kan kolla av när det blir dax
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida