HMTjaba Mike. Nej, jag hade inte hört din last spring, men jag är övertygad om att det finns liknande melodier som denna.
Mer djup skulle jag vilja ha samt lite mer reverb häng på hela alstret. Just nu känns det som om jag sitter på första parkett och orkestern står på mindre scen rakt framför mig.
Jag trodde snarare att jag hade lagt på för mycket reverb...

Fast du kanske menar ett reverb med längre utklingningstid?
Mm, det är svårt att få djupupplevelsen då de enskilda fiolerna är närmickade (låter det som) medans sektionssamplingarna låter väldigt konstigt ensamma, som en dålig stråkmaskin bara. Men det går ju eventuellt att öka på sektionerna och minska på enskilda fioler...
Tack för lyssning och bra feed!
EkoJapp, Garritan är ett mjukvarustråk eller ljudbibliotek.
I alla fall med risk för att jag begår något slags omdömesfel beträffande hur en dylik orkester ska sitta (Cellona sitter väl till höger vill jag minnas) så tror jag att bredden skulle öka om du la in widespread bas på mitten. Som sagt kanske helt vedervärdigt förslag men det kändes som att lyssna i en Luxor när stereon kom en gång i tiden - väldigt separerat.
Du har helt rätt, en centrerad bas skulle ge en trevligare stereobild. Jag antar att den traditionella orkesteruppställningen med cello och basar åt höger inte är för lyssnarens skull utan för orkestern och dirigentens skull. Den enda anledningen att jag har följt den traditionella uppställningen är att det skall vara lätt att jämföra klangen mot "riktiga skivor".
Kunde till och med höra avsaknad av lite bomullspukor och en cymbal.
Japp, och träblås för att få större variation mellan delarna. Men det kändes som en för enkel utväg, jag ville testa en ren stråkorkester för att se om jag kunde bygga upp klangerna ändå.
DavidTack, om inte du känner igen den så är det nog ingen karbonkopia iaf. Saraband har jag ingen koll på... Vad är det?
Ja, Midi-känslan är svår att komma ifrån. Det är nog en kombination av grundljud, möjligheterna att göra artikulationer och färdigheten hos mupptrixaren. Undrar hur det skulle låta om man kunde dubba med en riktig fiol och en alfiol, t ex

(vissel vissel)