Kontrollrummet

Uppdateringar på Kontrollrummet 12 februari 2009

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Jag har jobbat lite på forumet igen. Jag skriver kort om ändringarna här under, om någon funktion behöver mera instruktioner så är det fritt fram att fråga. För vissa funktioner kan det vara att jag senare skriver egna instruktionstrådar.

Ha tålamod och rapportera problemen i denna tråd. Allt är testat, men det är bara så mycket en person kan göra anyway...

Off-Topic BBC-tag

Det finns en ny sk. offtopic-tag. Den är till för att lättare kunna sålla ut skitsnack bland seriösa trådar. OT-taggen kan också i framtiden användas av administratörer för att rensa inlägg i längre trådar som spårar ur.

[off-topic]På tal om det, så köpte jag ny deodorant idag.[/off-topic]

Och som kod ser det ut som följande:
Kodstycke: [Välj]
[off-topic]På tal om det, så köpte jag ny deodorant idag.[/off-topic]
Rate that topic

Varje tråd kan betygsättas. En tråd kan ha 0-5 stjärnor. Varje användare kan ge betyg och senare ändra sitt betyg. Betygsättningen finns som en knapp överst i varje ämne. Stjärnorna syns både i tråden och i listan över trådar.

OBS! Detta är INTE ett belöningssystem likt karman. Det är INTE meningen att man skall ge stjärnor baserat på någonting annat än det kvalitativa innehållet i tråden. Det enda undantaget är demoavdelningarna, där man bör och kan ge stjärnor baserat på innehållet i musiken som presenteras.

Användare i kategorin "nykomling" kan INTE dela ut betyg.

Betygssättningen kommer inte att fungera i alla underavdelningar, bara vissa.

Anti-Spam Verification Questions och Are You Human? Anti-Bot Check!

För att hindra robotar och spammare att registrera sig, har det lagts till vissa funktioner i registrationsprocessen som gör det svårare för robotar att bryta sig igenom.

Vid registreringen bör man svara på följande frågor:
- Vad är det för år i år?
- Det rätta svaret på denna fråga är: nej
- Vad är ett plus ett (skriv svar med siffror)?
- Vad är två plus två (skriv svar med bokstäver)?
- Lämna svarat på denna fråga tomt!

Dessutom bör man välja svar på följande fråga ur en drop-down:
Är du en riktig person? [Ja/Nej/Vet ej]

Påminn lurkarna som aldrig skriver att det nu är tid att skriva :)

För att påminna lurkarna som aldrig skriver och bara läser om att KR i själva verket inte är en privat klubb för inavlade ryggdunkare har jag lagt till en funktion som påminner... ja just om detta varje gång man läser. Det är inte frågon om någn stor irriterande flash, bare en enkel påminnelse man blir av med genom att skriva ett enda inlägg.

Patch 1.1.8

Säkerhetsuppdatering 1.1.8.

Tagging system för trådar

Ämnet kring kategorier för demon har diskuterats flere gånger. Nu kommer taggningssystemet (som säkert kommer att orsaka diskussion i sin tur). Men detta är vad vi försöker med nu. Upphovsmannen till tråden/låten kan ge upp till 10 "kategorier", helt valfritt för sin låt. Det kommer att finnas en skild sida med ett sk. "tagcloud" där alla kategorier (tags) kommer att synas. Ju flere låtar inom en kategori, desto bättre synlighet kommer kategorin att ha. En låt kan alltså både vara pop och numetaljazzpop om manså vill. Numetaljazzpop kommer sannolikt att få ganska lite synlighet, men pop kommer att få mera. Välj era taggar väl.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=tags

Catch22: Det finns ingen möjlighet att begränsa taggandet till ENDAST demoavdelningarna, så detta är nu helt upp till er alla att använda taggarna rätt eller fel - helt hur ni tycker. Antingen kan vi komma överens om att endast använda dom på demoavdelningarna, eller så inom alla avdelningar.

Information på medlemslistan
På medlemslistan kan man nu se när en medlem senast varit inloggad och när den senast skrivit ett inlägg. Detta är samma information som funnits under profilen men nu alltså också under medlemslistan.

Nya avatarer

- Music Tech
- Futurama
- Classic Album Covers
- Formula 1

Ni kan byta dessa underprofilinställningarna.
« Senast ändrad: 12.02.2009, 01:41:33 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Testade att stjärnsätta denna tråd med följande meddelande som resultat:

Verifiering av sessionen misslyckades. Försök att logga ut och in igen, och försök sedan igen.

h.  johan


EDIT: loggade ut och tillbaka, men samma resultat

OCh betygsättningen jag försöker ge skulle vara fem stjärnig, på riktigt, snyggt jobbat med uppdateringarna! :)
« Senast ändrad: 12.02.2009, 01:48:39 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vet inte riktigt om jag hängde med på allt MEN vilket bra jobb du gör Thomas!!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

Angående betygsättningen: töm mellanminne, starta om datorn, etc. etc, fungerar det fortfarande inte får jag göra ännu mera tester. Har testat det med 3 olika testanvändare och det har fungerat utan nämnda problem, men det bevisar ju aldrig någonting.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Angående betygsättningen: töm mellanminne, starta om datorn, etc. etc, fungerar det fortfarande inte får jag göra ännu mera tester. Har testat det med 3 olika testanvändare och det har fungerat utan nämnda problem, men det bevisar ju aldrig någonting.


OKEY!
Då drar vi igång maskinen på nytt o kollar!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jepp!

Har bootat maskinen och loggat in på nytt med resultatet:

Verifiering av sessionen misslyckades. Försök att logga ut och in igen, och försök sedan igen

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

och tömt mellanminnen och cachen och dylikt? Ok, då tittar jag på problemet nåndag i nära framtiden.

åt alla: berätta gärna vad ni har för browser och OS också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Körde CCleaner, bootade maskinen, och Firefox heter browsern
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Körde CCleaner, bootade maskinen, och Firefox heter browsern

Japp, jag kör åsså firefox och får samma felmeddelande efter det att jag låtit maskinen kräka ur allt och omstart!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Sket sig på samma sätt för mig med IE6


Tack för skitbra jobb med updates förresten :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sket sig på samma sätt för mig med IE6


Tack för skitbra jobb med updates förresten :)

Ja absolut!!! Kommer bli skitbra när det sitter. Ska bli kul att se om det kommer att bli nån förändring på demosidan nu när folk kan söka på genretaggar.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
för mig med FF 3.06 funkar betygssystemet  :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Sket sig på samma sätt för mig med IE6


Tack för skitbra jobb med updates förresten :)

Ja absolut!!! Kommer bli skitbra när det sitter. Ska bli kul att se om det kommer att bli nån förändring på demosidan nu när folk kan söka på genretaggar.

upptäckte precis att man inte kan genretagga låtar som redan är postade ...
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
märkligt, det funkade i testmiljön?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
funkade att tagga för mig iaf, alldeles nyss
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
funkade att tagga för mig iaf, alldeles nyss


mig med nu  :)
slarvade förra gången !
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Provade tagga några demosar - funkar!
Om jag nu gjorde rätt  :unsure:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Nu har jag försökt att betygsätta demos 8 ggr..."verifieringen misslyckades"..har loggat in lika många ggr..använder Firefox 3.0.5.
Konstigt :wacko:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


oceanmusic

  • Gäst

Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Gick alldeles utmärkt att betygsätta denna tråd utan omstart/cachetömning/logout, men så kör man ju Google Chrome 1.0 också. ^_^

Bra jobbat, tsmalmbe!


Utloggad tsmalmbe

Det måste ha något med rättigheter att göra, trots att felmeddalndet är sådant som det är. Nåväl, vi återkommer. Ha skojigt med att tagga era låtar under tiden.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Haha..nu funkar det..efter 2 omstarter..jippi :rolleyes:

Har betygsatt här oxå..helt klart bra innovationer :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad tsmalmbe

Jaja, kom nu ihåg bara att betygsättningen är/bör vara en helhetsbedömning för hur värdefull en tråd kan vara för en annan person att läsa. Tänk stjärnorna som en rekommendation!

1 stjärna : orka inte öppna!
5 stjärnor : livsviktig information du inta kan leva utan!

Eller så gör ni hur ni vill.

Lite konfunderande nu hur det fungerar, kanske vi avvaktar en tid framöver så jag hoppas om alla som har problem nu kanske kan återkomma senast under lö-sö och så börjar jag undersöka ifall det inte löser sig automatiskt tills då?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Gick alldeles utmärkt att betygsätta denna tråd utan omstart/cachetömning/logout, men så kör man ju Google Chrome 1.0 också. ^_^

Bra jobbat, tsmalmbe!


Ah. Chrome är ju bäst  :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gick alldeles utmärkt att betygsätta denna tråd utan omstart/cachetömning/logout, men så kör man ju Google Chrome 1.0 också. ^_^

Bra jobbat, tsmalmbe!
Funkar fint med IE6 också.  ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gick alldeles utmärkt att betygsätta denna tråd utan omstart/cachetömning/logout, men så kör man ju Google Chrome 1.0 också. ^_^

Bra jobbat, tsmalmbe!
Funkar fint med IE6 också.  ;)
... och IE7


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Om man slopade karman och istället kunde betygsätta enskilda inlägg skulle jag tycka det var en bra funktion, eller om antalet bra eller dåliga inlägg styrde karman... Är medveten om att det kanske inte finns möjlighet till detta utan omfattande jobb.
[off-topic]Men om man klickar på ett nytt ämne från första sidan hamnar man fortfarande på sista inlägget... :mellow:[/off-topic]


Utloggad tsmalmbe

Om man slopade karman och istället kunde betygsätta enskilda inlägg skulle jag tycka det var en bra funktion, eller om antalet bra eller dåliga inlägg styrde karman... Är medveten om att det kanske inte finns möjlighet till detta utan omfattande jobb.

Att betygsätta enskilda inlägg låter skoj, men hur i all världen skulle man få ut något klokt ur 100000 betygsatta inlägg? Vem skulle det hjälpa och på ett hurudant sätt? Det skulle kräva ett verkligt innovativt gränssnitt och bra data-mining för att kunna få ut något mervärde ur det. Också betygsatta trådar kan givetvis nå samma öde, men hoppeligen lite långsammare i varje fall.

Karman kommer inte att slopas. Vissa gillar - de använder, andra ogillar eller bryr sig inte - de låter bli.

Om man bara vill berömma ett inlägg så är det bästa sättet att helt enkelt skriva ett tack-inlägg eller liknande.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kan tagga (FF 306) Jag saknar taggarna reggae, ska och dansbandsmusik
Det får bli pop.

Får se om man kommer ihåg det här med att tagga låtar, senare.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag kan tagga (FF 306) Jag saknar taggarna reggae, ska och dansbandsmusik
Det får bli pop.

Får se om man kommer ihåg det här med att tagga låtar, senare.
Du väljer själv vad du ska skriva. Fritt fram för dansband.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Om man slopade karman och istället kunde betygsätta enskilda inlägg skulle jag tycka det var en bra funktion, eller om antalet bra eller dåliga inlägg styrde karman... Är medveten om att det kanske inte finns möjlighet till detta utan omfattande jobb.
[off-topic]Men om man klickar på ett nytt ämne från första sidan hamnar man fortfarande på sista inlägget... :mellow:[/off-topic]

mm. vore verkligen skoj med en "bra skrivet"-knapp :D

så man kan tycka till lite snabbt att nån skrivit någe fiffigt. blir ju som en graits opinionsmätare på någe vis också. fast kanske knepigt att implementera
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

På grund av ett fatalt fel i min uppdateringsplan har jag glömt att uppdatera två buggfixar jag gjorde till tagclouden. Nu har jag fixat det, men skadan är redan skedd. Skadan är den att det har gått tags med mellanslag och blandning med jemena och versal (stora och små bokstäver som en del kallar det)  rakt in i databasen. Dessa behandlas case-sensitivt, vilket betyder att Blues, blueS och blues är tre olika kategorier.

Nu får jag hitta ett sätt att fixa problemet med alla de tags som redan är inlagda. Puh.

My bad.
« Senast ändrad: 13.02.2009, 21:12:12 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


oceanmusic

  • Gäst
Borde gå med en funktion som gör taggen till UPPERCASE. Något som update tabell set tag = 'Blues' where upper(fält) = 'BLUES', detta skrivet i pseudokod.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Borde gå med en funktion som gör taggen till UPPERCASE. Något som update tabell set tag = 'Blues' where upper(fält) = 'BLUES', detta skrivet i pseudokod.

Här finns några javascript som kanske kan fixa det:

http://max.shivas.se/admin/javascript/tools-all_lower_first_upper_all_uppercase_remove_spaces.htm


   <p>Ändrar så att första bokstaven i alla ord på textraden blir versaler (stora bokstäver).
   <form name="form">
      <input type="text" name="box" size="80" value="">
      <br><input type="button" value="Konvertera första bokstav till versal" onClick="javascript:changeCase(this.form.box)">
   </form>

   <p>Ändrar så att alla bokstäver på textraden blir versaler (stora bokstäver).
   <form name="capsform">
      <input type="text" name="capsupper" size="80" value=""       onChange="javascript:this.value=this.value.toUpperCase();">
      <br><input type="button" value="Konvertera alla bokstäver till versaler">
   </form>

   <p>Ändrar så att alla mellanslag på textraden tas bort.
   <form><input type="text" size="80" onBlur="this.value=ignoreSpaces(this.value);">
      <br><input type="button" value="Ta bort alla mellanslag i texten">

   </form>






Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google