Kontrollrummet

Rattlesnake - Sirrus & Achenar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: Sirrus & Achenar
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Symfonipolska?
LÅTLÄNGD: 2:57
KOMPOSITÖR: Rattl
PRODUCENT: Rattl
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008-2010
FORMAT: mp3

En liten dum melodi som dök upp i mitt huvud när jag satt i bilen. Kanske finns det någon snarlik polska. Tänkte testa som experiment låta Garritan jobba ordentligt, så det ligger 10 violiner, 3 violor, 6 celli och 4 basar på denna, plus en sektion vardera av violin 1, violin 2 och viola. Alla separat spelade, för att minimera MDI-känslan. Sedan ett evigt pillande på toner och testade av olika samplingar.

Både tempo och volymer varierar, för att försöka få dynamik.

För att få illusionen av olika avstånd till olika instrument har jag delat in dem i fyra grupper med olika reverb på. De som ligger längst ut har mest reverb år motsatt sida. Violor och celli långt bak. Stereobreddning och lite mer briljans. Allt för att pigga upp Garritans ack så snustorra monosamplingar.

Men nu tror jag jag är färdig. Förmodligen hör ingen annan än jag någon egentlig skillnad på de 10 senaste nedmixarna... :P

Synpunkter på det hela?

2010-11-01
Har arrangerat om denna för full orkester, dock inga slagverk. Den gamla stråkversionen finns här:http://snd.sc/aAdryS

2010-11-06
Ny mix med lite ändrat stråk, nya horn och slagverk
« Senast ändrad: 07.11.2010, 00:40:21 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba skallran.

Jo men detta tyckte jag om.Jag höll på med nåt liknande i våras om du minns "Late spring".
Dessvärre så fick jag inga fler ide´r i låten utan körde friskt på "grund temat" förutom en ide´om en rysk manskör(jag sjöng alla stämmor) som jag la in men inte publicerat här.Tempo förändring och helt annat komp gjorde susen till den kören.Dock blev det som med det mesta,inte klart..

Ditt arr låter ungefär som mitt innan kören gjorde entre´,upprepning på temat.Dock är ditt snyggt och absolut inte fel på något sätt.

Det är ingen lek att mixa klassiska arr bra så att man upplever hela orkestern eller "ser" den på en stor scen..Rätt bra jobbat här, du har fokuserat på separationen/panningen.Mer djup skulle jag vilja ha samt lite mer reverb häng på hela alstret.Just nu känns det som om jag sitter på första parkett och orkestern står på mindre scen rakt framför mig.Till såna här snygga arr vill jag sitta på läktaren(förmodligen den enda plats man har råd med)och långt framför mig breder en jätte scen ut sig..Alldeles knäpptyst i lokalen innan det drar igång,dynamikskiftningarna gör att jag får spetsa öronen ordentligt för att inte gå miste om nåt...
Liten tanke så där..

Vackert tema dock i denna,skulle det finnas variationer i arr och uppbyggnad så kan det bli ännu bättre - men fråga mig inte hur.
Synd att man inte satsar mer på sånt här,jag lyssnar mest på denna typ av musik så det finns ide´r.

Snyggt jobbar Rattlet.

Mvh
Micael


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En härlig liten dum melodi du har hittat här tycker jag. Nu vet jag inte vad en Garita är men det är väl något slags stråkmaskin antar jag, I alla fall med risk för att jag begår något slags omdömesfel beträffande hur en dylik orkester ska sitta (Cellona sitter väl till höger vill jag minnas) så tror jag att bredden skulle öka om du la in widespread bas på mitten. Som sagt kanske helt vedervärdigt förslag men det kändes som att lyssna i en Luxor när stereon kom en gång i tiden - väldigt separerat.
Tokfina ljud på rubbet och som sagt ett bra melodiskt verk. Kunde till och med höra avsaknad av lite bomullspukor och en cymbal.
Bra jobbat
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
:)
trevligt tema, känner inte igen det som en polska .... men kanske ska jag spela det som polska i framtiden, vem vet  :P ( fast är det inte mer saraband, fast isf skulle du kanske minska tempot lite...)
fin instrumentering också, men det känns stelt o midi:it :S har svårt att sätta fingret på vad det är... kanske platheten i samplingarna ?
svårt som fan detta att återskapa ett vettigt stråkljud.... har hört nått exempel med Garritan där det låter bra, så det ska gå :):)
(frågan är bara hur....)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
HM

Tjaba Mike. Nej, jag hade inte hört din last spring, men jag är övertygad om att det finns liknande melodier som denna.

Mer djup skulle jag vilja ha samt lite mer reverb häng på hela alstret. Just nu känns det som om jag sitter på första parkett och orkestern står på mindre scen rakt framför mig.
Jag trodde snarare att jag hade lagt på för mycket reverb... :P Fast du kanske menar ett reverb med längre utklingningstid?

Mm, det är svårt att få djupupplevelsen då de enskilda fiolerna är närmickade (låter det som) medans sektionssamplingarna låter väldigt konstigt ensamma, som en dålig stråkmaskin bara. Men det går ju eventuellt att öka på sektionerna och minska på enskilda fioler...

Tack för lyssning och bra feed!


Eko

Japp, Garritan är ett mjukvarustråk eller ljudbibliotek.

I alla fall med risk för att jag begår något slags omdömesfel beträffande hur en dylik orkester ska sitta (Cellona sitter väl till höger vill jag minnas) så tror jag att bredden skulle öka om du la in widespread bas på mitten. Som sagt kanske helt vedervärdigt förslag men det kändes som att lyssna i en Luxor när stereon kom en gång i tiden - väldigt separerat.

Du har helt rätt, en centrerad bas skulle ge en trevligare stereobild. Jag antar att den traditionella orkesteruppställningen med cello och basar åt höger inte är för lyssnarens skull utan för orkestern och dirigentens skull. Den enda anledningen att jag har följt den traditionella uppställningen är att det skall vara lätt att jämföra klangen mot "riktiga skivor".

Kunde till och med höra avsaknad av lite bomullspukor och en cymbal.

Japp, och träblås för att få större variation mellan delarna. Men det kändes som en för enkel utväg, jag ville testa en ren stråkorkester för att se om jag kunde bygga upp klangerna ändå.

Tack för lyssning och bra feed!

David

Tack, om inte du känner igen den så är det nog ingen karbonkopia iaf. Saraband har jag ingen koll på... Vad är det?

Ja, Midi-känslan är svår att komma ifrån. Det är nog en kombination av grundljud, möjligheterna att göra artikulationer och färdigheten hos mupptrixaren. Undrar hur det skulle låta om man kunde dubba med en riktig fiol och en alfiol, t ex  :rolleyes: (vissel vissel)

Tack för lyssning och bra feed!



DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Trevlig melodi men fel arr tycker jag. Skulle vilja ha detta för två felor eller fela, gitarr, nyckelharpa och Lena Willemark  :P. Närå skall inte begära det omöjliga men tycker inte det skall vara denna stora stråkensembel utan en mindre mer klassisk flkmusikgrupp eftersom musiken är åt det hållet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena igen.

Nej ditt alster har ingen likhet med mitt,ursäkta om jag var otydlig.Jag menade att du har ett tema som du varierar med olika infallsvinklar i arret..Ungefär som jag gjorde med min ide´..
Ett tema som det hela kretsar kring,sen tappade jag fokus och inspiration för att göra det klart,eller ide´rna tröt rättare sagt.Förutom när jag la in kör arret i mitt projekt,men då böt låten riktning mot en b-del..
Det är kanske den vägen man får gå,annars fastnar man i en upprepning av variationer på grundtemat..Därav mitt resonemang.

Jag bumpar upp min låt  "Late spring" så hör du hur jag gjorde med mitt "tema" som jag kom på.Uppgraderar den med kör arret,så får du höra.Dock bara en ide´som sagt och ofärdigt..Men rätt snyggt om jag skulle få det färdigt nån gång..

Mvh
Micael


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Equality,
Tänkte det kunde vara kul med en lite annorlunda blandning av stilar, därav tilltaget med stråkorkester. Men man kunde ju alltid testa en knätofsvariant förstås... Ja, vi får se. :)

Mike,
Aha, då förstår jag. Jag skall kolla in din låt.  B)
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag har ju sämre stråkar och andra orkesterljud än du har
men dristar mig ändå till att tycka att ett helt orkestrerat verk skulle må bra av lite bättre ljud
Säger detta i vetskap om att du jobbat hårt och mycket med att få till detta
och man anar hur den skulle kunna låta - lite storslaget Petterson Berger - susande skogar!
Fint tema - folklåtsaktig. Skulle nog göra sig bra i de kläder eq föreslår - en ljus kvinnostämma.
Det viktiga är ju trots allt att själva låten är bra - allt annat går ju att fixa.
Bra jobbat - visar bredd och melodisinne!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tycker samma som många. bra låt som förtjänar roligare ljud.

I väntan på goddå (?) så kan du väl göra nåt annat? byt ut alt mot pads o skumma synthljud. ?


vore skoj att höra :)


Har inget konstuktivt alls är jag rädd, hade ljuden varit riktigt bra hade detta varit underbart :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


oceanmusic

  • Gäst
Jag gillar också låten och har lyssnat på den ett gäng gånger. :)

Det som slår mig är hur svårt det är att få GPO att låten verklighetstroget hela vägen. Samplingarna är hyfsat statiska, även om det går att ha lite olika karaktärer på soloinstrumenten. Du har ju verkligen jobbat hårt men jag tror att GPO i detta fall är "flaskhalsen". Att ljuden låter OK är en sak men det måste till mer "karaktär" för att det ska kännas bättre, mer trä eller något. Sedan skulle jag jobba lite mer tajmingen mellan de olika instrumenten, även om jag pratar 128delar eller där omkring. En annan sak är att pilla lite på var1 och var2 i stråkarna för att få till ett, kanske, något mer naturtroget "falskhet". Eller något, det är svårt att få GPO att låta riktigt bra tycker jag.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Cykeln och Emu,
Ni verkar ju tycka ungefär samma sak, att låten förtjänar ett roligare ljud. Jag tyckte själv inte det låter jättebra, men när man har lyssnat tillräckligt många gånger vet man inte vad man skall tro.

Jag skulle kunna få det här att låta betydligt roligare (tror jag  :rolleyes:) genom att byta ut andraviolinerna mot träblås, blanda in mässingsblås som förstärkning tillsammans med slagverk. Eller byta ut Garritan mot EWQL som nog egentligen låter bättre än verkligheten då det är mera filmmusikklang snarare än riktig orkester.

Pads och skumma syntljud? Kan säkert funka ännu bättre, fast jag är på nybörjarstadiet vad gäller synthar så det blir nog bara pinsamt.  :lol:
Tack för lyssning och feed.  :)



OM
Du som också kör Garritan kanske har spanat in kursen i "string building ensemble" på garritans hemsida? Jag har i princip följt den, gjorde först "Aases death" som de gör där. Sparade sedan denna som en mall, som jag utgick ifrån när jag gjorde denna. Jag blev inte nöjd med resultatet, det lät för mycket enskilda instrument, så jag bytte ut två solovioliner mot två sektioner, och en viola mot en violasektion, så jag kom upp i ungefär 24vln1+20vln2+12vla+8cel+4dbb, tror jag. Men likförbannat låter det tunnt, inte alls lika fläskigt som EWQL. Men lyssnar man på en klassisk skiva så ligger den faktiskt mycket närmare Garritan i soundet, tycker jag. Men nu har man väl vant sig vid filmmusik-soundet som ju egentligen är överdrivet distinkt.

Ja, helt tajt är det inte. En del ligger i hur jag spelat, men jag får också slumpvisa, mystiska eftersläpningar iom att jag kör USB-keyboard och ASIOforAll. Om någon vet en bot för detta vore jag tacksam. Vill helst slippa koppla in USB-ljudkortet.

Var1 och 2 har jag inte rört, de handlar väl om slumpmässig intonation och sådant? Bra tips, det kanske kan pigga opp!  :)




DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här får mig att minnas då jag satt med min QY10 och försökte skapa folkmusik  :D

Det är svårt att få det att låta som en symfoniorkester. Din inspelning låter också lite MIDI  :rolleyes:
Hoppas du inte tvingar mig förklara vad jag menar.  B)

Jag tror omväxling skulle sitta fint. Peta in en skönspelande gura som står för melodin på någor ställe eller i några partier. Jag tror det skulle förgylla och ge mer idéer om hur stråkarna ska dras för att omväxla


Den som inte vet vad QY10 är kan få lite info här: http://max.shivas.se/musik/utrustn/qy10.htm
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Det är svårt att få det att låta som en symfoniorkester. Din inspelning låter också lite MIDI  :rolleyes:
Hoppas du inte tvingar mig förklara vad jag menar.  B)
Joo, minst 200 ord eller en full A4 10p!  ;)

Jag förstår precis vad du menar. Jag tyckte också det lät så, men tyckte det kunde vara intressant att höra vad ni andra säger.

En gura säger du? Jag hör i så fall en barockgitarr eller snarare luta i så fall. Ja, vi får se om jag gör en re-make på denna.  :)
Tack för lyssning!
DON'T PANIC


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
Låter fint, kanske att det borde vara lite mera kontrapunkt, nu spelar många lite för lika. Borde spela mera mot varann.
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Aha,
Jag borde tänka musiken linjärt, som ett strukturerat spel mellan melodiska linjer, i minst lika hög grad som en följd av samklanger eller en enda melodisk linje med eller utan ackord, och låter den mångfald och extra djupdimension det kan tillföra bli en bärande del av innehållet?
 :P
Förlåt...
Jag vet inte riktigt vad Kontrapunkt är, så jag kollade Wikipedia. Ovanstående är snott därifrån. Jag blev inte värst mycket klokare... Men jag antar att du menar att arret är lite för enformigt och behöver mera kontraster typ motmelodier?
DON'T PANIC


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Rattlet!
Låter riktigt gott detta. Håller med HM att orkestern borde ställas i ett lite större utrymme, stråkarna behöver lite mer luft i form av reverb.
Låtideén e bra, borde dock hittas en B-del annars blir det nog lite långtråkigt.

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det blir nästan bäst om du skiter i kontrapunkten här ;)

(tycker jag)
« Senast ändrad: 05.02.2009, 23:15:18 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tjou Mahan,
Tack för det!


Låter riktigt gott detta. Håller med HM att orkestern borde ställas i ett lite större utrymme, stråkarna behöver lite mer luft i form av reverb.
.

Undrar om jag inte måste uppgradera reverbparken i så fall, jag tycker det bara låter slask om jag höjer reverbet...


Låtideén e bra, borde dock hittas en B-del annars blir det nog lite långtråkigt.

.

du tyckte inte det avstannande sticket fungerar som en b-del, då? Nä, det kanske blev lite för likt det övriga. Tja, fantasin tog nog slut helt enkelt. -_-


Dividend,

Det blir nästan bäst om du skiter i kontrapunkten här ;)

(tycker jag)

Eller gör lite mjäkig pop istället.  ;)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Det blir nästan bäst om du skiter i kontrapunkten här ;)

(tycker jag)

Eller gör lite mjäkig pop istället.  ;)

Nej, jag menar att arret görs bäst i den här skruden.. Utan eller med kontrapunkt, så har du nåt att utgå ifrån.

Wikipedia m fl ställen har jättekrångliga definitioner av nåt som är väldigt enkelt :) Det handlar om flera stämmor, "melodier" som samverkar och det finns samspel dem emellan.. I grundregelboken skall basen gå upp när diskanten/melodin går ner osv..  Massa tramserier man inte behöver kunna ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Aha,
då är jag med på banan igen. Pysslade nog med en del sånt på min barocklåt, visste inte att det kallades kontrapunkt.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
om det låter väldigt "unisont", kan det vara bra att ha :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jättebump!

Har arrangerat om hela låten, och fördelat ut stämmorna bland brass och träblås. Har gjort lite temautveckling och en del nya figurer, för att få den mer intressant. Vad tycks?

[mp3=200,20,0,center]http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=15709.0;attach=3861[/mp3]
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul att du bibehåller stringensen i stycket. Oboens utflykter i början är ett bra tillskott liksom basklarinetten. Fortfarande bashögerriktat men bättre ljud nu - mer orkesterlikt fast kopparblåset känns fortfarande mycket midi. På det hela taget en rejäl uppryckning av orkestern. (vad har du emot bomullspukor?)  :lol:
Bra stycke detta.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Rattlet.

Fint stycke detta.
Undet första 30 sek/minuten så tyckte jag att "bas"(läs cellon eller vad det nu var) liret låg lite högt i VOLYM mot stråk/blås liret..bättre lite längre in i låten där allt var i balans.
Lite midi sound på trombonen eller vad det nu var.De andra instrumenten lät trovärdigare.
Så summa sumarum - bra jobbat!

Mike


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här skulle kunna vara en "Gånglåt från Gästrikland" vad beträffar temat iaf, folkligt med härlig melodi. Vackert med stråket, det är pampigt, men saknar nåt-kanske ett piano som solo-instrument, tänker lite á la Jan Johansson (?), så det blir mer levande mot den långsamma attacken i övriga instrument. Det är ju en liten snärtig melodi här, som kan accentueras mer.

Lätt att joddla på den här har jag märkt, (super-melodiöst!) så utrymme för ett soloinstrument (inte sång alltså) finns ju?

Mycket snyggt detta :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kul att du bibehåller stringensen i stycket. Oboens utflykter i början är ett bra tillskott liksom basklarinetten. Fortfarande bashögerriktat men bättre ljud nu - mer orkesterlikt fast kopparblåset känns fortfarande mycket midi. På det hela taget en rejäl uppryckning av orkestern. (vad har du emot bomullspukor?)  :lol:
Bra stycke detta.
Hej Eddi, kul att du ville lyssna igen!
Jag använde ett annat ljudbibliotek till stråkarna här, och även det har basarna åt höger per default. Jag lät det vara så för jag är nog van att höra symfoniorkestermusik så. Men man kanske skulle testa med bas i mitten, och kanske lägga de två violinsektionerna åt olika håll så det märks att de är två...
Kopparblås tror jag skulle bli mjukt, antar du menar mässing... ;) Det är nog hornen du tycker låter midi. Bomullspukorna spar vi till version3!
Tack för lyssning och värdefulla kommentarer!

Tjoho Rattlet.

Fint stycke detta.
Undet första 30 sek/minuten så tyckte jag att "bas"(läs cellon eller vad det nu var) liret låg lite högt i VOLYM mot stråk/blås liret..bättre lite längre in i låten där allt var i balans.
Lite midi sound på trombonen eller vad det nu var.De andra instrumenten lät trovärdigare.
Så summa sumarum - bra jobbat!

Mike
Tjena Mike,
Ja, jag ville ha lite stöddig bas, då det är tänkt att bära upp stycket till en början. Kanske är den lite hög, ja. Ska kika lite på det om den ska ned i början.
Hornen kom i för lågt register och låter inte horn utan mera som trombon. Jag tror jag skall hitta något annat ljud eller kanske byta instrument till den stämman.

Tack för lyssning och bra feed!

Det här skulle kunna vara en "Gånglåt från Gästrikland" vad beträffar temat iaf, folkligt med härlig melodi. Vackert med stråket, det är pampigt, men saknar nåt-kanske ett piano som solo-instrument, tänker lite á la Jan Johansson (?), så det blir mer levande mot den långsamma attacken i övriga instrument. Det är ju en liten snärtig melodi här, som kan accentueras mer.

Lätt att joddla på den här har jag märkt, (super-melodiöst!) så utrymme för ett soloinstrument (inte sång alltså) finns ju?

Mycket snyggt detta :rolleyes:

/Marre
Hej Marre,
kul att det här ger såna känslor! Gånglåt kanske, men nog är det mest likt nån slags polska? "Den sista jäntan" är nog lite inspiration. ;)

Piano skulle nog förändra låtens karaktär drastiskt, det ska jag grunna på! Du får gärna "gnola in" vad du hör för typ av solostämmor!
Tack så väldans för bra feedback!
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKall bara skriva en jäkligt initierad version av denna komposition (troligen imorgon). Inte enbart positiv. Mixmässigt har jag också en del att klaga på också, men det blir inte en lika omfattande redogörelse ;)

Nåt att bäva eller se fram emot ;)

Det blev en bump av det iaf ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Rattlet!
Bra tema som du hittat, och även arrmässigt har du grävt rätt djupt. Den djupaste cellon kanske har lite väl stor roll och surrar på rätt starkt.
Den lätta delen kunde lättas på ännu mer, kanske alla basrelaterade instrument borde bort där.....
bara nåra tankar från Obbnäs. :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tjou Rattlet!
Bra tema som du hittat, och även arrmässigt har du grävt rätt djupt. Den djupaste cellon kanske har lite väl stor roll och surrar på rätt starkt.
Den lätta delen kunde lättas på ännu mer, kanske alla basrelaterade instrument borde bort där.....
bara nåra tankar från Obbnäs. :)

h.   johan

Tack Mahan, din idé att sålla bland basarna i lugna partiet är inte dum, den ska testas. Och basar och celli får nog krypa ner lite, då nästan alla verkar tycka de är för ljudliga! Tack för lyssningen!

SKall bara skriva en jäkligt initierad version av denna komposition (troligen imorgon). Inte enbart positiv. Mixmässigt har jag också en del att klaga på också, men det blir inte en lika omfattande redogörelse ;)

Nåt att bäva eller se fram emot ;)


Spännande! Det ser jag fram emot.  :)
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
En rejäl förbättring i mina öron. Fick inte alls den där känslan av midi som jag fick av förra versionen.
Kul att du jobbat om eftersom själva "låten" förtjänar det.
Kanske att cellon har lite hög volym i förhållande till övriga instrument - men den är ganska läckert dominant.
Små fina flöjtdrillar
Petterson-Berger folkmusik - kan nästan höra den sjungen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


clavinova

  • Gäst
Mycket, mycket fint stycke i någon slags folklig värmlandsanda. Vilket otroligt jobb du måste ha lagt ner på detta, mycket imponerande.

Själva stycket består ju av en i mina öron ganska basal men väldigt medryckande slinga som sedan byggs upp mot ett mäktigt crescendo. Att du har fått GPO att låta så här bra är ett stort, stort plus!

Personligen är jag är inte så förtjust i den längre. De borde släppa lite nya samplingar och uppdateringar har ju inte kommit på länge.

Jag applåderar dig för ett stort jobb och en medryckande fin låt! :) (video med 95an på gång också? ;) )


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En rejäl förbättring i mina öron. Fick inte alls den där känslan av midi som jag fick av förra versionen.
Kul att du jobbat om eftersom själva "låten" förtjänar det.
Kanske att cellon har lite hög volym i förhållande till övriga instrument - men den är ganska läckert dominant.
Små fina flöjtdrillar
Petterson-Berger folkmusik - kan nästan höra den sjungen
Hej cykeln,
Peterson-Berger är ju en favorit! Sviten Frösöblomster är ju fin som den är bara på piano, men det finns ju också orkestreringar som är riktigt kul och lärorikt att höra på. Speciellt när man kan låtarna iom pianoversionen. Tror dock jag tar ner cellon en aning i nästa version!
Tack för lyssningen!

Mycket, mycket fint stycke i någon slags folklig värmlandsanda. Vilket otroligt jobb du måste ha lagt ner på detta, mycket imponerande.

Själva stycket består ju av en i mina öron ganska basal men väldigt medryckande slinga som sedan byggs upp mot ett mäktigt crescendo. Att du har fått GPO att låta så här bra är ett stort, stort plus!

Personligen är jag är inte så förtjust i den längre. De borde släppa lite nya samplingar och uppdateringar har ju inte kommit på länge.

Jag applåderar dig för ett stort jobb och en medryckande fin låt! :) (video med 95an på gång också? ;) )
Hej JT,
Ja, jag har nog suttit en och annan kväll med denna, och försakat både realitysåpor och CSI-program...

Jag skrev inte det, men jag har i stort sett gått ifrån GPO i denna version. Så du får dra av några plus... :rolleyes: Bara hornen och en kontrafagott tror jag är GPO. Vienna SL SE och EWQLSO gold (med närmicksextension) delar på resten - basar och stråk ligger på båda, medans träblås ligger på Vienna. Brasset är EW.
Vienna tycker jag är generellt bättre på legatospelande instrument, medans EW är lite vassare på staccaton och har dessutom färdiga "uttryck" exempelvis crescendon, som är praktiska då man slipper programmera.
Om man bara ska ha en av dem så tycker jag EW är prisvärdast. Men dess träblås är inget vidare, de slår GPO. Men det hörs så rackarnas tydligt att GPO är inspelat i mono studiotorrt, det går nästan inte att få den att smälta bra ihop med resten...
Kul att du gillade melodierna!
(Saab-videon var mest en kul grej, vet inte om själva låten blev så bra... :))
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
2010-11-06
Ny version
Ngt lägre bas. Bas bortplockad i det lugna partiet.
Violiner lite omdisponerade, lät Vienna ta stämmorna som hörs mest. EW på violin II.
Horn transponerat en oktav upp. 3 av 4 hornblåsare fick sparken.
Cymbal, timpani och bastrumma tillagt.
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vänstra stråken som kommer in vid 40 skulle med fördel spela en enklare melodi som är liknande nuvarande men med färre toner. Det finns tillräckligt många andra som spelar alla tonerna. Detsamma kanske kan gälla det som kommer in efter 90 sekunder på vänster sida (blås?). Låt det spela samma enklare melodi som stråken eller en liknande enkel melodi.

Vid 159 sekunder kunde ett par snabba pukslag instroducera nästa del. Tänkte också att pukor skulle kunna finnas på något mer ställe i slutet av någon sväng / början av nästa melodisväng.

Bra instrumentljud tycker jag. Pukorna som finns i sista delen närmare slutet skulle måhända höras mer i volym?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google