Kontrollrummet

Skicka vidare ljud

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zagabar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Hej.

Mitt problem är att jag vill skicka ljudet från en audiokanal till en annan. Hur gör jag det?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Klicka in dej på kanalen du vill flytta och högerkilcka <duplicate track> och du har två likadanna kanaler som du sen kan editera hur du vill.

Vet int om de bar de du sökte men...


h.  Johan
« Senast ändrad: 14.04.2007, 19:59:53 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Hej.

Mitt problem är att jag vill skicka ljudet från en audiokanal till en annan. Hur gör jag det?

Du kan skicka via send från en audiokanal till en gruppkanal men inte mellan två audiokanaler
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad zagabar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Hej.

Mitt problem är att jag vill skicka ljudet från en audiokanal till en annan. Hur gör jag det?

Du kan skicka via send från en audiokanal till en gruppkanal men inte mellan två audiokanaler

Aha, men hur spelar jag in det ljudet jag skickat till gruppkanalen då?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
måste du spela in det då??
räcker det inte med att det är i en gruppkanal??

eller vill du göra en dubb??
då är det bara att duplicera spåret!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Schecter

Det ljudet är redan inspelat.. Defaultläget är ju att ljudet går vidare till masterregeln men istället skickas ljudet vidare till en gruppkanal och från gruppkanalen vidare till master.


Input ---> Kanal där ljudet hamnar vid inspelning sedan skickas det ljudet alltså vidare ---> groupchannel ------> master.


Blev det tydligt?

 :unsure:
www.grahnsmusik.com


Utloggad zagabar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
måste du spela in det då??
räcker det inte med att det är i en gruppkanal??

eller vill du göra en dubb??
då är det bara att duplicera spåret!!

Jaa, jag måste spela in det så att det är med i låten. Det finns ingen rec-knapp på gruppkanalen :(


Utloggad zagabar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Det ljudet är redan inspelat.. Defaultläget är ju att ljudet går vidare till masterregeln men istället skickas ljudet vidare till en gruppkanal och från gruppkanalen vidare till master.


Input ---> Kanal där ljudet hamnar vid inspelning sedan skickas det ljudet alltså vidare ---> groupchannel ------> master.


Blev det tydligt?

 :unsure:

Aha, men hur får jag ljudet att spelas in så att det är med i låten?


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Ett mycket tråkigt svar men om du inte ens har kommit till den punkt att du vet hur man spelar in ett ljud (det är ju ett inspelningsprogram) då tycker jag du skall lägga ett par dagar på att studera manualen, du kommer då få en massa tips som behandlar alla grundläggande faktorer som finns i ett inspelningsprogram.
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad zagabar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Ett mycket tråkigt svar men om du inte ens har kommit till den punkt att du vet hur man spelar in ett ljud (det är ju ett inspelningsprogram) då tycker jag du skall lägga ett par dagar på att studera manualen, du kommer då få en massa tips som behandlar alla grundläggande faktorer som finns i ett inspelningsprogram.

Men jag vet ju hur man spelar in från en vanlig audiokanal men inte från en gruppkanal. Men visst jag ska kolla iden. Är ny inom detta, ursäkta om jag ställer dumma frågor. :P


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Dumma frågor finns ej !!!
Svaren kan man dock ibland ifrågasätta :D


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Ett mycket tråkigt svar men om du inte ens har kommit till den punkt att du vet hur man spelar in ett ljud (det är ju ett inspelningsprogram) då tycker jag du skall lägga ett par dagar på att studera manualen, du kommer då få en massa tips som behandlar alla grundläggande faktorer som finns i ett inspelningsprogram.

Men jag vet ju hur man spelar in från en vanlig audiokanal men inte från en gruppkanal. Men visst jag ska kolla iden. Är ny inom detta, ursäkta om jag ställer dumma frågor. :P

OK!
Du spelar in "instrumentet" på en vanlig audio kanal för att sedan adressera denne till en gruppkanal!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad zagabar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Ett mycket tråkigt svar men om du inte ens har kommit till den punkt att du vet hur man spelar in ett ljud (det är ju ett inspelningsprogram) då tycker jag du skall lägga ett par dagar på att studera manualen, du kommer då få en massa tips som behandlar alla grundläggande faktorer som finns i ett inspelningsprogram.

Men jag vet ju hur man spelar in från en vanlig audiokanal men inte från en gruppkanal. Men visst jag ska kolla iden. Är ny inom detta, ursäkta om jag ställer dumma frågor. :P

OK!
Du spelar in "instrumentet" på en vanlig audio kanal för att sedan adressera denne till en gruppkanal!

Aha men det är det som är problemet. Jag får inte in ljudet i en vanlig audiokanal. Ljudet får jag in i en rewirekanal från ett annat program. Det är det jag vill spela in, men rewirekanalen har inga recknappar XD.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Ett mycket tråkigt svar men om du inte ens har kommit till den punkt att du vet hur man spelar in ett ljud (det är ju ett inspelningsprogram) då tycker jag du skall lägga ett par dagar på att studera manualen, du kommer då få en massa tips som behandlar alla grundläggande faktorer som finns i ett inspelningsprogram.

Men jag vet ju hur man spelar in från en vanlig audiokanal men inte från en gruppkanal. Men visst jag ska kolla iden. Är ny inom detta, ursäkta om jag ställer dumma frågor. :P

OK!
Du spelar in "instrumentet" på en vanlig audio kanal för att sedan adressera denne till en gruppkanal!

Aha men det är det som är problemet. Jag får inte in ljudet i en vanlig audiokanal. Ljudet får jag in i en rewirekanal från ett annat program. Det är det jag vill spela in, men rewirekanalen har inga recknappar XD.

hmm!
Har aldrig arbetat så men du kanske kan importera Audiofilen till Cubase (jag spelar in via ljudkortets input eller via en vsti i vanliga fall)?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad zagabar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Okej jag löste det lite grand. Jag har ljudet i midikanaler, men det ljudet blir hackande om man gör audio mixdown. Kan man inte spela in ljudet från midikanaler till audiokanaler på något sätt?

EDIT: jag gör en ny tråd om det som är mer passande istället.
« Senast ändrad: 15.04.2007, 23:56:31 by zagabar »


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Dumma frågor finns ej !!!
Svaren kan man dock ibland ifrågasätta :D


h.  Johan

Nej det finns inga dumma frågor (och i det du citerade så kan jag inte se att jag skrev så heller?).
Tycker det är ett mycket bra svar att rekommendera någon att studera manuler och andra tips (typ Studios Cubase tips) för att på så vis lära sig mer av vad programmet kan göra.
De flesta av oss (även jag) använder bara nån promille av programmets kapacitet eftersom vi inte studerat manualen ordentligt.
Värst är att vi arbetar på ett krångligare sätt som tar onödigt med extra tid (än en gång även jag) iom att vi inte lärt oss alla små tricks och korkommandon osv..

 :)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Dumma frågor finns ej !!!
Svaren kan man dock ibland ifrågasätta :D


h.  Johan

Nej det finns inga dumma frågor (och i det du citerade så kan jag inte se att jag skrev så heller?).
Tycker det är ett mycket bra svar att rekommendera någon att studera manuler och andra tips (typ Studios Cubase tips) för att på så vis lära sig mer av vad programmet kan göra.
De flesta av oss (även jag) använder bara nån promille av programmets kapacitet eftersom vi inte studerat manualen ordentligt.
Värst är att vi arbetar på ett krångligare sätt som tar onödigt med extra tid (än en gång även jag) iom att vi inte lärt oss alla små tricks och korkommandon osv..

 :)

Hallå Fredrik!

Vi är helt överens! Det är stormfint att det finns såna som du som kommer med goda råd :) Vet int varför du tog mitt inlägg personligt, meningen var att uppmuntra Zagabar att fortsätta och ställa frågor. Det var ett inlägg med en nypa humor, åtminståne från min sida. Ledsen om du tog det fel.

Peace man :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Dumma frågor finns ej !!!
Svaren kan man dock ibland ifrågasätta :D


h.  Johan

Nej det finns inga dumma frågor (och i det du citerade så kan jag inte se att jag skrev så heller?).
Tycker det är ett mycket bra svar att rekommendera någon att studera manuler och andra tips (typ Studios Cubase tips) för att på så vis lära sig mer av vad programmet kan göra.
De flesta av oss (även jag) använder bara nån promille av programmets kapacitet eftersom vi inte studerat manualen ordentligt.
Värst är att vi arbetar på ett krångligare sätt som tar onödigt med extra tid (än en gång även jag) iom att vi inte lärt oss alla små tricks och korkommandon osv..

 :)

Hallå Fredrik!

Vi är helt överens! Det är stormfint att det finns såna som du som kommer med goda råd :) Vet int varför du tog mitt inlägg personligt, meningen var att uppmuntra Zagabar att fortsätta och ställa frågor. Det var ett inlägg med en nypa humor, åtminståne från min sida. Ledsen om du tog det fel.

Peace man :)


h.  Johan

Självlklart peace  :)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Zagabar.
Kanske menar du så här?

Du har ett spår med midi men vill få det till en wavefil för att spela upp det som ett audio spår?

Då gör jag så här:Ställ midi spåret i solo läge(rött S) och gå in på file/exportera/audio mixdown och välj att det ska bli en wavefil av det hela.Kör den i samma bit/rate som du har låten i.När det är klart så får du frågan om du vill importera spåret.Tryck ok och vips så har du en wavefil (audio spår) av din midifil. Och då kan du göra vad du vill med den sedan..

Hoppas det löser dina problem..

Mvh
Harmonica mike