a: Jag menar att om jag skall bygga ett fullt lufttätt rum så måste jag få lufttillströmning nånstans så vi inte kvävs, och detta kräver att borra ett hål i väggen någonstans. Tack för att du åtar dig att skissa, jag har några bilder så jag slänger upp dem tillsammans med en kort beskrivning.
Lokalen är en gammal armébunker på 8 x 7 m (56 kvadrat). Den har hyst vapen förut och är därför byggd i någon form av sprängsäker betong som dessutom är armerad. Väggarna är uppskattningsvis 20 cm tjocka, och omöjliga att borra i. På bilderna här nedan ser du att vi byggt gipsväggar och golv längs lokalens väggar. Taket är dock obehandlat och därför ren betong = mycket diskant och obehagliga studsar. Gipsväggarna är ungefär 2200mm höga och sedan lutar taket upp mot taknocken där maxhöjden kanske ligger på 3000mm.
På den första bilden står jag på ett parkettgolv. Där jag står och lutar mig över en soffa tänker jag placera bordet med mixpositionen eftersom det är bättre med yta bakom sig, än bara nån meter som det är där mixpositionen är nu. Parkettgolvet är 2770mm.

Om du kikar under PA-högtalarna längst till höger i bild så ser du att parkettgolvet övergår i ett annat mörkare golv. Den skarven tänkte jag såga upp så det blir ett bra mellanrum mellan de två golven och bygga de två nya regelverken i, så att golven inte är i kontakt, samma tänkte jag göra med väggarna.. Innan dess måste jag bygga nån form av tak till kontrollrumsdelen, och jag vet inte hur detta skall gå till eftersom jag inte kan fästa något i taket plus att den där ventilationstrumman(som inte alls tar in mycket luft) är i vägen. För övrigt skulle denna föra över mycket ljud från de båda rummen eftersom den sträcker sig runt hela lokalen.

Slutligen tar vi faktan igen:
Den bakre väggen. Väggen bakom den nuvarande mixningspositionen = 8 meter, gipsad
Den högra väggen. Väggen till höger om där jag står = 7 meter, gipsad
Den främre väggen. Bakom kamera position = 8 meter, gipsad inhyser även dörren som är av stål.
Den vänstra väggen. 7 meter vanliga plankor som åtskiljer två lokaler åt. Skall gipsas igen.
Parkettgolv = 2,77 meter och skulle utgöra kontrollrummets bredd. Längden skulle kanske bli hela 8 meter.
Behöver du veta något mer för din skiss? Tack så hemskt mycket!