Kontrollrummet

Cykeln Emu Marre Wernborg - Osynlig Blues

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Markus och HM: tusen tack :) jäkligt rolig låt att jobba med!

:)
Hur i helsike har du gjort? Det finns ingen chans att du har EQ:at bort allt av Cykelns övriga komp från en Wav eller....?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja det här var ju en lyckad hybrid. Underbar text där cykeln och väl framfört. Emu's maskinljud stitter som handsken och jag håller med att den första versionen bör numera endast betraktas som ett utkast. Ser fram mot vad Wernis kan tillföra detta, framför allt på instrumentaldelen. Släpp inte detta förren ni är helt nöjda pågar. Jag anar ett mästerverk i horisonten.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Markus och HM: tusen tack :) jäkligt rolig låt att jobba med!

:)
Hur i helsike har du gjort? Det finns ingen chans att du har EQ:at bort allt av Cykelns övriga komp från en Wav eller....?
Eko

Nej exaktemente. Upprinnelsen till detta samarbete kommer ur cykelns urhasplade ord:



Emu
Jag gör bara om den om du gör det åt mej!  :D
Tack!

..och jag tog honom på orden :D Så en ny sång har lagts, och lite stämmor som inte ännu lagts dit, samt en akkegura.
så fler verrar kommer :)

Ja det här var ju en lyckad hybrid. Underbar text där cykeln och väl framfört. Emu's maskinljud stitter som handsken och jag håller med att den första versionen bör numera endast betraktas som ett utkast. Ser fram mot vad Wernis kan tillföra detta, framför allt på instrumentaldelen. Släpp inte detta förren ni är helt nöjda pågar. Jag anar ett mästerverk i horisonten.

Nej, detta kan nog bli riktigt bra när det blir färdigt. Faktiskt gillar jag kontrasterna i låten. Det ganska manglande, maskinella kompet ihop med sången som är sjungen med riktigt bra känsla, är precis vad som är roligast att jobba med.

Wernborg kommer nog tillföra massvis :) vi tänkte också fråga en munspelslirare om lite pålägg på instrumentalpartiet, lite duell med wernborg kanske?

Vill inte nämna några nicknamn, men han vi tänkte fråga börjar på H och slutar på armonika Mike.


tack Jonnerstone!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Vill inte nämna några nicknamn, men han vi tänkte fråga börjar på H och slutar på armonika Mike.


tack Jonnerstone!

Nä fan, jag ger mig....vem menar du???


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Markus och HM: tusen tack :) jäkligt rolig låt att jobba med!

:)
Hur i helsike har du gjort? Det finns ingen chans att du har EQ:at bort allt av Cykelns övriga komp från en Wav eller....?
Eko

Nej exaktemente. Upprinnelsen till detta samarbete kommer ur cykelns urhasplade ord:



Emu
Jag gör bara om den om du gör det åt mej!  :D
Tack!

..och jag tog honom på orden :D Så en ny sång har lagts, och lite stämmor som inte ännu lagts dit, samt en akkegura.
så fler verrar kommer :)

Ja det här var ju en lyckad hybrid. Underbar text där cykeln och väl framfört. Emu's maskinljud stitter som handsken och jag håller med att den första versionen bör numera endast betraktas som ett utkast. Ser fram mot vad Wernis kan tillföra detta, framför allt på instrumentaldelen. Släpp inte detta förren ni är helt nöjda pågar. Jag anar ett mästerverk i horisonten.

Nej, detta kan nog bli riktigt bra när det blir färdigt. Faktiskt gillar jag kontrasterna i låten. Det ganska manglande, maskinella kompet ihop med sången som är sjungen med riktigt bra känsla, är precis vad som är roligast att jobba med.

Wernborg kommer nog tillföra massvis :) vi tänkte också fråga en munspelslirare om lite pålägg på instrumentalpartiet, lite duell med wernborg kanske?

Vill inte nämna några nicknamn, men han vi tänkte fråga börjar på H och slutar på armonika Mike.


tack Jonnerstone!

HMMMM....

Fast ett H och ett litet m..Jo men det kan nog gå..Men ingen battling med Wernis,där är jag inte ens tvåa  :)

Tar jag till flöjten så kommer jag tvåa i antalet toner på kortast möjliga tid :lol:

One harp comin´up!

Mvh
Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
J aför fan, släng på munspelarn :)

Lyssnat ett par gånger, kan inte så mycket om den här typen av musik mer än att det är bra jobbat av alla. Skön mix av stilar.. Sen om den kommer att gå här jätteofta är en annan sak. Men bra hantverk är det!
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Kul och fyndig text. Ska följa denna och se vart den landar. Tror också att detta kan bli något bra, även om det känns en bit ifrån vad jag lyssnar på till vardags :)

Kul sammanfogning om inte annat, som funkar finfint.

Återkommer längre fram i versionerna med en mer utförlig kommentar...

Det är inte direkt en osynlig huvudvärk jag har idag...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Härligt Hmike! :) Finns ju plats i det instrumentala partiet, kanske kan tänka sig lite gitarr- och munspelssolon som växlar lite :)

divi % freddy: Kul att det mottas bra :) vi återkommer med mera jobb på denna sen.


två alvedon & en ipren brukar hjälpa mot rätt mången huvudvärk, dock inte träkepsvarianten. :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jätteskön låt - sitter och gungar med på min IKEA-kontorsstol! :)
Gillar ditt sätt att sjunga, vilket som jag sagt tidigare påminner både om Anders F Rönnblom och Lasse Tennander, men tycker ändå du har en egen, personlig stil!
Bra, fyndig text! Låten puttrar på i behaglig takt, men jag tycker avsnittet mellan 180 sek och 246 sek är lite händelselöst! Känns som att det fattas något där, kanske ett sax- eller gitarrsolo!? Refrängen är kanon med fina harmonier och snygg kör!
/Asti

Tack för det!
och det kommer att gnistra om det partiet - det ligger bara där och väntar
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja det här var ju en lyckad hybrid. Underbar text där cykeln och väl framfört. Emu's maskinljud stitter som handsken och jag håller med att den första versionen bör numera endast betraktas som ett utkast. Ser fram mot vad Wernis kan tillföra detta, framför allt på instrumentaldelen. Släpp inte detta förren ni är helt nöjda pågar. Jag anar ett mästerverk i horisonten.
Tack så hemskt mycket! Det var skönt att ha med i den nya arbetsveckan.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
HMMMM....
One harp comin´up!

Mvh
Mike
Det var kul att höra - kul att du är med!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Dividend och freddy
Tack för lyssning och synpunkter
Emu är en riktig hantverkare där i sin verkstad
Skoj att texten uppskattas!
... som det står i visan .. "många syns inte men finns ändå"
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hmm. meckat in lite gitarrfiler av wernborg :)

Dock fick jag skäll för det genomruttna gitarrljudet  :rolleyes:, så jag tänkte höra med församligen om tips :D

Sen är solopartiet lite träligt med avseende på bakgrunden också, så där måste något göras. kanske Hmike kommer med munspelet snart ? :D


Och jag ber HEMSKT mycket om ursäkt för utflykterna på orgeln. Satt o petade lite när jag bounceade, och tänkte inte på att det skulle komma med  :wacko: Dock gäller ju frågan gitarrljudet så jag ids inte med nån ny bounce :D

nå, här är den iaf :D

cykelblues v2
[mp3=200,20,0,left]http://www.perfectbounce.se/cyrk1.mp3[/mp3]



 
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Avslappnad

  • Gäst
:) Underbar låt! Att ta en stompig blues och göra den till den vad den är nu, är både kalaskul och beundransvärt! :D

Går igång rejält på detta med en randanmärkning, gitarrerna "gifter" sig inte riktigt med resten i mina öron.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ny version i trådhuvud
Nu med Wernborgs guitarras
Mästermekaren tar emot tips på gitarrljudet
Själv svävar jag lite över golvet pga ovanstående guror
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, osso trynorgeln från Hmike vore jäkligt fint! Lite duell med gitarren i instrumentalpartiet, eller kanske ett mer kompigt, öh, just komp där :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ny version i trådhuvud
Nu med Wernborgs guitarras
Mästermekaren tar emot tips på gitarrljudet
Själv svävar jag lite över golvet pga ovanstående guror

Oj. Vad coolt det blev. Herr Emu ska ha stor eloge för kreativt klipparbete och kul ljudrattande på gitarren.

 :wub:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättebra! Jag gillade första versionen också. Ursprunget är så pass bra att den kan tappas i olika flaskor.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil

Utloggad Mattewiik

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Jag tyckte det var rätt svängigt faktiskt. Kul text som jag inte riktigt förstår men det behövs väl inte antar jag :)


freddy

  • Gäst
Dags att lyssna igen.

Börjar kännas klart detta.

Gitarrljudet låter lite mongo, som att det är distat med något som inte är primärt gjort för gitarr. Svårt att beskriva, men det blir inte en lika "tajt" dist som i en gitarrstärkare. Men det är väl lite ballt iofs, lite annorlunda. Jag tycker faktiskt att övertonerna som disten bjuder på får mig att tänka på en saxofon  :blink:

Det är någon crash-cymbalbetoning på refrängen i början av låten som känns omotiverade, kändes inte naturligt för mig.

Annars var detta schyst. Känns genomarbetat.




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ny version i trådhuvud
Nu med Wernborgs guitarras
Mästermekaren tar emot tips på gitarrljudet
Själv svävar jag lite över golvet pga ovanstående guror

Oj. Vad coolt det blev. Herr Emu ska ha stor eloge för kreativt klipparbete och kul ljudrattande på gitarren.

 :wub:

Tack herrn :)

Jättebra! Jag gillade första versionen också. Ursprunget är så pass bra att den kan tappas i olika flaskor.

Japp :D Kärt barn har många...mixar?  :ph34r:

Fantastiskt skillnad med nyinspelning! Skitbra!

tack o tack :)

Jag tyckte det var rätt svängigt faktiskt. Kul text som jag inte riktigt förstår men det behövs väl inte antar jag :)


Scwengens sie jaa. Danke :D

Dags att lyssna igen.

Börjar kännas klart detta.

Gitarrljudet låter lite mongo, som att det är distat med något som inte är primärt gjort för gitarr. Svårt att beskriva, men det blir inte en lika "tajt" dist som i en gitarrstärkare. Men det är väl lite ballt iofs, lite annorlunda. Jag tycker faktiskt att övertonerna som disten bjuder på får mig att tänka på en saxofon  :blink:

Det är någon crash-cymbalbetoning på refrängen i början av låten som känns omotiverade, kändes inte naturligt för mig.

Annars var detta schyst. Känns genomarbetat.




Där ja! Exakt....vete fåglarne där med ljudet. Jag gillar ljudet i sig, tycker det har en rätt ovanlig ton (ja, saxofontrippen där tex :lol: ) men fåglarne vet om det passar?

Skall se över crasharna där, så fort jag försöker få till vanliga trums så blir det ofta lite lattjo.

Men om det fixar sig, lite stämmor som skall meckas med, och gitarrljudet...så är det nog fantamig klart. Tack för bra kommentar!

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Cykeln; Jag funderar på din folkmusikslinga, och så laddar jag hem det här. Jättebra text... INte min  muskstil, som jag sa tidigare. Men det här växer.


Detta är jättebra sammansatt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Skrivet av: equality 
Jättebra! Jag gillade första versionen också. Ursprunget är så pass bra att den kan tappas i olika flaskor.
 

Tack för det!  :wub:

Skrivet av: 91:an 
Fantastiskt skillnad med nyinspelning! Skitbra!


Tackar - Det är i huvudsak Emus fel  :D

Skrivet av: Mattewiik 
Jag tyckte det var rätt svängigt faktiskt. Kul text som jag inte riktigt förstår men det behövs väl inte antar jag 


Gott att det svänger - det ska faktiskt svartna på slutet. Min teori är att om man inte förstår texten så har man inte haft någon.  :D


Skrivet av: freddy 
Gitarrljudet låter lite mongo, som att det är distat med något som inte är primärt gjort för gitarr. Svårt att beskriva, men det blir inte en lika "tajt" dist som i en gitarrstärkare. Men det är väl lite ballt iofs, lite annorlunda. Jag tycker faktiskt att övertonerna som disten bjuder på får mig att tänka på en saxofon 
Det är någon crash-cymbalbetoning på refrängen i början av låten som känns omotiverade, kändes inte naturligt för mig.
Annars var detta schyst. Känns genomarbetat.

 
omotiverade crash-cymbalbetoning på refrängen i början av låten är inte min avdelning  :D
men jag tar åt mig lite av ordet schyst - fast jag stavar det juste - just det  :D

Skrivet av: Dividend 
Cykeln; Jag funderar på din folkmusikslinga, och så laddar jag hem det här. Jättebra text... INte min  muskstil, som jag sa tidigare. Men det här växer.
Detta är jättebra sammansatt!


Hör att du inte bara funderar - kul! och kul att texten gillas.
Växten och sammansättningen är helt Emus förtjänst!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
Ska jag vara helt ärlig, och ska man väl på KR - så blir jag nedstämd av såna här låtar. Men det kanske är meningen. I så fall borde jag nog inte kommentera det här. Det blir ju för subjektivt istället för objektivt. - Så jag slutar nog här innan jag börjar gråta.  :( 

LÅTNAMN: Osynlig Blues
ARTIST/GRUPP:  Maskin
GENRE: Maskinrock
LÅTLÄNGD: 6.16
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
ARRANGÖR: Emulator
PRODUCENT: Emulator
MEDVERKANDE: Emulator, Marre och Wenborg
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Hittade den här trasan i en vrå av en annan disk, på en annan dator
Kommer inte ihåg vad jag spelade in den med - har bara wav-filen kvar
Kan inte göra så mycket åt den - Därför lägger jag den som färdig
Egentligen är den skriven för ett betydligt enklare arrangemang - akustisk gitarr och sång
Nu är det ett d-la liv och oväsen
Lyssna och glöm

v1-  som är att betrakta som ett utkast - finns här
http://www.box.net/shared/0xvkmuy3x9

v2 13/3 - som är mer än en ny version - Emu har gjort en fabulös produktion som förvandlar det hela till en helt ny och skinande låt. Jag har bara lagt lite sång och marre kör. Det kanske kommer mer ...

v3 20/3 - Här har Wernborg lagt på gitarrer.

Osynlig blues
Stefan Olsson, 4/8 2004

Jag vaknar upp var morgon och jag går till mitt kneg
Jag prasslar ibland papper, går i jäsande deg
Jag rör mej som en kossa men jag är nog en lus
För när det kommer nån och frågar har jag osynlig blues

Min granne brukar kika genom häcken på mej
I breven som jag får där finns en varning från dej
Jag kollar alla låsen i mitt eget hus
Men när det står nå´n framför dörren då får jag osynlig blues

Håll ut, håll en plats där i världen
Håll ut, jag har någonting kvar
Men jag irrar ibland korslagda gärden
Håll ut, det finns någonting kvar

Jag måste ner på centrum för att köpa mej mat
Men när jag står vid kassan blir jag helt desperat
För vagnen som jag packat är helt fylld med grus
Och när jag tittar på kassörskan får jag osynlig blues

Jag går till fotografen för att ta mitt porträtt
Då börjar han att mixtra på ett oväntat sätt
"Förlåt mej om jag verkar alltför burdus
Men det syns inget här på bilden har du en osynlig blues"

Håll ut, håll en plats där i världen …

Jag gick mej till en doktor kanske något var täppt
Han skakade på huvudet "det finns inget recept"
Han tittade med röntgen men såg bara brus
"Det finns inget jag kan göra mot en osynlig blues"

Håll ut, håll en plats där i världen ….

Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Ska jag vara helt ärlig, och ska man väl på KR - så blir jag nedstämd av såna här låtar. Men det kanske är meningen. I så fall borde jag nog inte kommentera det här. Det blir ju för subjektivt istället för objektivt. - Så jag slutar nog här innan jag börjar gråta.  :( 

Länge sen det här skrevs, men jag råkade få syn på det nu... Jag för min del blir konstigt nog upplyft av den här och liknande texter. Jag tror det beror på att dom säger mig att jag inte är ensam om att ha känt så. Och om någon annan gått igenom samma mörker och tagit sig ut ur det så kanske jag också kan...
Därmed vill jag på intet sätt förringa din reaktion - här finns verkligen inga rätt och fel, och din reaktion är på ett sätt mer naturlig än min...

Jag kan väl nämna att jag sökte upp cykelns låt för att kunna citera refrängen rätt för en kompis som har det jobbigt just nu...
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Tja
Skit bra dyckre upp i skall sången på reffen o mestadels på versen är så djävla återhållen punk det kan bli
kanske lite lång men den håller för det
texten :wub:
Mycket bra
att leva är att dö


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har totalt missat den här, (kan inte förstå det?)  :wacko: bra låt och fyndig text ,någon föreslog nyinspelning , inte helt fel.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)