Kontrollrummet

Reverbtyper som var populärar förr i tiden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bulldog

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil

Hej!

Jag undrar lite om vilka typer av reverb som var vanligast på 60-talet.

Då jag hör inspelningar från den tiden idag så är det ganska så mycket
reverb utan att för den sakens skull bilda någon rörig och grötig reverbdimma
över hela mixen.

Hur tror/känner ni till att ljudtekniker jobbade med såna typer av effekter på 60-talet.

Nu tänker jag främst på tiden innan den psykadeliska vågen.
T.ex. The Beatles tidigaste inspelningar.

Har tänkt mycket på detta ,då 60-talet är min favoritepok musikmässigt, men har inte
riktigt kunna kommit underfund med hur dom gjort, så jag tänkte att ni kanske har några
intressanta åsikter.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Beatles spelade ju in i Abbey Road, och där fanns det flera rejäla ekokammare. Stora rum med hårda väggar och stora runda pelare utplacerade enligt ett visst system. Högtalare i ena ändan av rummet, mikrofon i det andra. Borde funka lika bra i ett lämpligt trapphus. Helst utan spring i förstås. (Då får man spring-reverb  :ph34r:)

DON'T PANIC


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Oh my...det här är ett kul ämne minsann!  :)

Det handlade ursprungligen om enorma rum=halls i stora lagerbyggnader och kyrkor etc där man installerade studios och tog vara eller kanske rättare sagt gjorde det bästa av situationen gällande uppmickningen.

Det vi håller på med idag i isolerade/dämpade rum osv sedan 70-talet är egentligen helt förkastligt & onaturligt om du frågar en riktig gammal räv dvs en som varit med på 50/60-talet och således är svårfunnen idag för intervju pga för hög ålder...not too many left!
(en mkt bra bok som rambo tipsade mig om för ett par år sedan; Studio stories by David Simons)

Mikrofonplacering i den gamla skolan är något helt annat än idag och något som de flesta tyvärr inte har en susning om längre, man balanserade orkestern akustiskt och efter lokalens egenheter och satte upp mikrofonerna långt ifrån instrumentgrupper och solister, ungefär som man fortfarande gör vid klassiska inspelningar fortfarande.

Det stora ljudet kommer alltså dels ifrån de stora reverberanta rummen man spelade in i där allt spelades in live med vissa få undantag, och dels via efterklangsrum/echochambers i källaren där man monterade upp några mikrofoner på olika avstånd ifrån en högtalare som spelade upp musiken via "sends".
Efterhand kom plåtekon som ersatte efterklangsrummen, sedan kom elektroniska enheter som i olika versioner & fabrikat nått fram till idag och datorn med plug-ins!

En intressant historia som går att läsa i boken här ovan är den där en känd gammal tekniker i N.Y. spottar och svär över stereo som kom och förstörde allting...låter kanske helsjukt för vissa av er men läs först innan ni avfärdar det som ren gallimatias*

 ;)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Den här boken går inte av för hackor! Var bara tvungen att köpa den när den kom... :lol:

http://www.recordingthebeatles.com/

Här står ALLT om Abbey roads utrustning under 60-talet, från planritningar på byggnaden ner till skruv och mutter. Nördig? YES!  :D

Det som slår en är att trots den explosiva utvecklingen inom vissa områden som bandspelare, mixerbord och mikrofonplaceringar, så var mikrofonvalet i stort sett detsamma på alla Beatlesinspelningar.

Beatles höll ju för det mesta till i Studio 2, en ganska stor lokal som ändå hade viss dämpning i form av sjögräsmattor. En naturlig rumsklang blev det dock i o m avståndet mellan mickarna och de obefintliga skärmarna. Inte ens hörlurar användes i början, man körde ut monitorljudet i stora högtalare. Detta misstänker jag också bidrog till rumssoundet. För att inte få alltför mycket läck användes mycket 8-tagande mikrofoner, som ju har en död zon på sidorna. Denna riktades alltså mot högtalarna.

Jaja, detta var ur minnet. Men boken är verkligen smaskig. Stora planscher medföljer, bl a på de tidiga mixerborden. Stora pjäser målade i "Battleship grey"... Man tror bilden är svartvit tills man ser en röd knapp i mitten...
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Beatles höll ju för det mesta till i Studio 2, en ganska stor lokal som ändå hade viss dämpning i form av sjögräsmattor. En naturlig rumsklang blev det dock i o m avståndet mellan mickarna och de obefintliga skärmarna. Inte ens hörlurar användes i början, man körde ut monitorljudet i stora högtalare. Detta misstänker jag också bidrog till rumssoundet. För att inte få alltför mycket läck användes mycket 8-tagande mikrofoner, som ju har en död zon på sidorna. Denna riktades alltså mot högtalarna.

Bono i U2 (har jag hört eller läst) gör sina sångpålägg i mixerrummet - utan lurar.
Ett visst läck från monitorljudet kan jag tänka mig bidrar till dess sound.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Bra tips rattlesnake, den boken lär jag köpa, liksom Love CD´n som jag varit för lat med att införskaffa!

Att köra ut ljudet i en monitor framför sångaren var vanligt förr, bidrog som sagt till ett mer levande ljud och då lurar inte ansågs korrekt (innan det fanns lurar som var nåt att ha för den delen).
Isolering,separation och dämpade rum var ett långt senare påfund, har självklart sin charm och oerhört mycket bra musik som passar in och har utvecklats efter detta...
« Senast ändrad: 05.02.2009, 15:59:22 by Mr Artrock »


Utloggad Bulldog

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil

Ok, då förstår jag, intressant...rumsklangen har alltså en stor del med i spelet med andra ord.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Ok, då förstår jag, intressant...rumsklangen har alltså en stor del med i spelet med andra ord.

Theresas ljudtekniker riggade upp studion i hennes kök eftersom han gillade hennes ljudbild (hon spelade in sina demos i köket)
http://www.youtube.com/theresaandersson
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Beatles höll ju för det mesta till i Studio 2, en ganska stor lokal som ändå hade viss dämpning i form av sjögräsmattor. En naturlig rumsklang blev det dock i o m avståndet mellan mickarna och de obefintliga skärmarna. Inte ens hörlurar användes i början, man körde ut monitorljudet i stora högtalare. Detta misstänker jag också bidrog till rumssoundet. För att inte få alltför mycket läck användes mycket 8-tagande mikrofoner, som ju har en död zon på sidorna. Denna riktades alltså mot högtalarna.

Och inte hade dom puffskydd heller



Apropå puffskydd. Var det vanligt att man inte använde sådana förr i tiden? Var det analoga mindre känsligt för puffar?
Mao är puffskydd en modern uppfinning kopplat till digital inspelning?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Beatles spelade ju in i Abbey Road, och där fanns det flera rejäla ekokammare. Stora rum med hårda väggar och stora runda pelare utplacerade enligt ett visst system. Högtalare i ena ändan av rummet, mikrofon i det andra. Borde funka lika bra i ett lämpligt trapphus. Helst utan spring i förstås. (Då får man spring-reverb  :ph34r:)



Men inte visste jag att du bor i göteborg :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil

Ok, då förstår jag, intressant...rumsklangen har alltså en stor del med i spelet med andra ord.

Theresas ljudtekniker riggade upp studion i hennes kök eftersom han gillade hennes ljudbild (hon spelade in sina demos i köket)
http://www.youtube.com/theresaandersson

:) trevliga videos :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Mao är puffskydd en modern uppfinning kopplat till digital inspelning?
Nej det kan det väl inte vara. Skyddet är väl till för att skydda membranet i mikrofonen.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mao är puffskydd en modern uppfinning kopplat till digital inspelning?
Nej det kan det väl inte vara. Skyddet är väl till för att skydda membranet i mikrofonen.
Abbey Road började använda "spit screens" på Neumanns 1964, från början avsedd för att skydda membranen som Stolle säger, men som hade den positiva bieffekten att reducera puffljud.

DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag vet ju naturligtvis vad puffskydd är till för. Frågan är om de användes förr i tiden. På bilden med the Beatles har dom det inte - men den kanske bara visar en repetition och inte en riktig inspelning.
YouTube inslaget är väl en BBC inspelning? Kanske hade dom andra tekniska krav?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag tippar att puffskydd började användas mer på senare tid, om senare innebär 70 eller 80-tal låter jag vara osagt men kan tänka mig att det ursprungligen blev inlånat och modifierat från reportage och fältinspelningssammanhang.
Puffskydd är i varje fall inget som måste användas bara för att det är 2009 etc, jag ser både här och i andra studios att man lika gärna struntar i det om det är så...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag vet ju naturligtvis vad puffskydd är till för. Frågan är om de användes förr i tiden. På bilden med the Beatles har dom det inte - men den kanske bara visar en repetition och inte en riktig inspelning.
YouTube inslaget är väl en BBC inspelning? Kanske hade dom andra tekniska krav?

Avståndet till micken minskades gradvis i takt med att Beatles blev berömda och kunde bryta mot konventionerna. EMI hade ett strikt regelverk som angav avstånd från ljudkälla till mikrofon. Att exempelvis ställa en mick närmare baskaggen än 3 fot kunde betraktas som "abuse of equipment". När så närmickningen av sång blev riktigt vanligt under revolversessionerna '66 så ser man dessa puffskydd frekvent. De användes tydligen tidigare också, men kanske inte med Beatles. Vissa artister spottar som bekant mer än andra när de sjunger.

Och ja, TV-inspelningen av All you need is love är inspelad på Abbey Road (Studio 1), och det vi ser är inte playback utan en studioinspelning inför publik. Sång, bas ,trummor och sologitarr live mot backingtrack.
DON'T PANIC


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har en samlingscd med Gunnar Wiklund, det följer med ett fint häfte med flera bilder från när han står i studion och sjunger vid en stor mick. Inget puffskydd. Fan vad bra sångljud de fick till förr, helt ruggigt smooth eller vad det kallas. Jag tycker Gunnar Wiklund bitvis är lika bra som Black Sabbath. Eller bättre. Nu går solen upp samtidigt som jag såg en bild på George Harrison.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag vet ju naturligtvis vad puffskydd är till för. Frågan är om de användes förr i tiden. På bilden med the Beatles har dom det inte - men den kanske bara visar en repetition och inte en riktig inspelning.
YouTube inslaget är väl en BBC inspelning? Kanske hade dom andra tekniska krav?

Och ja, TV-inspelningen av All you need is love är inspelad på Abbey Road (Studio 1), och det vi ser är inte playback utan en studioinspelning inför publik. Sång, bas ,trummor och sologitarr live mot backingtrack.
Det finns väl en låt live i studion, är det Hey Jude, där de kör utan bas, Paul spelar piano i stället med kraftfullt spel i bashanden?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)